دستورالعمل اجرایی و کتابچه طرح طبقه بندی مشاغل وزارت نفت برای پیمانکاران

طبق مواد 48 و 49 قانون کار وزارت کار و کارفرما مکلف شده اند نظام ارزیابی و طبقه بندی مشاغل را تهیه و اجرا کنند. با توجه به اینکه نفت و گاز بنیه اقتصادی کشور است و مشاغل زیادی در این ارتباط وجود دارد بنابراین طرح طبقه بندی این مشاغل نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. آخرین مصوبه و دستورالعمل که به صورت کتاچه و فایل پی دی اف ارائه شده دستورالعمل اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل وزارت نفت برای پیمانکاران است.

دستورالعمل و کتابچه طرح طبقه بندی مشاغل وزارت نفت

این دستوالعمل شامل تعاریف قانونی، شرایط تطبیق مشاغل، نحوه محاسبه حقوق نیروهای پیمانکاری وزارت نفت، شرایط جابجایی شغلی و بکارگیری و ظمیمه های طرح است.

شناسنامه های شغلی استاندارد طبقه بندی مشاغل نفت پیمانکاری یکی از ضمیمه های مهم این دستوالعمل است که در پست دیگری به صورت کامل توضیح داده شده است.

متن کامل دستورالعمل و کتابچه طرح طبقه بندی مشاغل وزارت نفت

مقدمه

با توجه به ارزیابی و تدوین راهنمای احصاء مشاغل شرکت های پیمانکاری تابعه صنعت نفت، مشاغل موردنیاز بررسی و نسبت به تدوین این دستورالعمل اقدام و به تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده است. ضوابط مربوط به نحوه تطبیق کارگران با طرح، تغییرات و جابجایی های شغلی، پرداخت حقوق و مزایا و سایر موارد طبق قانون کار مرتبط مطابق ضوابط و مقررات این دستورالعمل صورت خواهد گرفت.

شناسنامه شغلی: منظور احصاء عناوین شغلی، شرح وظایف و شرایط احراز هر شغل و گروه های مشاغل مطابق نظام ارزشیابی بر اساس شاخص های تعیین شده می باشد.

تطبیق وضع: انطباق شرایط فرد با شغل مصوب در طرح و تعیین گروه، مزد شغل و مزد سنوات در اجرای این دستورالعمل

تغییرات و جابجایی: تغییر و جابجایی شغلی کارگران با حفظ گروه شغلی در مشاغل هم گروه

تفاوت تطبیق: تفاوت ریالی مزد و مزایای کاهش یافته قبل و بعد از تطبیق در اجرای طرح طبقه بندی مشاغل.

بخش اول – تطبیق وضع با راهنما

ماده 1: کلیه کارگران شاغل در شرکتهای پیمانکاری طرف قرارداد یا صنعت نفت مشمول اجرای این راهنما میباشند و با توجه به وظایفی که عملا در تاریخ 1399/01/01 عهده دار بوده اند (به استناد بخشنامه 817-20/2 مورخ 1398/12/14 وزیر محترم نفت که ضمیمه میباشد) و انطباق این وظایف با عناوین شغلی راهنما با رعایت شرایط احراز پیش بینی شده در شناسنامه شغلی طبق ظوابط این دستورالعمل توسط کارفرما و با همکاری کمیته طبقه بندی مشاغل با طرح تطبیق خواهند یافت.

ماده 2: رعایت شرایط احراز مندرج در شناسنامه های شغلی در مورد متصدیان آنها الزامی است. لیکن در هنگام تطبیق وضع (در تاریخ مقرر در ماده 1) چنانچه افرادی از نظر تحصیلات و یا تحصیلات جایگزین شرایط احراز شغل مورد تصدی را نداشته باشند از سوابق تجربی آنان به ترتیب مقرر در جدول ضمیمه ی این دستورالعمل جایگزین کمبود مدرک تحصیلی خواهد گردید و معادل ریالی سال های کمبود با استفاده از جدول موضوع ماده 5 (از بالا به پایین) کسر میگردد. در صورتیکه در این مرحله تمام سابقه تجربی فرد نتواند کمبود تحصیل وی را جبران کند. این امر مانع از تطبیق وضع او در شغل مربوط نخواهد شد. به عبارت دیگر نداشتن تجربه مورد نیاز شغل و یا کمبود آن در تطبیق وضع اولیه با طرح تاثیری نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر