جدول پایه سنوات 1400

جدول پایه سنوات برای محاسبه پایه سنوات تجمیعی کارگران با سابقه بیش از 2 سال استفاده می شود. پایه سنوات در قانون کار برای کارگرانی تعلق می گیرد که بیشتر از یکسال سابقه کار در کارگاه داشته باشند. با افزایش سابقه کار کارگر در کارگاه پایه سنوات سال های جدید به پایه سنوات سال های قبلی اضافه می شود و به این دلیل اصطلاح پایه سنوات تجمیعی استفاده می شود.

جدول پایه سنوات کارگری
جدول پایه سنوات کارگری

نحوه محاسبه پایه سنوات کارگری

در قسمت قبل گفته شد که از ابتدای سال دوم پرداخت پایه سنوات شروع شده و در سال های بعد افزایش می یابد. برای محاسبه پایه سنوات کارگری دو مقطع زمانی مهم هستند:

زمان پرداخت پایه سنوات کارگران
زمان پرداخت پایه سنوات کارگران

1- شروع سال دوم کار (نه سال تقویمی) و سالگرد استخدام هر سال

2- شروع سال جدید تقویمی

فرآیند کلی محاسبه و پرداخت پایه سنوات تجمیعی کارگران به این صورت است که :

فرض بر این است که کارگر در ابتدای تیر استخدام شده است. از ابتدای تیر سال دوم کار اولین پایه سنوات که برابر با حداقل پایه سنوات تعیین شده در بخشنامه مزد همان سال است پرداخت می شود. وقتی سال تمام شد و سال جدید تقویمی شروع شد تا زمانی که به ابتدای تیرماه که سالگرد استخدام کارگر است نرسیدیم همان پایه سنواتی که از ابتدای تیر گذشته تا پایان سال گذشته پرداخت می شد به اندازه درصد افزایش مزد سال جدید (فقط قسمت درصد افزایش) افزایش می یابد و تا ابتدای تیر سال جدید پرداخت می شود. از تیر سال سوم استخدام مبلغی که تا کنون پرداخت می شد با مبلغ پایه سنوات امسال جمع می شود و تا پایان سال پرداخت می شود. این روال ادامه پیدا می کند.

از شرح نحوه محاسبه پایه سنوات کارگری ملاحظه می شود که این محاسبات کمی پیچیده و گمراه کننده هستند. بنابراین باید بخشنامه مزد هر سال در دسترس ما باشد تا بتوانیم درصدهای افزایش مزد و پایه سنوات هر سال را بدست آوریم. برای پیشگیری از اشتباه در محاسبات و عدم نیاز به بخشنامه های مزد سالانه جدول پایه سنوات 1400 توسط کارتابان تنظیم شده است.

جدول پایه سنوات همان جدول تصاعدی مزد است
جدول پایه سنوات همان جدول تصاعدی مزد است

جدول تصاعدی مزد همان جدول پایه سنوات است

در قانون کار عناوین جدول پایه سنوات 1400 و یا جدول تصاعدی مزد وجود ندارد و از این دو اصطلاح برای جدول محاسبه پایه سنوات 1400 و سال های قبل استفاده شده و این عناوین رواج پیدا کرده اند.

جدول پایه سنوات 1400 و سایر سال ها شامل سه قسمت است:

1- سال استخدام

2- سالی که می خواهیم پایه سنوات کارگری را حساب کنیم

3- مبلغ پایه سنوات که در داخل جدول همراه با جمع مزد سال درج شده است

با توجه به سوابق کاری که کارگران کارگاه ممکن است داشته باشند از جدول پایه سنوات 10 ساله یا 30 ساله استفاده می شود. جدول 10 سال مزد پایه برای کارگران با سابقه کمتر از 10 سال قابل استفاده است و جدول 30 ساله برای کارگران با سابقه تا 30 سال قابل استفاده است.

با توجه به اینکه اغلب کارگران دارای قرارداد کار موقت هستند و پایه سنوات تجمیعی برای کارگران با قرارداد کار موقت که در پایان هر قرارداد کار سنوات خود را تسویه کرده باشند از سال 1391 تعلق می گیرد بنابراین جدول محاسبه پایه سنوات کارگری 10 ساله کاربرد بیشتری دارد و اینکه استفاده از جدول 10 ساله به دلیل شلوغی کمتر راحتتر است.

جدول پایه سنوات 1400
جدول پایه سنوات 1400

در شکل بالا جدول پایه سنوات 10 ساله 1400 نمایش داده شده است و از انتهای این مقاله می توانید جدول 30 ساله را نیز دریافت نمایید.

عنوان ستون اول از سمت چپ “سال محاسبه مزد” است و منظور از آن سالی است که می خواهیم مزد کارگر را در آن سال محاسبه نماییم.

عنوان سطر اول جدول هم سال استخدام کارگر است.

در داخل خانه های جدول هم ارقامی نوشته شده است که این ارقام مزد ثابت کارگر هستند. مزد ثابت از مجموع مزد شغل (حداقل مزد سال) به علاوه مزد پایه یا همان پایه سنوات تجمیعی حاصل می شود.

مثال نحوه محاسبه پایه سنوات کارگری

برای اینکه با استفاده از جدول محاسبه پایه سنوات 1400 به طور کامل آشنا شوید دو مثال را از روی جدول حل می کنیم.

مثال اول : مزد ثابت و پایه سنوات تجمیعی کارگری در سال 1400 که از ابتدای سال 1393 استخدام شده است چقدر باید باشد؟

الف : از جدول محاسبه پایه سنوات 1400 از ستون سمت چپ سال محاسبه مزد را سال 1400 که بالاترین سطر است در نظر می گیریم.

ب : از سطر اول نیز سال استخدام را 1393 در نظر می گیریم.

ج : محل تلاقی این دو مزد ثابت این کارگر خواهد بود. مزد ثابت این کارگر روزانه مبلغ 1109529 ریال باید باشد. چون مزد ثابت مجموع مزد شغل و مزد پایه (پایه سنوات) است بنابراین اگر از مزد ثابت رقم حداقل مزد قانون کار 1400 کسر شود مبلغ پایه سنوات تجمیعی از سال 93 تا 1400 به دست می آید. به این ترتیب مبلغ پایه سنوات تجمیعی این کارگر از روی جدول روزانه مبلغ 224364 ریال به دست می آید.

مثال دوم : مزد ثابت و پایه سنوات تجمیعی کارگری در ابتدای مهر سال 1400 که از ابتدای سال 1393 استخدام شده است چقدر باید باشد؟

گفته شد که پایه سنوات هر سال در سالگرد استخدام کارگر به وی پرداخت می شود. چون سالگرد استخدام کارگر یکم مهر است پس پایه سنوات سال 1400 از مهر 1400 باید پرداخت شود.

نحوه محاسبه پایه سنوات 1400 این مثال شبیه مثال قبلی است با این تفاوت که در مثال قبلی از ابتدای سال پایه سنوات 1400 پرداخت می شود ولی در مثال دوم از ابتدای مهر 1400. پس پایه سنوات این کارگر در بازه ابتدای سال 1400 لغایت ابتدای مهر 1400 پایه سنوات سال های قبل خواهد بود و از ابتدای مهر 1400 پایه سنوات سال 1400 اضافه خواهد شد.

برای محاسبه رقم این دو بازه زمانی به این صورت باید عمل شود:

پایه سنوات از ابتدای مهر تا آخر سال 1400 : همان مبلغ محاسبه شده در مثال اول.

پایه سنوات از ابتدای سال 1400 لغایت پایان شهریور : مبلغ محاسبه شده در مثال اول با کسر پایه سنوات 1400 به مبلغ 46667 ریال. بنابراین پایه سنوات این بازه زمانی 224364-46667=177697 ریال خواهد بود.

عناوین مورد استفاده برای جدول پایه سنوات

پایه سنوات با عناوین مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که عناوین صحیح و غیر صحیح از این عنوان به صورت زیر هستند.

مزد پایه، مزد سنوات، پایه سنوات، جدول پایه سنوات، جدول تصاعدی مزد، جدول مزد پایه عناوین صحیح در ارتباط به پایه سنوات کارگران هستند.

با توجه به اینکه سنوات با پایه سنوات متفاوت است استفاده از جدول سنوات به منظور جدول پایه سنوات اشتباه است. معنی و مفهوم سنوات، پاداش پایان کار کارگران است که به ازای هر سال کار معادل یک ماه آخرین حقوق پرداخت می شود. بنابراین استفاده از عنوان جدول سنوات به جای جدول پایه سنوات یا جدول تصاعدی مزد صحیح نیست و مفهوم متفاوتی دارد.

مقالات زیر را نیز مطالعه نمایید

نوشته های مشابه

8 دیدگاه

  1. با سلام. این نحوه محاسبه با هدف این قانون که حمایت از کارگران با سابقه تر هست منافات داره. فرض کنید کارگری مهر سال ۱۳۹۹ استخدام شده و کارگر دیگری فروردین ۱۴۰۰. کارگر اول از ابتدای سال ۱۴۰۱ میزان مزد سنوات سال قبل به اضافه درصد افزایش رو دریافت میکنه که میشه روزانه ۴۶۴۰۰ ریال. بعد کارگری که ۶ ماه دیرتر استخدام شده از اول سال روزانه ۷۰۰۰۰ ریال رو دریافت میکنه. اگر کارگر اول قبل از رسیدن تاریخ استخدام خودش مثلا در پایان شهریور با اون کارگاه قطع همکاری کنه دیگه مشمول مزد سنوات سال جدید هم نمیشه و با وجود سابقه بیشتر کمتر از کارگر دوم دریافتی داشته.

    1. سلام
      کارگری که ابتدای 1400 استخدام شده از ابتدای سال 1401 فقط 70000 ریال را دریافت می کند و افزایش سال جدید شامل وی نمی شود.
      افزایش شامل کسانی است که سال گذشته پایه سنوات دریافت می کردند.
      در این خصوص که گاها از ابتدای سال تا رسیدن به تاریخ استخدام کارگری پایه سنوات کارگری با سابقه کمتر از کارگری با سابقه بیشتر مبلغ بالاتری دارد درست است و شاید از تناقض ها و تعارض های این مساله است.

    2. سلام. من بلاخره متوجه نشدم که ماده 24 قانون کار برای کارگری که دو ماه کار کرده نیز تعلق میگیره؟
      ممنون

      1. سلام
        بله. در قوانین بعدی این ماده تغییر کرده و به تمام کارگران با هر مدت سابقه و فارغ از نوع قطع رابطه کاری سنوات تعلق می گیرد.

  2. با سلام
    من از اواسط سال 86 در یک کارگاه بصورت قراردادی و هر سال با قرارداد یک ساله مشغول به کار هستم و میخوام ببینم مجموع پایه سنوات من در سال 1402 چقد میشود؟
    لازم به ذکره که موقع شروع کار بصورت کارگر ساده نبوده و مقداری با کارگر ساده حقوقم تفاوت داشت.
    از سال 99 به بعد پایه سنوات داد ولی به پایه حقوق اضافه نکرد
    سال 99 مبلغ 100 هزار تومان و سال 1400 مبلغ 140 هزار تومان و سال 1401 هم مبلغ 210 هزار تومان به مجموع حقوقمون اضافه شد و نه به پایه حقوقمون و قبل از آن هم چیزی بعنوان پایه سنوات بهمون نداد.
    لطفا پایه سنوات تجمیعی بنده رو محاسبه کنید با تشکر

    1. با سلام
      عنوان سنوات با پایه سنوات متفاوت است. منظور از عبارت سنوات همان مزایای پایان کار است که به ازای هر سال کار معادل یک ماه آخرین حقوق است. عنوان پایه سنوات یا مزد پایه، به کارگرانی که بیش از یک سال سابقه کار دارند به نسبت سابقه کار و طبق جدول پایه سنوات محاسبه و پرداخت میشود. پایه سنوات جز مزد است و کارگرانی که پایه سنوات دریافت میکنند این مبلغ نیز در محاسبه سنوات باید لحاظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر