نحوه ی محاسبه مانده مرخصی کارگران قانون کار

مرخصی استحقاقی کارگران
مرخصی استحقاقی کارگران

برابر با ماده 64 قانون کار کارگران در هر سال می توانند از 26 روز مرخصی استحقاقی استفاده نمایند. مرخصی استحقاقی با استفاده از مزد خواهد بود. همیشه در مورد مرخصی استحقاقی سوالات زیادی وجود دارد که در ادامه به برخی از سوالات در ارتباط با مرخصی استحقاقی کارگران و شرایط استفاده از مرخصی استحقاقی کارگران توضیح داده شده است.

مرخصی استحقاقی کارگران در قانون کار

در قانون کار در مواد 64 تا 71 قانون کار مرخصی استحقاقی و مدت آن و شرایط استفاده از مرخصی استحقاقی تعیین شده است. موضوع و خلاصه مواد قانون کار که در ارتباط با موضوع این مقاله هستند به شرح زیر است.

  • ماده 64 قانون کار : مرخصی استحقاقی 26 روز کاری و با مزد است. تعطیلات رسمی جزو مرخصی استحقاقی نیست.
  • ماده 66 قانون کار : در قراردادهای بیش از یکسال کارگر حداکثر 9 روز از مانده مرخصی خود را می تواند ذخیره کند.
  • ماده 70 قانون کار : مرخصی های کمتر از یک روز جزو مرخصی استحقاقی است.
  • ماده 71 قانون کار : در هر حالت از اتمام رابطه کارگری و کارفرمایی باید مانده مرخصی کارگر از طرف کارفرما بازخرید شود.

مرخصی استحقاقی کارگران با قرارداد کار یک سال و کمتر از یک سال

اگر قرارداد کار موقت یک سال و یا کمتر از یکسال باشد در این صورت مرخصی استحقاقی به نسبت مدت قرارداد کار به کارگر تعلق می گیرد و در پایان قرارداد کار چنانچه مرخصی کمتر استفاده شده باشد باقی مانده مرخصی باید از جانب کارفرما بازخرید گردد.

مرخصی استحقاقی کارگران با قرارداد کار بیشتر از یکسال

اگر قرارداد کار بیشتر از یکسال باشد چنانچه کارگر در طول مدت قرارداد کار از مرخصی خود کمتر استفاده نماید و در اتمام سال اول قرارداد کار بیش از 9 روز مانده مرخصی داشته باشد مازاد بر 9 روز سوخت می شود و 9 روز ذخیره می شود.

شرایط جمعه و تعطیلات رسمی بین مرخصی کارگران قانون کار

چنانچه جمعه و روز تعطیل رسمی دیگری در بین مدت مرخصی کارگران واقع شود این روز جزو مرخصی استحقاقی کارگران نخواهد بود و از 26 روز مرخصی کسر نمی گردد.

فرض کنیم کارگری از روز چهارشنبه لغایت یک شنبه مرخصی گرفته باشد. این بازه 4 روز است. چون جمعه نیز در این بازه قرار دارد بنابراین باید 3 روز از مرخصی استحقاقی کارگر کسر گردد.

تاثیر مرخصی استحقاقی در محاسبه حقوق و مزایای کارگران

برابر با ماده 64 قانون کار مرخصی استحقاقی با مزد است. لذا زمانی که کارگر از مرخصی استحقاقی خود استفاده می نماید عین این است که سر کار حضور دارد. بنابراین برای مدتی که از مرخصی استحقاقی استفاده شده است هم باید مزد پرداخت گردد و هم سایر مزایای زمان حضور در کارگاه مانند بن، مسکن، عیدی، سنوات، حق اولاد.

برخی مزایا مانند ایاب و ذهاب و غذا که صرفا به تردد و حضور در کارگاه صرف می شود به کارگری که در مرخصی حضور دارد تعلق نمی گیرد.

نحوه ی محاسبه ی مبلغ بازخرید مانده مرخصی کارگران

همانطور که در قسمت قبلی اشاره شد مرخصی استحقاقی عین اشتغال است بنابراین باید تمام مزایایی که حین اشتغال به کارگر تعلق می گیرد باید در مرخصی نیز دریافت نماید.

البته برخی مزایا مانند ایاب و ذهاب که فقط به کارگران حاضر تعلق می گیرد از این قاعده مستثنی هستند. با در نظر گرفتن توضیحات فوق مبنای محاسبه بازخرید مانده مرخصی کارگران حق السعی است نه مزد.

مثال طرز محاسبه مبلغ بازخرید مرخصی کارگران قانون کار

به عنوان مثال کارگر ساده ای با یک فرزند زیر 18 سال تمام را در نظر می گیریم که حداقل حقوق و مزایای قانون کار را دریافت می کند. قرارداد کار این کارگر از اول مرداد تا پایان شهریور 1399 بوده است. در این مدت 2 بار یک روز و 2 بار 3 ساعت از مرخصی استحقاقی استفاده کرده است. مبلغ مانده مرخصی این کارگر چقدر خواهد بود؟

حداقل حقوق و مزایای این کارگر طبق بخشنامه مزد 99 در مرداد و شهریور به صورت زیر خواهد بود:

  • مزد روزانه 636.809 ریال
  • حقوق 31 روزه 19.741.079 ریال
  • حق مسکن 3.000.000 ریال
  • بن کارگری 4.000.000 ریال
  • اولاد (یک فرزند) 1.910.427 ریال
  • جمع حقوق و مزایای ماهانه (حق السعی ماهانه) 28.651.506 ریال
  • حق السعی روزانه (از تقسیم عدد فوق بر 31) 924.242 ریال
  • کل مرخصی برای 62 روز کار (2 ماه): 32 ساعت و 22 دقیقه (1942 دقیقه)
  • مرخصی استفاده شده: 2 روز و 6 ساعت معادل 20 ساعت و 40 دقیقه (1240 دقیقه)
  • مانده مرخصی:  702 دقیقه – معادل 11 ساعت و 42 دقیقه – معادل 1 روز و 4 ساعت و 22 دقیقه

برای محاسبه می توان یا حق السعی را به دقیقه حساب کرد و یا مانده مرخصی را به روز تبدیل کرد.

برای سادگی حق السعی روزانه را به عدد 440 دقیقه (معادل 7 ساعت و 20 دقیقه) تقسیم می کنیم تا حق السعی هر دقیقه به دست آید. در نهایت حق السعی هر دقیقه را در مانده مرخصی به دقیقه ضرب می کنیم.

حق السعی هر دقیقه 2.100 ریال می شود.

مبلغ بازخرید مانده مرخصی به میزان 702 دقیقه از حاصلضرب مانده مرخصی به دقیقه در حق السعی هر دقیقه به دست می آید.

702*2100=1.474.200 ریال

بنابراین مانده مرخصی این کارگر در اتمام قرارداد کار مبلغ 1.474.200 ریال می شود که باید کارفرما این مبلغ را به کارگر پرداخت نماید.

نوشته های مشابه

86 دیدگاه

  1. سلام مدیر ما ۵شنبه تعطیل کرده و بابت اون ۱۵ روز از مانده مرخصی سال ما رو کم میکنه سوالم اینه این کار ایشون قانونی هست ؟و هر ۳ماه با ماه قرار داد امضا میکنه و مانده مرخصی بیشتر از ۹روز تسویه نمیکنه و قبول نداره

  2. سلام وقت بخیر
    به کارگرانی ک ب صورت 4شیفته (3روز صبح- 3 روز ظهر- 3روز شب- 3روز استراحت ) بصورت مستمر و بدون تعطیلی فعالیت دارند، روزهایی ک تعطیلات رسمی است، اضافه کار تعلق می‌گیرد یا خیر؟
    تشکر

  3. سلام
    بنده قرارداد مدت دار ۳ ماهه دارم وهر۳ ماه تمدید میکنم درحال حاضر ۲۰ روز مرخصی استحقاقی دارم ولی میگن فقط ۹ روز رو باز خرید میکنی ومابقی میسوزن امکانش هست پیگیر بشم وحقم رو بگیرم . البته لازم بذکر است در این شرکت صنعتی ۴ ساله مشغولم.

    1. سلام
      در قراردادهای کار یک سال و کمتر از آن بحث ذخیره مرخصی و 9 روز مطرح نیست و باید بر مبنای سالی 26 روز بازخرید شود.

  4. در کل اگر مرخصی هاتون رو استفاده کنید بهتره انگار هم حقوق روزانه رو دریافت کردین و هم سر کار نبودین
    ولی اگر از مرخصی استفاده نکنید مثلا اگر حداقل دستمزد روزانه ۲۰۰ هزار تومان باشه آخر سال به شما ۱۳۰ هزار تومان از سوی کارفرما داده میشه
    پس از مرخصی هاتون استفاده کنید خیلی بهتره
    ساده تر از این دیگه نتونستم توضیح بدم
    پیروز و مانا باشید

  5. با سلام قرارداد ما در کمتر از یکسال تمام شده و الان کارفرما میگه بند قانونی برای من بیارید که باید از 26روز مرخصی شما کسر و بقیش رو بهتون بدم ، میشه قانونش رو برام بفرستید من هر چی گشتم پیدا نکردم

  6. با سلام و خسته نباشید
    چنانچه قرارداد فردی کمتر از یکسال باشد و مانده مرخصی آن بیش از 9 روز باشد ، به نسبت ماه های استخدام مانده مرخصی محاسبه می شود یا اینکه 9روز کامل می تواند محاسبه گردد ؟

    1. سلام
      در قراردادهای کار کمتر از 1 سال مبنای محاسبه مانده مرخصی به ازای هر سال 26 روز است (به نسبت مدت قرارداد کار). ذخیره 9 روز مرخصی در این قراردادها موضوعیت ندارد.

      1. سلام
        بستگی به نوع قرارداد کار دارد. در صورتی که قرارداد کار در پایان سال به اتمام برسد کارفرما مانده مرخصی را بازخرید می کند.

  7. سلام . تشکر از مطالب زیبا . سوال بنده این است که اینجانب 130 روز مرخصی ذخیره از بیست سال سابقه کارم داشته ام و در شهریور سال 1401 میزان 50 روز آن را طلب تسویه کردم . ( بنا بر نیاز ) این 50 روز بر مبنای حکم کارگزینی سال 1400 بایست محاسبه و تسویه شود یا حکم کارگزینی 1401 ؟

    1. سلام
      در صورتی که بازخرید مانده مرخصی در اتمام قرارداد کار و به صورت کامل نباشد مبلغ پرداختی از این بابت علی الحساب تلقی می شود.

  8. سلام خسته نباشید وقتتون بخیر
    من یک سال در یک کارگاهی مشغول‌ بکار بودم و از مرخصی استفاده نکردم. میخواستم بدونم میتونم ۱۷روز از مرخصی رو پولشو بگیرم و ۹روز‌ رو انتقال بدم به سال بعد یا باید کل مرخصی رو تسویه کنم؟؟

  9. با سلام و وقت بخیر
    اگر کل مرخصی سالیانه 240 ساعت باشد مگر ماهی 20 ساعت (2 رو ز و 4 ساعت ) نمی شود؟
    و اگر می گویید با احتساب 4 جمعه برای افرادی که در شیفت هستمد چطور محاسبه می شود؟
    همکاران من به صورت شیفت 12-24 و 24-48 یعنی 11 ساعت کار روزانه، 24 ساعت استراحت و 13 شیفت شب و 48 ساعت استراحت هستند به چه شکل خواهد بود؟
    شیفت دیگری که برقرار است به صورت یک روز در میان 13 ساعت کاری است…
    شیفت بعدی روزی 8 ساعت کار شیفتی با یک روز در طول هفته است…
    سوال بعدی هم اینکه گفتید اگر روز آف در بین مرخصی باشد محاسبه نمیشود… در صورتی که من خلاف این موضوع را شنیده بودم …
    امکانش هست توضیح بدهید؟

  10. سلام من در شرکت گاز با پیمانکار به صورت پیمان دو ساله کار میکنم بعد از پایان پیمان کل مانده مرخصی ۳۵ روز بوده که پیمان دوسال دیگر تمدید شد و بعد از پایان ۴ سال کل مانده مرخصی من ۵۷ روز بوده آیا کل این شامل من میشه یا خیر؟

    1. سلام
      در صورتی که در طول این مدت سنوات و مرخصی ها تسویه نشده باشند در هر سال 9 روز مانده مرخصی قابل ذخیره است و مانده مرخصی سال آخر بر مبنای 26 روز محاسبه می شود.

  11. سلام
    آیا مصوبه تعداد روزهای مرخصی برای کارگاه های زیر 10 نفر که 21 روز هست ابطال شده یا هنوز برای این کارگاه ها ملاک همین است؟

  12. باسلام و صبح بخیر
    قرارداد بنده در شرکت خصوصی از ابتدای تیر ۱۴۰۰ تا پایان تیر ۱۴۰۱ بود یعنی ۱۳ ماه و حدود ۲۰ روز مرخصی استفاده نشده دارم مبنای محاسبه مانده مرخصی بنده چند روز است؟
    باتشکر

    1. سلام
      اگر کل قرارداد یک تیکه باشد برای سال اول حداکثر 9 روز ذخیره و برای سال دوم بر مبنای 26 روز مانده مرخصی به نسبت کارکرد محاسبه می شود.

  13. سلام خدمت شما.
    بنده ۲۷ سال سابقه خدمت دارم که هرساله بابت مرخصی ذخیره ۹ روزه از محل کارم مدرک دارم. حالا با توجه به نزدیکی تسویه حساب اگه امکان دارد تعداد روزهای طلب مرخصی چند روز است و بر اساس تمام حقوق دریافتی محاسبه میشود یا فرمول دیگری دارد با تشکر .

    1. سلام وقت بخیر من بیش از سه سال هست تو پروژه کار میکنم، الان اخراجم کردن مرخصی هم نرفتم گفتن آخر پروژه پرداخت میشه. به نظرتون باید چکار کنم؟ اداره کار هم میگه سال ۹ بیشتر ذخیره نمونه با تشکر از راهنمایتون

      1. با سلام
        از لحاظ قانون کار هر کارگر در قراردادهای بیش از 1سال میتواند حداکثر 9 روزش را ذخیره کند. چنانچه قرارداهای کار به صورت مدت موقت و کمتر از 1 سال باشد میتوانید در اداره کار طرح شکایت کنید.

  14. سلام
    بنده ۲۴ سال نانوایی سابقه دارم. گفتن یکسال دیگه میخوای رفتم شهرداری رفتگری. چطور محاسبه میشه؟ لطفا راهنمایی کنید.

  15. من در یک شرکتی مشغول به کار بودم که جزو شرکت های فناور بود، موقع تسویه بهم اعلام کردند که شرکت های فناور سالی بیست روز می‌توانند مرخصی بدهند ولی برای بنده سی روز مرخصی را حساب کردند، ما به التفاوت ده روز را از بنده کم کردند.
    واقعا به همین شکل است؟

    1. سلام وقت بخیر
      مرخصی سالیانه 26روز هست یا 30روز
      من 16روز از مرخصی استحقاقی استفاده کردم، موقع بازخرید سر سال، 14روز رو تسویه باید کرد یا 10روز
      تشکر

  16. سلام وقت بخیر. تعداد روز مرخصی سالینه برای کارگاه با ظرفیت 5 نفر چند روز هست. و این که ایا مبلغ محاسبه مرخصی از پایه حقوق هست یا از حق السعی؟ ممنونم میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام
      مرخصی استحقاقی کارگاه های زیر 10 نفر طبق آخرین مصوبه 21 روز هست. روزهای تعطیل رسمی و جمعه وسط مرخصی جزو این 21 روز محاسبه نمی شود.
      مبنای محاسبه مرخصی استحقاقی حق السعی کارگران است.

  17. سلام
    ده سال در شرکت خصوصی کار کردم ازسال ۸۹تا۹۹پیمانکار سنوات مرخصی تعطیلات رسمی بدی آب و هوا سختی کار حق ایاب ذهاب و حق جذب پرداخت نکرده شکایت کنم چه مبلغی می توانم بگیرم؟

    1. سلام
      مبنای محاسبه سنوات و مرخصی در قانون کار آخرین حقوق و آخرین حق السعی است. سایر موارد بستگی به قرارداد کار و توافق شما دارد.

  18. با سلام
    ما در شرکت از روز شنبه تا سه شنبه ۹ ساعت در روز و چهارشنبه ۸ ساعت که جمعا ۴۴ ساعت در هفته میشه کار میکنیم. حالا محاسبه ۱۲ روز مرخصی با حساب ۹ ساعت در روز چگونه محاسبه میشه؟

    1. سلام
      مرخصی سالانه را 191 ساعت و ماهانه را 15 ساعت و 53 دقیقه در نظر بگیرید. مرخصی روزانه استفاده شده را نیز به ساعتی تبدیل کنید و کل محاسبات مرخصی را به صورت ساعتی انجام دهید.
      مثلا اگر کسی دو شنبه یک روز مرخصی باشد به مدت 9 ساعت از مرخصی وی کسر می‌شود و اگر کسی چهارشنبه مرخصی باشد به مدت 8 ساعت از مرخصی استحقاقی وی کسر خواهد شد.

  19. با سلام و احترام
    حقوق بنده بعد از اجرای طرح طبقه بندی شامل آیتمهای زیر میباشد:
    ماهانه،بن و مسکن،اضافه کاری،نوبت کاری،اولاد،حق جذب،ایاب و ذهاب،بدی آب و هوا و عیدی و سنوات که به صورت ماهانه پرداخت میشه.
    لطفا طبق آیتمهای حقوق بفرمایید حق السعی شامل کدام آیتمها میشود؟و آیا مانده مرخصی در این حق السعی که شما می فرمایید ضرب میشه؟
    ممنون بابت پاسخگویی

  20. سلام وقت بخیر
    بنده کارگر با قرارداد یکساله هستم. کارفرما مرخصی من رو به صورت ماهیانه تسویه میکنه و در صورتیکه مقدار مرخصی استفاده شده در یکماه بیش از 15ساعت و 50 دقیقه باشه یک روز از بیمه ماه رو کم می کنه و به تبع آن پایه حقوق و سایر مزایا رو کسر میکنه.
    میخوام بدونم این روش قانونیه؟

    1. سلام
      اگر قرارداد کار یک ماهه باشد در پایان هر ماه می‌توان مانده مرخصی را تسویه کرد. مرخصی ماهانه 15 ساعت و 50 دقیقه صحیح است. اگر قرارداد کار بیش از یک ماه باشد کارفرما باید در اتمام قرارداد کار مانده مرخصی ها را تسویه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر