حذف کارت پایان خدمت از مدارک بیمه بیکاری صحیح است؟!

الزام ارائه کارت پایان خدمت در مدارک بیمه بیکاری توسط هیات عمومی دیوان صرفا از حیث مقام صادر کننده بخشنامه ابطال شد.

حذف پایان خدمت از مدارک بیمه بیکاری
حذف پایان خدمت از مدارک بیمه بیکاری

بیمه بیکاری یکی از حمایت های تامین اجتماعی برای کارگران است و برای بهره مندی کارگران از آن باید شرایط و مدارک بیمه بیکاری مقرر در قانون ارائه شود. سازمان تامین اجتماعی در هنگام دریافت حق بیمه کارگران مشمول قانون کار حق بیمه ی بیکاری به میزان 3% که کلا بر عهده کارفرما است را نیز دریافت می کند.

در ادامه خلاصه ای از شرایط بیمه بیکاری و مدارک بیمه بیکاری ارائه شده و در انتهای مقاله رای هیات عمومی دیوان برای ابطال بخشنامه مربوط به ضروری بودن و حدف پایان خدمت از مدارک بیمه بیکاری تشریح شده است.

شرایط بیمه بیکاری

برای استفاده از بیمه بیکاری باید حداقل شرایط زیر حاکم باشد:

جزئیات کامل بیمه بیکاری : جدول بیمه بیکاری و قانون جدید بیمه بیکاری

1-فرد شامل یکی از گروه های زیر نباشد(تبصره ماده 1 قانون بیمه بیکاری):

بازنشستگان و از کارافتادگان کلی

مشاغل آزاد و بیمه اختیاری

اتباع خارجی

2-بیمه شده بدون میل و اراده بیکار شده باشد و آماده به کار باشد.

بیکار به چه کسی گفته می شود؟ طبق ماده 2 قانون بیمه بیکاری بیکار از دیدگاه این قانون به کسی گفته می شود که به صورت غیرارادی از کار بیکار شده باشد. به طوری که کارفرما در اتمام قرارداد کار قرارداد وی را تمدید نکند و یا قبل از اتمام قرارداد کارگر را اخراج نماید.

در کارهای پروژه ای و فصلی که پس از اتمام پروژه و یا اتمام فصل کار که کارگران بیکار می شوند این نوع بیکاری منظور ماده 2 بیمه بیکاری نیست و در این قبیل بیکاری ها کارگر نمی تواند از بیمه بیکاری استفاده نماید.

3- دوره های کارآموزی بیمه بیکاری

یکی از الزامات در طول مدت استفاده از بیمه بیکاری شرکت در دوره های فنی و حرفه ایو یا سوادآموزی برای بیسوادان است. افراد دارای مدرک فنی حرفه ای می توانند در این دوره ها شرکت ننمایند.

شرایط قطع بیمه بیکاری

چنانچه یکی از شرایط زیر اتفاق بیافتد مقرری بیمه بیکاری قطع خواهد شد

1-اشتغال به کار

2-عدم شرکت در دوره های آموزشی بیمه بیکاری

3-عدم پذیرش شغل تخصصی و یا شغل مشابه بیکار

4-بازنشسته شدن و یا از کارافتادگی کلی

5-بازگشت به کار توسط اداره کار و دریافت غرامت ایام بلاتکلیفی

علل قطع بیمه بیکاری

مدارک بیمه بیکاری

مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری

1-قرارداد کار اتمام یافته

2-اگر در اتمام قرارداد بیکاری اتفاق نیافتاده باشد باید رای قطعی اداره کار ارائه شود.

3-فرم درخواست بیمه بیکاری

4-عکس پرسنلی

5-تصویر کارت ملی، شناسنامه، مدرک تحصیلی، مدرک فنی و حرفه ای (در صورت وجود)

6-تصویر کارت پایان خدمت (برای آقایان)

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری

دیوان به حذف الزام به ارائه کارت پایان خدمت در مدارک بیمه بیکاری رای نداده است.

دو نفر از متقاضیان بیمه بیکاری طی شکایتی از هیات عمومی دیوان عدالت اداری درخواست کرده اند تا بخشنامه شماره 231777 مورخه 1/12/1394 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابطال شود. در بخشنامه مزبور با مد نظر قراردادن ماده 10 قانون کار و ماده 1 قانون بیمه بیکاری و قانون نظام وظیفه عمومی دریافت مقرری بیمه بیکاری را منوط به داشتن پایان خدمت نموده است.

یکی از دلایل شاکیان برای ابطال بخشنامه فوق این است که در ماده 10 قانون نظام وظیفه الزام پایان خدمت برای دریافت مستمری است نه مقرری. بنابراین تسری این ماده قانونی را به بیمه بیکاری درست ندانسته اند.

دلیل دیگر ارائه شده برای ابطال بخشنامه مزبور عدم صلاحیت مرجع صدور بخشنامه است که اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری صلاحیت وضع قوانین و مقررات را ندارد.

در نهایت هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 1397/10/18 پس از رسیدگی به پرونده شماره 1726/96 رای وحدت رویه شماره 1932 را به شرح زیر صادر نموده و ضمن وارد دانستن شکایت بخشنامه شماره  شماره 231777 مورخه 1/12/1394 اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را ابطال نمود.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری این بخشنامه را از حیث محتوا و ماهیت قابل ابطال ندانسته ولی از این نظر که بخشنامه توسط شخص غیرصلاحیت دار صادر شده و از حیث خارج بودن از حدود اختیارات مقام صادر کننده این بخشنامه را ابطال کرده است.

دقت شود که در متن رای هیات عمومی به نفس عمل لازم بودن کارت پایان خدمت ایراد گرفته نشده و فقط به مرجع صادر کننده بخشنامه ایراد گرفته شده است.

 

نوشته های مشابه

114 دیدگاه

  1. هیات عمومی دیوان عدالت اداری بخشنامه شماره ۲۳۱۷۷۷ اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد الزام به ارائه کارت پایان خدمت در مدارک بیمه بیکاری را ابطال کرد.
    دو نفر از متقاضیان بیمه بیکاری طی شکایتی از هیات عمومی دیوان عدالت اداری درخواست کرده‌اند تا بخشنامه شماره ۲۳۱۷۷۷ مورخه ۱/۱۲/۱۳۹۴ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابطال شود.
    در بخشنامه مزبور با مدنظر قراردادن ماده ۱۰ قانون کار و ماده ۱ قانون بیمه بیکاری و قانون نظام وظیفه عمومی دریافت مقرری بیمه بیکاری را منوط به داشتن پایان خدمت نموده است.
    یکی از دلایل شاکیان برای ابطال بخشنامه فوق این است که در ماده ۱۰ قانون نظام وظیفه الزام پایان خدمت برای دریافت مستمری است، نه مقرری. بنابراین تسری این ماده قانونی را به بیمه بیکاری درست ندانسته‌اند.
    دلیل دیگر ارائه شده برای ابطال بخشنامه مزبور عدم صلاحیت مرجع صدور بخشنامه است که اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری صلاحیت وضع قوانین و مقررات را ندارد.
    در نهایت هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ پس از رسیدگی به پرونده شماره ۱۷۲۶/۹۶ رای وحدت رویه شماره ۱۹۳۲ را به شرح زیر صادر نموده و ضمن وارد دانستن شکایت بخشنامه شماره ۲۳۱۷۷۷ مورخه ۱/۱۲/۱۳۹۴ اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را ابطال نمود.
    ➖➖➖➖➖➖➖➖

    1. با سلام
      من به اداره تامین اجتماعی مراجعه کردم برای بیمه قبول نمیکنن بدون کارت پایان خدمت از طرفی به ذیوان عدالت شکایت کردم ولی بخاطر زمان رسیدگی به مشکل برخوردم راه چاره چیه خواهشاً کمک کنید
      .
      .

      1. سلام
        اگر درخواست شما در اداره کار محل در مدت معینه (کمتر از یک ماه از بیکار شدن) ثبت شود و در خصوص کارت پایان خدمت به مشکل بخورید
        زمانی که به دیوان عدالت شکایت می کنید و منجر به افزایش مدت به بیش از یک ماه می شود مشکلی بوجود نمی آورد.
        مهم زمان ثبت درخواست شما در اداره کار هست.
        .
        .

      2. سلام من رفتم اداره کار واسه بیمه بیکاری ازم کارت پایان خدمت خواستن بهشون گفتم دیوان کارت پایان خدمت از مدارک بیمه بیکاری حذف کرده گفتن همچین چیزی صحت نداره چه مشمول غایب باشی چه غیر غایب کارت پایان خدمت الزامیه من الان بر به مشکل خوردم میشه یه راهنمای بکنین

  2. سلام من کارت پایان خدمت ندارم الان برای گرفتن بیمه بیکاری مشکل دارم چکار کنم

    1. سلام آقا امیر
      چه مشکلی دارید دقیق بفرمایید جواب دقیق داده خواهد شد.
      علت اینکه کارت پایان خدمت ندارید چیست؟ مشمول فراری هستید یا کارت مفقود شده است؟
      .
      .

    2. سلام
      من کارت پایان خدمت ندارم و اقدام کردم برای بیمه بیکاری وزرات کار قبول کرده ولی تامین اجتماعی قبول نمی کنه و میگه بخشنامه ای بدستش نرسیده حالا من هم به دیوان شکایت کردم ولی یکسال طول می کشه.به نظرت باید چکارکنم.
      .
      .

      1. سلام
        رای دیوان در خصوص عدم الزامی بودن کارت پایان خدمت از مدارک بیمه بیکاری صادر نشده است بلکه به مرجع صادر کننده بخشنامه ایراد گرفته است.
        استفاده از خدمات عمومی که نیازمند گذارندن دوره ضرورت هست علاوه بر این بخشنامه در قانون نظام وظیفه نیز وجود دارد که گذراندن ضرورت برای مشمولین الزامی است و کارت پایان خدمت مدرک مصدق این قانون هست. نگذراندن دوره ضرورت در واقع مشمول فراری با فردی که دوره ضرورت را گذرانده و یا معافیت دارد ولی کارت پایان خدمت ندارد (به دلایلی مانند مفقودی) متفاوت است.
        در هر حال در صورتی که از لحاظ قانونی مشکلی نداشته باشید و از دریافت بیمه بیکاری منع شوید می توانید از طریق دیوان عدالت اداری اقدام نمایید.
        .
        .
        .
        .

    3. سلام من ۱۳ سال سابقه بیمه دارم کارت پایان خدمت ندارم از کار بیکارشدم اقدام به بیمه بیکاری کردم هیچکس حتی جوابم را ندادن گفتن تعلق نمی گیره باید چکار کنم که ازحقم دفاع بشه

      1. سلام آقا عباس
        شرایط دریافت بیمه بیکاری مشخص هست.
        وقتی می گن تعلق نمیگیره باید علت و یا نقص شرایط نیز مشخص باشد که به کدام دلیل؟؟؟
        اگر همان کارت پایان خدمت را مشکل می دونن که طبق رای دیوان که در بالا هست لغو شده است.
        اگر مشکل دیگری برای دریافت بیمه بیکاری عنوان می کنند اعلام بفرمایید تا راهنمایی کنم
        .
        .

    4. سلام
      من از کار اخراج شدم الان چند ماه حقوق دریافت نکردم چند ساله سنوات بهم پرداخت نکرده رفتم اداره کار میگه چون کارت پایان خدمت نداری نمیتونیست از کارفرما شکایت کنید آیا حرف مشاوره حقیقت داره
      .
      ..

      1. با سلام
        طبق بند ج ماده 9 قانون کار قرارداد کار وقتی نافذ است که ممنوعیت قانونی نداشته باشد. از طرفی در مواد 62 و 63 به کارگیری مشمولان غایب ممنوع شده است.
        در نتیجه قرارداد کار بین کارگر مشمول غایب و کارفرما صحت ندارد و مشمول قانون کار نمی شود بنابراین مراجع حل اختلاف اداره کار صلاحیت رسیدگی به آن را ندارند.
        کارت پایان خدمت مدرک مثبته دال بر عدم مشکل نظام وظیفه است.
        اگر مشمول غایب باشید که نمی توانید شکایت کنید
        اگر خدمت سربازی را گذرانده اید ولی کارت پایان خدمت را مفقود کرده اید می توانید از طریق مراجع قانون نسبت به دریافت المثنی اقدام و مدارک اقدام را به اداره کار ارائه نمایید.
        .
        .

      2. سلام من دارای سه سال سابقه بیمه می باشم والان بدونه اراده خودم از سوی کار فرما.اخراج شدم رفتم اداره کار میگه چون کارت پایان خدمت نداری به هیچ عنوان بهت طعلق نمیگره آیا دورست است

    5. سلام من واسه بیمه بیکاری اقدام کردم ازم کارت پایان خدمت خواستن اداره کار میگه الزامی است الان باید چکار کنم

      1. سلام
        اگر متن رای دیوان را کامل مطالعه کرده باشید متوجه می شوید که اینکه درخواست کارت پایان خدمت جزو مدارک بیمه بیکاری باشد ایراد گرفته نشده بلکه دیوان عدالت مرجع صادر کننده بخشنامه را صالح ندانسته است.
        دیوان در این رای بخشنامه را از حیث محتوا و ماهیت قابل ابطال ندانسته است.
        از طرفی فقدان کارت پایان خدمت دو حالت دارد یکی اینکه مشمول غایب باشد و کلا به خدمت سربازی نرفته باشد در این حالت برابر با قانون نظام وظیفه عمومی هرگونه بکارگیری این افراد قانونی نبوده و مشمول قانون کار و تامین اجتماعی نمی شوند بنابراین بحث بیمه بیکاری هم منتفی است.
        برخی افراد پس از اتمام دوره ضرورت کارت پایان خدمت خود را مفقود کرده اند که شرایط این افراد با قبلی متفاوت است و مشمول محدودیت های مشمولین غایب قانون نظام وظیفه نیستند.

        این موضوع را هم باید در نظر داشته باشید که کارمندان هر اداره تابع دستوارت اداری آن هستند و شخص کارمند نمی تواند روالی که از مافوق وجود دارد را تغییر دهد.
        .
        .

        1. سلام
          ببخشیدمن ازکارشناس سایت پرسیدم گفتن نداشتن کارت پایان خدمت واسه بیمه بیکاری الزامی نیست حتی اگه مشمول غایب باشی ولی شما میگین به مشمولان غایب تعلق نمیگیره
          من الان متوجه نشدم چند سوال مختلف دیدم میشه یه جواب صحیح به من بدین ممنون میشم
          .
          .

  3. سلام
    من به دلیل پایان تحصیلات هنوز یکسال برای ارسال دفترچه سربازی مهلت دارم (معافیت تحصیلی) ولی الان یه هفته س که بیکار شدم اونم غیرارادی و به درخواست کارفرما بوده، میخام بدونم که ایا بیمه بیکاری شامل من که بیش از یکسال سابقه بیمه دارم درحالیکه کارت پایان خدمت ندارم میشود یا نه
    ممنون میشم اگه جواب بدین

    1. در این خصوص در پاسخ های قبلی به توضیحات کافی ارائه شده است.
      لطفا مطالعه فرمایید
      .
      .

        1. همانطور که در مطلب بالا ملاحظه می فرمایید دیوان عدالت اداری رای نداده که کارت پایان خدمت از مدارک بیمه بیکاری نیست بلکه گفته ماهیت بخشنامه درست هست ولی مرجع صادر کننده صالح نیست..
          .
          .

      1. سلام من رفتم اداره کار واسه بیمه بیکاری ولی متاسفانه چون کارت پایان خدمت ندارم گفتند تعلق نمیگیره بیمه بیکاری به نظر شما چکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. سلام
          به این سوال قبلا به حد کافی پاسخ داده شده و لطفا پاسخ های قبلی را مطالعه فرمایید
          .
          .

    1. اگر اداره کار و یا تامین اجتماعی و یا هر دستگاه اجرایی از اجرای قانون خودداری نماید
      مرجع شکایت از دستگاه های دولتی دیوان عدالت اداری هست که باید از آن طریق طرح دادخواست نمود.
      .
      .

      1. کسی که سوادوکارت پایان خدمت ندارد
        چه طور می تواند بیمه بیکار بگیرد یا چرا اون
        شخص رو بیمه کرده اند؟ سپاس گذارم

        1. سلام
          بحث سواد در این مسائل مهم نیست.
          ولی کسی که مشکل خدمت سربازی داشته باشد مشمول قانون کار نمی شود بنابراین بحث بیمه و بیمه بیکاری با مشکل مواجه می شود.
          .

    2. سلام علی هستم ایاکسی که مشمول غایب هست و14سال سابقه بیمه میتولندازبیمه بازنشستگی یابیکاری استفاده کند؟ گفت:

      ایابدون کارت خدمت سربازی ودلشتن چندسال سابقه بیمه مشکلی برای بازنشستگی یابیمه بیکاری وجودداره؟

    3. سلام من 24ساله پیش رفتم خدمت و13ماه خدمت کردم و دیگه نرفتم حالا رفتم بیمه بیکاری بگیرم میگن باید کارت پایان خدمت داشته باشه شکایتم که کردم گفتم ندارم تایید کردن حکم اومده فقط حالا باید بگند که چقدر باید بیمه بیکاری بگیری گیردادن به کارت پایان خدمت باید چیکار کنم ممنون میشم جواب بدید.باتشکر

  4. سلام
    میخواستم بدونم من که الان دانشگاه میرم و از کار بیکار شدم بیمه بیکاری بهم میدن یا نه سابقم 30 ماهه ممنون میشم با خیر یا بله جواب بدین

      1. من توسال ۸۹ بیمه بیکاری گرفتم بدون داشتن کارت پایان خدمت الان میخام ازبیمه بیکاری استفاده کنم میشه

        1. سلام
          اگر کارت پایان خدمت ندارید و مشکل سربازی داشته باشید خیر ولی اگر پایان خدمت ندارید و مشکل سربازی هم ندارید (مثل معافیت تحصیلی) بله.
          .
          .

      2. سلام من مراجعه کردم به اداره کار بابت درخواست بیمه بیکاری بهم گفتن تو اداره کار باید کارت پایان خدمت داشته باشی در غیر این صورت بیمه بیکاری تحلق نمیگیره منم کارت پایان خدمت ندارم اگه راهحلی باشه جواب بدین ممنون میشم

  5. سلام
    چنانچه دانشگاه قبول شده باشید ومعافیت تحصیلی داشته باشید آیا بازمی توان ازبیمه بیکاری (درصورت اخراج از کا ر)استفاده کرد آیا بیمه واداره کارقبول می کنندیاخیر

  6. سلام من پایان خدمت ندارم واسه گرفتن کارت فنی حرفه ای باید چیکار کنم ممنون میشم کمک کنید

  7. سلام بنده از کار اخراج شدم وشکایت کردم که بیمه عیدی و سنوات را دریافت نکرده ام والان پروندم در جریان ایا با گذشته دو سه ماه بیمه بیکاری بهم میدم یا ن و اینکه بنده در حال حاضر چون دیسک دارم دنبال کاری معافیت پزشکیم بهم بیمه بیکاری میدن؟

    1. سلام
      اگر در مدت کمتر از یک ماه از اخراج شکایت کرده باشید مدت رسیدگی مشکلی برای بیمه بیکاری ایجاد نمی کند

  8. سلام بنده چندین سال بیمم رد شده و الان به دلیل ویروس کرونا کارمون رو تعطیل کردن و گفتن مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری رو بیارید که کارت پایان خدمت هم جزوشه میخواستم بدونم اگر کارت نداشته باشم بیمه بیکاری بهم تعلق میگیره یا نه ؟ بعدا به مشکل میخورم یا نه ؟

    1. سلام
      اگر کارت پایان خدمت نداشته باشید به مشکل می خورید.
      در این خصوص در سوالات و پیام های قبلی توضیح کافی داده شده است.
      لطفا مطالعه فرمایید

  9. سلام من چهار ماه بیکار شدم بعد کارت پایان خدمت ندارم اداره بیمه میگه تعلق نمیگیره لطفا چکار کنم دو زن دارم با سه بچه کرایه خانه هم میدم

    1. سلام
      کارت پایان خدمت الزامی هست. اگر خدمت کرده باشید بعد کارت گم شده باشد می توانید برای المثنی اقدام کنید.

    2. سلام. خسته نباشید
      لطفا جواب سوالم رو بدید ، نظرات رو خوندم ، من ۱۶ ماه سابقه بیمه دارم ، کارت پایان خدمت ندارم اما دانشجو ام و مشمول معافیت تحصیلی ، امروز که رفتم اداره تامین اجتماعی خلاف نظر شما گفتن که بیمه بیکاری بهت تعلق نمیگیره ، خواستم ببینم اگه حرف شما درست چرا این حرف رو زده ، ممنون میشم اگه بگید

  10. سلام.اینجا زدین که ارایه کارت پایان خدمت یا معافیت برای دریافت بیمه بیکاری حذف شده باز توی کامنتا میگین الزامیه؟بالاخره حذف شده یا نه؟

    1. سلام
      اگر دقت فرموده باشید عنوان شده که دیوان بخشنامه ای که لزوم کارت پایان خدمت رو الزامی کرده از این بابت که صلاحیت صدور این بخشنامه رو نداشته ابطال کرده نه ماهیت آن را.
      گذراندن سربازی از الزامات شمولیت قانون کار و تامین اجتماعی هست.

  11. کارت پایان خدمت برای دریافت بیمه بیکاری الزامی است
    سپری کردن دوره سربازی وظیفه عمومی الزامی هست وبا استناد به قانون نظام وظیفه عمومی عدم سپری کردن سربازی منع برخی خدمات اداری و عمومی من جمله قرارداد کار و تامین اجتماعی است.
    دیوان عدالت اداری بخشنامه دریافت بیمه بیکاری را از حیث عدم صلاحیت مقام صادر کننده ابطال کرده و ماهیت و محتوا قابل ابطال ندانسته است.

  12. سلام پدر من سربازیشو کامل به پایان رسونده و برگه عبور موقت داره اما به خاطر مشکلاتی که داشته نتونسته پیگیر صدور کارتش باشه الان برای بیمه بیکاریش مشکلی پیش میاد البته سنشون بالای پنجاه ساله

  13. من دانشجو هستم و معافیت تحصیلی دارم سابقه بیمه 27ماه دارم اما حالا ازکاربیکارشدم آیا من دارای شرایط دریافت بیمه بیکاری را دارم

  14. سلام من الان هشت سال سابقه دارم ولی الان به خاطر کرونا بیکار شدم رفتم دنبال بیمه بیکاری میگن کارت پایان خدمت باید داشته باشی باید چکار کنم

    1. خسته نباشید برای بیمه بیکاری داشتن کارت پایان حدمت ضروری است یا خیر؟
      هرجایی خچندم نوشتن که دیوان عدالت لزومی برداشتن پایان خدمت ندارد ولی در اداره کار یکی از شرایط پایان خدمت هست الان باید چه کنم منی که پایان خدمت ندارم و دانشجو هستم.
      راهکاری داره یا باید بیخیال بیمه بیکاری بشم و برم پی گدایی

      1. سلام
        بله الزامی است.
        لطفا متن و کامنت‌های قبلی را مطالعه کنید به حد کافی در این ارتباط توضیح داده است.

  15. باسلام
    اقای مدیر سازمان بیمه میگه ما اصلا کاری به خدمت سربازی نداریم که شخص خدمت رفته یا نه ما بیمه میکنیم.
    دیوان عدالت اداری با اصل موضوع کاری نداره ولی گفته که اداره کار قانون داشتن کارت پایان خدمت رو نباید لحاظ کنه تو امور بیمه بیکاری

  16. باعرض سلام
    من میخواستم شکایت کنم میگن بایدکارت پایان خدمت حتمأ باشه. اخه من یه کارگرم نتونستم برم خدمت باید حقمو یکی دیگه بخوره؟
    چون کارت پایان خدمت ندارم کارفرمانه بیمه برامن ربخته نه حقوق ماه موداده ۶ ماه کارکردم بدون هیچ حقوقی فقط یه مساعده ای اخه منی که کارت پایان خدمت ندارم و به هر دلیلی نتونستم برم خدمت و الان با سه تا بچه نمیتونم برم یا بخرم باید حقمو بخورن هیچ بندی ماده ای نیومده برا حق چهار ت ابدبخت بیچاره ای مثل من ؟

    1. برابر با قانون نظام وظیفه عمومی به کارگیری مشمولان غایب تخلف بوده و غیر قانونی است. برای به کارگیری مشمولان غایب نیز در همان قانون جرائمی به شرح زیر تعیین شده است.
      وقتی برای به کارگیری کارگری منع قانونی وجود داشته باشد قرارداد کار وی از شمول ماده 9 و قانون کار خارج خواهد بود. در صورتی که رابطه کاری مشمول قانون کار نباشد ماده 148 قانون کار و بیمه کارگری نیز منتفی خواهد بود.
      قانون اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی
      ماده۴۵ـ ماده (۶۳) مکرر به شرح زیر به قانون الحاق می گردد:
      ماده۶۳ مکررـ کسانی که به نحوی مشمولین غایب را در مؤسسات دولتی و غیردولتی از قبیل کارخانه ها، شرکت ها، آموزشگاه ها، کارگاه ها، بنگاه ها، مغازه ها و تعمیرگاه ها، به کارگیری نمایند توسط نیروی انتظامی، وزارتخانه های «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و«صنعت، معدن و تجارت» شناسایی و به محاکم صالحه قضائی معرفی می شوند. مجازات اینگونه افراد برای بار اول هزینه سالانه یک سرباز و برای بار دوم و بیشتر هزینه سالانه سه سرباز است.

    2. گرفتن حق از کارفرما چه ربطی به کارت پایان خدمت داره…منم چهار سال کار کردم تو یه کارگاه حالا رفتم شکایت کنم اداره کار برا عیدی و سنوات و حق بیمه..میگن چون کارت پایان خدمت نداری نمیتونی..

      1. سلام
        یکی از شرایط شمول قانون کار نداشتن منع قانونی از جمله خدمت سربازی است و در صورت مشمول غایب بودن کارگر مشمول قانون کار محسوب نشده و اداره کار نمی تواند رسیدگی کند

  17. من۱۴سال سابقه کاردارم الان برای بیمه بیکاری کارت پایان خدمت میخوان، زمانی که بیمه شدم مشمول نبودم،
    کارآزاد داشتم تاالان تکلیف چی میشه،یعنی۱۴سال بیمه کشک،مگه میشه،تکلیف ما چیه،دزدی کنم یا گدای یا مواد فروشی.تورو به خدا راهی پیش روی ما بزارین

  18. سلام‌
    من الان ده سال سابقه کار دارم کارت معافی دارم سال ۸۴ گرفتم .
    خواستم بدونم اگه من بازنشسته بشم یه روزی بهم بیمه بازنشستگی تعلق میگیره.
    کارت معافی پزشکی دارم .
    ممنونم

    1. سلام
      منظور شما از بیمه بازنشستگی را متوجه نشدم.
      اگر منظور شما این است که آیا معافیت پزشکی در بازنشستگی شما تاثیر دارد باشد نه خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر