بازگشت به کار بعد از مرخصی استعلاجی چه شرایطی دارد؟

افرادی که مشمول قانون کار هستند از مزایای قانون تامین اجتماعی و قانون کار بهره مند می‌شوند. بخشی از این قوانین انواع مرخصی است که از جمله آنها می‌توان به مرخصی استحقاقی، مرخصی زایمان، مرخصی استعلاجی و… اشاره کرد و در صورت لزوم می‌توان از آنها استفاده نمود. در این پست قصد داریم به بررسی مرخصی استعلاجی، بازگشت به کار بعد از مرخصی استعلاجی، نامه بازگشت به کار بعد از مرخصی استعلاجی، شرایط بازگشت به کار بعد از مرخصی استعلاجی بپردازیم.

مهمترین انواع مرخصی که در این پست نیز به بررسی آن پرداخته شده است مرخصی استعلاجی است که فرد متقاضی در صورت لزوم و به دلایلی نیاز به درمان داشته باشد، میتواند از این مرخصی بنا به دلایل موجه پزشکی استفاده نماید.

بیمه شده در صورت بیماری میتواند با تایید سازمان تامین اجتماعی از مرخصی استعلاجی استفاده نماید و در این دوران غرامت دستمزد نیز دریافت کند.

یکی از مهمترین شرایط پرداخت حقوق و مزایای مرخصی استعلاجی، باید مشمولان بیمه تامین اجتماعی شده و تحت درمان نیز قرار بگیرند. فرد بیمه شده نباید در طول مدت بیماری و مرخصی استعلاجی مشغول به کار باشد و حقوق دریافت کند.

برای دریافت مرخصی استعلاجی باید چه کار کرد؟

برای دریافت مرخصی استعلاجی باید مراحل زیر انجام شود:

در هنگام بازگشت به کار بعد از اتمام مرخصی استعلاجی، باید گواهی پزشکی مبنی بر بهبودی و توانایی انجام کار را به کارفرمای خود ارائه داد. این گواهی باید توسط پزشک معالج کارگر صادر شده باشد.

برای دریافت غرامت دستمزد مرخصی استعلاجی، باید مدارک مربوط به بیماری و استراحت تجویز شده از طرف پزشک معالج به شعبه تامین اجتماعی ارائه شود.

شعبه تأمین اجتماعی مدارک را بررسی کرده و در صورت تأیید، غرامت دستمزد مرخصی استعلاجی را پرداخت می‌کند.

بیمه شده در صورت بیماری می‌تواند با تایید سازمان تامین اجتماعی از مرخصی استعلاجی استفاده نماید و در این دوران غرامت دستمزد نیز دریافت کند.

اگر مرخصی استعلاجی کمتر از 3 روز منجر به بستری و یا ناشی از حوادث کار نباشد غرامت دستمزد تعلق نمی‌گیرد.

برای دریافت مرخصی استعلاجی فقط باید گواهی پزشکی مرخصی استعلاجی را به شعبه تامین اجتماعی ارائه دهید. تایید گواهی پزشکی با توجه به روزهای مرخصی استعلاجی در 3 حالت در نظر گرفته می‌شود:

  • اگر مدت زمان مرخصی کمتر از 7 روز و در طی یک سال حداکثر تا 15 روز باشد، تایید موضوع توسط پزشک معالج کافی است.
  • اگر مدت زمان مرخصی و استراحت بین 15 تا 60 روز باشد باید پزشک معتمد سازمان تامین اجتماعی تایید نماید.
  • و در آخر اگر مدت زمان بیماری و استراحت بیشتر از 60 روز در سال باشد تایید شورای پزشکی سازمان تامین اجتماعی نیز ضروری است.

ممکن است در طول مرخصی استعلاجی، تغییراتی در وظایف یا شرایط شغلی ایجاد شده باشد یا کارگر به دلیلی بیماری قادر به کار در شغل قبلی خود نباشد، در این صورت کارگر باید به کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی مراجعه کرده و کمیسیون گواهی در رابطه با اینکه مثلا کارگر قادر به کارهای سخت نیست و کارفرما باید کار سبک تری برای کارگر در نظر بگیرد را به کارگر ارائه نماید.

آیا مرخصی زایمان جزو مرخصی استعلاجی است؟

مرخصی زایمان جزو مرخصی استعلاجی محسوب می‌شود. در واقع، مرخصی زایمان نوع خاصی از مرخصی استعلاجی است که به زنان باردار شاغل تعلق می‌گیرد.

اگر مادر در دوران بارداری نیاز به استراحت داشته باشد و پزشک این استراحت را تایید نماید مادر باردار می‌تواند از 9 ماه مرخصی زایمان استعلاجی استفاده نماید. پرداخت غرامت ایام بیماری از جانب تامین اجتماعی و پرداخت برخی مزایا توسط کارفرما انجام می‌شود.

مقاله کامل در مورد انواع مرخصی استعلاجی کارگران قانون کار و بیمه و مبلغ پرداختی ماهانه توسط تامین اجتماعی و مزایایی که توسط کارفرما باید پرداخت شود را مطالعه نمایید.

شرایط بازگشت به کار پس از مرخصی زایمان نیز شبیه مراحل بازگشت به کار بعد از مرخصی استعلاجی عادی است.

در پست مربوط به مرخصی زایمان به این موضوع به صورت کامل پرداخته شده است.

بازگشت به کار بعد از مرخصی استعلاجی کی و چگونه باید باشد؟

کارگر می‌تواند قبل از بازگشت به کار با پزشک خود مشورت کرد و از نظر جسمی و روحی برای بازگشت به کار تایید گرفت.

قبل از بازگشت به کار باید معاینات بازگشت به کار که نوعی از معاینات شغلی است و با هدف ارزیابی تناسب جسمانی و روانی کارکنان پس از غیبت از کار به دلیل بیماری، حادثه یا مرخصی طولانی انجام می‌شود.

ابتلا به بیماری و یا حوادث جسمانی ممکن است خطر ایجاد عوارض بیماری در مواجهه با عوامل محیط کار و تشدید بیماری شده که با توجه به نتایج معاینات پزشکی، تصمیم به بازگشت به کار یا اعمال محدودیت های خاص برای کارمند شود.

بازگشت به کار پس از غیبت به دلیل بیماری، حادثه یا مرخصی طولانی، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. با این حال با برنامه‌ریزی و اقدامات مناسب، می‌توان این فرایند را تسهیل کرده و به موفقیت در کار خود دست پیدا کرد.

در دوره مرخصی استعلاجی کارگر بیمه شده از غرامت دستمزد دوره بیماری و بارداری که توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت میشود، برخوردار می‌شود. چنانچه پس از دوره مرخصی استعلاجی یا زایمان، کارفرما از پذیرش کارگر خودداری کند، بیمه شده میتواند به هیئت‌های حل اختلاف مراجعه کند و در صورتی که کارفرما از پذیرش او خودداری کند می‌تواند از بیمه بیکاری استفاده نماید.

نامه بازگشت به کار بعد از مرخصی استعلاجی چگونه باید تنظیم و استفاده شود؟

بعد از اتمام مرخصی استعلاجی و بازگشت به کار، کارگر بیمه شده باید به بیمه تامین اجتماعی مراجعه کرده و نامه ای که تاریخ مرخصی در آن مشخص شده است را از بیمه دریافت کند و کارفرما زیر همان نامه شروع به کار کارگر را تایید می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر