آیا با 24 سال سابقه بیمه و 13 سال سابقه کار در مشاغل سخت، امکان بازنشستگی با شرایط سختی کار وجود دارد؟

-1

با سلام،

اینجانب 50 سال سن دارم و 24 سال سابقه بیمه و همچنین  13 سال سابقه  فعالیت در مشاغل سخت و زیان‌آور دارم. با توجه به این شرایط، آیا امکان درخواست بازنشستگی با استفاده از شرایط سختی کار برای اینجانب وجود دارد؟

از راهنمایی شما سپاسگزارم.

مهرگان خلیل زاده (1 سال پیش)
37 پاسخ 4727 بازدید
2

سلام
برابر با تبصره 1 ماده 76 قانون تامین اجتماعی در صورتی که حق بیمه 30 سال کامل باشد زنان در 45 سالگی و مردان در 50 سالگی می توانند درخواست بازنشستگی نمایند. در این شرایط حقوق کامل بازنشستگی پرداخت می شود.
در کارهای سخت و زیان آور تایید شده، سابقه بیمه یک و نیم برابر حساب می شود. برای محاسبه کل سابقه بیمه، سوابق کار عادی با یک و نیم برابر سوابق سختی کار جمع می شود. به عنوان مثال اگر 13 سال از 24 سال به عنوان سخت و زیان آور تایید شود داری 11 سال سابقه عادی خواهید بود. بنابراین مجموع سابقه بیمه معادل «11 سال سابقه عادی + یک و نیم برابر 13 سال = 11 + 19.5 = 29.5 سال» خواهد بود.
برای دریافت مستمری بازنشستگی کامل با شرایط سنی گفته شده، سابقه محاسبه شده باید 30 سال شود.
یک استثنا برای کارگران زن هم وجود دارد که در سن بالای 42 سالگی می توانند با سابقه بیش از 20 سال درخواست بازنشستگی بکنند که در این صورت مستمری به نسبت سوابق بیمه موجود محاسبه و پرداخت خواهد شد.

کارشناس کارتابان (مهدوی) (1 سال پیش)
پاسخ
-1

آیا با ۲۴ سال سابقه کار می‌توانم درخواست بازنشستگی بدهم، در حالی که سختی کار هم ندارم؟

غلامحسین رضای گشنیزجانی (1 سال پیش)
پاسخ
0

خیر

کارشناس کارتابان (مهدوی) (1 سال پیش)
پاسخ
0

با سلام و احترام

طبق قانون جدید بازنشستگی و افزایش سقف سنوات تا ۳۵ سال (مصوب اسفند ۱۴۰۳)، بنده تا پایان سال ۱۴۰۳ دارای ۱۹ سال و ۶ ماه سابقه بیمه هستم. از این مدت، ۱۳ سال آن در مشاغل سخت و زیان‌آور بوده که با ضریب ۱.۵، معادل ۶ سال و ۶ ماه محسوب می‌شود.

در مجموع، سابقه بیمه‌ای من با احتساب سختی کار، ۲۶ سال تا پایان سال ۱۴۰۳ خواهد بود.
خواهشمندم بفرمایید مبنای محاسبه برای بهره‌مندی از قانون جدید (افزایش سقف سنوات بازنشستگی)، سابقه اصلی (۱۹ سال) است یا سابقه تعدیل‌شده با سختی کار (۲۶ سال)؟

با تشکر

محسن (10 ماه پیش)
پاسخ
1

تاریخ محاسبه سنوات اضافی مورد نیاز برای بازنشستگی 1403/05/03 است. ملاک محاسبه سنوات اضافی، سوابق اصلی است نه با اعمال سوابق ارفاقی. لازم به توضیح است که جزئیات محاسبه سوابق مورد نیاز در حالتی که قسمتی از سوابق سخت و زیان آور بوده و قسمتی سوابق عادی هنوز اعلام نشده است.

برای اطلاع دقیق از سوابق مورد نیاز بازنشستگی باید از شعبه تامین اجتماعی مربوطه سوال کنید که به سوابق بیمه شما دسترسی دارند.

کارشناس تامین اجتماعی 1 (10 ماه پیش)
پاسخ
1

با ۲۳ سال سابقه بیمه و ۱۵ سال سابقه در مشاغل سخت و زیان‌آور و ۴۴ سال سن، آیا امکان بازنشستگی وجود دارد؟

غفور یوسفی (7 ماه پیش)
پاسخ
0

فرض کنیم در تاریخ 1403/05/03 شما 22 سال سابقه بیمه داشتید که از جدول سنوات اضافه الزامی برای بازنشستگی قانون جدید، 8 سال کسری سابقه برای بازنشستگی عادی داشته اید. طبق جدول به ازای هر سال کسر سابقه باید 3 ماه به سابقه اضافه شود که برای 8 سال باید 24 ماه به سابقه مورد نیاز بازنشستگی اضافه شود.

حال شما می توانید در سن 50 سال تمام با 32 سال سابقه بیمه بازنشسته شوید. اگر فرض کنیم کل 15 سال به عنوان سخت و زیان آور تایید شود 7.5 سال به سوابق اضافه شده و سابقه فعلی شما به 30.5 سال می رسد. هم از لحاظ سنی و هم سوابق بیمه حائز شرایط نیستید.

کارشناس تامین اجتماعی 1 (6 ماه پیش)
2

آیا با ۲۰ سال سابقه در مشاغل سخت و زیان‌آور می‌توان در سن ۴۶ سالگی بازنشسته شد؟

حسین هستم (6 ماه پیش)
پاسخ
1

سلام

در ابتدای همین صفحه به سوال شما پاسخ داده شده است لطفا مطالعه کنید.

کارشناس روابط کار (6 ماه پیش)
پاسخ
1

با سلام

من ۸ سال سابقه بیمه در مشاغل سخت و زیان‌آور دارم و ۹ سال نیز سابقه بیمه آزاد و شرکتی. با توجه به این شرایط و اینکه سن من ۳۴ سال است، چند سال دیگر باید بیمه پرداخت کنم؟ 

محمد پارسا (6 ماه پیش)
پاسخ
1

سلام

پرسش  مشابهی پیش‌تر مطرح شده و پاسخ سوال شما در آن به‌طور کامل ارائه گردیده است. لطفاً از طریق لینک زیر پاسخ مربوطه را مطالعه فرمایید:

شرایط بازنشستگی با سخت و زیان آور و بیمه عادی در سن زیر 50 سال و بالای 50 سال چگونه است؟ (طبق قانون جدید)

کارشناس روابط کار (5 ماه پیش)
0

آیا با ۲۳ یا ۲۸ سال سابقه پرداخت حق بیمه و ۱۶ سال سابقه سختی کارِ تاییدشده و با داشتن ۵۲ سال سن، امکان بازنشستگی وجود دارد؟

حسین س (6 ماه پیش)
پاسخ
2

سلام

سوابق ترکیبی به این شکل محاسبه می‌شود:  

سابقه ترکیبی * 1.5 + سابقه عادی.  

سوابق ترکیبی تابع شرایط بازنشستگی عادی است.  

کارشناس روابط کار (4 ماه پیش)
2

سلام
من ۲۴ سال سابقه بیمه دارم که ۱۹ سال آن سختی کار و ۵ سال آن بیمه عادی است. سن من نیز ۴۹ سال است. آیا می‌توانم درخواست بازنشستگی بدهم؟

غلامرضا امانی (6 ماه پیش)
پاسخ
1

سلام

در ابتدای همین صفحه به سوال شما پاسخ داده شده است لطفا مطالعه فرمایید.

کارشناس روابط کار (6 ماه پیش)
0

سلام و عرض ادب
اینجانب ۲۸ سال و ۱۰۰ روز سابقه بیمه دارم که ۱۱ سال آن جزء مشاغل سخت و زیان‌آور بوده و به تأیید اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی رسیده است. سن اینجانب ۴۹ سال است. آیا با این شرایط امکان بازنشستگی وجود دارد؟

رضاغفوری (5 ماه پیش)
پاسخ
0

سلام

سابقه بیمه شما شامل 17 سال و 3 ماه سابقه عادی و ۱.۵ برابر سختی کار ( 11×1.5) است که مجموعاً معادل ۳۳ سال و 9 ماه می‌شود.

بازنشستگی زیر 50 سال، با داشتن 35 سال سابقه امکان پذیر است. بنابراین، باید تا 50 سالگی به بیمه‌پردازی ادامه دهید و بعد از آن می‌توانید اقدام به بازنشستگی نمایید و مستمری شما بر اساس کارکرد پرداخت خواهد شد.

کارشناس روابط کار (3 ماه پیش)
1

با عرض سلام
بنده ۲۴ سال سابقه بیمه دارم. ۱۳ سال در مشاغل جوشکاری سخت و زیان‌آور و ۱۰ سال نیز در حوزه شرکت توزیع برق مشغول به کار بوده‌ام. سن من ۴۵ سال است.
با این شرایط، ۶ سال و نیم سخت و زیان‌آور به من تعلق می‌گیرد که جمعاً می‌شود ۳۰ سال و نیم.
آیا می‌توانید راهنمایی کنید که با این شرایط چه زمانی بازنشسته می‌شوم یا چند سال دیگر نیاز دارم؟

مهدی ج (3 ماه پیش)
پاسخ
0

سلام

پرسش مشابهی پیش‌تر مطرح شده و پاسخ شما در آن به‌طور کامل ارائه گردیده است. لطفا از طریق لینک زیر پاسخ مربوطه را مطالعه نمایید:

شرایط بازنشستگی با سخت و زیان آور و بیمه عادی در زیر 50 سال و بالای 50 سال چگونه است؟

کارشناس روابط کار (3 ماه پیش)
0

با عرض سلام

اینجانب ۱۵ سال سابقه بیمه سختی‌وزیان‌آور و ۶ سال سابقه بیمه عادی دارم، به‌طور کلی ۲۱ سال سابقه بیمه تکمیل کرده‌ام. لطفاً توضیح دهید: آیا ملاک حداقل سابقه برای بازنشستگی تا پایان سال ۱۴۰۵، ۳۰ سال است یا ۳۵ سال؟ با توجه به اینکه هنوز مشغول به کار هستم و سابقه‌ای که اکنون به آن اضافه می‌شود، سختی‌وزیان‌آور است، تا چند سال دیگر شرایط بازنشستگی را فرا خواهم آورد؟

سید امیر مطلبی (1 ماه پیش)
پاسخ
0

سلام

در صورتی که سوابق بیمه به صورت ترکیبی از سوابق عادی و سخت و زیان آور باشد سابقه بیمه از جمع سوابق عادی و یک و نیم برابر سوابق سخت و زیان آور محاسبه می شود. سپس از روی سابقه محاسبه شده شرایط بازنشستگی طبق توضیحاتی که در لینک زیر داده شده است بررسی شده و در صورت وجود شرایط بازنشستگی، بیمه شده می تواند بازنشسته شود.

شرایط بازنشستگی با سخت و زیان آور و بیمه عادی در سن زیر 50 سال و بالای 50 سال چگونه است؟ (طبق قانون جدید)

کارشناس روابط کار (1 ماه پیش)
0

سلام، خسته نباشید

من ۲۶ سال سابقه بیمه تا سال ۱۴۰۵ دارم و ۴ سال سابقه سختی کار به سابقه من اضافه شده است. اکنون مجموعاً ۳۰ سال سابقه بیمه دارم و سن من ۵۰ سال تمام است. آیا الان می‌توانم درخواست بازنشستگی بدهم؟

 

محمد حسین خانی (1 ماه پیش)
پاسخ
0

سلام

بله می‌توانید بازنشسته شوید. 

شرایط بازنشستگی عادی تامین اجتماعی به صورت زیر است:

شرایط مردان

1- سن 50 سال تمام و سابقه 30 سال تمام (به علاوه سوابق الزامی اضافه شده طبق قانون جدید بازنشستگی)

2- سن کم از 50 سال تمام و سابقه 35 سال تمام 

3- سن 60 سال و سابقه 10 سال (مستمری به نسبت سابقه بیمه و با ضریب ده پانزدهم)

4- سن 60 سال و سابقه 15 سال (مستمری به نسبت سابقه بیمه)

5- سن 62 سابقه 10 سال (مستمری به نسبت سابقه بیمه)

6- سن 60 سال سابقه بیست سال (به علاوه سوابق الزامی اضافه شده طبق قانون جدید بازنشستگی) حداقل مستمری کامل بازنشستگی.

سوابق ترکیبی عادی و سخت و زیان آور

در صورتی که سوابق بیمه به صورت ترکیبی از سوابق عادی و سخت و زیان آور باشد سابقه بیمه از جمع سوابق عادی و یک و نیم برابر سوابق سخت و زیان آور محاسبه می شود. سپس از روی سابقه محاسبه شده شرایط بازنشستگی طبق توضیحات قسمت های قبلی بررسی شده و در صورت وجود شرایط بازنشستگی، بیمه شده می تواند بازنشسته شود.

کارشناس روابط کار (1 هفته پیش)
0

اینجانب ۲۷ سال سابقه بیمه دارم که ۸ سال آن در مشاغل سخت و زیان‌آور بوده است. آیا با سن ۵۰ سال می‌توانم بازنشسته شوم؟

محمد (1 ماه پیش)
پاسخ
0

سلام

شرایط بازنشستگی عادی تامین اجتماعی به صورت زیر است:

شرایط مردان

1- سن 50 سال تمام و سابقه 30 سال تمام (به علاوه سوابق الزامی اضافه شده طبق قانون جدید بازنشستگی)

2- سن کم از 50 سال تمام و سابقه 35 سال تمام 

3- سن 60 سال و سابقه 10 سال (مستمری به نسبت سابقه بیمه و با ضریب ده پانزدهم)

4- سن 60 سال و سابقه 15 سال (مستمری به نسبت سابقه بیمه)

5- سن 62 سابقه 10 سال (مستمری به نسبت سابقه بیمه)

6- سن 60 سال سابقه بیست سال (به علاوه سوابق الزامی اضافه شده طبق قانون جدید بازنشستگی) حداقل مستمری کامل بازنشستگی.

سوابق ترکیبی عادی و سخت و زیان آور

در صورتی که سوابق بیمه به صورت ترکیبی از سوابق عادی و سخت و زیان آور باشد سابقه بیمه از جمع سوابق عادی و یک و نیم برابر سوابق سخت و زیان آور محاسبه می شود. سپس از روی سابقه محاسبه شده شرایط بازنشستگی طبق توضیحات قسمت های قبلی بررسی شده و در صورت وجود شرایط بازنشستگی، بیمه شده می تواند بازنشسته شود.

کارشناس روابط کار (1 هفته پیش)
0

 

با سلام

بنده ۱۶ سال سابقه بیمه ترکیبی دارم که ۵ سال آن مربوط به سختی و زیان‌آور است. آیا این سابقه سختی کار برای بازنشستگی با ضریب ۱.۵ محاسبه می‌شود یا خیر؟ لطفاً راهنمایی فرمایید.

احمد رنجبری پازیارتی (1 ماه پیش)
پاسخ
0

سلام

بله سوابق سخت و زیان آور با ضریب 1.5 محاسبه می‌شود.

کارشناس روابط کار (1 ماه پیش)
0

سلام

با ۳۰ سال سابقه و متولد ۲۰/۲/۱۳۵۵، آیا شرایط بازنشستگی را دارم؟ با تشکر

عابدین چگینی (1 ماه پیش)
پاسخ
0

سلام

شرایط بازنشستگی عادی تامین اجتماعی به صورت زیر است:

شرایط مردان

1- سن 50 سال تمام و سابقه 30 سال تمام (به علاوه سوابق الزامی اضافه شده طبق قانون جدید بازنشستگی)

2- سن کم از 50 سال تمام و سابقه 35 سال تمام 

3- سن 60 سال و سابقه 10 سال (مستمری به نسبت سابقه بیمه و با ضریب ده پانزدهم)

4- سن 60 سال و سابقه 15 سال (مستمری به نسبت سابقه بیمه)

5- سن 62 سابقه 10 سال (مستمری به نسبت سابقه بیمه)

6- سن 60 سال سابقه بیست سال (به علاوه سوابق الزامی اضافه شده طبق قانون جدید بازنشستگی) حداقل مستمری کامل بازنشستگی.

کارشناس روابط کار (1 ماه پیش)
0

با سلام

با داشتن ۲۱ سال سابقه کار با سختی کار (که با احتساب ضریب، معادل ۳۱.۵ سال می‌شود)، ۱۸ ماه خدمت سربازی و سن ۴۵ سال، آیا می‌توانم درخواست بازنشستگی بدهم؟

حسین امیران (1 ماه پیش)
پاسخ
0

سلام

پرسش مشابهی پیش‌تر مطرح شده و پاسخ سوال شما در آن به‌طور کامل ارائه گردیده است. لطفاً از طریق لینک زیر پاسخ مربوطه را مطالعه فرمایید: 

شرایط بازنشستگی با سخت و زیان آور و بیمه عادی در سن زیر 50 سال و بالای 50 سال چگونه است؟ (طبق قانون جدید)

کارشناس روابط کار (1 هفته پیش)
0

سلام من الان 25 سال سابقه بیمه متناوب دارم و 20 سال سختی کا رو مابقی عادی و سن من 50 سال شده حالا میتوانم در خواست بازنشستگی بدم؟ ممنون

غلامرضا امانی (4 هفته پیش)
پاسخ
0

سلام

پرسش مشابهی پیش‌تر مطرح شده و پاسخ سوال شما در آن به‌طور کامل ارائه گردیده است. لطفاً از طریق لینک زیر پاسخ مربوطه را مطالعه فرمایید: 

شرایط بازنشستگی با سخت و زیان آور و بیمه عادی در سن زیر 50 سال و بالای 50 سال چگونه است؟ (طبق قانون جدید)

کارشناس روابط کار (1 هفته پیش)
0

سلام

بنده ۵۳ سال سن دارم و در مجموع ۲۶ سال و ۲۴۰ روز سابقه بیمه دارم که ۶ سال آن مربوط به کارهای سخت و زیان‌آور تأیید شده است. آیا می‌توانم درخواست بازنشستگی بدهم؟

عباس ایرانمنش (3 هفته پیش)
پاسخ
0

سلام

پرسش مشابهی پیش‌تر مطرح شده و پاسخ سوال شما در آن به‌طور کامل ارائه گردیده است. لطفاً از طریق لینک زیر پاسخ مربوطه را مطالعه فرمایید: 

شرایط بازنشستگی با سخت و زیان آور و بیمه عادی در سن زیر 50 سال و بالای 50 سال چگونه است؟ (طبق قانون جدید)

کارشناس روابط کار (1 هفته پیش)
0

من ۲۲ سال سابقه بیمه دارم و ۸ سال آن سختی کار محسوب می‌شود؛ مجموعاً ۳۰ سال سابقه دارم و ۵۴ سال سن دارم. آیا می‌توانم برای بازنشستگی درخواست بدهم؟

فرهاد نعیمی (1 هفته پیش)
پاسخ
0

سلام

پرسش مشابهی پیش‌تر مطرح شده و پاسخ سوال شما در آن به‌طور کامل ارائه گردیده است. لطفاً از طریق لینک زیر پاسخ مربوطه را مطالعه فرمایید: 

شرایط بازنشستگی با سخت و زیان آور و بیمه عادی در سن زیر 50 سال و بالای 50 سال چگونه است؟ (طبق قانون جدید)

کارشناس روابط کار (1 هفته پیش)
پاسخ، دیدگاه یا تجربه خود را درباره این پرسش ثبت کنید تا دیگران نیز از آن بهره‌مند شوند