اصلاح قانون بیمه بیکاری و جزئیات آن

به گزارش کارتابان به نقل از خبرگذاری تسنیم، معاون روابط کار وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از جزئیات موضوع افزایش مشمولین در اصلاح قانون بیمه بیکاری، خبر داد.

براساس گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، در شهریور ماه 1403، حسین علی رعیتی فرد در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، گفت: حوزه روابط کار و یا به طور کل موضوعات مربوط به روابط کار، از ارکان کنترلی و تنظیم‌گر بین کارگر و کارفرماست. جوامع کارگر و کارفرما هردو، دو رکن مهم جهت پیشرفت کشور درعرصه تولید محسوب می‌شوند و در همه موضوعات نظرات شرکای اجتماعی برای ما مهم است.

رعیتی فرد افزود: ما پیشنهاد دادیم که جدول پرداخت مقرری بیمه بیکاری تغییر یابد که در این صورت، مقرری مجردینی که بیش از 240 ماه بیمه پردازی دارند، حداکثر 24 ماه و مقرری متاهلین، حداکثر 30 ماه تعلق بگیرد.

روند پرداخت بیمه بیکاری ادامه داشت که تا چندی پیش، تفاهم نامه ای بین سازمان فنی حرفه ای و سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار منعقد شد. بر اساس این تفاهم نامه کسانی که مشمول این بیمه می‌شوند، باید حتما بعد از 6 ماه با فراخوانی که صورت می‌گیرد، اموزش های لازم را ببینند.

رعیتی‌فرد در هفته کارگر امسال، از جزئیات جدید اصلاح قانون بیمه بیکاری خبر داد و گفت: شهریور سال 1400 تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری کاهش یافته، به طوری که از نزدیک 240 هزار نفر به 160 هزار نفر رسیده است.

وی ادامه داد: با تفاهم نامه بین ما و تامین اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، امیدواریم که این تعداد باز هم کاهش یابد، چون بازار کار نیاز به نیرو دارد و سازمان فنی حرفه ای هم آماده است تا آموزش های لازم را به افراد بیکار جهت بازگشت به بازار کار، بدهد.

پیشنهاد گسترش دامنه شمول در اصلاح قانون بیمه بیکاری

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اصلاح قانون بیمه بیکاری، گفت: در قانون پیشنهاد دادیم دامنه شمول گسترش یابد؛ چون قبلا محدود تر بود و کارگران شاغل مناطق آزاد و ویژه و کارگران پروژه‌ای، برای شامل شدن بیمه بیکاری، مشکل و محدودیت داشتند.

در مورد از کارافتادگی برخی افراد هم، ممکن بود کسی در انتهای بازنشستگی اش مشمول مقرری بیمه بیکاری شود که در این‌صورت، برگشت به کار انجام نمی‌شد. بنابراین پیشنهاد دادیم که اگر توان کارکردن دارد و در مدت زمان یک سال که بیمه بیکاری را دریافت کرد، باید در جایی مشغول به کار شود و فقط به دنبال دریافت مقرری نباشد. اما اگر به طور کل ناتوان است، برنگردد.

به گفته رعیتی فرد، به دلیل کمبود و محدود بودن صندوق بیمه بیکاری، این صندوق باید بتواند در زمان های حساس، مانند اپیدمی ها، به کمک آید تا آن هایی را که بیمه پرداز بودند را، حمایت کند.

فرآیند بازگشت افراد به چرخه اشتغال

معاون وزیر کار درباره‌ی برگشتن به کار بر اساس تفاهم نامه بین سازمان تامین اجتماعی، وزارت کار و سازمان فنی حرفه‌ای کشور گفت: اگر کسی بیمه بیکاری دریافت می‌کند، حتما باید بعد از 6 ماه به کمک فراخوان، به کارش برگردد. اگر هم به دلیل اینکه مهارت وی با کار قبلی یکی نیست، می‌تواند مهارت جدید را با کمک سازمان فنی حرفه‌ای، فرا گیرد و به کار مشغول شود. او همچنین گفت: وزارت کار تلاش می‌کند که افراد آموزش های لازم را فرا گیرند و به محیط کار برگردند؛ چون افراد با تجربه‌ای که سال ها کارکرده‌اند، می‌توانند مفید واقع شوند.

رعیتی افزود : تفاهم نامه سه جانبه مذکور ما، در حال اجراست و هماهنگی ها و ابلاغیه ها و دستورالعمل های آن به تمام استانها انجام و فرستاده شده است. کسانی که مشمول مقرری بیمه بیکاری هستند، باید حتما آموزش دیده و به سر کار بروند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *