حقوق کارگر با 5، 10 و 15 سال سابقه در سال 1403 چقدر است؟

کارگرانی که در یک شغل مشغول به کار هستند و یکی از کارگران سابقه بیشتر نسبت به دیگران داشته باشد به دلیل پایه سنوات، حقوق این کارگران یکسان نخواهد بود. یعنی هر کارگری که بیش از یک سال سابقه کار در یک کارگاه داشته باشد، به ازای هرسال یک پایه سنوات دریافت می‌کند که به مزد او اضافه می‌شود. پایه سنوات هر سال بر اساس میزان افزایشی که بخشنامه مزد مشخص کرده داشته است، افزایش می‌یابد.

پایه سنوات در واقع بخش حمایتی پایه حقوق است که برای جبران حداقل دستمزد، توسط شورای عالی کار تصویب و ابلاغ شده است. از آنجاییکه پایه سنوات باعث افزایش حقوق می‌شود باعث افزایش مواردی مانند اضافه کاری، عیدی و پاداش، نوبت کاری، جمعه کاری، شب کاری، سنوات نیز می‌شود.

حداقل حقوق و مزایای قانون کار در سال 1403

در مصوبه حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ مانند سال های گذشته حداقل مزد روزانه مشخص شده و طبق آن حداقل مزد و حقوق اداره کار در سال ۱۴۰۳ روزانه مبلغ ۲.۳۸۸.۷۲۸ ریال ماهانه در ماه های ۳۰ روزه ۷۱,۶۶۱,۸۴۰ ریال تعیین شده است.

سابقه کار در کدام قسمت از حقوق و مزایای کارگران تاثیر می گذارد؟

طبق توضیحات بالا هر کارگری که بیش از یک سال سابقه کار در کارگاهی داشته باشد، به ازای هرسال پایه سنوات دریافت می‌کند که به مزد او اضافه می‌شود. بنابراین پایه سنوات به کارگران با سابقه کار بیش از یک سال تعلق می گیرد و پایه سنوات جزو مزد کارگر محسوب شده و در نتیجه در تمام مزایایی که از روی مزد محاسبه می شوند تاثیر می گذارد. در قسمت بعدی نحوه محاسبه پایه سنوات به صورت خلاصه توضیح داده شده است.

پایه سنوات 1403 چگونه محاسبه می شود؟

در مقاله مربوط به جدول پایه سنوات 1403 نحوه محاسبه پایه سنوات به طور کامل توضیح داده شده است. در این مقاله که به حقوق و مزایای کارگران با سابقه می پردازیم نیز به صورت خلاصه یاداوری می شود.

ابتدا جدول پایه سنوات را باز کرده و در جدول پایه سنوات محل تلاقی سطر مربوط به ۱۴۰۳ و ستون مربوط به سال استخدام کارگر را پیدا می‌کنیم. عدد این خانه پایه سنوات سال جاری به علاوه پایه سنوات سال های گذشته است. پایه سنوات جزو مزد کارگران تلقی شده و در محاسبه مزایای تبعی مزد مانند اضافه کاری، شب کاری، نوبت کاری، سنوات و عیدی و پاداش باید لحاظ شود.
حداقل مزد سال ۱۴۰۳ روزانه مبلغ ۲,۳۸۸,۷۲۸ ریال (آخرین رقم سطر ۱۴۰۳) است که جمع این دو رقم مزد ثابت روزانه کارگر است.

ملاحظه می شود که با افزایش سابقه کارگر، پایه سنوات وی نیز روی هم انباشته شده و بیشتر می شود. در قسمت های بعدی نحوه محاسبه حقوق و مزایای کارگران با 5، 10 و 15 سال سابقه به صورت نمونه توضیح داده شده و در نهایت جدول حقوق و مزایای کارگران با سابقه از استخدام 91 تا 1403 ارائه شده است.

پایه سنوات با 5 سال سابقه کار

از ابتدای سال دوم کار پایه سنوات سال مربوطه به کارگر پرداخت می شود. در ابتدای سال و با تصویب بخشنامه مزد، درصد افزایش مزد به پایه سنواتی که آخر سال پرداخت می شد اعمال شده و به سال جدید انتقال می یابد. سپس با فرا رسیدن سالروز استخدام، مبلغ پایه سنوات سال جدید به مبلغ پایه سنوات اضافه می شود. با افزایش سابقه این روند محاسبه ادامه پیدا می کند و با افزایش سوابقه کار، مبلغ پایه سنوات تجمیعی کارگران با سابقه افزایش پیدا می کند.

پایه سنوات با 5 سال سابقه کار به راحتی از روی جدول تصاعدی پایه سنوات که در پست جدول پایه سنوات ۱۴۰۳ و محاسبه آنلاین پایه سنوات نوشته شده قابل محاسبه است.

برای مثال فرض کنید کارگری در ابتدای فروردین 1398 استخدام شده است. در سال 1403 این کارگر 5 سال سابقه کار کامل داشته و نحوه محاسبه پایه سنوات از روی جدول تصاعدی پایه سنوات به این صورت خواهد بود. سطر بالای جدول مربوط به سال 1403 بوده و محل تلاقی این سطر با ستون مربوط به سال 1398 پایه سنوات تجمیعی کارگر با 5 سال سابقه کار می شود. طبق جدول تصاعدی پایه سنوات و به روشی که توضیح داده شد مبلغ پایه سنوات تجمیعی روزانه معادل 439.360 ریال می شود.

پایه سنوات با 10 سال سابقه کار

طبق توضیحات قبل محاسبه پایه سنوات تجمیعی سال‌های کار به راحتی از روی جدول پایه سنوات قابل انجام است. با استفاده از جدول پایه سنوات به راحتی می توان مبلغ پایه سنوات روزانه کارگر را محاسبه کرد.

برای مثال فرض کنید کارگری در فروردین سال 1392 در کارگاهی استخدام شده است. و در سال 1403 سابقه او ده سال تمام و وارد سال 11ام سابقه کاری خود شده است. از روی جدول سنوات تجمیعی پایه، سنوات این کارگر از ابتدای سال 1403 روزانه مبلغ 743،304 ریال خواهد بود.

پایه سنوات با 15 سال سابقه کار

با افزایش سابقه کار، پایه سنوات نیز افزایش پیدا می‌کند بنابراین پایه سنوات کارگران با سابقه بیشتر نسبت به کارگران با سابقه کمتر بالاتر خواهد بود بنابراین حقوق کارگر با سابقه بالاتر نیز بیشتر خواهد بود. پایه سنوات با سابقه 15 سال نیز بیشتر از پایه سنوات با سابقه 5 و 10 سال خواهد بود.

برای محاسبه پایه سنوات با 15 سال سابقه طبق توضیحاتی که قبلا ارائه شده عمل خواهیم کرد. از روی جدول سنوات تجمیعی پایه، سال استخدام کارگر را پیدا کرده و عدد درج شده در آن قسمت پایه سنوات کارگر خواهد بود.

برای مثال فرض کنید کارگری در سال 1387 استخدام شده است. سابقه کارگر در سال 1403، 15 سال کامل است و پایه سنوات او از روی جدول پایه سنوات، روزانه مبلغ 818،888 ریال خواهد بود.

جدول حقوق و مزایای کارگر با 5 سال سابقه کار

مثال: فرض کنید کارگری در ابتدای فروردین 1398 استخدام شده است. در سال 1403 این کارگر 5 سال سابقه کار دارد. محاسبات حقوق و مزایای پایه و مزایای تبعی مزد به صورت خواهد بود:

جدول حقوق و مزایای پایه

عنوانمحاسبه حقوق و مزایای پایه (ریال)
مزد شغل۲،۳۸۸،۷۲۸
پایه سنوات تجمیعی۴۳۹،۳۶۰
مزد ثابتپایه سنوات + مزد شغل = ۲,۸۲۸,۰۸۸
حقوق ماهانهمزد ثابت * ۳۰ = ۸۴,۸۴۲,۶۴۰ ریال
حق مسکن۹،۰۰۰،۰۰۰
بن کارگری۱۴۰۰۰۰۰۰
حق اولاد (1 فرزند)۷،۱۶۶،۱۸۴
حق تاهل۵،۰۰۰،۰۰۰
جدول حقوق و مزایای پایه

جدول مزایای تبعی مزد

عنوانمحاسبه مزایای تبعی مزد (ریال)
مزد هر ساعت اضافه کاری۵۴۰،۱۵۳
مزد هر ساعت شب کاری۱۳۵،۰۳۸
مزد هر روز جمعه کاری1،131،235
نوبت کاری صبح-عصر-شب معادل ۱۵% حقوق ماهانه:۱۲,۷۲۶,396
نوبت کاری صبح-عصر معادل ۱۰% حقوق ماهانه:۸,۴۸۴,۲۶4
نوبت کاری صبح-شب و یا عصر-شب معادل ۲۲.۵% حقوق ماهانه:۱۹,۰۸۹,594
حق ماموریت۲،۸۲۸،۰۸۸
عیدی و پاداش سالانه مزد ثابت * ۶۰ = ۱۶۹,۶۸۵,۲۸۰‬
سنوات (پایان کار)مزد ثابت * ۲.۵ = ۷,۰۷۰,۲۲۰
مانده مرخصی۴،۰۰۰،۲۹۴
جدول مزایای تبعی مزد

توجه! شب کاری صرفا به کارگران غیر نوبت کار تعلق می‌گیرد. به عبارتی همزمان هم نوبت کار و شب کار تعلق نمی‌گیرد و هر کارگر صرفا یکی از مزایا را دریافت می‌کند.

جدول حقوق و مزایای کارگر با 10 سال سابقه کار

مثال: فرض کنید کارگری در ابتدای فروردین 1392 استخدام شده است. در سال 1403 این کارگر 10 سال سابقه کار دارد. محاسبات حقوق و مزایای پایه و مزایای تبعی مزد به صورت خواهد بود:

جدول حقوق و مزایای پایه

عنوانمحاسبه حقوق و مزایای پایه (ریال)
مزد شغل۲،۳۸۸،۷۲۸
پایه سنوات تجمیعی743،304
مزد ثابتپایه سنوات + مزد شغل = 3,132,032‬
حقوق ماهانهمزد ثابت * ۳۰ = 93,960,960‬ ریال
حق مسکن۹،۰۰۰،۰۰۰
بن کارگری۱۴۰۰۰۰۰۰
حق اولاد (1 فرزند)۷،۱۶۶،۱۸۴
حق تاهل۵،۰۰۰،۰۰۰
جدول حقوق و مزایای پایه

جدول مزایای تبعی مزد

عنوانمحاسبه مزایای تبعی مزد (ریال)
مزد هر ساعت اضافه کاری598,205
مزد هر ساعت شب کاری149,551
مزد هر روز جمعه کاری1,252,812
نوبت کاری صبح-عصر-شب معادل ۱۵% حقوق ماهانه:14,094,144‬
نوبت کاری صبح-عصر معادل ۱۰% حقوق ماهانه:9,396,096
نوبت کاری صبح-شب و یا عصر-شب معادل ۲۲.۵% حقوق ماهانه:21,141,216
حق ماموریت3,132,032‬
عیدی و پاداش سالانه مزد ثابت * ۶۰ = 187,921,920‬‬
سنوات (پایان کار)مزد ثابت * ۲.۵ = 7,830,080‬
مانده مرخصی4,304,238
جدول مزایای تبعی مزد

توجه! شبکاری صرفا به کارگران غیر نوبت کار تعلق می‌گیرد. به عبارتی همزمان هم نوبت کار و شب کار تعلق نمی‌گیرد و هر کارگر صرفا یکی از مزایا را دریافت می‌کند.

جدول حقوق و مزایای کارگر با 15 سال سابقه کار

مثال: فرض کنید کارگری در ابتدای فروردین 1387 استخدام شده است. در سال 1403 این کارگر 15 سال سابقه کار دارد. محاسبات حقوق و مزایای پایه و مزایای تبعی مزد به صورت خواهد بود:

جدول حقوق و مزایای پایه

عنوانمحاسبه حقوق و مزایای پایه (ریال)
مزد شغل۲،۳۸۸،۷۲۸
پایه سنوات تجمیعی818،888
مزد ثابتپایه سنوات + مزد شغل = 3,207,616
حقوق ماهانهمزد ثابت * ۳۰ = 96,228,480‬‬ ریال
بن مسکن۹،۰۰۰،۰۰۰
بن کارگری۱۴۰۰۰۰۰۰
حق اولاد (1 فرزند)۷،۱۶۶،۱۸۴
حق تاهل۵،۰۰۰،۰۰۰
جدول حقوق و مزایای پایه

جدول مزایای تبعی مزد

عنوانمحاسبه مزایای تبعی مزد (ریال)
مزد هر ساعت اضافه کاری612,641
مزد هر ساعت شب کاری153,160
مزد هر روز جمعه کاری1,283,046
نوبت کاری صبح-عصر-شب معادل ۱۵% حقوق ماهانه:14,434,272‬
نوبت کاری صبح-عصر معادل ۱۰% حقوق ماهانه:9,622,848‬
نوبت کاری صبح-شب و یا عصر-شب معادل ۲۲.۵% حقوق ماهانه:21,651,4086
حق ماموریت3,207,616
عیدی و پاداش سالانه مزد ثابت * 60 = 192,456,960‬‬‬
سنوات (پایان کار)مزد ثابت * 2.5 = 8,017,902.5
مانده مرخصی4,379,822
جدول مزایای تبعی مزد

توجه! شبکاری صرفا به کارگران غیر نوبت کار تعلق می‌گیرد. به عبارتی همزمان هم نوبت کار و شب کار تعلق نمی‌گیرد و هر کارگر صرفا یکی از مزایا را دریافت می‌کند.

جدول حقوق و مزایای کارگران با سابقه 0 تا 13 سال

حقوق و مزایای کارگران با سابقه به سه قسمت اصلی قابل تقسیم است:

1- مزد و حقوق
مزد شغل، مزد پایه یا پایه سنوات، حقوق ماهانه و سایر مزایای ثابت به تبع شغل جزو این دسته محسوب می شوند.

2- مزایای رفاهی انگیزه ای:
پرداختی های ثابتی که ماهیت مزدی ندارند و از شغل کارگر تبعیت نکرده و به صورت ثابت و ماهانه به کارگران پرداخت می شوند. موارد کمک هزینه اقلام مصرفی (بن کارگری)، کمک هزینه مسکن (حق مسکن)، کمک هزینه عائله مندی (حق اولاد) و حق تاهل جزو مزایای رفاهی انگیزه ای به شمار می روند.

3- مزایای به تبع مزد و شرایط کار
این مزایا از دو عامل شرایط کار و مزد کارگر تبعیت می کنند. اضافه کاری، شب کاری، نوبت کاری، جمعه کاری و ماموریت جزو این دسته هستند. مبنای محاسبه مبلغ این مزایا مزد کارگر و مدت آن شرایط کار کارگر خواهد بود.

4– مزایای پایان قرارداد کار و پایان سال
این مزایا نیز از مزد کارگران تبعیت کرده و با افزایش سابقه کارگران این مزایا نیز افزایش پیدا خواهند کرد.
سابقه کار کارگران در پایه سنوات و به تبع آن در مزد کارگر تاثیر می گذارد. پس دسته اول که مزد و حقوق تعریف شد برای کارگران با سابقه به نسبت سوابق کاری آنان متفاوت خواهد بود. دسته دوم که مزایای رفاهی و انگیزه هستند از سابقه کار تاثیر نمی پذیرند بنابراین مزایای رفاهی و انگیزه ای کارگران با سابقه بالا و کم مزایای یکسانی دریافت می کنند.

دسته سوم که مزایای به تبع مزد هستند همانطور که از عنوان آن مشخص است از مزد کارگر تبعیت می کند. گفته شد که هر چقدر سابقه کار کارگر بیشتر باشد مزد وی (به دلیل افزایش پایه سنوات) بیشتر می شود در نتیجه مزایای به تبع مزد نیز بیشتر می شود. به عبارتی مزایای به تبع مزد کارگران با سابقه بالا و بیشتر نسبت به کارگران با سابقه کمتر، بیشتر خواهد بود.

دسته چهارم نیز مزایایی هستند که ماخذ محاسبه آن ها مزد و مزایای کارگر بوده و مشخص است که برای کارگران با سابقه بیشتر مبالغ بیشتر خواهد بود.
در جدول حقوق و مزایای کارگران با سابقه از 0 تا 13 سال کلیه اقلام مزد و مزایای کارگران با سابقه کار مختلف محاسبه شده است.

نکته خیلی مهم: کارگران یا نوبت کار هستند یا نوبت کار نیستند. اگر کارگری نوبت کار گردشی باشد به وی شب کاری تعلق نمی گیرد و اگر کارگری غیر نوبت کار باشد و ساعات کار وی در شب واقع شود شب کاری دریافت می کند. پس همزمان هم شب کاری و هم نوبت کاری قابل پرداخت نبوده و صرفا یکی از این دو قابل پرداخت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر