تسویه حساب کارگران

تسویه حساب کارگران
تسویه حساب کارگران

طرز تسویه حساب کارگران

همیشه یکی از دغدغه ها و نگرانی های کارفرمایان تسویه حساب کارگران بوده و با این سوالات مواجه هستند:

چگونه اسناد پرداختی حقوق و مزایای کارگران خود را تنظیم نمایند تا شکل قانونی داشته باشد؟

چگونه برگ تسویه حساب با کارگران را تظیم کنم که پاسخگوی مراجع اداره کار باشد و اداره کار ما را محکوم نکند؟

در برخی موارد کارفرما از پرداخت حق بیمه کارگران خودداری کرده و اتفاقی برای کارگر می افتد که کمبود سابقه بیمه مانع دریافت مستمری می شود. کارفرما می خواهد به کارگر کمک کند ولی سازمان تامین اجتماعی چه مدارکی را می پذیرد تا سابقه واریز نشده را لحاظ کند؟

تا قبل از سال 1397 کارفرمایان راه ساده ای انتخاب می کردند و با کارگران تسویه حساب ثبتی انجام می دادند. اما هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ رای وحدت رویه برای اسناد پرداخت حقوق و مزایای کارگران صادر کرد که طی آن برگ های تسویه حساب کلی ثبتی و غیر ثبتی را رافع مسئولیت کارفرما در قبال پرداخت حقوق و مزایا ندانست.

در این حال تکلیف چیست و اسناد تسویه حساب کارگران چگونه باید تنظیم شود؟

در این مقاله هم اصول و اساس تکالیف کارفرما ذکر شده و هم به تمام سوالات در مورد نحوه تسویه حساب با کارگران پاسخ داده شده است.

برای تنظیم این اسناد می توانید به راحتی از سیستم تنظیم لیست حقوق و فیش حقوق این سامانه استفاده نمایید.

تسویه حساب و یا تصفیه حساب چیست؟

تسویه به معنی برابر ساختن و مساوی ساختن است.  تصفیه به معنی صاف کردن است. حالا در مورد پرداخت حقوق و مزایای کارگران و در حوزه بالادستی حسابداری اصطلاح تسویه حساب درست است یا تصفیه حساب جای بحث است.

در تسویه حساب بستانکاری و بدهکاری طرفین موازنه شده و رابطه کاری و مالی ادامه می یابد.

در پایان رابطه کاری و یا قرارداد با پرداخت هرگونه بدهکاری و یا دریافت هرگونه بستانکاری حساب و کتاب را صاف می کنند. بنابراین هر دو اصطلاح تسویه حساب و تصفیه حساب کاربرد خاص خود را دارد.

تسویه حساب کارگران و تصفیه حساب کارگران چگونه انجام می گیرد؟

اساس رابطه مالی بین کارگر و کارفرما

به رابطه کارگر و کارفرما در کارگاه قراردادی است کتبی و یا شفاهی بین کارگر و کارفرما که برابر با مواد 2 و 3 قانون کار برقرار شده و در این رابطه کارگر در قبال دریافت مزد به دستور کارفرما کار انجام می دهد.

در داخل تعریف فوق دو عبارت جلب توجه می کند 1- انجام کار 2-دریافت مزد. انجام کار و دریافت مزد می شوند دو ستون بستانکاری و بدهکاری رابطه کار فی مابین کارگر و کارفرما. یعنی کارگر با انجام کار از کارفرما بستانکار می شود و یا از سمت دیگر کارفرما پس از انجام کارگر به وی بدهکار می شود.

در رابطه کاری فوق مدت هم وجود دارد. مدت قرارداد شفاهی و یا کتبی کار کارگر ممکن است از چند ساعت تا چندین سال به طول بیانجامد.

در کارهای کوتاه مدت مانند نظافت یکبار دفتر کار قرارداد کار به طور موقت و کوتاه مدت بوده و در برخی کارها که جنبه مستمر دارند مانند کار در شرکت تولید خودرو ممکن است مدت قرارداد تا 30 سال هم باشد.

در کارهای کوتاه مدت و کمتر از یک ماه معمولا بلافاصله بعد از اتمام کار کارفرما تسویه حساب کارگران را انجام نموده و تمام می شود.

در کارهای طولانی و بیش از یک ماه برابر با ماده 37 قانون کار حقوق و مزایای ماهیانه پرداخت می شود و در پایان سال مزایای سالیانه پرداخت می شود و در اتمام رابطه کاری مزایای آخر خدمت پرداخت می شود. در این حالت متوجه می شویم که در طول اشتغال تسویه حساب های ماهیانه و تسویه حساب های سالیانه صورت می گیرد و در اتمام قراردادکار و قطع رابطه کاری تصفیه حساب صورت می گیرد.

زمان تسویه حساب کارگران و تصفیه حساب کارگران

زمان تصفیه حساب کارگر : همانگونه که در قسمت قبل اشاره شد زمان تصفیه حساب در اتمام قرارداد کار است. اگر قرارداد کار موقت باشد و پس از اتمام آن مجدد تمدید شود در اتمام هر قرارداد کار موقت تصفیه حساب صورت می پذیرد.

زمان تسویه حساب کارگر : قانون کار برای هر روز کارگر مزد مشخص کرده و جمع مزد 30 یا 31 روزه و ماهیانه کارگر را حقوق نامیده است. علاوه بر مزد و حقوق مزایایی مانند حق مسکن، بن کارگری، حق خواربار، حق اولاد را نیز ماهیانه استحقاق کارگر دانسته است. در طول سال نیز عیدی و پاداش سالیانه کارگران و مرخصی استحقاقی کارگران را مشخص نموده است. در نهایت کارفرما را مکلف نموده هنگام اتمام قرارداد کار مزایای پایان کار – سنوات خدمت – معادل یک ماه آخرین حقوق را نیز به کارگران پرداخت نماید.

پس زمان تسویه حساب کارگران به صورت تسویه حساب ماهیانه، تسویه حساب سالیانه خواهد بود.

ریز حقوق ومزایای کارگران چقدر است؟

پس از مشخص شدن موضوع سوال این جاست که برای هر یک از حقوق و مزایای کارگران که گفته شد چه مبلغی تعلق می گیرد؟

آیا می توان با کارگر به مبلغ خاصی توافق کرد؟ (پاسخ در ادامه مقاله)

چه مزایایی برای شرایط کاری مختلف باید به حقوق کارگر اضافه شود؟ شب کاری، اضافه کاری، نوبت کاری، جمعه کاری و …

تاثیر مدرک تحصیلی کارگر در حقوق وی چقدر است؟ سابقه کار چه تاثیری در حقوق کارگر دارد؟ ..

و سوالات زیاد دیگر.

قانون کار در مواد مختلف حقوق و مزایای کارگر را مشخص نموده است و هرگونه توافق به کمتر از مقادیر مشخص شده در قانون کار باطل است. پس نمی توان به حقوقی کمتر از حقوق قانون کار توافق کرد.

ریز حقوق و مزایای کارگران و مثال های محاسبه حقوق و مزایای کارگران را در این مقاله مطالعه نمایید.

برگ تسویه حساب کارگران، فرم تسویه حساب، فرم تصفیه حساب و برگ تصفیه حساب

گمشده ی همیشگی کارفرمایان بویژه در کارگاه های متوسط و کوچک.

برگ تسویه حساب کارگر و یا تصفیه حساب کارگر یک سند حساب داری است که در روی آن حساب وکتاب یک ماه کارگر قید شده است و پس از پرداخت مبلغ زیر برگ تسویه حساب به کارگر آن را امضای کارگر می رسانند.

فیش حقوق کارگران چیست؟

فیش حقوق کارگران نیز برگه ای هست که محتویات برگ تسویه حساب کارگر را دارد و معمولا برای اطلاع کارگر از ریز حقوق و مزایای خود در اختیار کارگر قرار می گیرد.

نحوه ی تسویه حساب کارگران

برای تسویه حساب و یا تصفیه حساب سند شامل تمام حقوق و مزایای آن مقطع مثلا ماهیانه و یا سالیانه تنظیم می شود و مبلغ معادل برگ تسویه حساب ترجیحا در حساب بانکی واریز شود و به امضای کارگر برسد.

در صورت واریز حقوق به بانک سند بانکی معادل امضای کارگر خواهد بود که در کارگاه های بزرگ  این کار انجام می شود.

نمونه برگ تسویه حساب –  نمونه فیش حقوق

شرایط کار هر کارگر با کارگر دیگر متفاوت است بنابراین استفاده از یک برگ تسویه حساب برای تمام کارگران کار درستی نیست و عواقب زیانباری به دنبال خواهد داشت.

برخی کارفرمایان یک برگ را کپی کرده و هر ماه به امضای کارگر می رسانند که مطمئنا کار درستی نیست و سند کامل و صحیحی نخواهد بود.

بنابراین نمونه برگ تسویه حساب زیر برای آشنایی بوده و نسخه تمام عیار برای همه نیست. این نمونه می تواند الگویی برای تنظیم اسناد باشد.

فیش حقوق ماه فروردین ماه سال 97

کارگاه… حقوق و مزایا کسورات (ریال)
نام و نام خانوادگی …. حقوق پایه 14070249 حق بیمه 7% 880818
کارکرد (روز) 31 حق مسکن 400000 مالیات 0
ساعت اضافه کار 112 بن کارگری 1100000 دریافت مساعده 0
ساعت شب کار 0 فوق العاده اضافه کاری 9709280 سایر 0
ساعات جمعه کار 29 فوق العاده شب کاری 0    
نوبت کار 0 فوق العاده جمعه کاری 718284    
مانده مرخصی 2 حق اولاد 1361637 جمع کسورات 880818
تعداد فرزند مشمول 1 مانده مرخصی ماهانه 72621    
    عیدی و پاداش ماهیانه 2269395 قابل پرداخت
    سنوات خدمت 1134697.5 29955346 ریال
    جمع حقوق و مزایا 30836164 بیست و نه میلیون و نهصد و پنجاه و پنج هزار و سیصد و چهل و شش ریال
فیش حقوق ماه فروردین ماه سال 97

نوشته های مشابه

170 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید.
    من حدود 8سال در کارگاهی مشغول بکار بودم و پایان هر سال یه برگ تسویه از من بخاطر دادن عیدی امضا میگرفت.در رسید هیچ مبلغی بابت بن.سنوات.حق مسکن و…چیزی نبود.
    من الان شکایت کردم میخاستم بدونم این رسیدها به ضرر من است یا نه.درضمن سال91.97 .99 من هیچ رسیدی امضا نکردم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    باتشکر از زحمات همگی

  2. با سلام و احترام
    بنده 4 سال در شرکتی مشغول به کار هستم ، هر سه ماه یک بار قرارداد موقتی با ما امضا میشد ، اما از سال جدید که 3 ماه میگذره هنوز قراردادی امضا نکردیم ، میدونم که طبق قانون ماده 7 قرارداد ما شفاهی به حساب میاد اما سوالم اینه که اگر من الان استعفا بدم ، و مهلت یک هفته ای تعیین کنم برای پایان کارم و بعد از اون مئت حتی با وجود مخالفت آنها ترک کار کنم ، مشکل قانونی برای من ایجاد نمیشود؟
    و سوال بعدیم اینه که برای پرداخت سنوات ها آخرین پرداختی رو مد نظر می بایست قرار بدن ، اما چون ما دو تا واریزی داریم ، و حدود 1/5 میلیون پاداش ماهانه ثابت بهمون پرداخت میشه آیا این مبلغ به سنوات اضافه می شود یا نه؟
    پیشاپیش ممنون از پاسخگوییتون

    1. سلام من چهار ساله کار میکنم میخواهم همین برج 12تسویه کنم چقدر بهم سنوات میدن

      1. سلام
        برای هر سال کار پایانکار یا همان سنوات تسویه حساب معادل 1 ماه آخرین حقوق باید پرداخت شود.
        علاوه بر سنوات باید مانده مرخصی هم بازخرید شود.
        عیدی و پاداش برای هر سال معادل 2 ماه آخرین حقوق است.

  3. یا سلام و خسته نباشید.
    بنده ۱۹ماه در جایگاه پمپ بنزین کار میکردم حقوق بهم ۶۰۰هزار تومان میدادن طبقه اداره کار بهمون حقوق نمیدادن حقوق اداره کار ۱۸۰۰بود بدون بن.حق مسکن.حق اولاد‌.عائله مندی.وهیچ حتی یک روز هم مرخصی نمیدادن.هر ماه ی برگه سفید بهمون میدادن ک امضا کنیم امضا نکنید اخراج میشید اون برگه یعنی همه مزایا و حقوق اداره کاری بهتون دادیم ولی هیچی بهمون ندادن.
    میخوام شکایت کنم این برگه های ک امضا کردم سبب رد شدن شکایت من میشه.
    خیلی ممنون میشم اگه جواب بدید

    1. با سلام
      شما اگر بتوانید ثابت کنید که در جایگاه مشغول به کار بوده اید میتوانید حق و حقوق خودتون رو پیگیری و دریافت کنید.
      یکی از راه هایی که می توانید ثابت کنید که مشغول به کار بوده اید پرداخت و رسید های بانکی می باشد که نشان می دهد شما از کارفرما دریافتی داشته اید.

  4. سلام
    من تو یه شرکت کار میکردم که اول ماه که دیگه قرار دادم تموم شد نرفتم و برای تسویه مالی رفتم بهم گفتند برو یک ماه و نیم دیگه بیا برای تسویه مالی ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. با سلام
      در تاریخی که گفتند مراجعه کنید اگر تسویه حساب نکردن می توانید از اداره کار پیگیر باشید.

  5. با سلام
    من ۱۱سال هست برای کسی کار می کنم کار آن با من تمام شده فیش حقوقی ندارم ولی شاهد ‌چرا دوسال هست بیمه کارگری رد می کنم آیا می توانم حق خودم از آن بگیرم ممنون

    1. با سلام
      باید در اداره کار شکایت فرمایید تا طبق فرآیند قانونی به موضوع شما رسیدگی شود.

  6. با سلام
    تو قراداد یه شرکتی که کار میکنم نوشته یه ماه قبل باید خبر بدی که میخوای تسویه حساب کنی،،اگه زودتر از اون موقع کارو ترک کنی ،،حقوقی بهت تعلق نمیگیره ،هر چند روز هم که باشه حقتو نمیدن،،حالا میتونم حقمو بگیرم یا نه؟

    1. سلام وقت بخیر
      اگر استعفا داده و یک جانبه قرارداد را فسخ کنید همه حق و حقوق به شما تعلق می گیرد بجز بیمه بیکاری.

  7. سلام وقت بخیر ، آیا کارفرما میتواند عدم امضا برگه تسویه حساب را مبنای عدم واریز حقوق پرسنل قرار دهد ، ؟؟ اگر خلاف قانون هست لطفا توضیح دهید بابت تاخیر پرداخت ،خسارت هم شامل کا فرما میشود یا خیر

    1. سلام وقت بخیر
      امضای برگه تسویه حساب بدون واریز مبلغ قانونی به حساب بانکی اعتبار ندارد و امضای آن مشکلی برای کارگر ایجاد نمی کند پرداخت حقوق و مزایای ماهانه نمی تواند منوط به امضای برگه تسویه حساب از جانب کارگران شود.
      رسیدگی به تاخیر تادیه در صلاحیت ادراه کار نیست و کارگر در صورت مطالبه می تواند پس از رای اداره کار خواسته تاخیر تادیه را در مراجع قضایی و دادگاه پیگیری نماید.

  8. سلام وقت بخیر
    در شرکتی کار میکنم به صورت کارگری که هر سال شرکت عوض میشه ولی نیرو پا برجاس
    اخر سال سنوات را به صورت نصفه تصفیه کردن و نیمی از اون باقی مونده
    کارفرما تا کی می تونه اون نیمه باقی مونده را تصفیه کنه و از چه تاریخی که گذشت باید با مبلغ سال جدید تصفیه کنه
    ممنون

    1. با سلام
      سنوات باید در پایان قرارداد تسویه شود.
      اگر از سال قبل سنوات مانده باشد، با سنوات سال جدید محاسبه شده و مبلغ پرداختی به عنوان علی الحساب از این مبلغ کسر خواهد شد.

  9. سلام یجا کارمیکردم قبل ازعیدقراردادمون تموم شدبهمون گفتن دیگ نیایین سرکار باهامون تصویه نکردن گفتن برین۳۱فروردین ۱۴۰۰بیایین واسه تصویه ،اگه جایی ک کارمیکنیم قراردادمون تموم بشه چندوقت بایدازروش بگذره تاباهامون تصویه کنن

  10. با سلام
    بنده در یک کارخانه مشغول کار بودم که یه روز زمان ورود به کارخانه یه برگه به همراه قرارداد کار ماهیانه به من دادن که امضا کنم و بعد بروم سرکار در غیر این صورت اخراج می شود.
    تو برگه نوشته بود که حاضرم داوطلبانه ۲۰ درصد از حقوق و دستمزد و مزایا و عیدی و پاداش و سنوات رو به شرکت ببخشیم که من این رو نپذیرفتم و اخراج شدم.
    من در شرکت مسئول برق بودم که الان میگن تسویه حساب نمی کنیم و چند ماه حقوق عقب افتاده و سایر مزایا و سنوات رو بهت نمیدیم مگر اینکه یه مدت بیای مجانی نیرو های ما را آموزش بدی.
    لطفا نظرتون رو اعلام کنید که چگونه برای تسویه اقدام کنم.

    1. سلام
      اگر برگه را امضا هم می کردید تاثیری نداشت و این توافق باطل است. تسویه حساب کارگران و پرداخت حقوق و دستمزد کارگران بدون پرداخت عملی مقدور نیست. کارفرما نمی تواند با گرفتن امضا در برگ تسویه حساب و یا دریافت امضا برای عدم دریافت قسمتی از حقوق و دستمزد و مزایا و عیدی و پاداش و … نمی تواند از دیون کارگر بری شود.
      چنانچه کارفرما از پرداخت حقوق و دستمزد و مزایای معوقه کارگران خودداری نماید کارگر می تواند با شکایت در اداره کار نسبت به مطالبه حقوق خود اقدام نماید.

  11. با سلام و درود خدمت جنابعالی
    خواستم به صورت واضح بیان کنید نحوه محاسبه سنوات کارگران باید چه چیزهایی را در نظر بگیریم منظور مزد مبنا + پایه سنوات +مسکن+بن+حق اولاد
    اینقدر تفسیر و ایین نامه و دادنامه در مور این شنیدم بازم به صورت واضح برای من روشن نشد همه دو پهلو صحبت میکنن حتی اداره کار هم نمیداند باید چه کند
    تشکر

    1. سلام
      در محاسبه سنوات اقلام و موارد زیر باید رعایت شوند:
      1-حقوق ثابت شامل حداقل حقوق، پایه سنوات، حق سرپرستی، حق چذب و سایر پرداختی های ثابت به تبع شغل (در طبقه بندی فقط مزد مبنا)
      2- حق مسکن، بن، اولاد در محاسبه سنوات، عیدی و پاداش، اضافه کار، نوبت کار، جمعه کار و امثال آن لحاظ نمی شوند.

  12. با سلام
    من چهارسال در یک شرکت کار میکردم و آخر تیرماه امسال قراردادم تمدید نشد. موقع تسویه حساب برای چهار ماه اول سال عیدی محاسبه میشود یا خیر؟ چون عیدی ها آخرهرسال پرداخت میشد.
    باتشکر

    1. سلام
      عیدی و پاداش کارگران قانون کار برای کارکرد کمتر از یکسال نیز به نسبت کارکرد پرداخت می شود
      عیدی و پاداش کمتر از یکسال به ازای هر ماه کار معادل 5 روز آخرین مزد باید پرداخت شود.

    2. سلام. ببخشید یک سوال داشتم. بنده سال 95 استخدام شرکتی شدم به صورت قراردادی و قرارداد فی ما بین به صورت شفاهی بودهداست.
      یک یاینکه توی این چهار سال عیدی رو بر مبنای حداقل حقوق وزارت کار حساب می کردن درصورتیکه حقوق بنده باللنر ازین اعداد بوده است. ایا برای عیدی میتوان مدعی شد؟!
      و اینکه توی این مدت سنوات به بنده سالانه پرداخت نشده است. و جمع ناخالص حقوق در ماه در سال 99 3500000 بوده است. سنوات بنده چه مقدار می باشد؟!
      بیمه هم بعد 18 ماه تازه شروف به پرداخت کردن برای بنده!؟
      ایا می توان بای مدتی که بیمه رد نشده اعتزاض و مجدد در ثنوات ثبت گردد؟!چه مدت زمانبر خواهد بود پروسه شکایت

      1. سلام
        1- عیدی و پاداش کارگران برای هر سال معادل 2 ماه آخرین حقوق است نه حداقل حقوق. به شرطی که از 90 برابر حداقل مزد همان سال بیشتر نباشد.
        2- سنوات هم در پایان کار نه وسط کار به ازای هر سال معادل یک ماه آخرین حقوق هست بدون سقف.
        3- برای واریز بیمه کارکردهای گذشته نیز می توانید شکایت کنید. این مقاله را نیز مطالعه کنید.
        روش واریز بیمه واریز نشده کارگران

  13. سلام من تو یه چاپخانه کار میکردم الان یک ماه اومدم بیرون سنواتمو هر سال تسویه کردم ایا سنوات ما علی الحساب یا قطعی

  14. سلام چگونه از شاغلان در دفتر اسناد رسمی تصفیه صورت بگیرد؟ هر 3ماه هم تصفیه می گرفتم. الان بعلت جابجایی شهر باید نیروها رو بیرون کنم

    1. سلام
      کارگران در هر نوع کارگاهی مشمول قانون کار هستند و تفاوتی ندارد.
      تسویه حساب کارگران دفاتر ثبت اسناد رسمی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
      در صورت نیاز به مشاوره قانون کار و تسویه حساب کارگران می توانید از قسمت ناحیه کاربران درخواست ثبت نمایید.

  15. سلام
    من ۶سال در یک شرکت بازاریاب بودم سال ۹۴ من از شرکت اخراج کردند. به خاطر چک یه مشتری که برگشت خورده بود مبالغ تسویه حساب من را پرداخت نکردند.
    تا حالا این چک نقد نشده است و به این دلیل کل حساب من را نگه داشته اند.

    1. سلام
      چکی که بازاریاب از مشتری گرفته و به کارفرما تحویل می دهد جزو رابطه کارگری وکارفرمایی نیست. چک قانون خاص خود را دارد و در صورت عدم وصول می تواند از طریق مراجع قضایی و یا اجرایی مطالبه شود.
      حقوق و مزایای بازاریاب ها که با اجازه و چهارچوب تعیین شده از جانب کارفرما هنگام ارائه محصولات چک دریافت نموده و به کارفرما ارائه می دهند تعهدی به وصول این چک ها ندارند مگر اینکه خارج از رابطه کارگری کارفرمایی نسبت به آن تضمین داده باشند. در هر حال کارگر بازاریاب می تواند از بابت مطالبه حقوق و مزایای خود از کارفرما در اداره کار طرح شکایت نماید.

  16. با سلام
    من یک سال و نیم‌ فروشگاه رفاه کار می کردم از بیستم کار جدید پیدا کردم بهشون گفتم میگن ‌باید نیرو بگیریم تا یکشنبه وایسا بعد برو حالا میگم تسویه کنید من ‌برم میگن‌ اگر الان بخواهید تسویه کنید به مشکل می خورید بعد حق الزحمه کارگر ساعتی چنده اینجا ساعتی ۱۱۲۰۰ بهمون میدادن نمیدونم اینا چقدر از پول مارو خوردن خواهشا یه جوابی بدید من میتونم تسویه کنم ،حقوق این ۲۰روزم رو باید بدن یا نه؟

  17. من دوسال تو يه شركت كار فروش انجام ميدادم كه هم حقوق ثابت داشتم هم پورسانت. نه قراردادي نوشتيم و نه سندي درمورد اينكه پورسانت هم بهم تعلق ميگرفته هست، حقوقم ماهيانه به حسابم واريز ميشد و چون پورسانت ميگرفتم متغير بود نه سنواتي به من داده نه عيدي ،
    به علت بيماري كرونا گرفتم نرفتم سركار و اونا بهم گفتن ديگه نيا حقوق آخرم هم كه آذرماه بود پرداخت نكردن آيا من ميتونم حقمو بگيرم يا نه چون بهم گفتن پرداختيايي كه داشتيم بيشتر از قانون كار بوده و تو نميتوني ثابت كني كه پورسانت بوده و سنتواتم ماهانه بهت پرداخت شده
    البته من يه ويس از مديرم دارم كه بهم گفته تو داري ماهي ٧-٨ تومن از ما ميگيري كه بخام ميانگين دريافتيامو حساب كنم تقريبا ٣ تا ٤ تومن بوده نهايتا
    ممنون ميشم راهنماييم كنين
    درضمن من بيمه هم بودم

    1. سلام
      باید در اداره کار شکایت کنید تا بررسی شود.
      چون مشخص نیست کارفرما چه مدارکی ارائه دهد.
      در حالت کلی اگر کارگر نتواند حقوق و مزایای بیشتر از قانون کار اثبات نماید اداره کار حداقل های اداره کار را در نظر می گیرد.
      اگر کارفرما نیز از بابت ریز مبالغ پرداختی و واریزی سندی ارائه دهد مبالغ حقوق محسوب می شوند نه سایر مزایا.

  18. با سلام
    از تاریخ یک آبان 89 تا تاریخ 29اسفند 98 مشغول به فعالیت در آزمایشگاه بیمارستان بودم . با فوت کارفرما و عدم همکاری وراث رابطه همکاری متوقف شد .
    با انجام شکایت به اداره کار وراث کارفرما 4 برگه رضایت نامه سالانه مبنی بر پرداخت کلیه حق و حقوق اینجانب به صورت نقدی ارایه نموده اند، در صورتی که در طی این سالها کارفرما فقط حقوق پایه و عیدی پایان سال را به حساب بانکی بنده واریز نموده است.
    آیا امکان دریافت سنوات، اضافه کاری، حق مسکن، شبکاری، بن خوارو بار و مرخصی این سالها وجود دارد، یا طبق وحدت رویه دیوان عدالت از 97 به بعد امکان پذیر است ؟
    (ضمناً برگه های رضایت نامه مربوط به سالهای 94تا 97 می باشد و برگه سالهای ماقبل موجود نیست)

    1. سلام
      اسناد رسمی تسویه حسابی که سند ناظر مالی ندارند از ابتدای سال 1397 در ادارات کار مورد پذیرش نیستند.
      باید تمام ادعاهای خود را در اداره کار مطرح نمایید و در صورت اثبات ادعای خود می توانید رای لازم را بگیرید.

  19. با سلام و خسته نباشید
    من شش سال و 7 ماه در یک شرکت خصوصی کار کردم حقوق ما را برای فرار مالیاتی دو قسمت میکردن یه قسمت که پایه حقوق بود واریز میکردن به حسابمون الباقی نقدی بهمون میدادن.
    میخواستم بدانم برای تسویه حقوق دریافتی ام حساب می شود یا حقوق پایه ای که واریز میکردن به حسابم.
    با تشکر ممنون از پاسخگویی شما دوست عزیز

    1. سلام
      مبنای پرداخت سنوات حقوق استحقاقی است نه اسناد و مدارک و یا پرداخت.
      چرا که ممکن است جایی به کارگر حقوق قانونی پرداخت نگردد و یا اسناد به هر نحوی از انحا قانونی تنظیم نگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر