سلام
۱۰ سال در نانوایی مشغول به کار بودهام. آیا شغل نانوایی جزء مشاغل سخت و زیانآور محسوب میشود؟
سلام
۱۰ سال در نانوایی مشغول به کار بودهام. آیا شغل نانوایی جزء مشاغل سخت و زیانآور محسوب میشود؟
سلام
در نانوایی ها ممکن است عوامل زیان آور متعددی مانند صدا، نور، گرد و غبار و ... وجود داشته باشد.
در بررسی مشاغل سخت و زیان آور نانوایی ها و سایر کارگاه ها مواجهه کارگر با عوامل زیان آور فیزیکی (مثل صدا، ارتعاش، دما، نور و ...)، عوامل زیان آور شیمیایی (مانند بخارات سمی، گازها، گرد و غبار و ...) و عوامل زیان آور بیولوژیک (مانند میکروب ها، باکتری ها، ویروس ها و ...) بررسی می شود.
بنابراین سه سوال و موضوع مهم در سخت و زیان آور تلقی شدن مشاغل نانوایی اعم از شاطر، خمیرگیر، چونه گیر و ... وجود دارد. اول اینکه آیا در محیط نانوایی یک یا چند عامل زیان آور وجود دارد که کارگران با آن مواجهه دارند؟ دوم اینکه در صورت وجود یک یا چند عامل زیان آور، شدت آن عامل در مقایسه با حدود مجاز عوامل زیان آور چگونه است؟ و سوم اینکه کارگر در طول ساعات کاری خود چه مدتی با عوامل زیان آور بیش از حد مجاز مواجهه دارد؟
پس با توجه به توضیحات بالا، اینکه مشاغل نانوایی یا هر شغل دیگری جزو مشاغل سخت و زیان آور تلقی می شود یا خیر، جواب از قبل مشخصی وجود ندارد و هر کارگر باید در زمانی که حائز شرایط شد درخواست بررسی مشاغل خود را در کمیته سخت و زیان آور مطرح کند و این اعضای کمیته هستند که صلاحیت دارند نسبت به تایید یا عدم تایید سختی کار اظهار نظر کنند.
ممکن است در نانوایی های مختلف مانند سنتی، صنعتی و ماشینی عوامل زیان آور متفاوتی با شدت و میزان مواجهه متفاوت وجود داشته باشد. به عنوان نمونه ممکن است در یک نانوایی دستگاه ها قدیمی باشند و صدای بیشتری تولید کنند و در یک نانوایی دیگر دستگاه های تولیدی جدیدی به کار گرفته شده باشد و صدای کمتری تولید کنند. یا در یک نانوایی تهویه هوا مناسب باشد و در نانوایی دیگر خیر.
یا مدیریت کارگاه به نحوی باشد که با چرخش کارگران در مشاغل مختلف، مدت زمان مواجهه با عوامل زیان آور کمتر از حد مجاز باشد و در کارگاه مشابه دیگری گردش کارگران در مشاغل وجود نداشته باشد و میزان مواجهه با عوامل زیان آور بیشتر از حد مجاز باشد.
در نانوایی های سنتی شغل شاطر که بیشتر در معرض گرما و حرارت بیشتر قرار دارد نسبت به سایر مشاغل از احتمال تاییدی سخت و زیان آور بیشتری برخوردار است.
سلام
من ۲۸ سال و ۹ ماه سابقه بیمه در نانوایی دارم. ۵ سال از این مدت بهعنوان شاطر کار کردهام و لیست شاطری هم برایم رد شده است. اکنون درخواست بازنشستگی دادهام. لطفاً راهنمایی بفرمایید.
سلام
بنده ۵ سال خمیرگیر، ۱۶ سال شاطر نانوایی و ۲ سال سربازی انجام دادهام و سن من ۴۴ سال است، آیا میتوانم از این سوابق برای بازنشستگی استفاده کنم؟
درخواست بازنشستگی با درخواست بررسی مشاغل سخت و زیان آور متفاوت است. بهتر است قبل از درخواست بازنشستگی، درخواست بررسی سخت و زیان آور بودن شغل شاطری و سایر مشاغل کارگری خود را انجام می دادید و در صورت تایید مدتی به سنوات بیمه شما اضافه می شد.
سلام
من ۲۲ سال سابقه بیمه دارم (با احتساب سربازی ۲۴ سال). در این مدت ۲۲ سال بهعنوان شاطر نانوایی مشغول بودهام.
آیا به من سختی کار تعلق میگیرد؟ لطفاً راهنمایی کنید.
سلام،شما بیمه خودتون رو قبل سربازی واریز کردین یا بعد سربازی؟
باید درخواست بررسی مشاغل خود به عنوان شاطر را در کمیته سخت و زیان آور ثبت کنید تا بررسی شود. در صورتی که 22 سال سابقه متوالی باشد بدون شرط سنی می توانید بازنشسته شوید و این حالت مشمول قانون جدید بازنشستگی نیز نمی شود. در صورتی که 22 سال متناوب باشد و همه این سوابق تایید شود با ضریب یک و نیم معادل 33 سال شده که با اضافه کردن دو سال سربازی 35 سال شده و حائز شرایط بازنشستگی بدون شرط سنی می شود.
باسلام و عرض ادب...
بنده 24 سال بیمه نانوایی هستم که 21 سال شاطر نانوایی لواش ایستاده کار میکنم. دو سال فروشندگی بیمه ام رو رد کردن آیا شاطر نانوایی لواش ایستاده جز مشاغل سخت و زیان آور است
ممنونم
همانطور که در پاسخ های قبلی هم عرض شده هیچ شغلی از قبل به عنوان سخت و زیان آور تعریف نشده است مگر پاره ای مشاغل خاص. اینکه سخت و زیان آور شغل شاطری مورد تایید کمیته سختی کار قرار می گیرد یا خیر بستگی به شرایط کار وی دارد که در اولین پاسخ این صفحه به طور کامل توضیح داده شده است.
در نهایت باید درخواست بررسی مشاغل سخت و زیان آور شاطری را در کمیته بدوی ثبت نمایید تا بررسی و اعلام نتیجه شود.
سلام و عرض ادب
من ۲۰ سال بهصورت متوالی بهعنوان شاطر نانوا مشغول به کار بودهام و در حال حاضر دچار دیسک کمر و گردن شدهام. آیا میتوانم برای بازنشستگی اقدام کنم؟
برای بازنشستگی به سوابق فعلی در صورتی که سن شما کمتر از 60 سال باشید نمی توانید اقدام کنید.
ولی ابتدا می توانید درخواست سخت و زیان آور ثبت کنید و اگر همه سوابق شاطری به عنوان سخت و زیان آور تایید شود می توانید بازنشسته شوید.
آیا شغل شاطر جزو مشاغل سخت و زیانآور محسوب میشود؟
در ابتدای همین صفحه به سوال شما پاسخ داده شده است لطفا مطالعه فرمایید.
آیا شغل شاطر نانوایی مشاغل سخت هست
سلام
در ابتدای همین صفحه به سوال شما پاسخ داده شده است؛ لطفا مطالعه فرمایید.
سلام و عرض ادب
من از سال ۱۳۸۶ در نانوایی کار میکنم و شغل من شاطر (آشپز نانوایی) است. همچنین ۲ سال سربازی دارم. در حال حاضر ۳۶ سال سن دارم.
میخواستم بدانم با این شرایط، چند سال دیگر میتوانم بازنشسته شوم؟
سلام
اگر شغل شما به عنوان مشاغل سخت و زیان آور تایید شود، مجموعه سوابق ترکیبی شما معادل 29 سال خواهد بود.
شرط بازنشستگی زیر 50 سال، 35 سال سابقه بیمهپردازی میباشد.
اگر سختی کار شما تایید نشود، سابقه شما معادل 20 سال بوده و باید تا زمان احراز شرایط بازنشستگی، به بیمهپردازی ادامه دهید.
شرایط بازنشستگی عادی مردان تامین اجتماعی به شرح زیر است:
1- سن 50 سال تمام و سابقه 30 سال تمام (به علاوه سوابق الزامی اضافه شده طبق قانون جدید بازنشستگی)
2- سن کم از 50 سال تمام و سابقه 35 سال تمام
3- سن 60 سال و سابقه 10 سال (مستمری به نسبت سابقه بیمه و با ضریب ده پانزدهم)
4- سن 60 سال و سابقه 15 سال (مستمری به نسبت سابقه بیمه)
5- سن 62 سابقه 10 سال (مستمری به نسبت سابقه بیمه)
6- سن 60 سال سابقه بیست سال (به علاوه سوابق الزامی اضافه شده طبق قانون جدید بازنشستگی) حداقل مستمری کامل بازنشستگی.
سلام
من ۲۵ سال سابقه کار دارم و صاحب نانوایی هستم. شش سال بیمه دیوان دریافت کردهام و عنوان شغلی من همیشه «شاطر» بوده است. در چهار سال اخیر عنوان شغلی من «خمیرگیر» ثبت شده، اما اهالی محل حاضرند شهادت دهند که من شاطر بودهام. ری اداره کار و تأمین اجتماعی نیز کل موضوع را تأیید کردهاند. درخواست بازنشستگی دادهام. به نظر شما با توجه به شرایط من که ۳۸ سال دارم، بازنشسته خواهم شد؟ همچنین، نیاز به وکیل خوب دارم.
سلام
فرض بر این است که اصلاح عنوان شغلی به صورت کامل انجام شده و کل ۲۵ سال سابقه به عنوان شاطر ثبت شده باشد و در نهایت سخت و زیان آور بودن آن تایید شود؛ در این صورت بدون شرط سنی میتوانید بازنشسته شوید.
حالت بعدی این است که ۴ سال سابقه به عنوان خمیرگیر و ۲۱ سال به عنوان شاطر باشد که در این صورت موضوع به کمیته ارجاع داده میشود.
فرض بر این که شاطر تایید شود اما خمیرگیر تایید نشود؛ با این حال اگر ۲۱ سال شاطری به صورت متوالی بوده باشد و سختی کار آن تایید شود، بدون شرط سنی امکان بازنشستگی وجود دارد. در این حالت، ۲۱ سال سابقه سخت و زیان آور در ضریب ۱.۵ ضرب شده و معادل ۳۱ سال و نیم محاسبه میشود و با اضافه شدن ۴ سال سابقه عادی، مجموعا ۳۵ سال و نیم سابقه برای بازنشستگی منظور خواهد شد.
با این شرایط نیز بدون شرط سنی میتوان بازنشسته شد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر، سوالات مشابه را مطالعه نمایید:
تاثیر مغایرت عنوان شغلی در لیست و سابقه بیمه برای مشاغل سخت و زیان آور و نحوه اصلاح آن چگونه است؟