رسیدگی به شکایت در اداره کار

قانون رسیدگی به شکایت در اداره کار

مردم برای احقاق حقوق خود به مرجع قضاوتی مخصوص آن مراجعه و طرح دعوی می کنند. در قوانین جمهوری اسلامی ایران مرجع قضاوتی برای احقاق حقوق کارگران از کارفرمایان در خصوص حقوق و مزایای قانون کاراداره کار تعیین شده است.

رسیدگی به شکایت کارگران از کارفرمایان در فصل نهم قانون کار تدوین شده است. در ماده 157 قانون کار ارکان نحوه رسیدگی و صلاحیت این امر تعیین شده است.

متن ماده 157 قانون کار

“هر گونه اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر یا کارآموز که ناشی از اجرای این قانون و سایر مقررات کار ، قرارداد کارآموزی ، موافقت نامه های کارگاهی یا پیمان های دسته جمعی کار باشد ، در مرحله اول از طریق سازش مستقیم بین کارفرما و کارگر یا کار آموز و یا نمایندگان آنها در شورای اسلامی کار و در صورتی که شورای اسلامی کار در واحدی نباشد ، از طریق انجمن صنفی کارگران و یا نماینده قانونی کارگران و کارفرما حل و فصل خواهد شد و در صورت عدم سازش از طریق هیات های تشخیص و حل اختلاف به ترتیب آتی رسیدگی و حل و فصل خواهد شد.”

مراجع رسیدگی به شکایت در اداره کار

مراجع حل اختلاف اداره کار

همانگونه که انتهای ماده فوق اشاره شده برای رسیدگی به شکایت در اداره کار ابتدا سازش بین طرفین توصیه شده و در صورت عدم حصول سازش رسیدگی به شکایت کارگر علیه کارفرما در دو مرحله به ترتیب زیر رسیدگی می شود:

1- مرحله اول و یا شکایت بدوی : توسط هیات تشخیص در اداره کار

2- مرحله دوم و یا تجدید نظر : توسط هیات حل اختلاف در اداره کار

ساختار و اعضای مراجع حل اختلاف

1- اعضای هیات تشخیص

برابر با ماده 158 قانون کار اعضای هیات تشخیص اداره کار از سه نفر تشکیل می شود

یک نفر نماینده وزارت کار

یک نفر نماینده کارگران

یک نفر نماینده مدیران صنایع و کارفرمایان

ترکیب اعضای هیات های تشخیص اداره کار

2- اعضای هیات حل اختلاف

برابر با ماده 160 قانون کار اعضای هیات حل اختلاف اداره کار از 9 نفر به ترتیب زیر تشکیل می شود

سه نفر نماینده دولت

یک نفر نماینده وزارت کار – یک نفر نماینده فرماندار – یک نفر نماینده دادگستری محل

سه نفر نمایندگان کارگران

سه نفر نمایندگان مدیران صنایع و کارفرمایان

ترکیب اعضای هیات های حل اختلاف اداره کار

مراحل رسیدگی به شکایت در اداره کار

الف : شکایت بدوی و رسیدگی در هیات تشخیص

در مراجع حل اختلاف اداره کار کارگران می توانند در خصوص مقررات قانون کار از کارفرما شکایت نمایند. برای شکایت کارگران از کافرما مراحل زیر طی می شود:

1- مراجعه به اداره کار محل (و یا استفاده از سامانه اینترنتی) و طرح شکایت در فرم دادخواست مخصوص اداره کار

2- تکمیل فرم شکایت اداره کار و ارائه به اداره کار همراه با مدارک لازم ثبت شکایت

مدارک لازم برای شکایت در اداره کار : کپی شناسنامه از صفحه اول و دوم و اصل شناسنامه – کپی کارت ملی و اصل آن – کپی صفحه اول دفترچه بیمه (در صورت وجود) – فرم تکمیل شده دادخواست بدوی

3-پس از ثبت شکایت وقت رسیدگی جلسه اول تعیین شده و به طرفین ابلاغ می شود.

4-رسیدگی در جلسه اول اگر منجر به رای شد که رای صادر می شود و در صورت عدم امکان صدور رای رسیدگی در هیات تشخیص تجدید جلسه شده و در جلسه دوم رسیدگی ادامه یافته و رای صادر می شود.

5- رای صادر شده از هیات تشخیص پس ابلاغ به هریک از طرفین تا مدت 15 روز قابل اعتراض است.

ب: تجدید نظر و رسیدگی در هیات حل اختلاف

1-چنانچه هر یک از طرفین به رای هیات تشخیص اعتراض داشته باشند باید با تکمیل فرم دادخواست تجدید نظر خواهی در مهلت 15 روزه اعتراض خود را در اداره کار ثبت کنند.

2- پس از اتمام مهلت 15 روزه هر یک طرفین وقت جلسه رسیدگی تعیین شده و دعوتنامه به هر یک از طرفین ابلاغ می شود.

3- در جلسه رسیدگی اول به پرونده رسیدگی و در صورت امکان رای صادر می شود.

4-چنانچه جلسه اول رسیدگی منجر به رای نشود تجدید جلسه شده و از طرفین برای حضور در جلسه دوم دعوت به عمل می آید.

5- در نهایت هیات حل اختلاف رای صادر کرده و رای صادره قطعی و لازم الاجرا خواهد بود.

مراحل رسیدگی به شکایت در اداره کار

اجرای رای اداره کار

پس از صدور و قطعیت رای صادره از اداره کار مرحله اجرای رای خواهد بود. آرای اداره کار دو جنبه دارند 1- حقوق و مزایای کارگر و مبلغ محکومیت مالی کارفرما 2- حق بیمه معوقه کارگر

برای اجرای محکومیت مالی در ابتدا کارفرما باید آن را اجرا و رسید دریافت کند. در صورت عدم اجرا با درخواست از اداره کار اجرای رای به واحد اجرای احکام دادگستری ارجاع می شود و با معرفی اموال و دارای کارفرما رای اجرا می شود.

اجرای محکومیت بیمه رای ابتدا به واحد اجرای احکام دادگستری ارجاع شده و اجرای احکام دادگستری اجرای محکومیت حق بیمه معوقه کارفرما را به سازمان تامین اجتماعی محول می کند.

نوشته های مشابه

270 دیدگاه

  1. سلام
    بنده در تمامی مراحل اداره کار از جمله بازرسی کار، هیات تشخیص و تجدید نظر شرکت رو محکوم کردم، مبلغ ایام بلاتکلیفی رو توسط دادگستری دریافت کردم ولی متاسفانه شرکت به نامه های متعدد اجرای احکام در رابطه با ابقا بکار من جوابی نمیده و به دیوان اعتراض کرده و قد افسوس همه میگن احتمالا میخوان توی دیوان اعمال نفوذ کنن…

    1. سلام
      دیوان عدالت اداری جزو مراجع عالی قضایی کشور است و اتهاماتی مانند اعمال نفوذ در شأن این مرجع نبوده و شایسته آن نیست.
      دیوان طبق اسناد و مدارک رسیدگی کرده و یکی از مراجعی است که در صدور آرای به حق شناخته شده است.
      امیدواریم در پرونده شما هم عدالت و حق اجرا شود.

  2. سلام
    من در دادگاه اداره کار شکایت کردم و جلسه اول رسیدگی من تشکیل شده، می خواستم بدونم معمولا رای جلسه اول رسیدگی چقدر زمان می بره که صادر بشه؟

    1. سلام
      در زمان صدور رای اداره کار بستگی به حجم پرونده اداره دارد که در ادارات مختلف زمان رسیدگی متفاوت است.

  3. سلام وقت بخیر من از ۱۲ تیر ب مدت دوماه و نیم داخل ی تولیدی لباس کار کردم ولی هیچ حقوقی دریافت نکردم هرماه میگه اوضاع خرابه نمیتونم ماه دیگه و هنوز پرداختی انجام نشده چیکار باید کنم؟

    1. سلام
      من 9/12وقت رسیدگی به تقاضای اجرا طرح طبقه‌بندی داشتم ولی به علت بیماری نتونستم حضور پیدا کنم در سامانه زده در حال رسیدگی ومنتظر نظر اعضا
      با توجه به اینکه دیگر در کارگاه فوق مشغول به کار نیستم همچنان منتظر بمونم یا انصراف یدم ومجدد دادخواست اینترنتی بدم لطفا راهنمایی بفرمایید با سپاس

      1. سلام
        در صورتی که مشکل حل شده باشد می توانید از طریق سامانه انصراف از دادخواست خود را ثبت نمایید.
        در صورتی که بخواهید پرونده روند قانونی خود را طی کند باید منتظر اعلام نظر اعضای هیات تشخیص یا حل اختلاف باشید. در صورتی که تاخیر بیش از حد معمول اتفاق بیافتد می توانید به صورت حضوری به اداره کار مراجعه و موضوع را پیگیری کنید.

  4. با سلام و خسته نباشید
    برای بنده بعد از جلسه ی اول رسیدگی ، دادنامه ای ک آمد به نفع بنده بود و کارفرما محکوم بود دفترپیشخوان گفتند ۱۵ روز باید بگذره تا اجرای حکم بزنیم بعد ۱۵ روز مراجعه کردم گفتند اجرای حکم نداره سایت ، الان این معنیش چیه؟ کارفرما اعتراض زده ؟ امکان تغییر رای هم هست ؟

    1. سلام
      در صورتی که درخواست اجرای رای اداره کار در سامانه ثبت نشود احتمال دارد طرف مقابل اعتراض کرده باشد.
      در تجدید نظرخواهی امکان تایید رای بدوی و تغییر آن وجود دارد. و الا تجدیدنظر مفهوم نداشت.

  5. سلام وقت به خیر
    برای من دادنامه صادر شده است ولی کار فرما اعتراض زده چکار کنم زودتر اجرا شود

    1. سلام
      اجرای دادنامه اداره کار پس از قطعی شدن رای امکان پذیر است. پس از صدور رای هیات حل اختلاف بلافاصله رای قابل اجرا است.

  6. سلام
    جسارتا چطور مطمئن شویم دادنامه اداره کار به دست کارفرما رسیده است؟
    امکان ارسال نشدن دادنامه هست؟

    1. سلام
      اداره کار مکلف است تمام آرا را به کارفرمایان ابلاغ کند. می توانید از شعبه صدور رای پیگیری کنید.

  7. سلام من مدت یکسال و نیم در فروشگاه **** کار کردم بعد بهم گفتن عدم همکاری نه ایمیلی زدن نه نامه ای میتونم شکایت کنم ، آیا میتونم حق و حقوقم و بگیرم

  8. با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    بنده از کارفرمایی که داشتم از طریق اداره کار شکایتمو ثبت کردم و پرونده در مراحل پایانیست
    امروز هم دادنامه ختم مذاکرات به دستم رسید.لازم به ذکر است که ایشون اعتراض هم زدند ولی تغییری در مبلغ ایجاد نشد و این مرحله ی پایانی پرونده بود
    سوالم اینه که برای دریافت مبلغ باید حضوری مراجعه کنم به اداره ی کار یا اینکه منتظر باشم پیامکی با مضمون دریافت مبلغ و ساعت و تاریخ به دستم برسه؟

    1. سلام
      ابتدا باید در سامانه جامع روابط کار درخواست اجرای حکم را ثبت کنید. سپس به اداره کار مراجعه کنید و نامه ارجاع به دادگستری بگیرید.

    1. سلام
      گاها به دلایل مختلف مثل بروزرسانی سامانه، اختلال در شبکه و موارد مشابه خطا در ورود به سامانه روابط کار وجود داشته باشد. ابتدا باید اتصال خود به اینترنت مطمئن شده و اگر دوباره خطای سامانه وجود داشت در زمانی دیگر به سامانه مراجعه کنید.

  9. با سلام من و چند نفر از هکارانم به دلیل پرداخت نکردن معوقات و بیمه و ضبط مدارک شناسایی و یک فقره سفته از هر کدام از کارفرما شکایت داشتیم به اداره کار، جلسه اول تشکیل شد و دستور بر این شد که مامور تحقیق تشریف ببرن مجموعه برای اثبات اشتغال ما در اون مجموعه تحقیق کنند، مامور مراجعه کرده و در پروفایل ما صورت تحقیق به صورت محرمانه بارگذاری شده، هر سه کارشناس هم در روز رسیدگی با نظر ما موافق بودند و در سایت موافق زدن برامون
    الان منتظریم بیشتر از یک ماهه که تایم جلسه بعدی تعیین بشه
    چند روز طول میکشه معمولا؟ این یک ماه دیر کرد طبیعیه؟ حضوری مراجعه کنیم کمکمون میکنند؟

    1. زمان جلسات رسیدگی در ادارات کار و فاصله بین این جلسات بستگی به حجم پرونده های موجود در هر اداره و هر شعبه دارد. در ادارات خلوت مدت زمان رسیدگی کمتر و در ادارات شلوغ مدت زمان رسیدگی بیشتر است. در صورتیکه تاخیر به نظر شما بیشتر از حد طبیعی است میتوانید با مراجعه حضوری به اداره کار همان شعبه رسیدگی کننده موضوع را پیگیری کنید.

    2. حتما حضوری مراجعه کنید. این سیستم اتوماسیون وزارت کار خیلی فشل و لگن. حتما حضوری برید شعبه رئیس اداره تا به نتیجه برسید.

  10. با سلام من حدود ۱۰ سال برا کسی کار کردم روکوبی مبل که مزد ماهیانه نداشتم بلکه حالت اجاره یعنی برای هر دست مبل مبلغی واریز میکرد … تو این ۱۰ سال بیمه ام نکرده . چند ماه اول که سر این کار رفتم جایی دیگه بیمه بودم که قطع نکردن برام . الان رفتم شکایت کردم ازش آیا میتونم اقدامی داشته باشم رو این شکایت . یا بیمه قبلی ام مشکل نمیخوره ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام
      عنوان نحوه مزد بگیری که اجاره نیست بلکه کارمزدی هست از لحاظ قانون کار.
      اینکه بیمه همپوشانی داشته باشد مشکلی ندارد. ولی باید ادعای اشتغال خود در این مدت به کارفرمایی کسی اکه ازش شکایت می کنید را اثبات کنید.

  11. باسلام
    برای من نوشته در انتظار ثبت نظر اعضا ممنون میشم بگین چه معنی رو میده دو تا از همکارام به حقشون رسیدن ولی فعلا برای من هیچی نیومده

    1. اگر مدت زمان خیلی طولانی گذشته حضوری به اداره کار بروید و پیگیری کنید تا اعضای باقیمانده نظرشان را ثبت کنند. اگر هنوز خیلی نگذشته، صبرکنید تا اعضا نظر بدهند.

      1. زمانیکه در سامانه منتظر اظهار نظر اعضا هست یعنی کارشناس اداره کار متن رای را در سامانه بارگذاری کرده ولی هنوز تمام اعضای هیات تشخیص یا حل اختلاف نظر خود را در خصوص رای (موافق یا مخالف) ثبت نکرده اند، بلافاصله پس از تکمیل ثبت نظرات اعضا رای صادر و در سامانه درج میشود.

    2. سلام وقتتون بخیر من از کارفاما شکایت کردم وتاریخ جلسم مشخص شده برام سواله ک روز جلسه کارفرما هم حضور دارن یانه؟

  12. سلام من بابت حقوق و بیمه معوقه شکایت کردم و بعد کلی ابطال شکایت و شکایت مجدد تو جلسه حضوری بهم گفتن که به نفع من حکم میدن ولی بعد 3 هفته هنوز رای تو سامانه ثبت نشده و نوشته در انتظار ثبت نظر اعضا
    الان باید چیکار کنم؟؟

    1. باید منتظر ثبت نظر اعضا بمانید. در صورتیکه تاخیر بیشتر شد میتوانید با مراجعه حضوری به همان شعبه رسیدگی کننده پیگیر موضوع شوید.

  13. سلام من شکایت کردم دعوت شدم اداره کار. رسیدگی شد پرسیدم گفت نگران نباش یه ماه دیگه بهت پیامک میاد برو دفتر قضاییه. اما الان بعد یک ماه هیچ پیامی نیومده. چکار باید بکنم؟ لطفا راهنمایی کنید الان ۶ ماهه بیکارم درست نشده هنوز

    1. سامانه مربوط به اداره کار سامانه جامع روابط کار است که در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی نیست. در صورتیکه تاخیر زیادی در پیامک وجود دارد حتما باید با مراجعه حضوری به اداره کار پیگیر موضوع شوید.

    1. عدم حضور کارفرما در جلسه رسیدگی در دو حالت قابل بررسی است:
      1- ابلاغ حضور و شکایت به کارفرما انجام نشده باشد. در این صورت هیئت رسیدگی کننده جلسه رسیدگی را تجدید میکند و دوباره به کارفرما ابلاغ میشود.
      2- ابلاغ کارفرما صورت گرفته ولی کارفرما در جلسه حضور نیافته است. در این حالت عدم حضور کارفرما مانع رسیدگی نیست و جریان رسیدگی ادامه پیدا میکند و در جلسات بعدی هم اگر کارفرما حضور نداشته باشد رای غیابی صادر میشود.

  14. باسلام
    بنده مدت دو ماهه دادنامه ایجاد سوابق صادر شده ولی به سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ نشده است

    1. با سلام
      پس از صدور دادنامه در اداره کار و قطعی شدن آن باید شاکی درخواست اجرا ثبت کند و پس از آن نامه اجرای رای را به تامین اجتماعی ارائه نمیاد. نامه درخواست اجرا از اداره کار صادر شده و توسط شاکی به تامین اجتماعی ارائه میشود.

  15. سلام وقت بخیر من سه ماه فروشگاه افق کوروش کار کردم هم صندوق داری هم چیدمان الان نزدیک یک ماه میشه من از اونجا اومدم بیرون هیچ حق و حقوقی ب من ندادن حتی چند تا تهمت زدن بهم و اینکه همش امروز فردا میکردن روز اول باهام قرارداد ننوشتن درست لحظه ای ک من گفتم نمیام باهام قرارداد نوشتن من الان می خوام شکایت کنم دستم ب جایی بند هست ک شکایت کنم؟

    1. با سلام
      در صورتیکه کارگری با هر میزان مدت در کارگاه مشغول به کار شده باشد تمام حقوق و مزایای قانون کار به وی تعلق میگیرد. چنانچه کارفرما از پرداخت مطالبات کارگر به میزان اشتغال خودداری نماید کارگر میتواند در اداره کار طرح شکایت کند. بدیهی است که لازمه محکوم شدن کارفرما اثبات ادعای کارگر در مراجع حل اختلاف است.

  16. باسلام
    برای بازنشستگی اقدام کردم که تابرج ۲/ ۱۴۰۲ مشکلی نداشت منتظر نامه ترک کار از بیمه شدم. برج ۲ رسید که مشکل کارگر ساده اضافه شد که ۳ ماه اضافه شد و ۳۵ سال سابقه تمام شد دوباره پرونده رفت شورا بیمه و از آخرین حکم ایراد گرفتند و دوباره اصلاحیه خورد به اداره کار ارجاع داده شد تا ۵ماه طول می کشد ایا راهی برای این مشکل هست که برای تایید اداره کار بخاطر ان بخاطر امضا ۵ماه صبر کنم؟ این روال اداری غیر منطقی می باشد

  17. سلام خواستم بدونم این قانونیه که وقتی کل شرکت ها تعطیلن و دولت اعلام کرده هم شرکت خصوصی هم عمومی تعطیله بازم رئیس میگه نه باید بیاین سرکار اگه نه راهکار چیه؟ از اینبار که گذشت برا بقیه زمان ها

    1. با سلام
      در صورتیکه در مصوبات دولتی تعطیلی برای همه دستگاه های دولتی و کارگاه های خصوصی تصویب شده باشد این مدت برای کارگاه های خصوصی نیز تعطیل رسمی محسوب میشود. چنانچه کار کارگاه به نحوی است که کار نمیتواند تعطیل شود این مدت اضافه کاری محاسبه میشود.

  18. با عرض سلام و خدا قوت
    با توجه به گذشت ۲ هفته از جلسه تجدید نظر که
    در مرحله “درحال ثبت “ است پیگیری چگونه خواهد بود و اگر در جلسه تجدید نظر، تجدید نظر خوانده حضور نداشته باشد تکلیف چه میشود؟

    1. با سلام
      پس از تشکیل جلسه تجدیدنظر (هیئت حل اختلاف) اظهارات طرفین حاظر، صورت جلسه شده و اعضای جلسه نسبت به تصمیم و رای در جلسه تصمیم گیری میکنند. ممکن است ثبت نظر اعضا و رای کمیته در سامانه مدتی طول بکشد. عدم حضور هر یک از طرفین مانع رسیدگی به حل اختلاف نیست. هیئت حل اختلاف پس از تنظیم متن رای آنرا در سامانه بارگذاری میکند و پس از بارگذاری، پیامک به طرفین ارسال میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر