تاثیر کرونا بر حقوق و مزایای کارگر در مدت تعطیلی کارگاه

تاثیر کرونا بر حقوق و مزایای کارگر

متاسفانه شیوع بیماری ناشی از کرونا ویروس در سطح جهان و کشور مشکلاتی بوجود آورده است و به طور مستقیم تاثیر کرونا بر حقوق و مزایای کارگر گذاشته است. طبق توصیه های مراجع ذیصلاح از جمله سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت کاهش تماس ها و ارتباطات انسانی از روش های اصلی پیشگیری از شیوع این ویروس است. بنابراین دولت برای کاهش تماس های انسانی فعالیت برخی دستگاه ها و مراکز دولتی و غیردولتی را  یا تعطیل و یا دورکار کرده و یا کاهش داد.

دستگاه های دولتی و مراکزی که دولتی هستند از لحاظ حقوق و مزایای کارکنان مشکلی دولت به ایام تعطیلی و یا دورکاری جبران خواهد کرد. ولی برخی کارگاه های تعطیل شده مشمول قانون کار بوده و کارفرمای خصوصی دارند که هنوز کارفرمایان و کارگران این کارگاه ها از تکالیف قانونی خود در این خصوص آگاهی کامل ندارند و با تمام جوانب تاثیر کرونا بر حقوق و مزایای کارگر آشنایی ندارند.

آیا کارفرما می تواند قرارداد کار را یک جانبه تعلیق کند؟

در مدت قرارداد کار معتبر هیچ یک از طرفین (کارگر و کارفرما) نمی توانند تعهدات خود را یک جانبه قطع و یا به حالت تعلیق درآورند. برابر با ماده 29 قانون کار چنانچه کارفرما به غیر از مواردی که در قانون کار پیش بینی شده باعث تعلیق قرارداد کار شود باید خسارت ایام تعلیق را به کارگر پرداخت نموده و وی را به کار سابق خود بازگرداند.

تعلیق قرارداد کار در چه مواردی مجاز است؟

یکی از موارد پیش بینی شده در قانون کار برای تعلیق قرارداد کار وقوع تعطیلی کارگاه ناشی از قوه قهریه و یا حوادث غیرقابل پیش بینی شده است. چنانچه کارگاه بر اثر قوه ی قهریه مانند سیل و زلزله و یا حوادثی غیرقابل پیش بینی و خارج از اراده کارفرما مانند جنگ و نظایر آن تعطیل شود برابر با مواد 15 و 30 قانون کار قراردادهای کار کارگران به حالت تعلیق  در آمده و پس از رفع عامل تعلیق کارگران بیکار شده در همان کارگاه مشغول به کار شده و قرارداد کار از حالت تعلیق خارج و ادامه می یابد.

اگر کرونا ویروس 2019 باعث تعطیلی کارگاه شود و تاثیر کرونا بر حقوق و مزایای کارگر آیا مشمول موارد فوق خواهد بود؟

در تبصره ماده 30 قانون کار دولت مکلف شده است با استفاده از درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم و صندوق بیمه بیکاری نسبت به تامین معاش کارگران بیکار شده ی کارگاه های مشمول قانون کار تعطیل شده را فراهم آورد.

تعلیق قرارداد کار چه شرایطی دارد و مفهوم تعلیق قرارداد کار چیست؟

در تعلیق قرارداد کار تعهدات طرفین به حالت تعلیق درآمده و تعهدات طرفین بلااثر می شود. موارد تعلیق موضوع فصل دوم قانون کار متوجه نوع خاصی از قرارداد کار نبوده و قراردادهای کار اعم از دائم و موقت را شامل می شود.

به عنوان مثال کارگری قرارداد موقت سه ماهه داشته باشد و پس از یک ماه و در ابتدای ماه دوم قرارداد کار به یکی از دلایل موجه مندرج در قانون کار به حالت تعلیق در آید و مدت تعلیق 5 ماه به طول انجامد که تاریخ اتمام قرارداد کار فرضی گذشته است. در این حالت مدت یک ماه از قرارداد کار در ابتدا سپری شده است و پس از اتمام مدت تعلیق قرارداد کار به حالت فعال خود بازگشته و دو ماه مانده قرارداد کار باید انجام پذیرد.

آیا تعطیلی ناشی از کرونا ویروس جزو حوادث غیرقابل پیش بینی موضوع مواد 15 و 30 قانون کار محسوب می شود؟

در متن ماده 15 قانون کار پس از تعیین و تشریح تعلیق قرارداد کار ناشی از قوه قهریه و حوادث پیش بینی نشده تشخیص موارد فوق را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانسته است.

برخی موارد مانند زلزله، سیل و امثال آن که موجب تخریب کارگاه می شود و یا بروز جنگ واضح است ولی اینکه آیا تعطیلی کارگاه ناشی از کرونا از مصادیق مواد 15 و 30 قانون کار است را باید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشخیص و جزئیات آن را اعلام نماید.  

چنانچه تعطیلی کارگاه ناشی از کرونا مشمول مواد 15 و 30 قانون کار باشد تا مدتی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدت و مناطق و شرایط را اعلام کرده قراردادهای کار چنین کارگاه ها و کارگران مشمول به حالت تعلیق درآمده و هیچ یک از طرفین نسبت به هم تعهدی نخواهند داشت و پس از اتمام مدت تعلیق قراردادهای کار معلق ادامه خواهند یافت.

تعهدات کارفرما در ایام تعلیق قرارداد کار

تاثیر کرونا بر حقوق و مزایای کارگر

برابر با ماده 14 قانون کار چنانچه قرارداد کار به واسطه ی هر یک از موارد مندرج در مبحث دوم از فصل دوم قانون کار از جمله تعلیق قرارداد کار در اثر بروز حوادث پیش بینی نشده به حالت تعلیق در آید پس از رفع تعلیق قرارداد کار با احتساب سابقه خدمت (از لحاظ بازنشستگی و افزایش مزد) به حالت اول بر می گردد.

برای مدت تعلیق قراردادهای کار ناشی از حوادث غیرقابل پیش بینی فقط افزایش مزد پایه (پایه سنوات) شامل می شود. اگر در این مدت کارگران بیکار شده از بیمه بیکاری استفاده نمایند برای ایام بیکاری مقرری دریافت نموده و سابقه بیمه نیز حساب می شود. برای مدت تعلیق کارفرما تعهدی برای پرداخت حقوق و مزایا و عیدی و پاداش و سنوات را ندارد.

چه کارگاه هایی مشمول تعلیق قرارداد کار و بیمه بیکاری ناشی از حوادث غیرپیش بینی نشده نمی شوند؟

تاثیر کرونا بر حقوق و مزایای کارگر برای همه کارگه ها محسوس نیست. کار برخی کارگاه ها طوری است که حتی با تعطیل بودن کارگاه درآمد آن ها کاهش پیدا نکرده و یا قطع نمی شود بنابراین وقتی درآمد کارگاه با وقفه مواجه نشده لذا کارفرما باید به تعهدات خود در قبال کارگران عمل نموده و حقوق و مزایای کارگران را در این مدت پرداخت نماید. نمونه چنین کارگاه هایی مانند مدارس غیر دولتی هستند که شهریه کل سال از دانش آموزان دریافت شده است به شرطی که به دلیل این تعطیلی مدارس در انتهای سال تحصیلی مدت اضافه و بدون دریافت شهریه مدتی اضافه تدریس داشته باشند و منجر به تحمیل بار مالی اضافه بر مدارس غیر دولتی شود. نمونه دیگری کارهای بر بستر دیجیتال و اینترنت هستند که هم قابلیت دورکاری دارند و عملا برخی حوادث تاثیر قابل توجهی بر درآمد کارگاه ندارد.

به طور خلاصه منظور از تعلیق کارگاه به واسطه حوادث پیش بینی نشده در قانون کار و استفاده کارگران از بیمه بیکاری در مدت تعلیق این است که فعالیت کارگاه متوقف شده و درآمد آن از بین برود لذا مشاغلی که در مدت تعلیق کسب درآمد ناشی از همان کارگاه را دارند نمی تواند با روح مواد 15 و 30 قانون کار سازگار باشد.

نوشته های مشابه

26 دیدگاه

  1. سلام ما تو یه شرکت خصوصی پیمانکاری کار میکنیم تو سال 1400 کلا 3 ماه تعطیل کردند بخاطر کرونا و در ایام تعطیلات 50 درصد حقوق و بیمه را کامل رد میکردند ولی الان تو حساب کتاب عیدی و سنوات این 3 ماه را کم کردند ایا میتونند این کارو بکنند ؟

  2. سلام
    من 5 ماه در مهدکودک کار میکردم و به علت کرونا از اول اسفند 98 تا 24 خرداد 99 تعطیل شد قرارداد بنده تا 990331 بوده ضمنا بیمه هم نبودم آیا می توانم با توجه به اینکه بیمه نبودم حقوق 4 ماه را بگیرم و یا به علت تعلیق شدن قرارداد باید به کارم بعد از رفع تعلیق مراجعه کنم

    1. سلام
      برای تعطیلات اجباری کرونا باید بیمه بیکاری دریافت می کردید.
      اصولا باید ادامه قرارداد کار برقرار باشد. اگر کارفرما نپذیرفت باید در اداره کار شکایت کنید.

  3. سلام
    خسته نباشید
    میخواستم بدون در تعطیلات کرونایی در پایان ماه حقوق پایه کارگران واریز میشود؟ من بیمه هم هستم

  4. سلام اینجانب کارفرمای شغل ریخته گری با 6 کارگر می باشم و با توجه به ابلاغ صنف مبنی بر تعطیلی کارگاه ها از تاریخ 98/12/19 آیا کارگران بنده مشمول قانون بیکاری می شوند؟

  5. سلام ما یه شرکت پیمانکاری هستیم که کارفرما بخاطر کرونا کل فروردین ماه رو تعطیل کرده آیا کارفرما موظف به پرداخت حقوق در این یک ماه هست یا خیر ؟

  6. سلام وقت بخیر ببخشید در این روزهای کرونایی مرخصی اجباری از مرخصی هایی که ماهانه حق کارگر می باشد محسوب میشود؟

  7. سلام
    ببخشید من در هتلی مشغول به کار هستم به علت کرونا از اول اسفند بیکار شدیم. کارفرما گفتن بیمه بیکاری ثبت نام کنید از طریق سایت تا باز شدن هتل استفاده کنید .
    در این شرایط خاص داشتن کارت پایان خدمت الزامی هست ؟؟ با توجه به اینکه گفتن مراجعه حضوری برداشته شده ثبت نام از طریق سایت هست و توی سایت برای ثبت نام نیازی به کارت پایان خدمت نیست و ثبت نام کردم.

  8. باسلام
    من کارفرما هستم و 5 کارمند دارم
    به علت کرونا کلا تعطیل هستیم و توان پرداخت حقوقشان را ندارم . سوال من اینه که اگه کارمندان طبق اعلام بیمه فرم درخواست بیمه بیکاری مجازی رو بخواهند تکمیل کنند و بیمه بیکاری بگیرند من باید اعلام تعطیلی کنم به بیمه یا به علت تعطیلی همگانی نیازی نمیباشد؟

    1. سلام
      در شیوه نامه اجرایی و دستورالعمل نحوه برقراری بیمه بیکاری ناشی از کرونا به این مورد اشاره نشده که کارفرما اعلام تعطیلی بکند.
      مخصوصا اگر فعالیت شما جزو 10 رسته زیاندیده از کرونا باشد.
      لطفا مطلب زیر را نیز مطالعه کنید :
      شیوه نامه اجرایی و دستورالعمل نحوه برقراری بیمه بیکاری ناشی از کرونا

    2. سلام و تقدیم احترام
      من مالک قنادی هستم و در این مدت بیماری کرونا پانزده روز از اسفند ۹۸و کل فروردین ۹۹کار گاه تعطیل بوده و بعد از آن نیز چون قصد اخراج پرسنل را نداشتم از هریک از پرسنل یک روز در میان استفاده نمودم، سئوال من این است که آیا من باید حق بیمه افراد راهم کامل پرداخت نمایم یا همان روزهائی که کار کرده اند به سازمان تأمین اجتمائی پرداخت نمایم؟
      باتشکر

  9. سلام دوست عزیز، بنده در کارگاهی مشغول به کارم گه هیچ قراردادی نداریم اما کلیه حق و حقوقمون طبق اداره کار پرداخت میشه و بیمه هم هستیم . اما در این تعطیلات که بخاطر کرونا ایجاد شده کارفرما گفته یا روزهای تعطیل (بجز تعطیل رسمی) بدون حقوق میشه یا باید مرخصی استحقاقی بشه
    الان سوالم اینه از نظر قانونی درسته یا خیر؟؟؟

    1. سلام
      کارفرما نمی تواند یک جانبه قرارداد کار را معلق نماید.
      در قانون به صراحت بیان شده که اگر به تشخیص وزارت کار تعطیلی به دلیل حوادث غیر قابل پیش بینی شده باشد کارگران آن کارگاه می توانند از بیمه بیکاری استفاده نمایند.
      اگر مرخصی استحقاقی هم بگیرید در اختیار کارگران هست.

  10. سلام
    من تو یه شرکت خصوصی کار میکنم
    میخواستم بدونم مرخصی روزهای غیر تعطیل رسمی ۱۵ روز فروردین چطور محاسبه میشه؟!؟
    مرخصی بدون حقوق محاسبه میشه؟!؟

    1. سلام
      اگر در طول مدت فروردین قرارداد کار معتبر داشته باشید روزهای ابتدای سال تفاوتی با سایر ماه های سال ندارد.
      روزهای تعطیل رسمی تعطیل با حقوق هست و روزهای کار نیز کار.
      ولی اگر قرارداد کار از 15 فروردین شروع شود تعهدی به ایام قبل از آن وجود ندارد.
      اگر برای این مدت کارگر درخواست هرنوع مرخصی کند و کارفرما موافقت کند این ایام مرخصی محسوب می شود.

  11. مدت ۱۳ سال است در یک شرکت گردشگری شهرداری اصفهان مشغول بکار بصورت قردادی هستم،الان به خاطر کرونا از اواسط اسفندماه مجموعه تعطیل و بیکار شده ان،پایان قرادادم تا آخر اسفندماه بوده و الان شرکت اطلاع داده نمیتونه قرارداد ببنده و همه پرسنل اقدام به ثبت درخواست بیمه بیکاری کنند تا اتمام این بیماری و عقد قرارداد مجدد.
    این درحالی هست که تعدادی پرسنل مشغول بکارهستتند گفته شده بصورت ساعتی ادامه بدهند بدونه قرارداد….و ثبت بیمه بیکاری کنند
    میخواستم بدونم وضعیت سنوات و سابقه و پایه حقوق و مزایای دیگری که داشتیم چی میشه یعنی باید تسویه سنوات کنیم و بعد از عقد قرارداد جدید پایه و حقوق و سایر مزایا بر اساس قراداد قبلی هست یا میتونه مزایا حذف و پایه حقوق به صفر اداره کار برگرده؟؟

    1. سلام
      کارگرانی که به دلیل کرونا بیکار شده اند (تعطیلی کارگاه به دلیل کرونا) باید برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنند.
      برای دریافت بیمه بیکاری باید در سایت بیمه بیکاری ثبت نام گردد تا بعد از تعطیلات رسیدگی شود.
      سایت بیمه بیکاری : bimebikari.mcls.gov.ir

  12. سلام شرکت ما تا ۲۱ اسفند باز بود و کار کرد بعدش مدیریت تعطیل کرد و زمان واریز کردن حقوق ها حقوق مهندسین ۴۰۰ تومان بیشتر شده بود اما حقوق ما که قسمت اداری بودیم ۵۰۰ تومن کم!!! دلیل رو جویا شدم به ماده ۱۵ استناد کرد بیمه رو هم کامل ریخته الان چطور از حقم دفاع کنم ؟؟؟

    1. سلام
      ماده 15 قانون کار در شرایطی است که از جانب وزارت کار شرایط کارگاه تایید شود.
      پس از تایید وزارت کار نیز برای مدت تعطیلی باید بیمه بیکاری تعلق بگیرد.
      اینطور نیست که کارفرما به تشخیص خود قرارداد کار را تعلیق کند و ماده 15 قانون کار را عنوان کند.
      اگر کارفرما قرارداد کار را تعلیق کند باید حقوق و مزایای ایام تعلیقی را پرداخت نماید.

  13. سلام. خسته نباشید
    من دو هفته پیش حین کار پام شکسته و توی گچ هست فعلا و نمیتونم کار کنم. بهم گفتن مدارکت رو فرستادیم بیمه ولی طول میکشه و گفتن این ۲ هفته که نتونستی بیای سر کار رو برات حقوق از کار افتادگی میدم. اما تعطیلات ۱۵ روز عید رو حساب نمیکنن. میگن چون همه تعطیلند. میخاستم بدونم ۱۵ روز تعطیلی که برای تعطیلات نوروز، کارگاهمون اعلام کردند، نباید شامل زمانهای از کار افتادگیم حساب بشه درواقع؟
    من حتی برای دیه اقدام هم نکردم. بیمه اگه جوابش بیاد چه چیزایی رو شامل میشه؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام
      اگر بیمه شده اجباری تامین اجتماعی باشید مانند بیمه کارگری مدارک مرخصی استراحت پزشکی رو بدین تامین اجتماعی برای مدت مرخصی استعلاجی هم حقوق میده و هم بیمه رو رد می کنه.
      برای خسارت جانی هم بیمه حوادث هست که تا اتمام طول درمان خسارت پرداخت نمی شود.
      در صورت نیاز به راهنمایی کامل تر از طریق پنل کاربران درخواست مشاوره بدهید.

  14. با عرض سلام وادب ،ایاگارگری که دچار دیسک کمروگردن شده وعمل جراحی هیدروسل وواریوکسل درسه نوبت انجام داده ونامه ازپزشک معتبر داره که از فعالیت بدنی وجسمی وسرپاایستادن طولانی وکارسنگین منع شده ،کارفرما می تونه اجباربه وکارسنگین کندودرصورت انجام ندادن ازکاراخراج بشه ونامه ازپزشک راقبول نکنه وبگه ماکارسبک نداریم دراین صورت چکار باید کرد

    1. سلام
      چنانچه طبق نظر کمسیون های پزشکی موضوع ماده 91 تامین اجتماعی کارگر به بیماری شغلی دچار شده و یا در معرض ابتلا باشد کارفرما باید با نظر شورای پزشکی مذکور بدون کاهش حق السعی در قسمت مناسب دیگری به کار گمارد.
      در صورت بروز هرگونه مشکل مراجع حل اختلاف اداره کار صالح به رسیدگی هستند.

  15. سلام خسته نباشی.یعنی من که دستیار دندانپزشک هستم و توی مطب و درمانگاه کار میکنم و الان ۳هفتس که بیکارم و به احتمال زیاد تا اخر فروردین هم همین اوضاع رو داشته باشم…شامل بیمه بیکاری میشم یا خیر؟ممنون میشم اگه جواب بدین

    1. سلام
      اگه کارگاه به دلیل کرونا یا هر علت ناخواسته دیگر تعطیل شده بله می تونیدبرای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنید. ولی تا اقدام کنید و مراحل اداری طی بشه 2 تا 3 ماه طول می کشه…
      ولی حتی اگر شما شروع به کار کرده باشید مدتی که بیکار بودید را مقرری بیمه بیکاری دریافت می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر