در صورت عدم پرداخت مزایا، اضافه‌کار و سنوات، اگر کارگر شکایت کند چه مزایایی به او تعلق می‌گیرد؟

0

سلام. من ۶ سال و ۳ ماه سابقه کار در شرکت *** مرند دارم. پایه حقوق بنده ۱۶ میلیون تومان است.
در طول این مدت، شرکت فقط حقوق ماهیانه پرداخت کرده و هیچ مبلغی بابت سنوات، حق اولاد، حق مسکن و حق خواربار به من پرداخت نشده.
جمعه‌ها و تعطیلات رسمی هم سر کار بودیم، اما فقط حقوق روزانه پرداخت شده و نه اضافه‌کار در نظر گرفته شده، نه حقوق دوبل.
همچنین ساعت کاری روزانه بیش از ۸ ساعت است و ما ۱۰ ساعت در روز کار می‌کنیم.

می‌خواستم بدونم اگر شکایت کنم، تقریباً چه مبلغی بابت مطالبات قانونی به من تعلق می‌گیرد؟

هادی محمدیان (10 ماه پیش)
3 پاسخ 283 بازدید
0

سلام

طبق بخشنامه های مزد کارگران علاوه بر حداقل مزد مستحق دریافت پایه سنوات تجمیعی، بن کارگری، حق مسکن، حق اولاد و حق تاهل (طبق جدول حقوق و مزایای کارگران) هستند. 

در صورتی که کارگری مازاد بر ساعت کار قانونی و موظفی کار کرده باشد اضافه کاری تعلق می گیرد و اگر کار در ایام جمعه اتفاق افتاده باشد فوق العاده جمعه کاری تعلق می گیرد و اگر تمام یا قسمتی از ساعات کار در شب (ساعت 22 الی 6 صبح) واقع شده باشد فوق العاده شب کاری تعلق می گیرد.

در پایان قرارداد کار و یا قطع رابطه کاری به هر شکل باید مواردی مانند عیدی و پاداش، سنوات (مزایای پایان کار) و بازخرید مانده مرخصی محاسبه و پرداخت شود.

در صورتی که موارد اشاره شده طبق قانون کار پرداخت نشده باشد و کارگر طرح شکایت کرده و اشتغال و ساعات کار خود را اثبات کند نسبت به پرداخت این موارد رای محکومیت کارفرما صادر می شود.

کارشناس روابط کار 1 (10 ماه پیش)
پاسخ
0

سلام

من در یک بیمارستان کار می‌کنم و ملزم به ثبت تردد (تایمکس) در اتاق مخصوص هستم. در ماه، معمولاً ۳ تا ۴ بار فراموش می‌کردم که این ثبت را انجام دهم. در حال حاضر، حدود ۳۰ روز از مرخصی استحقاقی من کسر شده و ماهانه مبلغی نزدیک به ۱ تا ۲ میلیون تومان از حقوقم کم می‌شود.

مسئولین در حالی که این کسرها را انجام می‌دهند، برای اصلاح آن اقدامی نمی‌کنند و می‌گویند: «شما باید انگشت می‌زدید (ثبت می‌کردید)».

در حالی که:

۱. دوربین‌های محل، حضور من را ثبت کرده‌اند (حتی ساعات حضور مشخص است).

۲. همکارانم نیز می‌توانند حضور مرا تأیید کنند.

با این وجود، حقوق من کسر می‌شود.

لطفاً راهنمایی کنید: برای حل این مشکل چه اقدام قانونی می‌توانم انجام دهم؟

احسان پورباغبان (4 ماه پیش)
پاسخ
0

سلام

ساعت کار در قانون کار چنین تعریف شده است که: کارگر وقت یا نیروی خود را برای انجام کار در اختیار کارفرما قراردهد.

تایمکس، دفتر ثبت حضور و غیاب و یا هر وسیله دیگر که برای ثبت واقعی ورود و خروج استفاده می‌شود، ابزار کمکی هستند.
اینکه شخصی در تایمکس کارکرد خود را ثبت نکند دلیل بر کار نکردن و یا کسر کار نیست. ممکن است در مقررات انضباطی تنبیهی برای این مورد در نظر گرفته شود ولی حضور در محل کار و انجام کار حتی بدون ثبت در تایمکس دلیل بر کارکرد است. اگر کارفرما اطلاع دارد که پرسنل در محل کار حضور دارد ولی کارکرد خود را در تایمکس ثبت نکرده است باید راهکاری برای ویرایش یا اصلاح این موضوع داشته باشد در نهایت اگر کارفرما این موضوع را تایید نکرد می‌توان علیه کارفرما طرح شکایت کرد.

کارشناس روابط کار (3 ماه پیش)
پاسخ
پاسخ، دیدگاه یا تجربه خود را درباره این پرسش ثبت کنید تا دیگران نیز از آن بهره‌مند شوند