حقوق و دستمزد و مزایای کارگران و کارکنان دفتر باربری و حمل و نقل

کارکنان و کارگرانی دفاتر باربری و تیپاکس ها و کارگاه های مشابه با قراردادهای کار کتبی و یا شفاهی مشغول کار می شوند. حقوق و دستمزد کارکنان باربری ها و تپاکس ها فارغ از نوع قرارداد کار که کتبی باشد یا شفاهی تابع مقررات قانون کار است.

تاثیر نوع قرارداد کار در حقوق کارکنان باربری و تیپاکس

تفاوت اساسی بین قرارداد کار کتبی و شفاهی در اثبات تعهدات طرفین است. در قرارداد کار کتبی هیچ یک از طرفین نمی تواند تعهدات خود را نفی کند. یکی از موارد مهم قراردادهای کار حقوق و دستمزد و مزایای توافقی است. در صورتی که قرارداد کار شفاهی باشد و طرفین به حقوق بالاتر از قانون کار توافق کرده باشند و کارفرما از پذیرش تعهد خود به پرداخت حقوق بالاتر خودداری کند اثبات این توافق برای کارگر سخت خواهد بود.

راه های اثباتی توافق شفاهی برای حقوق بالاتر

یکی از روش های اثبات توافق به حقوق بالاتر این است که در گذشته حقوق و مزایای توافقی به حساب کارگر واریز شده باشد. کارگران باربری ها و تیپاکس و سایر کارگران با توافق شفاهی در صورتی می توانند از این مورد استفاده کنند که سابقه کار و سابقه دریافت حقوق داشته باشند.

روش دوم که نه دلیل بلکه اماره بوده و برای اثبات ادعا کمک می کند واریز بیمه است. در صورتی که کارفرما در گذشته بیمه کارگر با مبالغ حقوق بالاتر واریز کرده باشد می تواند برای اثبات ادعای حقوق توافقی بالاتر برای کارگران باربری ها کمک کند.

در صورت عدم امکان اثبات توافق به حقوق کارکنان باربری و تیپاکس ها و سایر کارگاه ها به بالاتر از قانون کار، حداقل های حقوق و مزایای قانون کار در نظر گرفته می شود.

اخراج با یا بدون قرارداد کار کتبی

در قرارداد کار یکی از توافقات صورت گرفته مدت قرارداد کار است. اگر کتبی بوده و مدت صریح مشخص شده باشد قبل از اتمام مدت قرارداد کار اخراج غیر قانونی است. در صورتی که توافق شفاهی باشد و مدت قرارداد مشخص نباشد بسته به ماهیت کار مدت آن تعیین می شود. در صورتی که ماهیت کار جنبه مستمر داشته باشد قرارداد دائمی و در کارهای با جنبه غیر متسمر نیز تا اتمام کار خواهد بود.

پیشنهاد می‌شود مقاله کامل در مورد مقایسه انواع قرارداد کار و انتخاب قرارداد کار مناسب را مطالعه کنید.

حل اختلاف بین کارفرما و کارکنان باربری ها و تیپاکس ها و …

مرجع قانونی رسیدگی به اختلاف بین کارگران و کارکنان دفتر باربری و حمل و نقل و کارفرما مراجع حل اختلاف اداره کار هستند و شکایت کارگران و کارکنان باید در اداره کار محل انجام کار ثبت و رسیدگی شود. در حال حاضر ثبت شکایت و رسیدگی به شکایت کارگر از کارفرما از طریق سامانه جامع روابط کار به آدرس prkar.mcls.gov.ir انجام می‌شود.

در شکایت کارگران و کارکنان دفتر باربری و حمل و نقل برای دریافت مابه‌التفاوت حقوق و دستمزد و مزایا، ابتدا مبالغی که به این گروه کارکنان تعلق می‌گیرد محاسبه شده و سپس مبالغ پرداختی کسر و برای پرداخت مابه التفاوت حقوق و مزایا و دستمزد پرداختی رای صادر شده و کارفرما محکوم به پرداخت آن خواهد شد.

فسخ یکجانبه قرارداد کار باید با دلیل و عذر موجه و با رعایت مقررات مندرج در ماده 27 قانون کار باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر