0 تا 101 بیمه بیکاری و شرایط دریافت آن

صفر تا صد بیمه بیکاری و شرایط دریافت آن
صفر تا صد بیمه بیکاری و شرایط دریافت آن

بیمه بیکاری چیست؟ 

برای اینکه با صفر تا صد بیمه بیکاری و شرایط دریافت آن آشنا شویم، در ابتدا باید بدانیم که بیمه بیکاری چیست؟ این نوع از بیمه، تسهیلاتی قانونی بوده که قانون‌گذار برای آن دسته از کارگران که به صورت غیر ارادی مجبور به ترک شغل خود شده‌اند، در نظر گرفته است.

برخی افراد اعتقاد دارند که بهتر است شاغلین حتی در صورت بیکاری نیز از دریافت این تسهیلات خودداری کنند. اما برخی دیگر خلاف این نظر را داشته و اعتقاد دارند حقوق بیمه بیکاری می‌تواند فرد را تا زمان پیدا کردن شغل جدید یاری دهد.

استفاده از بیمه بیکاری شاید در ابتدا ساده به نظر برسد، اما وجود حالت‌ها و موارد استثنا در آن، باعث شده تا بسیاری از افراد ابهامات و سوالات زیادی در این خصوص داشته باشند. مهم‌ترین سوالات و ابهاماتی که ممکن است این افراد در ذهن داشته باشند، به صورت زیر است: 

  • بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
  • بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟
  • آیا بیمه بیکاری جزء سابقه محسوب می‌شود.
  • بیمه بیکاری بعد از چند ماه تعلق می‌گیرد؟
  • و …

  

ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا به تمامی این سوالات و برخی موارد دیگر پاسخ بدهیم.

مقاله بیمه بیکاری کارگران اخراج شده! آیا تعلق نمی گیرد یا می گیرد؟ را مطالعه نمایید.

بیمه بیکاری تامین اجتماعی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

1- بیکاری غیرارادی: منظور از واژه غیراداری دو حالت خاص دارد. یک حالت آن است که شما به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، حریق، زلزله و امثال آن از کار بیکار   شده باشید. حالت دیگر آن است که شما به علت تغییرات ایجاد شده در واحد محل کار از کار بیکار شده باشید. به عنوان مثال، یک کارخانه به علت کاهش تقاضا نیاز به تعدیل نیرو و کاهش هزنیه‌ها دارد و شما را اخراج می‌کند. البته این تغییرات از ناحیه واحد محل کار باید به تایید وزارت کار و همچنین شورای عالی کار برسد.

2-داشتن تابعیت ایرانی: برای استفاده از این مستمری نیاز است که شما دارای تابعیت ایرانی بوده و افرادی که تابعیت ایرانی ندارند نمی‌توانند آن را دریافت کنند. البته این دسته از افراد ممکن است حالت‌های مختلف داشته باشند.

3-تابع قانون کار: نیاز است که افراد قبل از بیکار شدن در واحد محل کار تحت پوشش قانون کار و قانون تامین اجتماعی بوده باشند. یعنی برای آنها توسط واحد مربوطه اصطلاحا بیمه رد شده باشد. بنابراین کسانی که به صورت غیررسمی فعالیت می‌کنند، از دریافت این مزایا محروم می‌شوند.

4-سابقه بیمه: افراد باید قبل از آنکه بیکار شوند، به مدت 6 ماه سابقه بیمه تامین اجتماعی داشته باشند. البته افرادی که به علت حوادث غیرمترقبه که به آن اشاره شد بیکار می‎شوند، از داشتن این شرط معاف هستند و نیازی به سابقه بیمه ندارند.

5-در صورت امکان بعد از سربازی: افراد مجردی که در دوران دریافت بیمه بیکاری به خدمت اعزام شوند، مستمری آنها قطع خواهد شد. بعد از پایان خدمت چنانچه باز هم واحد کار از اشتغال آنها امتناع کند، می‌توانند ادامه مقرری خود را دریافت کنند. در واقع ادامه همان مقرری بوده که قبل از سربازی پرداخت می‌شده است.

شرایط دریافت یا عدم دریافت بیمه بیکاری چیست؟
شرایط دریافت یا عدم دریافت بیمه بیکاری چیست؟

بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟ 

  1. صاحبان مشاغل آزاد: بسیاری از افراد جامعه مانند کسبه بازار یا کسانی که به هر نحوی شغل آنها آزاد محسوب می‌شود، نمی‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند. همچنین کسانی که جزء بیمه اختیاری محسوب می‌شوند نیز از مشمولان دریافت آن خارج هستند. 
  2. افراد اتباع خارجی: همانطور که قبلا هم ذکر شد افرادی که اتباع سایر کشورهای دیگر بوده و فاقد تابعیت ایرانی هستند، نمی‌توانند از این مزایا استفاده کنند. هر چند ممکن است این مساله نیز حالت‌های خاص خود را داشته باشد. 
  3. ترک کار اختیاری: چنانچه شما به صورت ارادی اقدام به ترک کار کرده باشید، از این نوع بیمه محروم خواهید شد. به عنوان مثال، اگر شما از شغل خود به هر دلیل استعفا داده باشید، قادر به استفاده از مستمری بیمه بیکاری نخواهید بود. 
  4. بازنشستگان و از کار افتادگان: افرادی نیز که بازنشسته شده‌اند خارج از دایره مشمولان این مزایا قرار دارند. همچنین افرادی که تحت عنوان از کار افتادگان کلی نیز شناخته می‌شوند، قادر به استفاده از آن نیستند. هر چند بیمه بیکاری و بازنشستگی حالت‌ها و موارد مرتبط زیادی دارند. 
  5. رد درخواست: ممکن است درخواست شما بنا به هر دلیلی از جانب اداره کار رد شود و به این ترتیب نمی‌توانید از این مزایا استفاده کنید. هر چند در این خصوص نیز سازوکارهای لازم برای اعتراض در نظر گرفته شده است.

پس بیمه بیکاری و شرایط دریافت آن برای متقاضی باید مطابق با قانون بیمه بیکاری مهیا باشد. در غیر این صورت با درخواست بیمه بیکاری در اداره کار و تامین اجتماعی مخالفت می شود.

آیا بیمه بیکاری جزء سابقه بیمه و بازنشستگی محسوب می‌شود؟ 

بسیاری نگران هستند که استفاده از بیمه بیکاری در میزان سوابق بیمه‌ای آنها اثر منفی داشته و بدین صورت دیرتر بتوانند از مزایای بازنشستگی استفاده کنند. از این رو برای آنها سوال است که آیا بیمه بیکاری جزء سابقه محسوب می شود یا خیر؟

در این خصوص باید گفت که براساس قوانین و مقررات فعلی، مدت زمان دریافت این مقرری نیز جزء سوابق بیمه‌ای فرد جهت بازنشستگی یا موارد دیگر محسوب می‌شود. بنابراین جای نگرانی نیست.

بیمه بیکاری بعد از چند ماه از بیکاری تعلق می‌گیرد؟ 

افرادی که بیکار می‌شوند تمایل دارند هر چه زودتر مقرری و مستمری در این خصوص را دریافت کنند تا بتوانند از پس هزینه‌های زندگی خود برآیند. این مدت زمان تا حدودی به خود شما و پیگیری‌های لازم از جانب شما نیز بستگی دارد.

در قانون اینگونه ذکر شده که فرد بیکار باید نهایتا در مدت 30 روز بعد از بیکاری خود مدارک و مستندات لازم را به اداره کار و تامین اجتماعی محل سکونت تحویل دهند.

دقت کنید که چنانچه در ظرف مدت 30 روز اقدام نکنید، کار شما به مشکل برخواهد خورد. یعنی در این صورت تا 3 ماه پس از بیکاری فرصت دارید که مدارک خود را مبنی بر داشتن عذر موجه جهت عدم اقدام، به همان اداره کار محل سکونت خود تحویل دهید. حال در اینجا ممکن است عذر شما را بپذیرند یا خیر! 

به هر حال، بعد از تحویل این مدارک به اداره کار محل اشتغال، اداره کار موظف است نهایتا 30 روز بعد از تحویل مدارک بیمه بیکاری از جانب شما، نظر خود را در خصوص واجد شرایط بودن یا نبودن شما اعلام کند.

در صورت احراز شرایط باید شما را به سازمان تامین اجتماعی جهت دریافت مقرری معرفی کند. سپس تامین اجتماعی نیز پس از بررسی‌های لازم و در صورت داشتن شرایط، نهایتا پس از ماه بعد نسبت به پرداخت مقرری شما اقدام خوهد کرد.

توجه: با این اوصاف می‌توان گفت چنانچه خود شما در اولین زمان ممکن برای این کار اقدام کنید، نهایتا بین 40 تا 50 روز بعد می‌توانید مقرری خود را دریافت کنید. اما قطعا این زمان می‌تواند بسیار کمتر و حتی بیشتر از این بازه زمانی گفته شده باشد. 

قانون بیمه بیکاری 

بیمه بیکاری و شرایط دریافت آن در قانون بیمه بیکاری تعیین شده است. تنها قانون این حوزه در سال 1369 توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و هم‌اکنون هم در حال اجرا بوده و قانون جدید دیگری به تصویب نرسیده است. این قانون دارای 14 ماده قانونی و بخش‌های مختلف است.

در این بخش‌ها در مورد شرایط، مراحل و نحوه استفاده از این نوع بیمه توضیح داده شده است. ما تلاش کرده‌ایم تا در اینجا از تمام بندهای مختلف این قوانین استفاده و استناد کنیم که نیازی به مطالعه آن نداشته باشید.

با این حال، مساله این است که امکان دارد در برخی از نقاط مسئولین ادارات کار و رفاه اجتماعی به صورت شخصی یا سلیقه‌ای برخورد کنند که قطعا میزان این نوع رفتارها بسیار کم خواهد بود. 

 حقوق و مقرری ماهانه بیمه بیکاری چقدر است؟ 

در این خصوص قانون اینگونه توضیح داده که باید به اندازه 55 درصد از متوسط مزدی که فرد به صورت روزانه دریافت می‌کند، به عنوان مقرری بیمه بیکاری به وی تعلق می‌گیرد. اما این موضوع دو شرط اساسی دارد.

شرط اول: ابتدا آنکه نباید میزان مبلغی که فرد دریافت می‌کند کمتر از حداقل دستمزد همان سال باشد. یعنی به عنوان مثال، اگر حداقل دستمزد سال 99 به میزان دو میلیون تومان است، فرد نباید کمتر از این مقدار را دریافت کند.

بنابراین اگر 55 درصد از دستمزدتان مبلغ ناچیزی خواهد بود نگران نباشید. این مبلغ نباید از دو  میلیون تومان کمتر شود. 

شرط دوم: نباید میزان مقرری دریافتی فرد از 80 درصد متوسط دستمزد وی بیشتر باشد. به عنوان مثال، ممکن است فردی بسیار بیشتر از حداقل دستمزد حقوق بگیرد و 5 میلیون حقوق ماهانه وی باشد.

این فرد نهایتا باید 80 درصد از این مبلغ را دریافت کند. بنابراین به نوعی یک کف و یک سقف برای آن در نظر گرفته شده است تا چندان با هم اختلاف نداشته باشند.

بحث دیگری که بر روی میزان مبلغ بیمه بیکاری تاثیرگذار است، مجرد یا متاهل بودن و همچنین تعداد فرزندان یا افراد تحت تکفل است که بر روی میزان مبلغ دریافتی تاثیرگذار خواهد بود. 

 آیا به بیمه بیکاری عیدی تعلق می گیرد؟

متاسفانه عیدی و پاداش برای بیمه بیکاری وجود ندارد. بیمه بیکاری یک نوع حمایت از طرف صندوق بیمه بیکاری است و سازمان تامین اجتماعی که متولی این صندوق است موظف است با وجود دریافت حق بیمه، به بیمه شدگانی که بیکار می شوند به صورت موقت مقرری بیمه بیکاری پرداخت کند. اما وظیفه ای در قبال پرداخت عیدی و پاداش بیمه بیکاری ندارد. قانون عیدی و پاداش فقط کارفرما را مکلف کرده است تا عیدی و پاداش را به ازای هر سال کار معادل یک ماه آخرین حقوق به کارگران پرداخت می شود.

 عواقب گرفتن بیمه بیکاری چیست؟ 

این سوال نیز جزء سوالات بسیار پرتکرار در بحث بیمه بیکاری است. متقاضیان استفاده از این تسهیلات معمولا این سوال را در ذهن دارند که:

معایب استفاده از بیمه بیکاری یا به عبارتی دیگر مزایای استفاده نکردن از بیمه بیکاری چیست؟ 

در پاسخ باید گفت که در این خصوص چندان جای نگرانی نیست. اینگونه نیست که استفاده از این مقرری تاثیر بسیار منفی در آینده داشته باشد. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد مدت زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری جزء سابقه افراد از لحاظ بازنشستگی محسوب می‌شود. 

اما نکته اساسی در خصوص عواقب گرفتن بیمه بیکاری به حقوق بازنشستگی افراد برخواهد گشت. میزان مستمری بازنشستگی براساس پرداختی دو سال آخر کار محاسبه خواهد شد.

چنانچه فردی در دو سال آخر منتهی به بازنشستگی به سر می برد و حقوق وی از حداقل حقوق و دستمزد قانون کار بیشتر است در صورت استفاده از بیمه بیکاری که مبلغی پایین تر از حقوق دوران اشتغال فرد است منجر به کاهش مستمری از بازنشستگی بیمه بیکاری بگیر خواهد شد.

جزئیات بیمه بیکاری 1400
جزئیات بیمه بیکاری 1400

حداقل مبلغ بیمه بیکاری سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

اشاره کردیم حداقل مبلغی که دریافت خواهید کرد؛ برابر با حقوق پایه وزارت کار است و این مبلغ، هر ساله با توجه به لایحه بودجه و تصمیمات دولت تغییر می‌کند. مبلغ بیمه بیکاری ۹۹، حداقل حقوق یک میلیون و نهصد و یازده هزار تومان تعیین شده بود که برای سال جدید قطعا با افزایش روبرو خواهد بود. سال ۹۹، مبلغ افزایش حقوق نسبت به سال گذشته در لایحه بودجه ۱۵% پیش‌بینی شده بود.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، برای کارمندان دولت افزایش ۲۵ درصدی حقوق در نظر گرفته شده است. بنابراین بسیاری معتقدند احتمالا افزایش حقوق کارگران هم به میزان ۲۵% خواهد بود. این مسئله به آن معناست که مبلغ بیمه بیکاری سال ۱۴۰۰ هم ۲۵% افزایش خواهد داشت.

البته حداقل حقوق کارگر در سال ۱۴۰۰ باید به تصویب شورای عالی قانون کار برسد. در این شورا نمایندگان کارگری و کارفرمایان حضور خواهند داشت. بنابراین ممکن است حقوق کارگران بیشتر یا کمتر از ۲۵% افزایش داشته باشد.

البته مبلغ بیمه بیکاری سال ۱۴۰۰ می‌تواند با توجه به حقوقی که دریافت می‌کردید و تعداد افراد تحت تکفلتان، افزایش بیشتری داشته باشد. به‌طور مثال، در سال گذشته حداقل مبلغ پرداختی، حدود ۲ میلیون تومان بود. اما برخی افراد تا ۵ یا ۶ میلیون تومان هم از این محل کمک هزینه دریافت می‌کردند.

پرداخت بیمه بیکاری در سال جدید و مشکلات پیش رو

بحران‌های بیکاری ناشی از شیوع بیماری کرونا و تحریم‌ها، بسیاری از خانواده‌های ایرانی را با مشکلات جدی مواجه کرده است. بر اساس برخی آمارها، بیش از یک میلیون فرد شاغل، کار خود را به دلیل همه‌گیری از دست داده‌اند. این موج جدید می‌تواند پرداخت مبلغ بیمه بیکاری سال ۱۴۰۰ را با مشکل جدی مواجه کند. چرا که منبع پرداخت مقرری بیمه بیکاری صندوق بیمه بیکاری است و ورودی صندوق بیمه بیکاری همان حق بیمه 3 درصد کارگران است که به صورت ماهانه همراه با حق بیمه ماهانه پرداخت می شود.

چنانچه تعداد کارگران بیمه پرداز کاهش یابد و تعداد بیمه بیکاری بگیران افزایش پیدا کند منابع این صندوق با رشد منفی مواجه شده و در صورت اداره بیشتر این روند ممکن است پرداخت مقرری بیمه بیکاری با مشکلات تامین منابع مواجه شود.

جمع‌بندی

بیکاری و از دست دادن شغل برای هر فرد، علاوه بر آسیب‌های اقتصادی و معیشتی، فشار روانی هم در پی خواهد داشت. از اواخر سال گذشته، شیوع بیماری کرونا، خصوصی‌سازی‌ها و تعدیل نیروی گسترده، موجب شد موجی از بیکاری در سراسر کشور اتفاق بیفتد. تا جایی که بیش از یک میلیون شاغل، کار خود را از دست دادند.

به نظر می‌رسد این موج گسترده در سال ۱۴۰۰ هم ادامه داشته باشد. خوشبختانه امکاناتی برای این شرایط در نظر گرفته شده و بیکار شدگانی که سابقه بیمه داشته باشند؛ می‌توانند مبلغی را به‌عنوان مقرری در زمان بیمه بیکاری از سازمان تامین اجتماعی دریافت کنند. در این مقاله از سایت کارتابان به همین مسئله پرداخته‌ایم.

حداقل میزان این کمک هزینه، برابر با حقوق پایه وزارت کار خواهد بود. بنابراین حداقل مبلغ بیمه بیکاری سال ۱۴۰۰ با افزایش حقوق کارگران مرتبط است.

احتمال می‌رود افزایش حقوق کارگران مشمول قانون کار هم بیشتر از ۲۵ درصد در نظر گرفته شود. البته این مسئله باید در شورای عالی قانون کار بررسی شود. در صورت تصویب، حداقل مبلغ بیمه بیکاری سال ۱۴۰۰ نسبت به مبلغ آن در سال ۹۹ از ابتدای سال 1400 حقوق بیمه بیکاری نیز از ابتدای سال این افزایش را دریافت خواهند نمود.

سوالات متداول درباره بیمه بیکاری و شرایط دریافت آن

نوشته های مشابه

38 دیدگاه

  1. سازو کار اعتراض به نظر کارشناس تامین اجتماعی (که تو متن بهش اشاره کردید)چیه؟چجوری باید اقدام کرد؟آیا مهلتی وجود داره برای اعتراض؟

    1. سلام
      می توانید به صورت کتبی به اداره کار اعتراض خود را ارائه کنید. مهلت خاصی در قانون پیش بینی نشده است.

  2. با سلام . آیا مستخدمین پیمانی دستگاههای دولتی که تابع قانون خدمات کشوری ولی از نظر بیمه تابع قانون تامین اجتمایی هستند مشمول بیمه بیکاری میشوند یا خیر

  3. سلام
    من بیمه بیکاری درخواست دادم الان میگن چون بازرس یک شرکت در سال ۱۳۸۴ بودم نمیتونم بگیرم با وجود اینکه شرکت سود صفر داره چیکار میتونم انجام بدم که حقم رو بگیرم؟

    1. تامین اجتماعی یک دستورالعمل ها و روال هایی دارد که هرچند با آن مغایرت، اعضای شرکت هارا به عنوان شاغل در نظر میگیرد. یا باید از شرکت خارج شد و یا پس از ربط درخواست بیمه بیکاری در دیوان عدالت اداری شکایت کرد. چون فرایند رسیدگی و صدور رای در دیوان عدالت اداری زمان بر است بنابراین خروج از شرکت گزینه مناسبی است.

  4. من 10سال در هتل مشغول بودم الان بدلیل مشکلات بوجود آمده برای مدیریت هتل تصمیم دارند که ببندند و از کارکنان اقرار نامه میگیرند که من امضا نکردم، بیمه بیکاری تعلق میگیرد؟

  5. سلام
    من 3سال از آزمایشگاه بیمه بودم بعد از تعطیل شدن آزمایشگاه مدت 18ماه بیمه بیکاری رو شامل شدم ولی بعد از 5ماه استفاده از بیمه بیکاری مجبور به انصراف شدم ولی بعد از 1ماه بیمه از نهضت پرداخت کردم آیا می توانم از بیمه بیکاری استفاده کنم؟ چون 13ماهم موند و هنوز بیکار هستم

  6. باسلام.بنده مدرک تحصیلی ام گم شده.تو این چندروزه هم نتونستم کاری صورت بدم برای گرفتنش.۴روز دیگه مهلت برای اعلام بیکاریم مونده.چکارکنم

      1. سلام
        با توجه به اینکه گزینه مدرک تحصیلی در سامانه بیمه بیکاری جزو الزامات است برروی یک برگه بنویسید که مدرک تحصیلی گم شده است. علاوه بر مدرک تحصیلی نهایی می توانید هر مدرکی که از دوران تحصیل دارید بارگذاری کنید.

    1. سلام
      خیر. در صورتی که قرارداد کار شفاهی باشد برای دریافت بیمه بیکاری ابتدا باید از کارفرما شکایت شود. در صورتی که قرارداد کار کتبی وجود داشته باشد درخواست بیمه بیکاری بدون شکایت هم امکانپذیر است.

  7. سلام
    در خصوص شرایط دریافت بیمه بیکاری، در کارهای پروژه ای که پروژه مشمول ماده 48 شرایط عمومی پیمان میشود (یعنی خاتمه پیمان نه اتمام کار) آیا بیمه بیکاری تعلق میگیرد؟

    1. سلام
      با توجه به اینکه ماده 48 شدن قرادادهای پیمانکاری خارج از اراده کارگر و کارفرما محسوب می شود اصولا باید بیکاری ناشی از آن غیرارادی باشد. نظر اداره کار و تامین اجتماعی مربوطه در این خصوص نافذ است و در صورتی که این دو مخالف باشند کارگر می تواند در دیوان عدالت اداری اعتراض کند.

  8. سلام
    من ۳۰سال سابقه بيمه دارم که ۲سالش بیمه بیکاری گرفتم میخواستم بدونم ایا ۲۸ روز دریافتی حقوق دارم یا ۳۰روز

  9. سلام شش ماه بیمه بودم هشت ماه سر کار کار پیمانکاری بوده به دلایلی بهش کار نمیدن ما هم بیکار شدیم ایا میشه از بیمه بیکاری استفاده کرد ممنون

    1. سلام
      بنده از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱ کار کردم ۱۲ ساعت شب حقوق ۱۴۰۱ من شده ۹۵۰۰۰۰۰ با این همه سابقه کاری آیا درست حساب شده یا نه اگه نه باید به کجا مراجعه کنیم تا حقمون رو بگیریم
      و ماه هایی که سی و یک روز بود رو سی روزه حساب میشد بعد حقوق از یه ماه بعد جدید میشد مثلا موقع کرونا از برج دو اومدیم اما از برج سه پول جدید می گرفتیم آیا درسته یا اشتباه حساب کردن؟

  10. سلام‌ خدمت مدیر محترم.
    من ۱۳۶ ماه و ۱۴ روز بیمه واسم رد شده میشه بهم بگید چند ماه بیمه بیکاری بمن تعلق میگیره .
    باتشکر

  11. سلام
    من در یک شرکت خصوصی کار میکردم که با حقه و ترفند از من امضا گرفتن که تمامی حق و حقوق خودم دریافت کردم و هیچگونه ادعایی ندارم. حالا میخوام که بیمه بیکاری بگیرم چون گفتن دیگه نیا.حالا میخوام برای بیمه بیکاری به من نامه بدن هیچ کدوم جوابگو نیستن و من و اذیت میکنن.باید کجا شکایت کنم و اصلا آیا نتیجه میگیرم چون امضا دادم و در آخر اینکه من تقریبا دوازده سیزده سال سابقه بیمه دارم که تقریبا پنج سال اون همین آخر و در این شرکت خصوصی بوده اگر تعلق بگیره چند ماه به من بیمه بیکاری میدن و اینکه متاهل هستم.ممنون

  12. سلام وقت بخیر
    بیمه بیکاری ک درخواست دادم مجرد بودم الان متاهلم چطور و کجا باید درخواست بدم که متاهلی بهم تعلق بگیرد ؟

    1. سلام
      افزایش مدت بیمه بیکاری پس از متاهل شدن با ارائه مدارک ازدواج به تامین اجتماعی و اداره کار اعمال می شود.

  13. سلام من ده سال داخل یک شرکت بودم اخراج شدم بعد یک کار گیرم آمد دیگر دنبال بیمه بیکاری نرفتم حالا هفت ماه داخل یک شرکت دیگر رفتم اینم عدم نیاز برام زدن آیا بیمه بیکاری بهم تعلق می گیرد بیست سال هم سابقه دارم

  14. سلام
    قبلا 133 ماه کار کرده ام و سپس بیکار شده ام و تقاضای بیمه بیکاری کرده و مشمول مدت 26 ماه استفاده از بیمه بیکاری شدم. پس از هیجده ماه استفاده از بیمه بیکاری در جایی مشغول به کار شدم و بیمه بیکاری قطع شد. بر طبق قوانین فعلی اگر چند سال بعد دوباره بیکار شوم آیا مدت زمان استفاده از بیمه بیکاری جزء سوابق بیمه برای استفاده مجدد از بیمه بیکاری محاسبه خواهد شد یا خیر؟/

  15. من در یک اداره دولتی به مدت 4سال به صورت شرکتی مشغول به کار هستم هرسال با یک شرکت جدید برنده مناقصه کار میکنم آیا بیمه بیکاری به بنده تعلق میگیرد

  16. سلام برای اقدام جهت بیمه بیکاری باید میگن باید1سال درآخرین کارگاه مشغول باشی و حداقل 6ماه بیمه رد شده باشدآیادرست است؟درصورت صحیح بودن اگر در شرکت اول9ماه بیمه داشته باشی و3ماه آخر شرکت انتقال شده باشد به شرکتی دیگر اما همان کار را انجام دهیم آیا مشمول بیمه بیکاری می شویم؟ سپاسگذارم.

    1. سلام
      شرط یک سال سابقه کار در آخرین کار برای دریافت بیمه بیکاری در مواردی که بیکاری ناشی از اتمام قرارداد کار است از طرف برخی ادارات کار و تامین اجتماعی با استناد به تفاهم نامه بین سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار است.
      این بند از تفاهم نامه از طرف هیات عمومی دیوان عدالت اداری ابطال شده است.
      در صورتی که بیکاری در اثنای قرارداد کار و یا قرارداد کار شفاهی باشد و کارگر با شکایت درخواست بیمه بیکاری نماید شرط یک سال سابقه کار در آخرین کارگاه لازم نیست.
      برای دریافت بیمه بیکاری حداقل 6 ماه سابقه بیمه نیاز است. برای شرایط شما بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد و این احتمال وجود دارد که به دلیل توضیحات سطر اول در برخی موارد مشکلاتی پیش آید.

  17. سلام من میخوام برای بیمه بیکاری اقدام کنم مدرک تحصیلی تو آتیش سوخته آموزش و پرورش هم چیزی بهم نمیده فقط یه فرم دارم که من را معرفی کرده برای دبیرستان آیا همین کافیه یا مشکل برام پیش میاد؟

    1. سلام
      مدرک تحصیلی از مدارک مورد نیاز بیمه بیکاری است ولی پایین و بالا بودن آن تاثیری در مبلغ ندارد. در صورت بیسوادی به کلاس های آموزشی ارجاع می شود. همان را بارگذاری کنید و در صورتی که نقص مدرک زدند توضیح دهید.

  18. سلام. در حال حاضر قصد دارم برای بیمه بیکاری اقدام کنم ولی احتمالا تا سه ماه آینده بیکار هستم و بعد مشغول به کار میشم. سوالم اینه که اگر الان برای این سه ماه از بیمه بیکاریم استفاده کنم و بعدش مشغول به کار بشم و بیمه بیکاری قطع بشه، در آینده دیگه نمیتونم مجددا از بیمه بیکاری در صورت دوباره بیکار شدن استفاده کنم؟

    1. با سلام
      تعداد دفعات دریافت بیمه بیکاری نامحدود است.
      برای دریافت بیمه بیکاری نیاز به نامه عدم نیاز است و در صورت استعفا بیمه بیکاری تعلق نمی گیرد. در صورت عدم ارائه نامه عدم نیاز از جانب کارفرما خللی در فرآیند بیمه بیکاری بوجود نمی آید در جریان رسیدگی به درخواست و پرونده بیمه بیکاری به بازرسی کارشناسان اداره کار و تامین اجتماعی ارجاع می شود.

  19. ۵۹ ساله عکاس هستم با ۲۴۱ ماه سابقه و متکفل والده ام که ۳۶ ماه از بیمه بیکاری استفاده کردم برای استفاده تا سقف بیمه بیکاری آیا واجد شرایط میباشم؟ متخصصان بیمه میگویند خیر ،۳۶ ماه بیمه بیکاری استفاده شده از سابقه کم میکند و به شما باقیمانده اش تعلق نمیگیرد . میخواستم نظر شما را بپرسم . با تشکر

    1. سلام
      برای محاسبه سابقه بیمه که طبق آن مدت دریافت بیمه بیکاری محاسبه می شود سابقه های بیمه کارگری هستند.
      در صورتی که 241 سابقه بیمه کارگری داشته باشید سقف 36 ماه را استفاده کرده اید و می توانید با چند ماه بیمه پردازی کارگری در پله آخر قرار گرفته و مابقی بیمه بیکاری را استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر