پیگیری واریز بیمه بیکاری با کد ملی

عدم واریز بیمه بیکاری چه دلایلی دارد و چگونه پیگیری کنیم؟

بیمه بیکاری یکی از حمایت های اجتماعی است که به کارگران در مواقع بیکاری غیرارادی کمک می‌کند. این بیمه به منظور جبران بخشی از درآمد از دست رفته و حمایت از کارگران بیکار تا زمان پیدا کردن شغل جدید طراحی شده است. در زیر دلیل عدم واریز بیمه بیکاری، مراحل پیگیری واریز بیمه بیکاری با کد ملی به طور کامل بررسی شده است.

پیگیری واریز بیمه بیکاری با کد ملی
پیگیری واریز بیمه بیکاری با کد ملی

شرایط درخواست و گرفتن بیمه بیکاری

بدیهی است که واریز حقوق و مقرری با عنوان بیمه بیکاری وقتی انجام می‌شود که کارگر درخواست بیمه بیکاری داده و این درخواست در اداره کار و تامین اجتماعی تایید شود. کلیه مراحل اداری درخواست واریز بیمه بیکاری از طریق سامانه جامع روابط کار و به صورت اینترنتی انجام می‌شود.

نحوه ثبت نام، ورود به سایت و پیگیری بیمه بیکاری در پست چطور پیگیری بیمه بیکاری را انجام دهیم؟ به طور کامل توضیح داده شده است. در صورتی که در ابتدای درخواست و یا در حین گرفتن بیمه بیکاری با مشکل عدم واریز حقوق مواجه شوید در ابتدا باید دلیل عدم واریز مشخص شود. در ادامه دلایل احتمالی عدم واریز بیمه بیکاری و همچنین روش های پیگیری عدم واریز توضیح داده شده است.

علل عدم واریز بیمه بیکاری

در واریز حقوق بیمه بیکاری دو مشکل می تواند پیش بیاید که عبارتند از واریز با تاخیر و یا عدم واریز. در زیر فهرستی از دلایل تاخیر در واریز و عدم واریز بیمه بیکاری نوشته شده است. ممکن است یکی از موارد در فهرست زیر دلیل عدم واریز بیمه بیکاری کارگر باشد.

  • مشکلات سیستمی و اداری مانند نقض در سیستم های ثبت نام و پردازش اطلاعات
  • عدم تطابق شرایط متقاضی با قوانین بیمه بیکاری مانند نداشتن سابقه بیمه کافی، استعفا
  • اشتغال به کار در طول گرفتن بیمه بیکاری
  • مشکلات مربوط به حساب بانکی
  • نرسیدن موعد واریز بیمه بیکاری از طرف تامین اجتماعی
  • عدم ارسال لیست ماهانه مقرری بگیران از اداره کار به تامین اجتماعی
  • عدم درج نام مقرری بگیر در لیست مقرری بگیران
  • اتمام مدت بیمه بیکاری
  • عدم حضور در دوره های آموزشی
  • عدم اشتغال در شغل های معرفی شده از طرف اداره کار
  • و…

در صورت بروز هر یک از مشکلات اشاره شده نحوه پیگیری عدم واریز بیمه بیکاری با کد ملی و یا هر روش دیگر باید از طریق مسیر مشخصی انجام شود. مراحل کلی پیگیری عدم واریز بیمه بیکاری به ترتیب از طریق بررسی پیامک‌های بانکی، نرم افزار همراه بانک، مراجعه به بانک، مراجعه به تامین اجتماعی و در نهایت مراجعه به اداره کار انجام می‌شود.

در صورتی که موارد بالا وجود داشته باشد کارگر می‌تواند به صورت حضوری به تامین اجتماعی مراجعه کرده و مشکل را رفع کند.

بعد از ثبت درخواست و بررسی موارد بالا و عدم وجود مشکل، باید منتظر واریز مبلغ بیمه بیکاری شد. در صورت عدم واریزی بیمه بیکاری، برای استعلام واریز بیمه بیکاری می‌توان از مراحل زیر که در ادامه توضیح داده شده است استفاده کرد.

پیگیری عدم واریز بیمه بیکاری در سامانه اداره کار

مشکلاتی که در هنگام ثبت نام و درخواست و شروع بیمه بیکاری ممکن است پیش بیایند شامل موارد زیر هستند.

  • عدم انتخاب صحیح اداره کار و تامین اجتماعی مربوطه در ثبت نام
  • نقص در مدارک
  • تاخیر بیش از یک ماه برای ثبت نام
  • عدم تطبیق شرایط سابقه بیمه

در صورتی که هر یک از موارد بالا اتفاق افتاده باشد برای پیگیری واریز بیمه بیکاری با کد ملی کافی است کارگر به کارپوشه خود در سامانه اداره کار مراجعه کند.

پیگیری واریز بیمه بیکاری از طریق حساب بانکی

پس از اطمینان از تایید درخواست بیمه بیکاری، حقوق بیمه بیکاری به صورت ماهانه واریز می‌شود. در صورت عدم واریز بیمه بیکاری، اولین روش از طریق بررسی شماره حسابی که هنگام ایجاد حساب در سامانه اداره کار ثبت شده است. صاحبان حساب هرگونه واریز و برداشت از حساب را از طریق پیامک مطلع می‌شوند و در صورت عدم دریافت پیامک واریز بیمه بیکاری متوجه عدم واریز می‌شوند.

اولین احتمال این است که شماره‌ای که از آن پیامک ارسال می شود در گوشی مسدود شده باشد. در واقع پیامک واریز بیمه بیکاری ارسال شده ولی گوشی آن را مسدود کرده و نمایش نمی دهد. در این حالت لازم است از قسمت تنظیمات پیامک، شماره‌های مسدود شده بررسی شود.

در برخی مواقع ممکن است ارسال پیامک از طرف بانک غیرفعال شده که کارگر متوجه واریز بیمه بیکاری نشده است. در این حالت هم از طریق برنامه های همراه بانک، دستگاه عابر بانک و یا مراجعه حضوری به بانک باید از عدم واریز بیمه بیکاری اطمینان حاصل شود.

پس اولین راه پیگیری بیمه بیکاری با کد ملی از طریق حساب بانکی، صورتحساب و موجودی آن است که آیا مبلغ بیمه بیکاری به حساب واریز شده است یا خیر.

شرایط پیگیری غیرحضوری واریز بیمه بیکاری

در دو حالت پیگیری واریز و کارهای ثبت نام بیمه بیکاری به صورت غیر حضوری امکان پذیر است. یکی در مرحله ثبت نام و از طریق سامانه جامع روابط کار و دیگر از طریق دریافت غیرحضوری صورتحساب بانکی. نحوه پیگیری غیر حضوری واریز بیمه بیکاری در این دو حالت در قسمت‌های قبلی توضیح داده شد. در ادامه نحوه پیگیری واریز و یا عدم واریز بیمه بیکاری به صورت حضوری از طریق سازمان تامین اجتماعی و اداره کار توضیح داده می‌شود.

پیگیری واریز بیمه بیکاری با مراجعه به تامین اجتماعی

روش بعدی که برای استعلام واریز بیمه بیکاری تامین اجتماعی می‌توان انجام داد مراجعه به صورت حضوری به سازمان تامین اجتماعی است. برای پیگیری بیمه بیکاری در سازمان تامین اجتماعی یا شماره بیمه و یا کد ملی باید ارائه شود. در این روش پاسخ‌های احتمالی تامین اجتماعی به ترتیب زیر خواهد بود:

هنوز مقرری‌های بیمه بیکاری واریزی انجام نشده است: در این حالت باید منتظر واریز مقرری بیمه بیکاری ماند.

اداره کار لیست ماهانه اسامی مقرری بگیران را اعلام نکرده است: پس از ارسال لیست مقرری بگیران از اداره کار، واریز انجام خواهد شد و باید منتظر ماند.

اسم شما در لیست ماهانه اداره کار وجود نداشته است: باید به اداره کار مراجعه و دلیل عدم وجود اسم در لیست ماهانه پیگیری شود.

شماره حساب اعلامی با سیستم تامین اجتماعی مطابقت ندارد: شماره حساب جدید به سازمان تامین اجتماعی ارائه شود.

به دلیل گزارش اشتغال، بیمه بیکاری شما قطع شده است: اگر اشتغال واقعی بوده که بیمه بیکاری به صورت صحیح قطع شده است. در صورتی که گزارش خلاف واقع بوده و اشتغال وجود نداشته است باید اعتراض به اداره کار ارائه شود تا بررسی شود.

در صورتی که مشکلی در سازمان تامین اجتماعی وجود نداشته باشد و نیاز باشد برای پیگیری به اداره کار مراجعه شود به ترتیب زیر باید عمل شود.

پیگیری واریز بیمه بیکاری از طریق اداره کار با کد ملی

پس از اطمینان از اینکه عدم واریز ناشی از اداره کار بوده، باید به واحد بیمه بیکاری اداره کاری که پرونده بیمه بیکاری در آن است مراجعه شود. توجه شود که اگر محل سکونت و کار کارگر متفاوت باشد ممکن است پرونده بیمه بیکاری فردی با درخواست کارگر از محل کار به محل سکونت وی منتقل شود بنابراین به اداره کار که پرونده بیمه بیکاری در آن است مراجعه شود. ادارات کار دارای قسمت‌های مختلفی هستند که باید از واحد بیمه بیکاری امور مربوط به عدم واریز پیگیری شود.

اگر کارشناس بخواهد پرونده را بررسی و مشکلات عدم واریز را پیدا کند لازم است کد ملی و یا شماره پرونده را در سامانه جستجو کند. همانطور که در قسمت‌های قبلی اشاره شد مواردی مانند عدم وجود اسم کارگر در لیست ماهانه، قطعی به دلیل اتمام مدت بیکاری و گزارش اشتغال ممکن است از دلایل اعلام عدم واریز بیمه بیکاری از جانب اداره کار باشد.

در صورت ثبت اشتغال و اعتراض کارگر، لازم است کارگر به صورت کتبی درخواست بررسی مجدد را به اداره کار ارائه نماید تا بازرسی مشترک توسط تامین اجتماعی و اداره کار انجام شود.

طبق توضیحات بالا ابتدا باید اداره کار لیست اسامی مقرری بگیر را به تامین اجتماعی ارسال کرده و تامین اجتماعی مبلغ بیمه بیکاری را از طریق لیست پرداخت کند. اگر اسامی از اداره کار به سازمان تامین اجتماعی فرستاده نشود کارگر باید موضوع را از طریق اداره کار پیگیری نماید.

برای اطلاعات بیشتر و آموزش ثبت نام بیمه بیکاری در سامانه به لینک های زیر مراجعه کنید.

ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری – قسمت اول

آموزش ثبت نام اینترنتی و غیر حضوری بیمه بیکاری قسمت دوم (آخر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *