تسویه حساب کارگران

تسویه حساب کارگران
تسویه حساب کارگران

طرز تسویه حساب کارگران

همیشه یکی از دغدغه ها و نگرانی های کارفرمایان تسویه حساب کارگران بوده و با این سوالات مواجه هستند:

چگونه اسناد پرداختی حقوق و مزایای کارگران خود را تنظیم نمایند تا شکل قانونی داشته باشد؟

چگونه برگ تسویه حساب با کارگران را تظیم کنم که پاسخگوی مراجع اداره کار باشد و اداره کار ما را محکوم نکند؟

در برخی موارد کارفرما از پرداخت حق بیمه کارگران خودداری کرده و اتفاقی برای کارگر می افتد که کمبود سابقه بیمه مانع دریافت مستمری می شود. کارفرما می خواهد به کارگر کمک کند ولی سازمان تامین اجتماعی چه مدارکی را می پذیرد تا سابقه واریز نشده را لحاظ کند؟

تا قبل از سال 1397 کارفرمایان راه ساده ای انتخاب می کردند و با کارگران تسویه حساب ثبتی انجام می دادند. اما هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ رای وحدت رویه برای اسناد پرداخت حقوق و مزایای کارگران صادر کرد که طی آن برگ های تسویه حساب کلی ثبتی و غیر ثبتی را رافع مسئولیت کارفرما در قبال پرداخت حقوق و مزایا ندانست.

در این حال تکلیف چیست و اسناد تسویه حساب کارگران چگونه باید تنظیم شود؟

در این مقاله هم اصول و اساس تکالیف کارفرما ذکر شده و هم به تمام سوالات در مورد نحوه تسویه حساب با کارگران پاسخ داده شده است.

برای تنظیم این اسناد می توانید به راحتی از سیستم تنظیم لیست حقوق و فیش حقوق این سامانه استفاده نمایید.

تسویه حساب و یا تصفیه حساب چیست؟

تسویه به معنی برابر ساختن و مساوی ساختن است.  تصفیه به معنی صاف کردن است. حالا در مورد پرداخت حقوق و مزایای کارگران و در حوزه بالادستی حسابداری اصطلاح تسویه حساب درست است یا تصفیه حساب جای بحث است.

در تسویه حساب بستانکاری و بدهکاری طرفین موازنه شده و رابطه کاری و مالی ادامه می یابد.

در پایان رابطه کاری و یا قرارداد با پرداخت هرگونه بدهکاری و یا دریافت هرگونه بستانکاری حساب و کتاب را صاف می کنند. بنابراین هر دو اصطلاح تسویه حساب و تصفیه حساب کاربرد خاص خود را دارد.

تسویه حساب کارگران و تصفیه حساب کارگران چگونه انجام می گیرد؟

اساس رابطه مالی بین کارگر و کارفرما

به رابطه کارگر و کارفرما در کارگاه قراردادی است کتبی و یا شفاهی بین کارگر و کارفرما که برابر با مواد 2 و 3 قانون کار برقرار شده و در این رابطه کارگر در قبال دریافت مزد به دستور کارفرما کار انجام می دهد.

در داخل تعریف فوق دو عبارت جلب توجه می کند 1- انجام کار 2-دریافت مزد. انجام کار و دریافت مزد می شوند دو ستون بستانکاری و بدهکاری رابطه کار فی مابین کارگر و کارفرما. یعنی کارگر با انجام کار از کارفرما بستانکار می شود و یا از سمت دیگر کارفرما پس از انجام کارگر به وی بدهکار می شود.

در رابطه کاری فوق مدت هم وجود دارد. مدت قرارداد شفاهی و یا کتبی کار کارگر ممکن است از چند ساعت تا چندین سال به طول بیانجامد.

در کارهای کوتاه مدت مانند نظافت یکبار دفتر کار قرارداد کار به طور موقت و کوتاه مدت بوده و در برخی کارها که جنبه مستمر دارند مانند کار در شرکت تولید خودرو ممکن است مدت قرارداد تا 30 سال هم باشد.

در کارهای کوتاه مدت و کمتر از یک ماه معمولا بلافاصله بعد از اتمام کار کارفرما تسویه حساب کارگران را انجام نموده و تمام می شود.

در کارهای طولانی و بیش از یک ماه برابر با ماده 37 قانون کار حقوق و مزایای ماهیانه پرداخت می شود و در پایان سال مزایای سالیانه پرداخت می شود و در اتمام رابطه کاری مزایای آخر خدمت پرداخت می شود. در این حالت متوجه می شویم که در طول اشتغال تسویه حساب های ماهیانه و تسویه حساب های سالیانه صورت می گیرد و در اتمام قراردادکار و قطع رابطه کاری تصفیه حساب صورت می گیرد.

زمان تسویه حساب کارگران و تصفیه حساب کارگران

زمان تصفیه حساب کارگر : همانگونه که در قسمت قبل اشاره شد زمان تصفیه حساب در اتمام قرارداد کار است. اگر قرارداد کار موقت باشد و پس از اتمام آن مجدد تمدید شود در اتمام هر قرارداد کار موقت تصفیه حساب صورت می پذیرد.

زمان تسویه حساب کارگر : قانون کار برای هر روز کارگر مزد مشخص کرده و جمع مزد 30 یا 31 روزه و ماهیانه کارگر را حقوق نامیده است. علاوه بر مزد و حقوق مزایایی مانند حق مسکن، بن کارگری، حق خواربار، حق اولاد را نیز ماهیانه استحقاق کارگر دانسته است. در طول سال نیز عیدی و پاداش سالیانه کارگران و مرخصی استحقاقی کارگران را مشخص نموده است. در نهایت کارفرما را مکلف نموده هنگام اتمام قرارداد کار مزایای پایان کار – سنوات خدمت – معادل یک ماه آخرین حقوق را نیز به کارگران پرداخت نماید.

پس زمان تسویه حساب کارگران به صورت تسویه حساب ماهیانه، تسویه حساب سالیانه خواهد بود.

ریز حقوق ومزایای کارگران چقدر است؟

پس از مشخص شدن موضوع سوال این جاست که برای هر یک از حقوق و مزایای کارگران که گفته شد چه مبلغی تعلق می گیرد؟

آیا می توان با کارگر به مبلغ خاصی توافق کرد؟ (پاسخ در ادامه مقاله)

چه مزایایی برای شرایط کاری مختلف باید به حقوق کارگر اضافه شود؟ شب کاری، اضافه کاری، نوبت کاری، جمعه کاری و …

تاثیر مدرک تحصیلی کارگر در حقوق وی چقدر است؟ سابقه کار چه تاثیری در حقوق کارگر دارد؟ ..

و سوالات زیاد دیگر.

قانون کار در مواد مختلف حقوق و مزایای کارگر را مشخص نموده است و هرگونه توافق به کمتر از مقادیر مشخص شده در قانون کار باطل است. پس نمی توان به حقوقی کمتر از حقوق قانون کار توافق کرد.

ریز حقوق و مزایای کارگران و مثال های محاسبه حقوق و مزایای کارگران را در این مقاله مطالعه نمایید.

برگ تسویه حساب کارگران، فرم تسویه حساب، فرم تصفیه حساب و برگ تصفیه حساب

گمشده ی همیشگی کارفرمایان بویژه در کارگاه های متوسط و کوچک.

برگ تسویه حساب کارگر و یا تصفیه حساب کارگر یک سند حساب داری است که در روی آن حساب وکتاب یک ماه کارگر قید شده است و پس از پرداخت مبلغ زیر برگ تسویه حساب به کارگر آن را امضای کارگر می رسانند.

فیش حقوق کارگران چیست؟

فیش حقوق کارگران نیز برگه ای هست که محتویات برگ تسویه حساب کارگر را دارد و معمولا برای اطلاع کارگر از ریز حقوق و مزایای خود در اختیار کارگر قرار می گیرد.

نحوه ی تسویه حساب کارگران

برای تسویه حساب و یا تصفیه حساب سند شامل تمام حقوق و مزایای آن مقطع مثلا ماهیانه و یا سالیانه تنظیم می شود و مبلغ معادل برگ تسویه حساب ترجیحا در حساب بانکی واریز شود و به امضای کارگر برسد.

در صورت واریز حقوق به بانک سند بانکی معادل امضای کارگر خواهد بود که در کارگاه های بزرگ  این کار انجام می شود.

نمونه برگ تسویه حساب –  نمونه فیش حقوق

شرایط کار هر کارگر با کارگر دیگر متفاوت است بنابراین استفاده از یک برگ تسویه حساب برای تمام کارگران کار درستی نیست و عواقب زیانباری به دنبال خواهد داشت.

برخی کارفرمایان یک برگ را کپی کرده و هر ماه به امضای کارگر می رسانند که مطمئنا کار درستی نیست و سند کامل و صحیحی نخواهد بود.

بنابراین نمونه برگ تسویه حساب زیر برای آشنایی بوده و نسخه تمام عیار برای همه نیست. این نمونه می تواند الگویی برای تنظیم اسناد باشد.

فیش حقوق ماه فروردین ماه سال 97

کارگاه… حقوق و مزایا کسورات (ریال)
نام و نام خانوادگی …. حقوق پایه 14070249 حق بیمه 7% 880818
کارکرد (روز) 31 حق مسکن 400000 مالیات 0
ساعت اضافه کار 112 بن کارگری 1100000 دریافت مساعده 0
ساعت شب کار 0 فوق العاده اضافه کاری 9709280 سایر 0
ساعات جمعه کار 29 فوق العاده شب کاری 0    
نوبت کار 0 فوق العاده جمعه کاری 718284    
مانده مرخصی 2 حق اولاد 1361637 جمع کسورات 880818
تعداد فرزند مشمول 1 مانده مرخصی ماهانه 72621    
    عیدی و پاداش ماهیانه 2269395 قابل پرداخت
    سنوات خدمت 1134697.5 29955346 ریال
    جمع حقوق و مزایا 30836164 بیست و نه میلیون و نهصد و پنجاه و پنج هزار و سیصد و چهل و شش ریال
فیش حقوق ماه فروردین ماه سال 97

نوشته های مشابه

170 دیدگاه

  1. سلام بر شما
    بنده سه سال در جایی کار خدماتی میکنم با ماهیت مستمر
    متوجه شدم که کارفرما ( یا از سر سودجویی یا جهل) در سر عنوان قرارداد نوشته است که قرارداد کار معین
    در قرارداد های ما که یک ساله هستند زمان ابتدا و پایان آن مشخص است و اشاره به نوع کار ما نشده و فقط به گفتن انجام امور محوله اکتفا شده است
    سوال بنده این است که آیا این گونه قرارداد قابلیت تمدید ضمنی را دارد؟
    پی نوشت: کارفرما در سال جدید با بنده قراردادی امضا نکرده ولی بنده کماکان مشغول کار هستم و بیمه و حقوقم رد میشود

  2. سلام
    تو بند قرارداد جدید ما که هر سال امضا میشده و الان ده (10) ساله بسته میشه. نوشته در پایان هر سال بر اساس ماده 24 و تبصره 4 اصلاحی ماده 7 قانون کار، مبلغی معادل یک ماه حقوق به نسبت مدت کارکرد بعنوان مزایای پایان کار کارگر، پرداخت و با وی به طور قطعی تسویه حساب می‌گردد. بنابراین کارگر با علم و آگاهی کامل اقرار نموده هرگونه ادعای بعدی مبنی بر پرداخت حق سنوات به صورت الحساب مسموع نمی باشد
    سالهای قبل سنوات رو یک پایه حقوق میدادن. این بند چه معنی میده؟
    قبلاً چند نفر که از شرکت بیرون رفته بودن، دادگاه رفتن و خواستار سنوات به صورت کامل شدن.

  3. باسلام و عرض ادب
    بنده در شرکتی مشغول به کار بودم و در آبان ۱۴۰۱ قطع همکاری کردم و علی رغم پیگیری مکرر و اتمام سال جاری هنوز با بنده تسویه حساب نشده
    سوال من اینه که آیا در صورت شکایت از کارفرما مبالغ تسویه با قانون کار سال ۱۴۰۱ محاسبه خواهد شد یا سال ۱۴۰۲ ؟

  4. سلام وقت بخیر من حدود 9ماه در کارگاهی مشغول به کار بودم کار من آماری هست و حقوقی که به من داده میشد خیلی کمتر از قانون کار بود و اینکه جز حقوق چیزی به عنوان حق مسکن و…دریافت نکردم و هر دوسه ماه یکبار برگه هایی با جزییات حقوق پرداختی ک شامل حق مسکن مزایا و…. بود که من جز حقوقم هیچ یک از اونها را دریافت نکردم و مجبور بودیم اون برگه هارو امضا کنیم و کپی و یا عکسی هم اجازه نداشتیم داشته باشیم الان استعفا دادم و برای تسویه باید برم سوالم اینه آیا با این شرایط میشه شکایتی کرد ؟ متشکرم

    1. سلام
      در صورتی که پرداخت واقعی کمتر از برگه امضا شده باشد، برگه فاقد اعتبار است و مطالبه مابه التفاوت از طریق اداره کار قابل انجام است.

  5. با سلام و خسته نباشید
    شرکتی که من داخلش مشغول به کار بودم (قرارداد کتبی تنظیم نشده)در شروع همکاریمون گفت حتی اگه کل مرخصی هم استفاده نشه در زمان تسویه پولش برامون پرداخت میشه,حال باتوجه به اینکه قانون میگه 9 روز ذخیره میشه،مبلغ هر روز طلب مرخصی چجوری محاسبه میشه؟

  6. سلام خسته نباشید
    من در شرکتی حدودا پنج ماه کار کردم و به دلیل مطلوب نبودن شرایط کاری استعفا دادم . الان بعد از شش ماه از شرکت درخواست تسویه کردم و به من گفتن چون کمتر از یکسال کار کردم سنوات به من تعلق نمی گیره و به دلیل اینکه شرکت به من نیاز داشته و استعفا دادم عیدی هم ندارم. آیا این مواردی که گفتند قانونی هست؟

    1. سلام
      سنوات و عیدی و پاداش و مانده مرخصی و سایر مزایا بدون توجه به میزان سابقه کار به همه کارگران تعلق می گیرد.

  7. سلام وقت بخیر ممنون میشم راهنمایی کنید
    ما یه جا کار میکنیم سال به سال مارو میبره محضر امضا تسویه میگیره در صورتی که اصلا به ما سنوات نمیده
    میشه ازشون شکایت کرد

    1. با سلام
      هر اخذ اقراری از سوی کارفرما، حتی به صورت سند رسمی تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی مستلزم ارائه پرینت پرداختی میباشد

  8. سلام بنده کارگر شرکت مواد غذایی هستم ۳ سال بیمه دارم برای تسویه حساب از کارخانه چه مقدار هزینه رو باید متقبل بشن ؟؟؟

    1. سلام
      در زمان تسویه حساب سنوات (پایان کار) به ازای هر سال کار باید مبلغی معادل یک ماه آخرین حقوق پرداخت شود. مانده مرخصی هم برای هر روز معادل یک روز آخرین حق السعی باید پرداخت شود.

  9. با سلام وقت بخیر.بنده در شرکتی به مدت یک سال ونیم مشغول بکار بودم و در بهمن ۱۴۰۰ تعدیل نیروشدم .میخواستم بپرسم برای تسویه چه مدت طول میکشه تسویه کنن و چه مزایای شامل من میشه.باتوجه به اینکه شرکت هر شش ماه پاداش بهمون میداد وچون من بهمن تعدیل شدم آیا پاداش و سنوات بهم تعلق میگیره و اینکه عیدی همون بهمن دریافت کردیم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام
      در قانون کار مهلت برای تسویه حساب و پرداخت مطالباتی مانند عیدی و پاداش و سایر مزایا تعیین نشده است و اصولا باید بلافاصله پس از تسویه حساب پرداخت شود.

  10. سلام . بنده به عنوان کارفرما مبلغ 20 میلیون تومان را با عنوان ( جهت تسویه حساب توافق و نقدا 20 میلیون تومان دریافت گردید ) رسید گردید و 15 همکار وی هم شهادت دادند اما اداره کار در رای اولیه نپذیرفت . راهکار چیست چون واقعا پول پرداخت شده است

  11. سلام ببخشید بنده یک ماه در یک شرکت کار میکردم و برای من بیمه رد شده نصف بیمه اداره کار و همچنین نصف پایه حقوق رو دریافت میکردم،آیا نیازی هست که حتما فرم تسویه حساب کارفرما رو امضا کنم یا مانعی ندار اگر نروم امضا کنم؟

  12. با عرض سلام و خسته نباشید
    خواستم بدونم در صورت عدم رضایت از محل کار و ترک کار چه حق و حقوقی بهم تعلق میگیره آیا سنوات و بیمه بیکاری قابل پیگیری است ؟/

    1. با توجه به سابقه کار بله بیشتر از شش ماه سابقه داشته باشید بیمه بیکاری برای شما لحاظ خواهد شد و سنوات که معادل ۱ ماه حداقل دریافتی مصوب اداره کار هست به ازای هر سال و اگر بیمه برای شما از سمت محل کار رد نشده باشه مطابق ماده ۱۴۸ قانون کار باید شکایت کنید و…دلایل نارضایتی را هم اعلام کنید و ترک کار کنید و از قبل به کارفرما اعلام کنید

  13. سلام وقتتون بخیر
    بنده در شرکتی مشغول به کار هستم و الان میخواهم استعفا بدهم.من این موضوع را با منابع انسانی مطرح کردم و به من میگن که چون قبل از اتمام قرارداد میخواهی استعفا بدهی و اینکه اول از شما یه امضا گرفته شده که تا 2 سال نباید استعفا بدهی که من این موضوع رو اصلا یادم نیست که تو قراردادم بوده باشه و اگرم بوده دقت نکردم به این موضوع.الان به من میگن در صورت استعفا باید جریمه بشوی و یه مبلغی رو نزیک به 5 میلیون پرداخت کنی.آیا همچین قانونی هست؟کاری من نمیتوانم انجام دهم برای این موضوع؟ممنون میشوم راهنماییم کنید./

  14. سلام . همسرم یک کارگاه کوچک تولیدی خیاطی دارد . که سه نفر چرخکار خانم مشغول به کار هستند و دستمزد کارگران هم به ازاء دوخت هر قطعه مثلا 10000 ریال پرداخت میشود . در ضمن با توجه به مشکلات خانه داری خانمها در ساعت کاری هم سخت گیری نمیشود و ساعت کاری از 3 تا 5 ساعت متغیر هست . وقیمت بازار هم به شکلی هست که نمی توان حقوق برحسب قانون کار پرداخت کرد . قانون کار در این موارد چه راهکاری دارد . در صورت بروز مشکلات و شکایت کارگران چه وضعی پیش خواهد امد .

    1. سلام
      پرداخت حداقل حقوق و دستمزد و مزایای قانون کار به نسبت کارکرد الزامی است. چنانچه ساعات کار کمتر باشد می توانید با ثبت حضور و غیاب کارکنان در دفتر، حقوق و دستمزد و مزایای پاره وقت و ساعتی به نسبت کارکرد پرداخت نمایید.

  15. سلام.خسته نباشید.
    من سه سال پیش برای گرفتن بیمه بیکاری باید از کارفرما شکایت میکردم چون قراردادی نبودم. و در فرم شکایت باید رضایت بابت حق وحقوق میدادیم.
    میخاستم بدونم من میتوانم تمام حقم را که حدود7سال است را بگیرم.یا رضایت در بیمه بیکاری به ضرر من است. چون اون زمان مجبور شدیم در فرم شکایت رضایت بنویسیم وگرنه بعدا دوباره استخدام نمیشدم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    باتشکر

    1. سلام
      هرگونه امضا و یا برگه رضایت برای دریافت بیمه بیکاری بدون پرداخت واقعی مزایا فاقد اعتبار است.

  16. سلام ، یه کارگاه کوچک رویه کوبی دارم ، پایان هرسال از کارگرم فرم تسویه کلیه حقوق و مزایا و سنوات را بدون درج مبلغ امضا گرفته و نقدی پرداخت کرده ام ، حالا پس از 8 سال ترک کار نموده و از بنده شکایت کرده ، آیا فرم تسویه در اداره کار قابل استناد می باشد یا خیر ؟ لطفا راهنمایی فرمایید ؟ با تشکر

    1. سلام
      برگ تسویه حساب بدون سند ناظر مالی مانند واریز بانکی و یا چک مورد قبول اداره کار نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر