با رای بدوی دیوان افزایش مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه در تامین اجتماعی آغاز شد

افزایش مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه
افزایش مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه

دستور مدیرکل سازمان تامین اجتماعی برای افزایش مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه

در سال 1392 طی قانون اصلاح تنظیم جمعیت خانواده به دولت اجازه داده شده تا افزایش مرخصی زایمان مادران را از 6 ماه به 9 ماه اجرایی کند. در راستای این موضوع هیات وزیران طی بند 1 تصویب نامه شماره  92091/ت 46527 مورخ 19/4/92 مقرر نموده که ” مدت مرخصی زایمان (یک و دو قلو) زنان شاغل در بخش های دولتی و غیر دولتی 9 ماه تمام، با پرداخت حقوق و فوق العاده های مربوط….» افزایش پیدا کند.

قوانین و مقررات و مدت مرخصی زایمان، شیردهی و بارداری

مصوبه جدید افزایش مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه 6 خرداد 1400

مرخصی زایمان که در قانون کار 90 روز تعیین شده بود و با از تصویب قانون اصلاح قوانین تظیم جمعیت و خانواده در سال ۱۳۹۲ هیات وزیران در جلسه مورخه ۱۶/۴/۱۳۹۲ با استناد به تبصره ۲ ماده واحده قانون اصلاح قوانین تظیم جمعیت و خانواده این مدت به 9 ماه افزایش یافت. دولت مکلف شده بود که بار مالی مازاد بر 6 ماه از این مرخصی را به تامین اجتماعی پرداخت نماید.

دولت در اجرای این موضوع تعلل داشت و تامین اجتماعی در ابتدا فقط با 6 ماه از مرخصی زایمان موافقت می کرد و مادران برای استفاده از مرخصی زایمان به مدت 9 ماه مجبور بودند در دیوان عدالت اداری علیه تامین اجتماعی شکایت کنند. پس از چندین سال که مادران برای این موضوع با مشکلات عدیده مواجه بودند در نهایت هیات دولت افزایش مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 مشخص کردن بار مالی آن را تصویب کرد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نیز با صدور دستور اداری در اجرای این مصوبه به شعبات تامین اجتماعی دستور داد که نسبت به اعمال مرخصی زایمان به مدت 9 ماه اقدام نماید.

مادرانی که قبل از این مصوبه در حال استفاده از مرخصی زایمان 6 ماه بودند مرخصی آنان به 9 ماه افزایش پیدا می کند. بنابراین مادران برای استفاده از مرخصی زایمان نیازی به شکایت در دیوان عدالت اداری ندارند. کافی است مادران مدارک دال بر زایمان را به شعبه مربوطه تامین اجتماعی ارائه نمایند.

سازمان تامین اجتماعی به تعهدات خود برای مرخصی زایمان به مدت 6 ماه عمل می کرد و افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه را اجرا نمی نمود.

مشمولان قانون افزایش مرخصی زایمان در مقابل عدم اجرای مرخصی زایمان بیش از 6 ماه در دیوان عدالت اداری طرح دعوی می نمایند.

شعبه های دیوان عدالت اداری با استناد به دادنامه های شماره 225-224 مورخ 22/4/95 و شماره 64 مورخ 31/1/94 هیات عمومی دیوان عدالت اداری(مبنی بر تشخیص انطباق قانونی مصوبه مزبور و لزوم اجرای آن) بدون تبادل لوایح رای به ورود شکایت و سازمان تامین اجتماعی را به اجرای افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه ملزم می کردند و سازمان تامین اجتماعی در ادامه روند دادرسی از آرای بدوی هیات های دیوان عدالت اداری  تجدید نظر خواهی می کرد.

مدیرکل حقوقی سازمان تامین اجتماعی برای حفظ منافع و مصالح سازمان تامین اجتماعی و پیشگیری از پرداخت هزینه دادرسیبه مدیران درمان تامین اجتماعی استان ها ابلاغ نموده تا در مواردی که آراء بدوی دیوان عدالت برای بهره مندی افراد مشمول از 3 ماه مازاد بر 6 ماه مرخصی زایمان به نفع شاکی صادر شده و بیمه شده نیز حائز شرایط قانونی دریافت کمک بارداری است دادنامه بدوی  را اجرا نموده و از دادخواست تجدید نظر خواهی برای این قبیل آرای دیوان عدالت اداری ثبت ننمایند.

نوشته های مشابه

17 دیدگاه

  1. سلام
    مدارک مورد نیاز برای شکایت از دیوان عدالت اداری جهت تایید مرخصی زایمان از ۶ ماه ب ۹ ماه چ میباشد.
    باتشکر

    1. سلام
      مدارکی که دال بر تولد فرزند و دفترچه بیمه و شروع مرخصی زایمان و هر چیزی دیگری که به اثبات این ادعا کمک کند…

  2. لطفا بفرمایید چگونه متوجه بشویم ابلاغیه ۹ماه مرخصی ب تامین اجتماعی ابلاغ شده و مرخصی ۹ماه تایید شده
    باتشکر

    1. اگر منظور شما رای دیوان است که بله حتما تامین اجتماعی در جریان است.
      ولی اگر شخصا اقدام به شکایت در دیوان کرده باشید باید از شعبه مربوطه سوال نمایید.

  3. سلام شرح متن شکایت به دیوان جهت افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ مارو علیه تامین اجتماعی چطور بنویسم بهتره؟؟

    1. سلام
      برای نوشتن دادخواست دیوان عدالت اداری برای افزایش مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 می توانید از قسمت ناحیه کاربران درخواست ثبت نمایید.

  4. سلام
    متن شکایت علیه تامین اجتماعی ب دیوان در خصوص افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه چیست؟

    1. سلام
      در شکایت علیه تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری باید ضمن تشریح وضع موجود و تاریخ ها با اشاره به رای دیوان در خصوص افزایش مرخصی زایمان به 9 درخواست نمایید تامین اجتماعی شعبه شما مدت مرخصی زایمان را به 9 افزایش دهد.
      چنانچه مشکلی داشتید برای تنظیم دادخواست دیوان عدالت اداری علیه تامین اجتماعی برای افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه از طریق پنل کاربران درخواست دهید.

  5. سلام
    وقتی رای دیوان رو گرفتیم باید چیکار کنیم؟
    لطفا روندش رو توضیح بدید من رای ۶ ماه به ۹ماه رو گرفتم الان نمیدونم چیکار کنم

    1. سلام
      این رای به تامین اجتماعی نیز ابلاغ می شود تامین اجتماعی خودش مرخصی زایمان را از 6 ماه به 9 ماه افزایش می دهد. ولی شما هم رای را به شعبه تامین اجتماعی خودتان ارائه نمایید و روند اعمال آن را پیگیر باشید.

  6. سلام وقت بخیر
    امکان شکایت برای تمدید مرخصی زایمان، بصورت غیر حضوری وجود دارد؟
    ظاهرا این شرایط فراهم شده اما دسترسی به لینک برای دادخواست و آپلود اسناد گنگ بوده و مشخص نیست.
    اگر اطلاعی از این موضوع دارید لطف میکنید راهنمایی بفرمایید؟
    تشکر

    1. سلام
      برای ثبت شکایت برای افزایش مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 از دو روش می توانید در دیوان عدالت اداری طرح شکایت کنید:
      1- از طریق سامانه ساجد دیوان عدالت اداری برای شکایت کارگران
      برای استفاده از سامانه ساجد حتما باید قبلا در ثنا قوه قضایی ثبت نام کرده باشید. کارگران برای ثبت نام در سامانه ثنا باید از طریق دفاتر خدمات قضایی اقدام نماند.
      لینک سامانه ساجد https://sajed.divan-edalat.ir/
      وظایف ساجد:
      سامانه ساجد، سامانه ثبت و پیگیری درخواست های ارباب رجوع در دیوان عدالت اداری است. در حال حاضر این موارد در سامانه ساجد انجام می شود:
      – ثبت دادخواست های بدوی و تجدیدنظر
      – ثبت و پیگیری درخواست اعمال ماده 79 (درخواست بررسی مجدد توسط رییس دیوان) و درخواست ماده 89 (درخواست بررسی تعارض آرای شعب) از قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری
      – پیگیری ماده 80 (درخواست ابطال مصوبات)
      – ارسال پاسخ اخطار رفع نقص، لوایح و نامه ها به بخش های مختلف در دیوان عدالت اداری .

      2- شکایت در دیوان عدالت اداری کارگران از طریق دفاتر خدمات قضایی

  7. سلام
    من ۲۰ روز دیگه از مرخصی زایمانم مونده می‌خوام از سازمان تامین اجتماعی به دیوان عدالت برای افزایش مرخصی به ۹ماه شکایت کنم آیا ۲۰روز زمان کافیه برای این کار ؟

    1. سلام
      پاسخ دیوان قابل پیش بینی نیست.
      ولی اگر اقدام کنید و با تاخیر برسد باز هم تامین اجتماعی باید اعمال بکند.

  8. سلام من راننده کمپرسی معدن هستم .درشرکت پیمانکار کارخانه سیمان کارفرما برا حق بیمه ما راننده کامیون رد میکنه آیا کارسخت شامل حال مامیشه .درصورتی که صددرصد درشرایط کار سخت قرار داریم. ممنون از لطف شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر