نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post
page
dwqa-question
dwqa-answer
e-landing-page
wpforms

سوال قانون کار : بیمه بیکاری در چه شرایطی به کارگر شاغل در کارگاه برادرش تعلق می‌گیرد؟

حدود 12 سال با برادرم به صورت شراکتی در کارگاهی کار کردیم. بیمه 12 سال واریز شده است. پس از اختلاف و به هم خوردن شراکت، سهم خودم از کار و کارگاه به برادرم واگذار کردم و از کار بیرون آمدم. بیمه من هم از کارگاه قطع خواهد شد. در چه شرایطی می‌توانم از بیمه بیکاری کار به کارفرمایی برادرم استفاده کنم؟

پاسخ به : بیمه بیکاری در چه شرایطی به کارگر شاغل در کارگاه برادرش تعلق می‌گیرد؟

شرط لازم و ضروری برای برخورداری از بیمه بیکاری طبق ماده 1 قانون بیمه بیکاری مشمول قانون کار بودن است. اگر کار به صورت شراکتی باشد و هر دو برادر در سود و زیان کارگاه شریک باشند بنابراین هیچ یک از برادران کارفرمای دیگری محسوب نمی‌شود و بحث بیمه بیکاری نیز منتفی است.

در برخی موارد در چنین شرایطی مجوزها و کد کارگاه بیمه را یکی از برادران دریافت نموده و برای برادر دیگر بیمه کارگری واریز می‌کند. در مدارک و بیمه نیز یک برادر کارفرما و برادر دیگر کارگر شناخته می‌شود و در صورتی که شرایط واقعی برای اداره کار و تامین اجتماعی کشف نشود برادر با بیمه کارگری می‌تواند از بیمه بیکاری استفاده کند.

در برخی موارد نیز بر عکس این حالت است و شرایط واقعی بین دو برادر کارگری و کارفرمایی است ولی نظام پرداخت کارمزدی را به عنوان مشارکت تلقی می‌کنند.

اگر شرایط را فرض بر وجود رابطه کارگری کارفرمایی در کار دو برادر قرار دهیم در صورتی برادر کارگر به صورت غیر ارادی بیکار شود  و بیکاری وی غیر ارادی باشد کارگر بیکار شده در صورت داشتن حداقل 6 ماه سابقه بیمه از بیمه بیکاری استفاده نماید. برای دریافت بیمه بیکاری کارگر باید با ارائه مدارکی مانند قرارداد کار، نامه عدم نیاز و … از طریق سامانه اداره کار درخواست بیمه بیکاری ثبت نماید. سامانه اداره کار از طریق سایت prkar.mcls.gov.ir قابل دسترسی است.

برای آموزش ویدیویی ثبت نام اینترنتی بیمه بیکاری در سامانه بیمه بیکاری اینجا کلیک کنید.

توجه شود که کارگاه با کار دو برادر طبق ماده 188 قانون کار کارگاه خانوادگی محسوب نمی‌شود.


مطالب مرتبط زیر را نیز بخوانید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار تنظیم کن
مشاوره بگیر
چگونه خیلی راحت ریز حقوق و مزایای 1402 خود یا کارکنان خود را دقیق محاسبه کنید؟
برای دریافت آنلاین و فوری فیش حقوقی 1402 قانون کار
پایه سنوات تجمیعی، مزد شغل، حق مسکن، بن کارگری، حق اولاد، اضافه کاری، شب کاری، نوبت کاری، جمع کاری، ماموریت، حق بیمه، مالیات حقوق...
طبق آخرین مقررات و همه در یک برگه PDF قابل چاپ به شکل فیش حقوقی (رایگان و حرفه‌ای)