مرخصی کارگران با قرارداد های موقت یک ساله و کمتر از آن

قانون مرخصی وزارت کار
قانون مرخصی وزارت کار

قانون مانده مرخصی کارگران با قرارداد های موقت یک سال و کمتر از آن

در قانون کار مرخصی کارگران با قرارداد های موقت و نحوه ی برخورد با آن چگونه است؟ اگر مدت قرارداد کار کارگری یک سال و یا کمتر از آن باشد بحث ذخیره 9 روز موضوع ماده 66 قانون کار در مورد این قراردادها موضوعیت ندارد. در واقع موضوع ذخیره مرخصی 9 روز موقعی اتفاق می افتد که قرارداد کارگران یک سال را تکمیل کرده و وارد سال دوم شود. بنابراین قراردادهای کار حتی یک سال مانند شرکت های خدماتی تامین نیرو در پایان قرارداد کار یک ساله و یا قراردادهای کمتر از آن باید مانده مرخصی کارگران را از مرخصی استحقاقی 26 روز کاری محاسبه نمایند.

در مقاله قبلی با عنوان نحوه ی محاسبه مانده مرخصی کارگران قانون کار در مورد نحوه ی محاسبه مبلغ بازخرید مرخصی کارگران قانون کار به طور کامل با مثال بحث شده است که می توانید مطالعه نمایید.

مثال 1 : کارگری با قرارداد کار یک سال تمام که از اول تیر 1398 شروع شده و در پایان خرداد 1399 به اتمام رسیده است در طول این مدت از 14 روز مرخصی استفاده کرده است. در اتمام این قرارداد کار باید کسر مرخصی استفاده شده از 26 روز یعنی 12 روز محاسبه و بازخرید شود.

مثال 2 : کارگری با قرارداد کار 3 ماهه از اول سال 1399 لغایت پایان خرداد 1399 مشغول به کار بوده است. در طول این مدت 2 روز از مرخصی استفاده کرده است. مرخصی استحقاقی برای سه ماه به نسبت از یک سال و 26 روز محاسبه می شود. برای محاسبه تناسب هم می تونیم از تناسب روزانه و یا ماهانه استفاده کنیم. چون رقم رندی به دست نخواهد آمد به نظر می رسد محاسبه به صورت تعداد روزهای قرارداد کار از کل مرخصی استحقاقی سالانه به ساعت کار دقیق تر و ساده تری باشد.

مرخصی استحقاقی سالانه کارگر 26 روز 7 ساعت و 20 دقیقه معادل 190 ساعت و 40 دقیقه است. به صورت محاسبات جبری و با استفاده از ماشین حساب به صورت زیر خواهد بود. رند کردن قسمت اعشاری باعث اختلاف محاسبات در حد چند دقیقه خواهد شد.

نحوه ی مرخصی سالانه مرخصی به ساعت و دقیقه

فرمول محاسبه مرخصی قانون کار به ساعت
فرمول محاسبه مرخصی قانون کار به ساعت

تبدیل190 ساعت و 0.6666667 ساعت به ساعت و دقیقه به این صورت انجام می پذیرد که قسمت صحیح همان ساعت است و قسمت اعشار اگر به عدد 60 ضرب شود تبدیل به دقیقه می شود. در این مثال حاصل ضرب 0.6666667 در 60 برابر با 40 دقیقه خواهد شد. اگر محاسبات بالا را با استفاده از ماشین حساب انجام دهیم مقدار اعشار بیشتر است که می توانیم به0.67 نیز تقریب بزنیم.

فرمول محاسبه مرخصی کارگران با قرارداد های موقت

فرمول محاسبه مرخصی قانون کار قراردادهای کار موقت به ساعت
فرمول محاسبه مرخصی قانون کار قراردادهای کار موقت به ساعت

کارگر در طول مدت قرارداد کار 2 روز کاری با ساعات کاری 7 ساعت و 20 دقیقه استفاده کرده است. با کسر  مرخصی استفاده (14 ساعت و 40 دقیقه) شده از کل مرخصی استحقاقی (48 ساعت و 35 دقیقه) مانده مرخصی این کارگر به میزان 33 ساعت و 55 دقیقه به دست می آید.

برای محاسبه تناسب از روش های محاسباتی دیگری نیز می توان استفاده نمود که در نهایت قسمت اعشار و دقیقه مقداری باهم متفاوت خواهد بود.

مرخصی روزانه کارگران با قرارداد های موقت

در قانون کار هر روز کاری در کارهای عادی معادل 7 ساعت و 20 دقیقه در نظر گرفته شده است. ممکن است در برخی کارگاه های و در برخی مشاغل هر کارگاه ها کار روزانه برابر با این ساعات کار و یا بیشتر از آن و یا کمتر باشد. در کارهایی که ساعات کار روزانه 7 ساعت و 20 دقیقه است اگر کارگری از مرخصی استحقاقی به مدت یک یا چند روز استفاده نماید به ازای هر روز مرخصی به مدت 7 ساعت و 20 دقیقه از کل مرخصی استقحاقی وی کسر می گردد.

مرخصی ساعتی کارگران با قرارداد های موقت

ممکن است در برخی موارد کارگر نیاز داشته باشد از مرخصی کمتر از یک روز استفاده نماید. به عنوان مثال کارگری بخواهد به مدت 4 ساعت از یک روز کاری را از مرخصی ساعتی استفاده نماید.

در چنین شرایطی این مدت مرخصی به صورت یک روز کامل از مرخصی وی کسر نمی شود بلکه برابر با همان ساعاتی که از مرخصی استفاده نموده باید از مرخصی استحقاقی کل وی کسر شود.

در ماده 70 قانون کار نیز این موضوع پیش بینی شده است و مرخصی های کمتر از یک روز نیز جزو مرخصی استحقاقی محسوب شده اند.

تعطیلات بین مرخصی استحقاقی

 اگر کارگری بیش از یک روز مرخصی بگیرد و در داخل مدت مرخصی استحقاقی جمعه و یا تعطیل رسمی دیگر وجود داشته باشد تعطیلات رسمی جزو مرخصی استحقاقی کارگر محسوب نخواهند شد.

به عنوان نمونه کارگری از چهارشنبه تا یک شنبه هفته بعد مرخصی گرفته باشد. از چهارشنبه تا یک شنبه 5 روز است. چون یکی از روزها جمعه  است بنابراین 4 روز از مرخصی کارگر کسر می شود.

در کارهای نوبت کاری که جمعه و یا تعطیل رسمی جزو موظفی کارگر است این روال صحیح نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر