کدام کارگاه ها و کارگران از بیمه بیکاری کرونا می توانند استفاده کنند؟

در نوشته قبلی خلاصه و جزئیات شیوه نامه دستورالعمل بیمه بیکاری کرونا مشترک بین وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی تشریح شد.

با توجه به اینکه کماکان این دستورالعمل بین کارگران و کارفرمایان و حتی کارکنان ادارات کار و تامین اجتماعی نیز نقاط مبهمی دارد که هنوز به دلیل جدید بودن آن به طور کامل از جانب وزارت کار و تامین اجتماعی به طور شفاف بیان نشده اند.

در این نوشته شرایط استفاده از بیمه بیکاری کرونا به صورت دیاگرام و ساده شده ارائه شده است که به راحتی برای همه قابل استفاده باشد. اطلاعات ارائه شده بر اساس مصوبات و مقررات تا به امروز بوده و ممکن است در آینده با توجه به شرایط تغییر کنند.

توجه شود که تمام متقاضیان باید در سایت بیمه بیکاری کرونا bimebikari.mcls.gov.ir ثبت نام کنند.

توجه: پس از اتمام کرونا سایت مربوطه بسته شده است.

فرایند ثبت نام تا دریافت بیمه بیکاری کرونا

ثبت نام تا دریافت بیمه بیکاری کرونا
ثبت نام تا دریافت بیمه بیکاری کرونا

نسخه چاپی فرایند ثبت نام تا دریافت بیمه بیکاری کرونا

با توجه به اینکه تصویر بالا در چاپ سیاه و سفید حالت مناسبی نداشته باشد فرایند دریافت بیمه بیکاری به صورت سیاه و سفید و در قالب فایل PDF در ادامه قرارداده شده است.

ثبت نام تا دریافت بیمه بیکاری کرونا
ثبت نام تا دریافت بیمه بیکاری کرونا

بیمه بیکاری کرونا شامل کدام کارگاه ها و کدام کارگران می شود.

در شرایط کرونا 3 حالت از بیکاری رخ می دهد.

1- کارگاه تعطیل شده – فعالیت کارگاه جزو 10 رسته زیاندیده کرونا هست.

  • از شرط حداقل سابقه بیمه 6 ماه معاف
  • قراردادهای کار به حالت تعلیق درآمده و بعد از اتمام بیکاری به کار خود باز می گردند.
  • حداکثر مدت این شرایط اسفند 98 – فروردین و اردیبهشت 99

2- کارگاه تعطیل شده – فعالیت کارگاه جزو 10 رسته زیاندیده کرونا نیست.

بنا به تشخیص مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرکل تامین اجتماعی استان ها چنین کارگاه هایی می توانند از مزایای دستوالعمل بیمه بیکاری ناشی از کرونا بهره مند شوند.

3- کارگاه فعال کارگر اخراج شده

کارگران بیکار شده از این کارگاه ها نیز به صورت عادی فرایند دریافت بیمه بیکاری را طی می نمایند.

کدام فرایندها حذف شده اند

طبق دستورالعمل مزبور از ابتدای اسفند 1398 لغایت پایان اردیبهشت 1399 حضور و غیاب بیمه بیکاری و تشکیل کمیته دو نفره (اداره کار و تامین اجتماعی) انجام نخواهد شد. پس از زمان فوق با توجه به شرایط بیماری کرونا تصمیم گیری خواهد شد.

پس از اتمام 3 ماه بیمه بیکاری کرونا چه شرایطی خواهد داشت؟

استمرار پرداخت مقرری بیمه بیکاری پس از پایان ۳ ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت مستلزم رسیدگی حضوری و طرح پرونده در کمیته‌های دونفره خواهد بود.

مطالب تکمیلی بیمه بیکاری

لیست 10 فعالیت زیاندیده از کرونا که مشمول دستورالعمل هستند.

برای اطلاع از شرایط و مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری به صورت عادی و نیز جدول بیمه بیکاری اینجا کلیک کنید. جدول بیمه بیکاری و قانون جدید بیمه بیکاری

تاثیر کرونا بر حقوق و مزایای کارگر در مدت تعطیلی کارگاه و تشریح جزئیات قانون کار در خصوص بروز حالت های غیر قابل پیش بینی و حمایت های قانون کار از کارگاه های کارگران و کارفرمایان کارگاه های آسیب دیده از کرونا.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. با سلام
    چگونه است که موقعی که کارفرما لیست بیمه کارگران را هر ماه رد میکند اداره بیمه نمیپرسد که این کارگری که لیستش رو دادی آیا کارت پایان خدمت یا معافیت دارد یا نه؟
    و همونجا جلوی فعالیت فرد مشمول خدمت رو بگیرن؟ که حالا که کارگر از همه جا بی خبر می خواهد از بیمه بیکاری استفاده کنه، به یکباره زرنگ میشن و شرط داشتن پایان خدمت رو میارن وسط؟
    حالا اون کارگر بیچاره که چندین سال پول بیمه داده برای چنین روزی چه باید بکنه.؟ موقعی که دارن پول بیمه رو هر ماه میگیرن اسمی از کارت پایان خدمت نمیارن. خدا نگذره ازشون که هر جا که به سودشون نیست خیلی راحت قانون رو عوض میکنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر