حق مسکن 99 کارگران چقدر افزایش خواهد یافت؟

حق مسکن 99 کارگران
حق مسکن 99 کارگران

کارگران امیدوار هستند افزایش حق مسکن 99 کارگران در حدی باشد که شکاف بین هزینه سبد معیشت و نرخ تورخ و حقوق 99 قانون کار را تا حدی جبران نماید. امسال نمایندگان کارگران حاضر در شورای عالی کار صورت جلسه افزایش مزد 99 را امضا نکردند. پس از تصویب حقوق 99 گروه های کارگری از طرق مختلف من جمله شکایت در دیوان عدالت اداری به افزایش مزد 99 معترض بوده اند.

جلسه شورای عالی کار برای تعیین حق مسکن امسال در 26 اردیبهشت 99 تشکیل جلسه خواهد داد.

حق مسکن 98 کارگران مبلغ 100 هزارتومان بود. تا زمانی که افزایش حق مسکن سال 99 کارگران تصویب نشود و مبلغ جدیدی تعیین نشود کماکان کارفرمایان مکلف هستند ماهانه مبلغ 100 هزارتومان به عنوان حق مسکن و یا کمک هزینه مسکن به تمام کارگران خود پرداخت نمایند.

مراحل تصویب حق مسکن کارگران

فرایند تصویب حق مسکن با حقوق و بن کارگری متفاوت است. حداقل حقوق قانون کار و بن کارگری و درصد افزایش مزد در شورای عالی کار هم تعیین و هم تصویب می شود و سپس با ابلاغ وزیر کار اجرایی می شود.

ولی فرآیند تصویب افزایش حق مسکن قانون کار متفاوت است.

حق مسکن کارگران ابتدا در شورای عالی کار با حضوض شرکای اجتماعی – نماینده دولت، نمایندگان کارفرمایان و کارگران بررسی و تعیین می شود. حق مسکن تعیین شده در شورای عالی کار به هیات وزیران ارسال می گردد. پس از وصول پیشنهاد افزایش حق مسکن کارگران در هیات وزیران این پیشنهاد در جلسه هیات دولت بررسی و تصویب می شود.

پس از تصویب افزایش حق مسکن ابلاغ شده و قابلیت اجرایی خواهد داشت.

افزایش حق مسکن 99 از چه زمانی باید به کارگران پرداخت گردد؟

با توجه به روند تصویب حق مسکن بدیهی است که این فرایند در ابتدای سال اتفاق نمی افتد. در سال 99 نیز تا کنون که اواخر اردیبهشت است هنوز حتی جلسه شورای عالی کار برای تعیین حق مسکن 99 تشکیل نشده است.

حال این سوال پیش می آید که با این فرآینداگر در اوایل خرداد افزایش حق مسکن تصویب و ابلاغ گردد:

آیا مبلغ جدید باید از ابتدای سال پرداخت خواهد شد یا از روز ابلاغ حق مسکن 99؟

در هر مصوبه زمان اجرایی شدن آن نیز مشخص می شود. در مصوبه حق مسکن 99 نیز زمانی اجرایی شدن حق مسکن سال جدید مشخص خواهد شد و طبق آن کارفرمایان مکلف هستند از تاریخ تعیین شده در مصوبه حق مسکن 99 با مبلغ جدید پرداخت نمایند.

قریب به یقین زمان اجرایی شدن حق مسکن سال جاری از ابتدای سال 99 خواهد بود.

مابه التفاوت حق مسکن 99

در چینی شرایطی کارفرمایانی که حق مسکن را ماهانه یک میلیون ریال پرداخت کرده اند مکلف خواهند بود مابه التفاوت حق مسکن ماه های گذشته را نیز پرداخت نمایند.

در تاریخ 20 فروردین 1399 شواری عالی کار حداقل مزد 99 قانون کار را 611809 ریال تعیین کرد که حداقل مزد 99 نسبت به 98 به میزان 21 درصد افزایش یافت. سایر سطوح مزدی نیز به میزان 15 درصد به علاوه روزانه مبلغ 30338 ریال افزایش یافتند.

برای مشاهده جدول حقوق 99 کارگران قانون کار روی لینک کلیک کنید.

حق مسکن سال گذشته در ۸ ام اردیبهشت ۱۳۹۸ تصویب شد و طبق آن کمک هزینه مسکن ۹۸ کارگران از ۴۰ هزارتومان در سال ۹۷ به ۱۰۰ هزارتومان در سال ۹۸ افزایش یافت. تاریخ اجرای حق مسکن 98 از ابتدای سال تعیین شده بود.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. بالاخره افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 99چقدر اضافه میشود و کی پرداخت میگردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر