مرخصی شیردهی دوقلو و بیشتر

مرخصی شیردهی دوقلو - چندقلو - تک فرزند
مرخصی شیردهی دوقلو – چندقلو – تک فرزند

در مقاله پست قبلی به طور مفصل درباره مرخصی بارداری، زایمان و شیردهی که مرخصی شیردهی مادران دارای یک فرزند شیرخوار بودند بحث شد.

در ادامه موضوع مرخصی شیردهی قوانین و مقررات تکمیلی مرخصی شیردهی و افزایش مرخصی شیردهی دوقلو و چند قلو به ترتیب تصویب ارائه می شود.

مرخصی شیردهی در قانون کار

همانطور که در پست قبلی با عنوان مرخصی بارداری، زایمان و شیردهی نیز توضیح داده شد در ماده 78 قانون کار (مصوب سال 1369 مجمع تشخیص مصلحت نظام) برای مادران پس از مرخصی زایمان و بازگشت به محل کار و تا پایان دو سالگی کودک باید مرخصی شیردهی تعلق بگیرد.

مدت مرخصی شیردهی در ماده 78 قانون کار به ازای هر سه ساعت کار نیم ساعت تعیین شده است. به عبارتی هر مادر شیرده در هر روز کاری می تواند یک ساعت از مرخصی شیردهی استفاده نماید.

مرخصی شیردهی دوقلو در قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی

در 22 اسفند 1374 مجلس شورای اسلامی قانون ترویج تغذیه با شیر مادر را برای افزایش حمایت از مادران شیرده شاغل و افزایش امنیت شغلی آنان تصویب کرد.

در تبصره 1 و 2 ماده 3 قانون ترویج تغذیه با شیر مادر مرخصی زایمان و مرخصی شیردهی مادران و تامین امنیت شغلی الزام شده است و جزئیات و شرایط اجرایی این مقررات را به آیین نامه اجرایی این قانون موکول کرده است.

متن ماده 3 قانون ترویج تغذیه با شیر مادر (مرخصی شیر دهی دوقلو)

‌ماده 3 – مرخصی زایمان تا سه (3) فرزند برای مادرانی که فرزند خود را شیر می‌دهند در بخش‌های دولتی و غیر دولتی چهار (4) ماه می‌باشد.

‌تبصره 1 – مادران شیرده بعد از شروع به کار مجدد در صورت ادامه شیردهی می‌توانند حداکثر تا 20 ماهگی کودک روزانه یک ساعت از مرخصی(‌بدون کسر از مرخصی استحقاقی استفاده کنند.

‌تبصره 2 – امنیت شغلی مادران پس از پایان مرخصی زایمان و در حین شیردهی باید تأمین شود.

قانون ترویج تغذیه با شیر مادر

مرخصی شیر دهی دوقلو در آیین نامه اجرایی قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی

در ماده 6 آیین نامه اجرایی قانون ترویج تغذیه با شیر مادر مصوب 21 آذر 1375 هیات وزیران از لحاظ مجموع مدت تفاوتی با ماده 78 قانون کار ندارد و در هر دوی این قوانین مجموع مدت مرخصی شیردهی چه برای تک فرزند و چه مرخصی شیردهی دوقلو و یا چند قلو تفاوتی قائل نشده است.

نکته جالب توجه در این ماده این است که مادران شیرده می توانند در طول یک روز کاری حداکثر یک ساعت از مرخصی شیردهی استفاده نمایند. مادران شیرده می توانند بر حسب نیاز این یک ساعت مرخصی شیردهی را حداکثر در سه نوبت می توانند استفاده نمایند.

نتیجه این ماده این است که در ماده 6 آیین نامه اجرایی قانون ترویج تغذیه با شیر مادر محدودیت به ازای هر سه ساعت کار نیم ساعت مرخصی را ندارد. در اغلب کارگاه ها که فاصله بین محل نگهداری نوزاد و محل کارگاه دور است در عمل استفاده از هر سه ساعت نیم ساعت مقدور نیست لذا مادران شیرده یک ساعت در انتهای ساعت کاری یا وسط ساعت کاری از این مرخصی استفاده می نمایند.

متن ماده 6 آیین نامه اجرایی قانون ترویج تغذیه با شیر مادر

‌ماده 6 – مادران مشمول این آیین‌نامه می‌توانند طی ساعات مقرر کار روزانه، حداکثر از یک ساعت مرخصی ساعتی استفاده کنند.

‌مادران یاد شده می‌توانند بر حسب نیاز کودک مرخصی مزبور را حداکثر در سه نوبت استفاده کنند.

آیین نامه اجرایی قانون ترویج تغذیه با شیر مادر

اصلاح مواد 5 و 6 آیین نامه اجرایی تغذیه با شیر مادر و افزایش مرخصی شیردهی دوقلو و چند قلو

هیات وزیران در مورخه 9 دی ماه 1383 مواد 5 و 6 آیین نامه اجرایی تغذیه با شیر مادر را اصلاح کرد و در این اصلاحیه مرخصی شیردهی دوقلو و چندقلو را افزایش داد.

در انتهای ماده 6 اصلاحی آیین نامه اجرایی تغذیه با شیر مادر مدت مرخصی شیردهی برای مادران دارای فرزند دوقلو و بیشتر 2 ساعت تعیین شده است و این مدت مرخصی را مادر می تواند حداکثر در سه نوبت در طول روز استفاده نماید.

متن ماده 6 اصلاحی آیین نامه اجرایی قانون ترویج تغذیه با شیر مادر

ماده 6 – مادران مشمول این آیین نامه می توانند طی ساعات مقرر در کار روزانه حداکثر از یک ساعت مرخصی ساعتی استفاده نمایند. مدران یاد شده می توانند بر حسب نیاز کودک، مرخصی یاد شده را حداکثر در سه نوبت استفاده کنند. مدت مرخصی ساعتی برای مادران دارای فرزند دوقلو و بالاتر به میزان دو ساعت می باشد.

ماده 6 اصلاحی آیین نامه اجرایی قانون ترویج تغذیه با شیر مادر

بدیهی است که برابر باتبصره 1 ماده 3 قانون ترویج تغذیه با شیر مادر مرخصی شیر دهی بدون کسر از مرخصی استحقاقی موضوع ماده 64 قانون کار خواهد بود.

کلیه قوانین مرخصی شیردهی دوقلو، یک قلو و چند قلو در یک نگاه

آخرین قوانین مرخصی شیر دهی یک و دو و چندقلو
آخرین قوانین مرخصی شیر دهی یک و دو و چندقلو

دانلود قوانین مرخصی شیردهی

نوشته های مشابه

9 دیدگاه

  1. باسلام
    تایم کاری ما تا چهار و نیم هست. یعنی برای پاس شیر باید یک ساعت زودتر محل کار را ترک کنم? فاصله محل کار تا منزل هم نیم ساعت است.

    1. سلام وقتتون بخیر
      ببخشید من یک پسر ۱سال و نیم و یک پسر ۳ساله دارم.
      در شهرک صنعتی کارشناس آزمایشگاه هستم.
      محل کار تا منزل ۳۰ دقیقه زمان نیازه.
      ساعت کاری از ۷تا۳هست.
      امکانش هست یک روز کامل ازاین مرخصی استفاده کنم؟
      یا در صورت استفاده نکردن اضافه کاری میدن؟

  2. با سلام
    من کارمند بیمارستان هستم ساعت کاریم از ۸ تا ۳.۵ هست پاس شیر رو برای من اینطوری حساب میکنن که میگن موظفی تقسیم بر ۸ .اگه هم کمتر از موظفی کار کرده باشی اون کارکرد رو تقسیم بر ۸ میکنن تازه اگه مرخصی استحقاقی هم گرفته باشه اول مرخصی استحقاقی رو از ساعت کارکرد کم میکنن بعد تقسیم بر ۸ میکنن آیا درسته؟

    1. سلام
      پاس شیردهی نباید از کارکرد کسر شود. شرایط مرخصی شیردهی دقیقا عین مرخصی استحقاقی است و باید مزد و مزایای آن پرداخت شود.

    1. سلام
      در مواد 78 و 75 قانون کار منعی برای ارجاع کار در شب برای مادران شیرده وجود ندارد.

  3. من کارمند بخش اداری بیمارستان دولتی هستم و داری دوقلو حالا گفتن تا دو سالگی من میتونم از دو ساعت مرخصی برا شیردهی استفاده کنم بعد از دو سالگی میشه یک ساعت تا پایان ۷ سالگی ،خواستم بدونم این صحت داره یا نه ،بخش نامه است قبلاً گفتند تا پایان ۶ سالگی دو ساعت هست

  4. سلام و ادب
    ببخشید من ی بچه یکساله و ی بچه چهارساله بنده بایدچند ساعت استفاده کنم

    1. با سلام
      طبق قانون کاهش ساعت کار بانوان شاغل و مادران دارای شرایط خاص، مادرانی که دارای فرزند زیر 6 سال تمام هستند هر هفته 36 ساعت موظف به کار هستند. در صورتیکه مادری همزمان دارای دو فرزند باشد صرفا میتواند از امتیازات یکی از فرزندان استفاده کند.
      برای مطالعه کامل قانون کاهش ساعت کار بانوان و مادران دارای شرایط خاص به لینک زیر مراجعه کنید.

      آیا مادران دارای فرزند زیر ۶ سال ساعات کار کمتری دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر