جدول ساعات کار قانونی و موظفی کارگران 98

ساعات کار قانونی و موظفی کارگران 98

ساعات کار قانونی و موظفی کارگران 98 مواد 51 و 52 قانون کار است.

در ماده 51 قانون کار ساعات کار هفتگی کارگران قانون کار تعیین شده است. در ماده 52 قانون کار نیز ساعات کار قانونی و موظفی کارهای سخت و زیان آور و زیرزمینی تعیین شده است.

ساعات کار موظفی کارگران عادی برابر با ماده 51 قانون کار و تبصره 1 و 2 از همان ماده 44 ساعت مشخص شده است. ساعات کار موظفی کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان آور و زیرزمینی نیز در ماده 52 قانون کار حداکثر 36 ساعت تکیلف شده است.

ماهیت برخی مشاغل و کارها و کارگاه ها به نحوی است که ساعات کار کارگران از مقادیر فوق بیشتر می شود. در چنین مواردی ماده 59 قانون کار تکیلف را مشخص کرده است.

ماده 59 قانون کار چگونگی ارجاع اضافه کاری کارگران را تعیین کرده است. در تبصره ماده 59 قانون کار حداکثر ارجاع اضافه کار در تبصره ماده 59 قانون کار 4 ساعت در روز است. در بند الف و بند ب ماده فوق ارجاع اضافه کار به کارگران منوط به موافقت کارگر و پرداخت 40% اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی است.

ساعات کار عادی کارگران با احتساب 44 ساعت کار در هفته کارگران هر روز هفت و سی و سه صدم ساعت (معادل هفت ساعت و بیست دقیقه) می شود و مازاد بر آن اضافه کاری حساب می شود. اما در برخی کارها که ساعات کاری آن مختلط یا متقاطع و به نحوی است که به راحتی نمی توان ساعات کار موظفی کارگران و ساعات اضافه کاری کارگران را بدست آورد.

1- ساعات کار قانونی و موظفی کارگران 98 چگونه بدست می آید؟

برای محاسبه ساعات کار موظفی کارگران به راحتی از رابطه زیر استفاده کنید.

– از روی تقویم رسمی کشور تعداد روزهای غیر تعطیل (کسر روزهای جمعه و تعطیلات رسمی از کل روزهای ماه) را استخراج کنید.

– تعداد روزهای غیر تعطیل را در عدد 7/33 (هفت و سی و سه صدم) ضرب کنید تا ساعات کار موظفی کارگران در آن ماه بدست آید. بدیهی است ساعات کار موظفی کارگران در ماه های مختلف متفاوت خواهد بود.

2 – ساعات اضافه کاری کارگران چگونه محاسبه می شود؟

پس از بدست آوردن ساعات کار قانونی و موظفی کارگران 98 برای بدست آوردن ساعات اضافه کاری کارگران به صورت زیر عمل کنید:

ساعات کارکرد وافعی کارگران را از روی دفتر حضور غیاب، یا دستگاه حضور غیاب یا هر وسیله ثبت کارکرد کارگران به دست آورید.

ساعات کارکرد موظفی کارگران که در قسمت قبلی بدست آوردید را از ساعات کارکرد واقعی کارگران کسر نمایید تا ساعات اضافه کاری کارگران به دست آید.

3 – روش محاسبه مبلغ فوق العاده اضافه کاری کارگران قانون کار چگونه است؟

پس از مشخص شدن ساعات اضافه کاری برای محاسبه فوق العاده اضافه کاری مربوطه به صورت زیر عمل کنید:

مزد روزانه کارگر را به عدد هفت و سی و سه صدم (7/33) تقسیم کنید تا مزد هر ساعت کار عادی وی بدست آید.

در متن ماده 59 قانون کار تصریح شده مزد هر ساعت اضافه کاری 40% بیشتر از مزد هر ساعت کار عادی باشد. بنابراین مزد هر ساعت کار عادی را در عدد 1/4 (یک و چهار دهم) ضرب نمایید تا مزد هر ساعت اضافه کاری بدست آید.

مزد هر ساعت اضافه کاری محاسبه شده  را در ساعات اضافه کاری بدست آمده در بند 2 ضرب نمایید تا فوق العاده اضافه کاری متعلقه به کارگر در آن ماه بدست آید.

برای مشاهده مثال و نمونه محاسبه اضافه کار 98 کلیک کنید.

4- جدول ساعات کار قانونی و موظفی کارگران 98

برای راحتی کار ساعات کار قانونی و موظفی کارگران 98 در طول سال و ماهیانه به صورت جدول زیر آماده شده است که می تواند برای محاسبات اضافه کاری کارگران در سال 1398 مورد استفاده قرار گیرد.

لازم به ذکر است که روز 11 اردیبهشت روز جهانی کارگر برابر با ماده 63 قانون کار علاوه بر تعطیلات رسمی کشور جزو تعطیلات رسمی کارگران حساب می شود.

سالماهروزهای ماهتعداد جمعهتعداد تعطیل رسمی غیر جمعهتعداد روزکاریساعات کار موظفی
1398فروردین315620147
1398اردیبهشت314225183
1398خرداد315422161
1398تیر314126191
1398مرداد314225183
1398شهریور315224176
1398مهر304125183
1398آبان304323169
1398آذر305025183
1398دی304026191
1398بهمن304224176
1398اسفند304124176
جمع36552242892119
جدول ساعات کار قانونی و موظفی کارگران قانون کار

5- مثال محاسبه ساعات کار قانونی و موظفی کارگران 98 و اضافه کاری کارگران

برای مشاهده مثال و نمونه محاسبه اضافه کار 98  کلیک کنید.

نوشته های مشابه

235 دیدگاه

  1. سلام
    من در شرکتی کارمیکنم که از ساعت 7 الی 19 کار می کنیم و روزی فقط 3 ساعت اضافه کار برامون رد میشه.
    چطور باید باشه درسته آیا؟ 15 دقیقه صبحانه 30 دقیقه هم نهار میریم یک ساعت کم میکنن…….لطفا راهنماییم میکنین با تشکر.

    1. سلام
      چنانچه کار شما فقط در روزهای غیر تعطیل باشد هر روز موظف هستید 7 ساعت و 20 دقیقه مشغول به کار شوید.
      با کسر یک ساعت فرجه صبحانه و نهار کارکرد روزانه شما 11 ساعت است.
      بنابراین هر روز 3 ساعت و 40 دقیقه اضافه کاری انجام می دهید.

  2. من هر چقدر سعی کردم عضو بشم شماره ملی خودم که ********* وارد میکنم قبول نمی کنه میگه باید ۱۰ رقم باشد

    1. اگر از موبایل استفاده می نمایید در موقع نوشت اعداد صفحه کلید را در حالت انگلیسی قرار دهید. اگر باز مشکلی داشتید بفرمایید بررسی شود.

  3. من هر روز می رم سر کار از ساعت ۱۰ الی ۲۱ و حقوق وزارت کار میدن بقیه ساعت کارم پول اضافه کاری یه مقدارش میدن توی اردیبهشت من تا ۱۲ سر کار نبودم و تا آخر ماه ساعت کاریم و پر کردم الان کارفرما میگه پول
    بیمه اون ۱۲ روز باید خودت بدی آیا درسته و در اسفند از من ۵۰ تومن گرفت میگه بیمه اسفند و ۳۰ روزه رد کردم یعنی چی

    1. اگر منظور شما این است که کارکرد شما از موظفی کمتر بوده ولی کارفرما بیمه کامل واریز کرده و مبلغ بیمه مازاد را از شما دریافت می کند
      باید عرض کنم که در قانون بیمه باید برابر کارکرد واریز گردد.

  4. سلام من داخل مطب کار میکنم پرستارم هفت ساله/ شنبه تا چهارشنبه از۵ الی ۸/۳۰ بیمه دارم از قبل. چقدر باید حقوق بمن بدهند؟

    1. سلام
      کار شما از نوع پاره وقت است و حقوق و مزایای کارگران پاره وقت با استناد به ماده 39 قانون کار به نسبت کارکرد آن ها محاسبه و پرداخت می گردد.
      برای دریافت ریز حقوق و مزایا می توانید از طریق پنل کاربران درخواست فیش حقوق نمایید.

  5. سلام خسته نباشید من در شرکتی کار میکنم که برای فروردین ماه قرار داد ساعتی قرار هست ببنده میخواستم بدونم الان با توجه به این جدول من ۱۴۷ ساعت ساعت کاری پر کنم شامل یک حقوق کامل ماهانه میشه؟اگه نه حقوق کامل چگونه محاسبه میشه تو فروردین با توجه به قرار داد ساعتی؟یا شرایط اضافه کار برای روزهای تعطیل عید چگونه هستش

    1. سلام
      بله هر کارگری ساعات کار موظفی هر ماه را تکمیل کند حقوق و مزایای کامل باید دریافت کند.

  6. سلام من در سازمان مدیریت پسماند شهرستان دزفول کار میکنم تمام تعطیلات رسمی و جمعه ها ما رو به اجبار سر کار میبرند میخواستم ببینم قانونی اگر قانونی نیست چکار باید بکنم؟

    1. سلام
      کار در ایام تعطیل منع قانونی ندارد فقط باید فوق العاده جمعه کاری و اضافه کاری پرداخت شود.

  7. من در مطب شخصی قلب وعروق مشعولم الان ۲ساله,درکل سه روز درهفته مطب درحاله فعالیته بدون هیچ مرخصی ومزایای حقوق ماهیانه وبیمه کاری من رو که پولش رو بهم میده ۷۵۰هزارتومنه,پارسال عیدی وبیمه وحقوق یک میلیون دویست به من دادن وامسالم همین مبلغ روریختن,در روز ۶ ساعت کاریم ولی اکثره موقعه ها یک ساعت حتی دوساعت اصافه میمونم مریض باشه ک در طول این دو سال هزارتومن بابته اضافه کار نگرفتم,و هر روز سرکوفت میزنه که ۸۰۰ هزاری که من بهت میدم بجا حقوق وبیمه ات خیلی زیاده و حرفهای دیگه .
    بعد سنوات مگر آخر هر سال کاری حساب نمیشه?
    من متاهلمولی هیچ کدوم از مزایایی ک اون بالا گفته بودید به من تعلق نمیگیره وحقوقی رو ک قرار ۱۵ هرماه به من بده حداقل یک هفته ده روز دیرتر پرداخت میکنه وهمه کارهای حسابداری آبدارچی خدماتی وگرفتن نوارقلب از مریض رو بنده انجام میدم مدرک کارشناسی کامپیوتر دارم ,وانتطار داره که در ایام تعطیل عید از یک فروردین تا ۱۳ فروردین من برم مطب واقعا چنین چیزی های کجا نوشته شده اگرحق با اونه ک هیچ اگر واقعا حق کشی میکنه لطفا راهنمایی کنید ک من بتونم با دلیل حرف بزنم,
    ?میشه راهنمایی کنید لطفا

    1. سلام
      بستگی به قرارداد کار داره.
      اگر قراداد کار پاره وقت باشد مزد و مزایا به نسبت کارکرد تعلق می گیرد.
      اگر در ابتدای سال تا 13 قرارداد کار معتبر داشته باشید حقوق و مزایا تعلق می گیرد وگرنه خیر.

  8. سلام بنده در یک مجتمع مسکونی لابی من هستم حدود نه سال که از شش سال پیش بیمه تامین اجتماعی هستیم و به صورت شیفت 24 کار48 استراحت کار میکنیم که معمولا در ماههای 30روزه 240 ساعت و در ماههای 31 روزه 248 ساعت کارکرد ما میشود اما هیچ اضافه کاری به ما تعلق نمیگیرد دریافتی ما مشخص است ولی نه از شیفت کاری خبری هست نه شب کاری نه اضافه کاری میخواستم بدونم میتونم درخواست اضافه کار تمام سالهای قبل رو داشته باشم

    1. سلام
      خسته نباشید
      برای کارکنانی که 24 ساعت کار و 48 ساعت کار می کنند فوق العاده شب کاری، جمعه کاری، اضافه کاری علاوه بر حقوق و مزایای عادی تعلق می گیرد.
      بله می توانید مدعی معوقات مزایای خود باشید.

  9. سلام،من دریک شرکت حفاظتی و مراقبتی بصورت گشت موتوری مشغول بکارهستم،روزانه۱۲ساعت وماهیانه۳۶۰ساعت درحال کارمیباشم،باحقوق ماهیانه ۲٫۵۰۰باشرایط۲ماه دیرکرددرحقوق،(حقوق من طبق قانون کار چقدرمیشود؟؟)

    1. سلام
      برای اطلاع از ریز حقوق قانون کار و دریافت فیش حقوق در پنل کاربران عضو شده و درخواست فیش حقوق قانون کار بدهید.

  10. سلام نيم ساعت ناهار و نماز در قانون كار از حقوق كم مي شود؟ در جايي كه من مشغول به كار هستم ماهي صد هزار تومان براي اين نيم ساعت از حقوقم كم مي شود

    1. سلام
      ساعات نهار و نماز جزو ساعات کاری نیست و بهش حقوق تعلق نمی گیرد. پس از زمانی که صرف نماز و نهار می شود اگر کارکرد کامل شود و ساعات موظفی پرشود نباد چیزی کسر شود.

  11. با سلام. ما در روزهای معمولی 9 ساعت سرکار هستیم که 1 ساعت بیکاری مجاز داریم. الان یعنی ما 8 ساعت خالص کار میکنیم در صورتیکه باید 7 ساعت و 21 دقیقه کار کنیم؟؟؟

    1. سلام
      بله… کار موظفی هفتگی 44 ساعت است. بهترین حالت همان مجموع ساعات کار ماهانه هست که پس از جمع زدن کل ساعات کار ماهانه با جدول ساعات کار موظفی مقایسه کنید.

  12. با سلام
    حدودا چهار روز است ک ب سره کار رفته ام و ب دلیل سختی کار دیگه نتونستم برم، میخواستم بدونم ک پول اون چهار روزو میدن

  13. با سلام نزدیک به یکماه است که در شرکت توزیع نیروی برق یکی از استانها واز طریق آزمون دستگاهای اجرایی به صورت رسمی استخدام شده ام با توجه به اینکه شیفت کار هستم وبه گفته شرکت سه ماهه اول بصورت آموزشی میباشد به ما گفته شده اضافه کار و حق شیفت به شما تعلق لطفاقانون کار در این مورد چگونه است

    1. سلام
      آرزوی توفیق دارم
      اگر قانون کار باشید که همه مزایا از روز اول تعلق می گیرد.
      در صورتی که مشکل و سوال داشتید می توانید از مشاوره قانون کار از طریق پنل کاربران استفاده نمایید.

  14. باسلام در شرکتی شاغل هستم که بدلایلیچند ماهی ساعت کارم تکمیل نشده مثلا در آبان بجای ساعت موظفی 140 ساعت کارکرد داشته ام کارفرما براساس ساعت حضور به نسبت مزدشغل، پایه و حق و اولاد و سنوات و حق جذب را کم کرده است لطفا مشخص بفرمایید آیا این کاهش مبلغ به برخی موارد فیش تعلق می گیرد یا کلیه ردیف های فیش حتی حق اولاد هم کمتناسب با حضور کاهش می یابد

  15. باسلام در شرکتی شاغل هستم که بدلایلیچند ماهی ساعت کارم تکمیل نشده مثلا در آبان بجای ساعت موظفی 140 ساعت کارکرد داشته ام کارفرما براساس ساعت حضور به نسبت مزدشغل، پایه و حق و اولاد و سنوات و حق جذب را کم کرده است لطفا مشخص بفرمایید آیا این کاهش مبلغ به برخی موارد فیش تعلق می گیرد یا کلیه ردیف های فیش حتی حق اولاد هم کمتناسب با حضور کاهش می یابد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر