چطور پیگیری بیمه بیکاری را انجام دهیم؟

در این مقاله سعی داریم تا شرایط دریافت و پیگیری بیمه بیکاری را شرح دهیم. پیگیری بیمه بیکاری با کد ملی و رمز عبور سامانه جامع روابط کار به صورت غیر حضوری قابل انجام است. روش‌های مختلفی اعم از حضوری و غیر حضوری برای پیگیری وجود دارد. از نظر قانون: بیکار، بیمه شده ای است که بدون میل و اراده بیکار شود و آماده به کار باشد. مطابق این قانون بیمه شدگانی که به علت تغییرات ساختار اقتصادی کارگاه مربوط، به تشخیص وزارتخانه ذی‌ربط و تایید شورای عالی کار، بیکار موقت شناخته شوند و بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ و آتش‌سوزی بیکار می شوند نیز می توانند از مقررات این قانون استفاده کنند.

نحوه پیگیری بیمه بیکاری
نحوه پیگیری بیمه بیکاری

ملاک اصلی برقراری حمایت‌های قانونی برای بیمه‌شدگان بیکار، غیرارادی بودن بیکاری است. بنابراین کارگری که به میل خود، کار خود را ترک می کند، نمی تواند از این حمایت ها برخوردار شود. تشخیص ارادی و غیر ارادی بودی بیکاری بیمه شدگان بر عهده کمیته ای متشکل از نمایندگان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی است و شعب تامین اجتماعی بر اساس معرفی ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در خصوص برقراری مقرری بیمه بیکاری برای بیمه شدگان اقدام می کنند.

نحوه ثبت درخواست در سامانه بیمه بیکاری

پس از اینکه سامانه جامع روابط کار (prkar.mcls.gov.ir) که به عنوان بزرگ‌ترین خدمت الکترونیک وزارت کار محسوب می‌شود راه‌اندازی شد؛ ثبت‌نام اینترنتی و غیرحضوری بیمه بیکاری برای متقاضی امکان‌پذیر خواهد شد. این بخش شامل مراحل زیر است:

مراحل ثبت نام و پیگیری بیمه بیکاری
مراحل ثبت نام و پیگیری بیمه بیکاری

مراحل درخواست بیمه بیکاری به صورت اینترنتی

  • 1- احراز هویت
  • 2- ثبت نام اینترنتی
  • 3- پیگیری ثبت نام اینترنتی بیمه بیکاری

فیلم های آموزش ثبت نام اینترنتی و غیر حضوری بیمه بیکاری و پیگیری بیمه بیکاری با کد ملی

سامانه جامع روابط کار

صفحه ورود به سامانه پیگیری بیمه بیکاری با کد ملی
صفحه ورود به سامانه پیگیری بیمه بیکاری با کد ملی

در صفحه سامانه جامع روابط کار گزینه های ایجاد حساب کاربری برای کسانی که احراز هویت نشده اند وجود دارد. چنانچه کارگر فقط درخواست بیمه بیکاری داشته باشد و قصد شکایت از کارفرما را نداشته باشد می تواند به صورت اینترنتی و بدون مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت در سامانه ثبت نام کرده و احراز هویت شود. چنانچه هم قصد درخواست بیمه بیکاری و هم شکایت از کارفرما وجود داشته باشد احراز هویت و ثبت نام در سامانه حتما باید به صورت حضوری و در دفاتر پیشخوان دولت انجام شود.

پس از دریافت رمز عبور، متقاضی ثبت نام بیمه بیکاری را انجام می دهد. پس از تکمیل فرایند ثبت نام بیمه بیکاری، متقاضی می تواند با مراجعه دوباره به سامانه جامع روابط کار و وارد کردن کدملی و رمز عبور مراحل انجام کارهای بیمه بیکاری را پیگیری نماید.

راه‌های پیگیری بیمه بیکاری

پیگیری بیمه بیکاری از روش های زیر امکان‌پذیر است:

–پیگیری حضوری بیمه بیکاری

–پیگیری غیر حضوری بیمه بیکاری

– پیگیری آنلاین بیمه بیکاری یا پیگیری اینترنتی بیمه بیکاری و پیگیری بیمه بیکاری با کد ملی و رمز عبور

– پیگیری پرونده بیمه بیکاری از اداره کار

– پیگیری پرونده بیمه بیکاری از تامین اجتماعی

برای مثال: ممکن است در ثبت آدرس کارگاه مشکلی وجود داشته باشد که در این صورت به اداره کار محل مراجعه می‌کنیم. ممکن است در تأمین اجتماعی مشکل به حدنصاب نرسیدن سابقه، عدم تجمیع سابقه به وجود بیاید که در این صورت به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه می‌کنیم.

در این قسمت نحوه پیگیری پرونده بیمه بیکاری از طریق غیر حضوری و اینترنتی توسط سامانه جامع روابط کار را شرح می دهیم.

راه های پیگیری بیمه بیکاری
راه های پیگیری بیمه بیکاری

پیگیری بیمه بیکاری به‌صورت اینترنتی و غیرحضوری

پیگیری غیرحضوری بیمه بیکاری از طریق سامانه جامع روابط کار قابل انجام است. پس از انجام مراحل ثبت‌نام بیمه بیکاری با کلیک روی آیکون خانه در صفحه اول از حساب کاربری سامانه جامع روابط کار به شکل زیر در قسمت بالای سامانه کلیک کنید تا به صفحه اول حساب کاربری هدایت شوید. در این روش پیگیری بیمه بیکاری با کد ملی از طریق سامانه جامع روابط کار انجام می‌شود.

سپس مسیر زیر را طی کنید:

مراحل پیگیری بیمه بیکاری در سامانه آنلاین
مراحل پیگیری بیمه بیکاری در سامانه آنلاین

گزارشهای کارگری – بیمه بیکاری

در این قسمت درخواستی که ثبت‌شده نمایش داده می‌شود. بر روی دکمه نظرات کلیک کنید تا هر اتفاقی که روی پرونده رخ‌داده نمایش داده شود.

اگر نقص مدارک را، ملاحظه کردید به کارپوشه و صندوق ورودی خود مراجعه کرده و درخواست بیمه بیکاری خود را باز کنید. در قسمت توضیحات نقص مدارک بیمه بیکاری توسط کارشناس اداره کار توضیح داده‌شده است. نقص‌های موجود را در فرم‌ها برطرف کرده و دوباره ارسال نمایید.

چنانچه مدارک پرونده بیمه بیکاری صحیح بوده و شرایط درست باشد پرونده شما به ترتیب:

تایید کارشناس اداره کار و تایید کارشناس تامین اجتماعی را گرفته و به واحد مقرری تامین اجتماعی ارجاع می‌گردد. این مرحله آخرین مرحله از ثبت بیمه بیکاری غیرحضوری خواهد بود.

پیگیری حضوری بیمه بیکاری

ممکن است در پیگیری آنلاین و اینترنتی و غیرحضوری بیمه بیکاری به نتیجه نرسید، یا مشکلی در فرآیند ثبت‌نام پیش بیاید که به‌صورت غیرحضوری نتوانید به نتیجه مطلوب برسید. در این حالت باید به‌صورت حضوری درخواست بیمه بیکاری خود را پیگیری کنید.

در قسمت‌های قبلی توضیح دادیم که تشکیل و تکمیل پرونده بیمه بیکاری هم در اداره کار و هم در تامین اجتماعی انجام می‌شود. بنابراین برای مشکلاتی که مربوط به اداره کار هستند به اداره کار محل و برای پیگیری مشکلاتی که به سازمان تامین اجتماعی مربوط می‌شود به شعبه تامین اجتماعی مربوطه خود مراجعه کنید.

پیگیری تلفنی بیمه بیکاری

در برخی موارد ممکن است پیگیری بیمه بیکاری با کد ملی و سامانه جامع روابط کار پاسخگو نباشد. علت‌های مختلفی مانند ثبت و انتخاب اشتباه اطلاعات، نیاز به ارائه اصل مدارد، مشکلات فنی در سامانه، خطای کارکنان اداره کار و تامین اجتماعی ممکن است باعث اخلال پیگیری بیمه بیکاری با کد ملی و سامانه جامع روابط کار شوند. در این حالت بهتر است که متقاضی به صورت تلفنی با اداره کاری که مربوط به محل کار متقاضی است و پرونده در آن اداره جریان دارد تماس تلفنی گرفته و موضوع را پیگیری نماید.

پیگیری حضوری

با توجه به اینکه برخی ادارات شماره تلفن مشخصی ارائه نمی کنند بنابراین تماس تلفنی با کارشناس انجام دهنده کار مقدور نمی شود. در این حالت چاره‌ای غیر از مراجعه حضوری وجود ندارد. با توجه به شرایط همه گیری کرونا در حال حاضر به هیچ وجه توصیه به پیگیری حضوری نمی شود.

بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق می گیرد :

  • مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی باشند.
  • بیکاری حداکثر ۳۰ روز پس از اخراج یا اعلام عدم نیاز توسط کارفرما به اداره کار گزارش شود (در موراد خاص بیشتر از ۳۰ روز نیز امکان دارد)
  • افرادی که به صورت غیر ارادی از کار اخراج شده باشند.
  • کسانی که تبعه کشورهای خارجی نباشند.
  • افرادی که مستمری‌بگیر، بازنشسته یا از کارافتاده کلی نباشند.
  • بیمه‌شده قبل از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.
  • بیمه‌شدگانی که به علت بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل، جنگ، زلزله و آتش‌سوزی(افرادی که به دلیل شیوع بیماری کرونا بیکار شده‌اند نیز مشمول این بند می‌شوند) بیکار می‌شوند، برای دریافت مقرری بیمه، نیاز به داشتن حداقل سابقه پرداخت حق بیمه ندارند و حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حوادث بیکار شوندمی‌توانند حقوق بیمه بیکاری دریافت کنند.
  • بیمه‌شدگان باید در دوره‌های کارآموزی و سوادآموزی که از سوی ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نهضت سوادآموزی برگزار می‌شود، شرکت کنند و هر دو ماه یک‌بار، گواهی لازم در این زمینه را به شعب تأمین اجتماعی ارائه کنند.

شرایط قطع شدن مقرری بیمه بیکاری:

  • اشتغال مجدد
  • عدم شرکت در کلاس های آموزش فنی و حرفه ای یا نهضت سوادآموزی
  • خودداری از پذیرش شغل تخصصی خود  یا شغل مشابه پیشنهادی
  • احراز شرایط بازنشستگی یا ازکارافتادگی کلی
  • اعاده به کار بیمه شده با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی

نکاتی در دریافت و پیگیری بیمه بیکاری

  • مدت‌زمان دریافت بیمه بیکاری جز سوابق بیمه از نظر بازنشستگی و ازکارافتادگی محسوب می‌شود. بنابراین دریافت بیمه بیکاری نه‌تنها صدمه‌ای به بازنشستگی نمی‌زند، بلکه زمان دریافت این مزایای بیمه‌ای به‌عنوان سابقه بیمه برای بازنشستگی در نظر گرفته می‌شود.
  • مقرری بیمه بیکاری افراد واجد شرایط از روز اول بیکاری قابل پرداخت است، حتی اگر مراحل اداری در اداره کار چندین ماه طول بکشد.
  • دریافت مبلغ بیمه بیکاری مانع از دریافت مستمری ازکارافتادگی جزئی نمی‌شود.
  • در صورت بیکاری زن و شوهر بیمه‌شده، هر دو از حقوق بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند.
  • در صورتی که پس از پرداخت حقوق بیمه بیکاری به بیمه‌شده‌ای، مشخص شود که بیکاری بیمه‌شده، ناشی از اراده شخصی وی بوده است بیمه‌شده باید وجوه دریافتی به‌عنوان حقوق بیمه بیکاری را به سازمان تأمین اجتماعی بازپرداخت کند. همچنین بیمه‌شدگانی که با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار قبلی خود بازمی‌گردند نیز باید مبالغ دریافتی را به تامین اجتماعی برگردانند.
  • چنانچه بیمه‌شده بیکار، اشتغال مجدد خود را اعلام نکند و علی‌رغم اشتغال همچنان به دریافت حقوق بیمه بیکاری ادامه دهد، باید مقرری دریافتی از زمان اشتغال را به تامین اجتماعی برگرداند.
  • بیمه‌شدگانی که وفق مقررات قانون کار و حسب آراء صادره از مراجع حل اختلاف مقرر در این قانون به دلیل قصور در انجام وظایف محوله و یا نقض آیین‌نامه‌های انضباطی کارگاه توسط کارفرما اخراج شده‌اند، مستحق دریافت حقوق بیمه بیکاری نخواهند بود.
  • کارگران فصلی در صورتی که صرفا در اثنای فصل کار اخراج گردیده و بیکاری آن‌ها بلا اراده تشخیص داده شود، مشمول دریافت حقوق بیمه بیکاری خواهند بود.
  • بیکاران دارای قرارداد کار با مدت معین در صورتی که بر اساس رای مراجع حل اختلاف در اثنای مدت قرارداد اخراج گردیده باشند، مشمول استفاده از بیمه بیکاری خواهند بود.
  • چنانچه بیمه‌شده در پایان قرارداد کار بیکار شود، داشتن یک سال سابقه پرداخت حق بیمه در آخرین کارگاه الزامی است.
  • به مدیرعامل شرکت‌ها حقوق ایام بیکاری تعلق نمی‌گیرد. مطابق قوانین بیمه بیکاری تأمین اجتماعی، پرداخت حقوق به مدیرعامل شرکت‌ها و بیمه پردازی آن‌ها اختیاری بوده و اجباری نیست، مشمول قوانین بیکاری نبوده و می‌توان در صورت درج نام مدیرعامل در لیست بیمه ، ۳ درصد بیمه بیکاری را از حقوق وی کسر نکرد. در هر حال مدیرعامل شرکت حتی در صورت بیکاری مشمول دریافت حقوق ایام بیکاری نخواهد بود.
  • پیگیری بیمه بیکاری با کد ملی فقط از طریق سامانه جامع روابط کار امکان‌پذیر است.

نوشته های مشابه

54 دیدگاه

  1. با سلام
    من 15 سال خورده ای بیمه دارم و از بیمه بیکاری استفاده نکردم. ولی باردار که شدم بیمه زایمان گرفتم و تمام شد بین بیمه زایمان و شروع دوباره پرداخت بیمه چند روز وقفه افتاد و دوباره شرکت بیمه رد کرد و بعد از چهار ماه نامه عدم نیاز زدن و من اقدام کردم برای بیمه بیکاری و اداره کار موافق زده و منتظر بیمه هستم ! ایا ممکن بخاطر اون چند روز وقفه بین بیمه زایمان و رد شدن بیمه مشکلی برای بیمه بیکاریم پیش بیاد!

  2. سلام وقت بخیر من یک ماه پیش تمام مدارکم کامل کردم و برام این اس ام اس اومد متقاضی محترم
    درخواست بیمه بیکاری شما مورد بررسی قرار گرفت و به شعبه تامین اجتماعی مربوطه ارسال گردید، نتیجه نهایی متعاقبا از طریق پیامک اعلام خواهد شد.
    ولی هنوز پیامی برام نیومده از کجا باید پیگیری کنم ؟

    1. در صورت تاخیر بیش از حد باید به صورت حضوری به اداره کار مربوطه مراجعه شود.

    2. سلام وقتتون بخیر منم یک ماهه برا بیمه بیکاری اقدام کردم ولی خبری از اینکه تایید بشه نیس

      1. سلام
        مدت زمان رسیدگی به حجم پرونده ادارات کار دارد.
        مراجعه حضوری جهت پیگیری موثر است. در اینصورت اگر در ثبت نام مشکلی وجود داشته باشد متقاضی زودتر متوجه می شود.

    3. به کارتابلتون توی سایت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنید .توی گزارشات کارگری اون درخواست بیمه بیکاری رو بزنید انتهای ردیف پرونده یه بخش با اسم نظرات داره.اونجا نظر کارشناس تامین اجتماعی رو میزنه

  3. سلام من از اداره کار و تامین اجتماعی بیمه بیکاریم تایید شده از اول برج ۵ بیکار شدم نهم شهریور تایید واسم اومد با پیامک ولی تا الان چیزی واریز نشده باید چه کار کنم؟

    1. با سلام
      واریز مقرره بیمه بیکاری از طرف تامین اجتماعی صورت میگیرد. در صورت عدم واریز ممکن است مشکلات یا مسائل مختلفی در پرونده وجود داشته باشد که باید از شعبه مربوطه پیگیری کنید.

  4. با عرض سلام و ادب
    بنده بدون احراز هویت در دفاتر پیشخوان در سامانه ثبت نام کردم و مدارکمم ارسال کردم
    حتما نیاز هست که به دفاتر پیشخوان دولت رجوع کنم بازم؟
    با تشکر

    1. با سلام
      در سامانه جامع روابط کار روش های مختلفی برای احراز هویت از جمله روش غیرحضوری وجود دارد. در روش غیرحضوری ممکن است برخی از امکانات سامانه مانند شکایت فعال نشده باشد. در صورتیکه امکانات مورد نیاز در سامانه شما فعال شده باشد نیازی به مراجعه به دفاتر پیش خوان نیست. ولی در صورتیکه برخی از امکانات سامانه فعال نیست باید از طریق مراجعه به دفاتر پیش خوان و یا کاریابی ها مجددا احراز هویت شوید.

  5. سلام خسته نباشید
    بیمه من بصورت نامنظم رد شده مثلا ۱۷روز ۲۰روز ۱۲روز
    میخواستم ببینم با این شرایط به من بیمه بیکاری تعلق میگیره یا نه؟ کل سابقم نزدیک به چهارساله

    1. با سلام
      در بیمه بیکاری مجموع سابقه بیمه ملاک است. اینکه بیمه به صورت متناوب واریز شده اهمیتی ندارد.

  6. سلام من حدودا یک ماه پیش درخواست بیمه بیکاریم رو در سامانه ثبت کردم و در قشمت نظرات زده
    کارشناس اداره کار:موافق
    خب الان باید چیکار کنم؟؟
    باید کارشناس تامین اجتماعی هم بزنه موافق؟؟

  7. سلام من 1402/2/13از کار اخراج شدم بعد از ۲۶روزازکارفرما شکایت کردم بابت نامه بیکاری وسنوات حال امروز ۱۷/۴/۱۴۰۰۲مبگه برو شکایت رو پس بگیر بیا تا من نامه وسنواتت رو بدم حال اگر من شکایت رو پس بگیرم نامه معتبر می باشد ومن باید چیکار کنم راهنمایی میکنید ممنون

    1. سلام
      اگر شکایت پس گرفته شود چون مهلت درخواست بیمه بیکاری سپری می شود نمی توانید از بیمه بیکاری حتی با روش قرارداد کار استفاده کنید.

  8. با سلام
    بعد از تمام شدن تمامی مراحل بیمه بیکاری و دریافت حکم بیکاری، برای حضور و غیابه دریافت حقوق بیکاری باید به کجا مراجعه کنم و از کجا باید متوجه بشم که چه تاریخ هایی باید حضور بزنم؟

    1. سلام
      پس از کرونا حضور و غیاب بیمه بیکاری انجام نمی شود. در صورت نیاز خود اداره کار اطلاع خواهد داد. برای اطمینان باید از اداره کار مربوطه سوال شود.

  9. سلام کجا و چه سایتی میتونم پیگیری کنم که بیمه بیکاریم رد شده یانه
    واینکه استحقاق بیمه درمان برام انجام شده یا نه
    ممنون

  10. سلام من در یک شرکت مدیرعامل هستم و در شرکت دیگری کارمند بودم که بیکار شده ام آیا در بیمه بیکاری بنده اشکال ایجاد خواهد شد؟

  11. سلام وقت بخیر و خداقوت ببخشید حقوق بیمه بیکاری بنده در ۱۵ ام هرماه واریز می‌شد ولی امروز که ۲۱ ام است، هنوز واریز نشده.
    طبق قانون فعلا دوره بیمه بیکاری هم تمام نشده و یکسال مهلت داره

  12. من میخوام برم مسافرت . بیمه بیکاریم از اداره کار موافقت شده از تامین هم امروز پیام دادن موافق
    در صورت که با احراز سابقه و اینچیزا
    حالا میخوام ببینم بازرسی میان ؟ من میخوام مسافرت برم باید چیکار کنم؟

  13. سلام خسته نباشید بنده منصور اوموی میلان هستم از شهرستان ماکو بنده ۹ماهه‌درخواست بیمه بیکاری داشتم با رای‌ اداره کار ماکو اما هنوز به جائی نرسیده فقط منو بازی میدن من ماندم چکار کنم به‌ هر جایی سر زدم اما موفق نشدم مسئول واحد نام نویسی باهام‌لج کرده‌ منو تهدید میکنه میگه یه کاری میکنم که‌ پرونده من به‌ جایی نرسه‌ من‌ ماندم چکار کنم لطفا راهنمایی کنید ممنونم از شما شماره تلفن همراه من هست ۰۹۱۴۹۶۰۸۶۷۱

  14. سلام. وقت بخیر
    من برای بیمه بیکاری اقدام کردم پیامک اداره کار زده ک برای برسی به شعبه تامین اجتماعی ارسال گردید ولی هنوز پیامی دریافت نکردم میخاستم ببینم چقد طول میکشه تا تایید بشه ؟و اگه ۱ ماهم گذشت مشکلی پیش نمیاد؟

    1. سلام
      طولانی شدن مدت رسیدگی مشکلی بوجود نمی آورد. در صورت نیاز می توانید از طریق شعبه تامین اجتماعی مربوطه اقدام نمایید.

  15. سلام وقت بخیر درخواست من ثبت شد و در قسمت گزارش کارگری و نظرات نوشته:
    بررسی کارشناس اداره کار :موافق
    بررسی نماینده شعبه تامین اجتماعی: موافق >> و در توضیحات نوشته منوط به احراز شرایط
    و سه ماه از ثبت این نظر گذشته
    باید منتظر بمونم؟

  16. من بيمه ام از تامين اجتماعي کيش رد شده و محل کارم تهران بوده … الان وضعيت بيمه بيکاري سه ماهه که روي موافقت با دريافت مقرري است و هر دو بيمه و اداره کار موافقت کردند بايد چيکار کنم منتظر بمونم باز يا بايد برم اداره کار چون برج 7 بيکار زدم برج 8 دوتاشون تاييد کردند و تا الان در وضعيت “موافقت با دريافت مقرري” باقيمانده است !!

    1. سلام
      پس از موافقت هر دو اداره، پرونده در تامین اجتماعی خارج از سامانه به جریان می افتد. می توانید از شعبه تامین اجتماعی پیگیری کنید.

  17. سلام
    قرارداد من ۳۰آذر به پایان رسید و کارفرما با من تمدید نکرد به من نامه عدم نیاز نمی‌دهد میگوید قانون عدم نیاز برداشته شده و نیازی به نامه نیست؟ آیا واقعیت دارد؟

    1. سلام
      در صورت عدم همکاری کارفرما برای دادن عدم نیاز، کارشناس اداره کار و بیمه خودشون میرن از کارگاه بازرسی و موضوع حل می شود.
      اگر در سامانه بیمه بیکاری عدم نیاز از مدارک الزامی باشد در یک فایل بنویسید که کارفرما خودداری کرد و بارگذاری کنید.

  18. با سلام
    من از ۱۴۰۱/۶/۱ مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری قرار گرفتم موقع تشکیل پرونده در شعبه تامین اجتماعی به من گفتن حقوق شما چهار میلیون و صد هستش و برای همسر و بچه تون هر کدام ۱۰درصد اضافه میشه و یه پیامک هم برای من ارسال شد که حکم مقرری بیمه بیکاری شما به مبلغ ماهیانه پنج میلیون و سیصد هزار تومان صادر شد ولی بعد که حقوق واریز کردن ماهی چهار میلیون و پانصد واریز شده بود به شعبه تامین اجتماعی مربوطه مراجعه کردم ولی بر خلاف گفته قبلی به من گفتن ۱۰درصد اضافه به خانمت تعلق نمیگیره و فقط برای بچه تون حساب میشه من تو اینترنت هم سرچ کردم طبق ماده ۷تبصره ۲قانون بیمه بیکاری همسرم هم شامل ۱۰درصد میشه حالا من باید از چه راهی موضوع رو پیگیری کنم؟

  19. سلام، بنده با توجه به اتمام قرارداد درخواست بیمه بیکاری دادم و مدارک را در سایت وزارت کار آپلود کردم و توسط کارشناس اداره کار مورد موافقت قرار گرفت. همینطور نماینده شعبه تامین اجتماعی نیز موافقت کرده و نظر نهایی موافقت با دریافت مقرری اعلام گردید، منتها بعد از یک روز هنوز از تامین اجتماعی پیامکی دریافت نکردم. در این مورد خاص باید پیگیری خاصی انجام دهم؟

    1. سلام
      فرآیند اداری بیمه بیکاری پس از تایید در سامانه در تامین اجتماعی مدتی زمان می برد. در صورت نیاز به مراجعه و یا هر کار دیگر به شما اطلاع داده می شود. در صورت تاخیر زیاد می توانید به شعبه تامین اجتماعی مربوطه مراجعه نمایید.

  20. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    بنده در کارگاه کشاورزی به مدت ۸ سال مشغول به کار بودم که کارفرما اول برج ۵ ترک کار منو زد و به من نامه عدم نیاز داد و گفت که دیگر نیازی به شما ندارم و برو اداره کار ازبیمه بیکاری تعلق میگیره استفاده‌ کن و من به اداره کار مراجعه کردم برای بیمه بیکاری که گفتن به بخش کشاورزی اصلا بیمه بیکاری تعلق نمیگیره چون کارگر فصلی محسوب می‌شود و چون درصدی از اون رو دولت پرداخت میکنه ودرخواست خود رو از طریق کارتابل دادم که هم کارشناس تامین اجتماعی وهم اداره کار شهرستان *** (استان گلستان) مخالف بودن مبنی بر این که (باتوجه بندیک تفاهم نامه شماره۱۱۸۷۳۹ مورخ ۱۳۸۴/۱۲۰۱ مخالف هستم کارگاهی غیر دائم کشاورزی)این متن کارشناس اداره کار *** درتاریخ۱۴۰۱/۰۵/۱۳ بوده ودر تاریخ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ کارشناس ونماینده تامین اجتماعی *** اینطور (به علت عدم احراز بندیک تفاهم‌نامه وفصلی بودن ماهیت فعالیت کارگاه بابرقررای بیمه بیکاری مخالف می‌باشم) مخالفت خود رو اعلام نمودن وبنده درتاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۱۹ اعتراض خود رو مبنی براینکه حضور بنده طی این چند سال به‌صورت مستمر بوده و اسناد موجود بابت پرداخت کامل حق بیمه بصورت کامل توسط کارفرما به اضافه ۳٪حق بیمه بیکاری اینجانب طی این سالها ماهیت دائم و منتظر بوده و مغایر با نظر کارشناس است درخواست تجدید نظر درمورد تاییدبرقراری بیمه بیکاری خود رو خواستار شدم که درتاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۲۵ باز هم توسط رئیس اداره کار شهرستان *** باعنایت به بند یک تفاهم‌نامه ۱۱۸۷۳۹مورخ ۱۳۸۴۱۲/۰۱مخالف هستم کار با ماهیت غیر دائم کشاورزی منجر شد از شما درخواست دارم که بنده رو راهنمایی کنید که پس از مخالفت رئیس اداره کار باید چیکار کنم وبه کجا مراجعه کنم لطفا راهنمایی دقیق کنید؟ این هم نشانه ایمیل بنده هست که می‌توانید مستقیم به این نشانی کمک و راهنمایی خود رو به این بنده حقیر ارسال نمایید؟باتشکر

    1. سلام
      بیمه بیکاری کارهای کشاورزی و فصلی تحت شرایطی تعلق می گیرد.
      در صورتی که بیکاری در پایان فصل کار نباشد بیمه بیکاری تعلق می گیرد ولی اگر بیکاری در پایان فصل کار باشد بیکاری غیرارادی محسوب نشده و بیمه بیکاری نیز تعلق نمی گیرد. در صورتی که با وجود شرایطی که عرض شد با بیمه بیکاری شما مخالفت شود می توانید در دیوان عدالت اداری شکایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر