نحوه ی محاسبه مانده مرخصی کارگران قانون کار

مرخصی استحقاقی کارگران
مرخصی استحقاقی کارگران

برابر با ماده 64 قانون کار کارگران در هر سال می توانند از 26 روز مرخصی استحقاقی استفاده نمایند. مرخصی استحقاقی با استفاده از مزد خواهد بود. همیشه در مورد مرخصی استحقاقی سوالات زیادی وجود دارد که در ادامه به برخی از سوالات در ارتباط با مرخصی استحقاقی کارگران و شرایط استفاده از مرخصی استحقاقی کارگران توضیح داده شده است.

مرخصی استحقاقی کارگران در قانون کار

در قانون کار در مواد 64 تا 71 قانون کار مرخصی استحقاقی و مدت آن و شرایط استفاده از مرخصی استحقاقی تعیین شده است. موضوع و خلاصه مواد قانون کار که در ارتباط با موضوع این مقاله هستند به شرح زیر است.

  • ماده 64 قانون کار : مرخصی استحقاقی 26 روز کاری و با مزد است. تعطیلات رسمی جزو مرخصی استحقاقی نیست.
  • ماده 66 قانون کار : در قراردادهای بیش از یکسال کارگر حداکثر 9 روز از مانده مرخصی خود را می تواند ذخیره کند.
  • ماده 70 قانون کار : مرخصی های کمتر از یک روز جزو مرخصی استحقاقی است.
  • ماده 71 قانون کار : در هر حالت از اتمام رابطه کارگری و کارفرمایی باید مانده مرخصی کارگر از طرف کارفرما بازخرید شود.

مرخصی استحقاقی کارگران با قرارداد کار یک سال و کمتر از یک سال

اگر قرارداد کار موقت یک سال و یا کمتر از یکسال باشد در این صورت مرخصی استحقاقی به نسبت مدت قرارداد کار به کارگر تعلق می گیرد و در پایان قرارداد کار چنانچه مرخصی کمتر استفاده شده باشد باقی مانده مرخصی باید از جانب کارفرما بازخرید گردد.

مرخصی استحقاقی کارگران با قرارداد کار بیشتر از یکسال

اگر قرارداد کار بیشتر از یکسال باشد چنانچه کارگر در طول مدت قرارداد کار از مرخصی خود کمتر استفاده نماید و در اتمام سال اول قرارداد کار بیش از 9 روز مانده مرخصی داشته باشد مازاد بر 9 روز سوخت می شود و 9 روز ذخیره می شود.

شرایط جمعه و تعطیلات رسمی بین مرخصی کارگران قانون کار

چنانچه جمعه و روز تعطیل رسمی دیگری در بین مدت مرخصی کارگران واقع شود این روز جزو مرخصی استحقاقی کارگران نخواهد بود و از 26 روز مرخصی کسر نمی گردد.

فرض کنیم کارگری از روز چهارشنبه لغایت یک شنبه مرخصی گرفته باشد. این بازه 4 روز است. چون جمعه نیز در این بازه قرار دارد بنابراین باید 3 روز از مرخصی استحقاقی کارگر کسر گردد.

تاثیر مرخصی استحقاقی در محاسبه حقوق و مزایای کارگران

برابر با ماده 64 قانون کار مرخصی استحقاقی با مزد است. لذا زمانی که کارگر از مرخصی استحقاقی خود استفاده می نماید عین این است که سر کار حضور دارد. بنابراین برای مدتی که از مرخصی استحقاقی استفاده شده است هم باید مزد پرداخت گردد و هم سایر مزایای زمان حضور در کارگاه مانند بن، مسکن، عیدی، سنوات، حق اولاد.

برخی مزایا مانند ایاب و ذهاب و غذا که صرفا به تردد و حضور در کارگاه صرف می شود به کارگری که در مرخصی حضور دارد تعلق نمی گیرد.

نحوه ی محاسبه ی مبلغ بازخرید مانده مرخصی کارگران

همانطور که در قسمت قبلی اشاره شد مرخصی استحقاقی عین اشتغال است بنابراین باید تمام مزایایی که حین اشتغال به کارگر تعلق می گیرد باید در مرخصی نیز دریافت نماید.

البته برخی مزایا مانند ایاب و ذهاب که فقط به کارگران حاضر تعلق می گیرد از این قاعده مستثنی هستند. با در نظر گرفتن توضیحات فوق مبنای محاسبه بازخرید مانده مرخصی کارگران حق السعی است نه مزد.

مثال طرز محاسبه مبلغ بازخرید مرخصی کارگران قانون کار

به عنوان مثال کارگر ساده ای با یک فرزند زیر 18 سال تمام را در نظر می گیریم که حداقل حقوق و مزایای قانون کار را دریافت می کند. قرارداد کار این کارگر از اول مرداد تا پایان شهریور 1399 بوده است. در این مدت 2 بار یک روز و 2 بار 3 ساعت از مرخصی استحقاقی استفاده کرده است. مبلغ مانده مرخصی این کارگر چقدر خواهد بود؟

حداقل حقوق و مزایای این کارگر طبق بخشنامه مزد 99 در مرداد و شهریور به صورت زیر خواهد بود:

  • مزد روزانه 636.809 ریال
  • حقوق 31 روزه 19.741.079 ریال
  • حق مسکن 3.000.000 ریال
  • بن کارگری 4.000.000 ریال
  • اولاد (یک فرزند) 1.910.427 ریال
  • جمع حقوق و مزایای ماهانه (حق السعی ماهانه) 28.651.506 ریال
  • حق السعی روزانه (از تقسیم عدد فوق بر 31) 924.242 ریال
  • کل مرخصی برای 62 روز کار (2 ماه): 32 ساعت و 22 دقیقه (1942 دقیقه)
  • مرخصی استفاده شده: 2 روز و 6 ساعت معادل 20 ساعت و 40 دقیقه (1240 دقیقه)
  • مانده مرخصی:  702 دقیقه – معادل 11 ساعت و 42 دقیقه – معادل 1 روز و 4 ساعت و 22 دقیقه

برای محاسبه می توان یا حق السعی را به دقیقه حساب کرد و یا مانده مرخصی را به روز تبدیل کرد.

برای سادگی حق السعی روزانه را به عدد 440 دقیقه (معادل 7 ساعت و 20 دقیقه) تقسیم می کنیم تا حق السعی هر دقیقه به دست آید. در نهایت حق السعی هر دقیقه را در مانده مرخصی به دقیقه ضرب می کنیم.

حق السعی هر دقیقه 2.100 ریال می شود.

مبلغ بازخرید مانده مرخصی به میزان 702 دقیقه از حاصلضرب مانده مرخصی به دقیقه در حق السعی هر دقیقه به دست می آید.

702*2100=1.474.200 ریال

بنابراین مانده مرخصی این کارگر در اتمام قرارداد کار مبلغ 1.474.200 ریال می شود که باید کارفرما این مبلغ را به کارگر پرداخت نماید.

نوشته های مشابه

86 دیدگاه

  1. با عرض سلام
    من ۷ساله در شرکت کار میکنم سالیانه قرار داد میبنده
    میگه اگر مرخصی برید باید از سنوات سالیانه کم میشه
    اگرم نرفتید سنوات کامل آخر سال دریافت می‌کنید
    آیا قانونی هست؟

    1. با سلام
      مرخصی استحقاقی کارگران طبق ماده64 قانون کار با مزد است. مرخصی استحقاقی عین حضور در کارگاه است و تاثیری در سنوات سالیانه ندارد. بنابراین اگر کارگری از مرخصی استحقاقی خود استفاده کند کارفرما نباید از سنوات و یا سایر مزایای وی کسر کند.

      1. دوست عزیز اطلاعاتی که دادید صحیح نیست:
        ماده ۳۶ قانون کار مزد رو بصورت زیر تعریف میکنه:
        ‌ماده ۳۶ – مزد ثابت، عبارت است از مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل(تاکید میکنم به تبع شغل).
        ماده ۳۴ قانون کار حق السعی رو بصورت زیر تعریف میکنه:
        ‌ماده ۳۴ – کلیه دریافتهای قانونی که کارگر به اعتبار قرارداد کار اعم از مزد یا حقوق کمک عائله‌مندی، هزینه مسکن، خواربار، ایاب و ذهاب، مزایای‌غیر نقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و نظایر آنها دریافت می‌نماید را حق‌السعی می‌نامند.

        پس وقتی توی ماده 64 از کلمه مزد استفاده میکنه فقط منظورش آیتم های دریافتی به تبع شغل هست! (حقوق پایه، پایه سنوات، حق مسئولیت، حق جذب و …) لذا حق مسکن و خواروبار که جزئی از حق السعی هستن رو شامل نمیشه.

  2. من 32 سال در یک کارگاه مشغول بکار بوده ام. از سال 1370 لغایت 1401 ماه مهر سه ماه قبل از بازنشستگی درخواست تحویل وسایل را به کارگاه دادم که متاسفانه با لجاجت معاونت مالی اداری به محلی دیگر انتقال داده شدم و کار تحویل وسایل را انجام ندادن و در این مدت در شیفت 24-24 مشغول بکار بوده ام ( از سال 1397 ماه 10 لغایت 1401/06/31 در قسمت نگهبانی شیفت 24-24 ) در این مدت اضافه کاری بصورت سلیقه ای پرداخت شده یک ماه 140، یکماه 175، یکماه 80، یکماه 120 و هیچ یک از آیتم های غیر موظفی اضافه کار، جمعه کاری، تعطیل کاری محاسبه نشده و در سال 1385 مانده مرخصی از سال 1374 لغایت سال 1385 بازخرید شده. آیا با توجه به اینکه در سال 1401 بازنشته شده ام می توانم در خواست مابه التفاوت باز خرید مرخصی را داشته باشم و اینکه از ماه 7 سال 1401 لغایت 1402/04/31 بابت انجام کار تحویل وسایل کارگاه من را مجاب به حضور در کارگاه و انجام کار مجانی نموده و وقتی که مطالبه دستمزد نمودم گفتند که این وظیفه جمع دار اموال بوده و باید این کار را بدون حقوق انجام بدهی آیا می توانم درخواست حق الزحمه این روزها را داشته باشم؟

    1. با سلام
      در صورتیکه مدت اشاره شده مشغول به کار بوده اید و وقت نیروی خود را در اختیار کارفرما قرار داده باشید این مدت کارکرد محسوب میشود و میتوانید تمام حقوق و مزایای قانون کار را از کارفرما مطالبه کنید. مطالبه حقوق و مزایا و مرخصی کارگران مشمول زمان نیست و حتی بعد از بازنشستگی از طریق شکایت در اداره کار قابل پیگیری است.

  3. با سلام
    ببخشید من پرستار طرحی بیمارستان هستم و مرخصی من ۳۰روز در سال هست و قابل خرید نیست و ذخیره میشه و یا باید ازش استفاده کنم یا میسوزه در پایان طرحم.
    با این شرایط اگه از امروز من رو اخراج کنن یا خودم پایان کار بزنم مرخصی های من چی میشه؟ آیا تاریخ پایان کارم از امروز میشه یا بعد از استفاده از مرخصی ها؟ ممنون

  4. باسلام میخوام بدونم من همسرم فوت شدن مرخصی ۹روز گرفتم ۳روز آن استحقاقی دادن.از قضا فهمیدم قبل فوت طلاق غیابی گرفتن.این ۳روز مرخصی استحقاقی من کنسل شد.ولی از حقوق من همه چی کسر شد حتی بیمه .به من ندادن.انگار ۳روز سرکار حضور نداشتم..راهی داره این ۳ روزحق وحقوقم برگرده؟؟ممنون میشم پاسخ بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر