طبق قانون کار حق اولاد چه زمانی باید قطع شود؟

زمان قطع حق اولاد کارگران
زمان قطع حق اولاد کارگران

داشتن فرزند، یکی از مواردی است که در قانون تامین اجتماعی به آن توجه خاصی شده است و امکاناتی برای مستمری بگیران و بیمه شدگان در نظر گرفته شده است. حق عائله مندی یا همان حق اولاد یکی از مزایای حقوق و دستمزد شاغلان مشمول قانون کار محسوب می شود. در این مقاله قصد داریم به شرایط و زمان قطع حق اولاد بر اساس قانون بپردازیم.

حق اولاد برای چند فرزند پرداخت می شود؟

حق اولاد در اصل کمک هزینه ای برای مخارج فرزندان بیمه شدگان است که مبلغ آن، ضریبی از افزایش حداقل مزد روزانه است. تا پیش از سال 1394 مقرراتی مبنی بر پرداخت حق اولاد تنها برای دو فرزند وجود داشت اما با توجه به تغیرات اعمال شده، در حال حاضر محدودیتی برای تعداد فرزندان وجود ندارد. یعنی در صورت امکان، حق اولاد برای همه فرزندان باید پرداخت شود.

مبلغ حق اولاد چقدر است؟

مبلغ حق اولاد معادل 3 برابر حداقل مزد روزانه کارگر ساده برای هر فرزند در هر ماه است. همچنین این مبلغ طی هر سال، با افزایش حداقل دستمزد نیز افزایش پیدا می کند.

قانون کار و تامین اجتماعی در مورد حق اولاد چه می گوید:


ماده ۸۶ قانون تامین اجتماعی :
کمک عائله‌مندی منحصراً تا دو فرزند بیمه‌ شده پرداخت‌می‌شود مشروط بر آنکه بیمه شده حداقل سابقه پرداخت  حق بیمه ۷۲۰ روز کاری را داشته باشد. سن فرزندان او از هجده سال کمتر باشد یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته باشند تا پایان تحصیل یا در اثر بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون های پزشکی موضوع ماده ۹۱ این قانون قادر به کار نباشند. میزان کمک عائله مندی معادل سه برابر حداقل مزد روزانه کارگر در مناطق مختلف برای هر فرزند در هر ماه است.
توجه شود که : در حال حاضر و طبق قوانین و مقررات موجود محدودیت و سقف تعداد فرزند برداشته شده است و باید برای تمام فرزندان حق اولاد پرداخت شود.  

برای مطالعه جزئیات کامل حق اولاد کارگران به لینک جزئیات کامل حق اولاد کارگران قانون کار مراجعه کنید.

زمان قطع حق اولاد

1- رسیدن فرزند به سن ۱۸ سال تمام
2- در سن بالای 18 سال
2-1- اتمام تحصیل
2-2- شروع اشتغال در حین تحصیل

دختر یا پسر بودن فرزند هیچ تفاوتی در شرایط پرداخت حق اولاد ندارد.

حق اولاد آخر ماه قطع می شود یا وسط ماه؟

هر روزی که شرایط قطع حق اولاد فراهم شود همان روز حق اولاد قطع می شود.

سوالات متداول قطع حق اولاد کارگران

نوشته های مشابه

51 دیدگاه

  1. با سلام
    در‌ حین تحصیل جایی شاغل شدم و چند ماهیه که بیمه برام رد میشه و الان تحصیلم هم تمام شده ، ولی همچنان حق فرزند من از طرف صندوق بازنشستگان فولاد به پدرم پرداخت میشه، آیا باید خود ما این موضوع رو اطلاع بدیم یا به صورت خودکار حق بیمه من باید قطع بشه؟ این موضوع ممکنه با جریمه ای روبرو بشه؟
    پدرم بازنشسته ذوب آهن هستن.

    1. ازدواج، طلاق و موارد مشابه جزو شرایط پرداخت و یا عدم پرداخت حق اولاد نیست. به تمام فرزندان زیر ۱۸سال اعم از اینکه ازدواج کرده باشند یا نه حق اولاد تعلق میگیرد.

  2. با سلام و احترام
    18 سال هست شاغلم در یکی از سازمانهای زیر مجموعه شهرداری. حق اولادم رو دو سالی حذف کردن و پرداخت نمیکنن. دخترم دانشجوی دانشگاه دولتی ترکیه است. گواهی اشتغال به تحصیلش رو ارائه دادم. گفتن باید تائید سفارت خونه و دادگستری و ترجمه بیارید؟
    آیا اصل ارائه گواهی اشتغال به تحصیل در سربرگ دانشگابه همراه مهر و امضاء کافی نیست؟

    1. اسناد صادره در هر کشور در سایر کشورها باید ترجمه شده و مورد تایید مراجع مربوطه باشد. در صورتیکه پس از ترجمه و اراعه مدرک کارفرما اشتغال صرف به تحصیل را پذیرفت و حق اولاد را برقرار کرد، مکلف است حق اولاد معوقه را نیز پرداخت کند.

  3. من بازنشسته هستم دخترم 23سال و مجرد است حدود یکسال در جای کار میکرده وبیمه برایش رد شده وحق اولاد او از من قطع گردیده است حال او یک ماه است از آنجا بیرون امده وترک کار او از طرف کارفرما ثبت شده است چگونه میتوانم حق اولاد او را فعال نمایم

  4. سلام ایا حق اولاد ارتباطی به امتیاز حق مستمری گرفتن یا نگرفتن فرزند دختر مجرد و بدون بیمه که هیچ جا شاغل نیست داره ؟ سوالم اینه اگر خدای نکرده فرد بازنشسته فوت بشه و فرزند دختر اون فرد حق اولاد نداشته باشه میتونه مستمری مادرش رو بگیره؟
    چون یک جا بهم گفته بودن چون حق اولاد نپارم بهم حقوق مادرم نمیرسه ! با وجود اینکه دختر هستم و ازدواج نکردم و هیچ جا هم بیمه نیستم و اشتغالی هم ندارم و پدرم هم فوت کرده
    ایا این گفته واقعیت داره ؟

  5. باسلام فرزند من ۱۸ سال دارد و معلولیت دارد حق اولادش قطع شده چکار کنم که دوباره حق اولاد به وی تعلق بگیرد در ضمن اشتغال به تحصیل ندارد با تشکر

    1. سلام من همسرم فوت شده 5 سال و فرزند پسر دارن که 8 مهرماه امسال 18دسال میشه میخوام ببینم قطع میشه آیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر