تفاوت عناوین شغلی لیست بیمه تامین اجتماعی چیست؟

عنوان شغلی در لیست بیمه تامین اجتماعی، به نوع شغل و وظایف فرد در محل کار اشاره دارد. این عنوان در لیست بیمه به منظور محاسبه حق بیمه، ارائه خدمات و تعهدات سازمان تامین اجتماعی و همچنین احراز شرایط برای دریافت برخی از مزایا مانند بازنشستگی و از کارافتادگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در لیست بیمه تفاوت بین کارمند (ساده)، کارمند 1، کارمند 2، کارمند 3 و… در چیست؟

چگونه می‌توان تشخیص داد که برای هر یک از کارکنان چه عنوان شغلی باید انتخاب شود؟

تفاوت عناوین شغلی لیست بیمه تامین اجتماعی چیست؟ تشخیص عنوان شغلی درست

پاسخ به تفاوت عناوین شغلی لیست بیمه تامین اجتماعی و تشخیص عنوان شغلی درست در لیست بیمه در دو قسمت به 6 حالت مختلف پرداخته می‌شود. 

اصولا باید عنوان شغل واقعی کارگر و کارمندان مشمول قانون کار باید با عنوان شغلی درج شده در لیست بیمه یکسان و همخوانی داشته باشد. مغایرت عنوان شغل واقعی با عنوان شغلی لیست بیمه تامین اجتماعی در مواردی می‌تواند برای کارگران و کارمندان مشکلاتی بوجود آورد.

تفاوت و تاثیر عناوین شغلی لیست بیمه تامین اجتماعی

1-تفاوت حق بیمه مشاغل مختلف : در کارگاه‌ها و مشاغل با حق بیمه مقطوع برای هر عنوان شغلی حق بیمه مشخصی تعیین شده است. حق بیمه واریزی در سال‌های آخر در مستمری بازنشستگی کارگران و کارمندان تاثیر مستقیم دارد. چنانچه عنوان شغلی کارگر و یا کارمندی با سطح پایین در لیست بیمه درج شود به تبع آن حق بیمه کمتری نیز واریز خواهد شد و کارگر موقع بازنشستگی از مستمری پایین‌تری برخوردار خواهد شد. توجه شود که این مورد صرفا در کارگاه‌های با حق بیمه مقطوع صدق می‌کند.

2-مسئولیت کارگر و کارفرما در حوادث و بیماری‌های ناشی از کار : یکی از اسناد مهم برای اثبات و احراز شغل کارگران، عنوان شغلی درج شده در لیست بیمه تامین اجتماعی است. در صورتی که کارگری در شغلی متفاوت با شغل موظفی خود در کارگاه دچار حادثه یا بیماری ناشی از کار شود مسئولیت کارفرما در بروز این حادثه یا بیماری بیشتر خواهد شد. لذا درج عنوان شغلی مغایر با شغل واقعی می‌تواند در استفاده از بیمه حوادث و مسئولیت مدنی کارفرما را با مشکل مواجه سازد.

3-تاثیر مغایرت شغلی در لیست بیمه تامین اجتماعی در مشاغل سخت و زیان آور : درخواست بازنشستگی سخت و زیان آور در سال‌ها بعدتر از زمان اشتغال ثبت و بررسی می‌شود. یکی از اسناد بسیار مهم و تاثیر گذار در اثبات شغل کارگر در گذشته عنوان شغلی درج شده در سابقه و لیست بیمه کارگران است. مثلا کارگری امروز در شغل کارگر تولید در کارگاهی‌ مشغول به کار است و پس از 20 سال که تغییرات زیادی در شغل، کارگاه و شرایط کارگر بوجود آمده و احتمال دارد کارگاه و یا شغل امروز کارگر از بین رفته باشد سابقه بیمه و عنوان شغلی درج شده در لیست بیمه یک مدرک بسیار مهم برای اثبات شغل کارگر در 20 سال قبل است. در صورتی که مغایرتی بین شغل واقعی و شغل لیست بیمه کارگر وجود داشته باشد و کارگر مدارک و شواهد دیگری برای اثبات شغل واقعی خود نداشته باشد ممکن است در تایید سختی کار به مشکل برخورد کند.

موارد گفته شده 3 تاثیر و تفاوت مهم عناوین شغلی لیست بیمه تامین اجتماعی کارگران است.

راه‌های تشخیص و انتخاب عنوان شغلی کارگران در لیست بیمه

راه‌های مختلفی با توجه به شرایط کارگاه برای تشخیص عنوان شغلی صحیح برای درج در لیست بیمه وجود دارد.

در کارگاه‌های فاقد طبقه‌بندی مشاغل و دارای مشاغل با حق بیمه مقطوع، انتخاب عناون شغل کارگران از روی لیست عناوین شغلی دارای حق بیمه مقطوع که همه ساله از طرف تامین اجتماعی منتشر می‌شود قابل انتخاب و تطبیق با مشاغل کارگران و کارمندان است.

در کارگاه‌های فاقد طبقه بندی مشاغل و خارج از شمول حق بیمه مقطوع، کارفرما باید شغل واقعی کارگران و کارمندان خود را با عناوین شغلی و کد عناوین شغلی مندرج در لیست عناوین شغلی مندرج در لیست اعلامی از طرف سازمان تامین اجتماعی تطبیق دهد و عنوان شغلی متناسب با یکی از عناوین شغلی موجود در لیست عناوین شغلی تامین اجتماعی انتخاب و در لیست بیمه برای کارگران و کارمندان خود ثبت نماید.

در کارگاه‌های دارای طبقه بندی مشاغل، عناوین شغلی کارگران و کارمندان شاغل از روی طرح طبقه‌بندی مشاغل کارگاه مشخص و در قرارداد کار و احکام کارگزینی درج می‌شود. نکته مهم در این کارگاه‌ها این است که ممکن است عین عناوین شغلی موجود در طبقه‌بندی مشاغل کارگاه در لیست بیمه اعلامی تامین اجتماعی وجود نداشته باشد. در چنین مواردی کارفرما یا باید یک عنوان شغلی با بیشترین تطابق با عنوان شغلی کارگر را در لیست بیمه درج کند و یا در هنگام اجرا و یا بازبینی طرح طبقه بندی مشاغل عناوین شغلی تعیین شده در طرح طبقه بندی مشاغل را با عناوین شغلی موجود در لیست بیمه تطبیق دهد و عناوین شغلی طرح طبقه‌بندی را به عناوین شغلی لیست بیمه اصلاح کند.

نوشته های مشابه

83 دیدگاه

  1. سلام من در شرکت قطعات خودرو کار میکردم . بنده رو اخراج کردن . الانم کار پیدا نمیکنم . شرکت هم نمیزاره برکردم سر کارم . چیکار باید کنم؟

  2. سلام ۹سال شرکتی کار کردم سختی کار داشته یازده سال هم جای دیگه کار کردم اونم سختی داره شرکت اولی مدارک رابه بیمه نمیده میگه مفقود شده من هم مدارکی ندارم سرقت کردن خونه را باید چه کار کنم لطفا راهنمایی ام کنید متشکرم

    1. سلام
      در صورتی که مشاغل در کمیته سخت و زیان آور تایید شده باشد نیازی به مدارک خاصی نیست.
      در صورتی که مشکل دیگری وجود داشته باشد توضیح دهید که چه مدارکی تقاضا می شود تا توضیح کامل تر داده شود.

  3. سلام من در شرکت ریخته گری آلومینیوم کار میکردم در لیست بیمه کارگر ساده رد کردند باید چه کاری انجام بدهم عنوان شغلی نادرم

    1. سلام
      اگر احتمال تاثیر منفی مغایرت عنوان شغلی وجود داشته باشد می توانید برای احراز عنوان شغل واقعی در اداره کار طرح شکایت کنید.

  4. سلام من در شرکت ریخته گری آلومینیوم کار میکردم در لیست بیمه کارگر ساده رد کردند باید چه کاری انجام بدهم

    1. سلام در کارخانه فوم پلی اتیلن در قسمت انبار به بارگیری وبسته بندی به مدت ۲۰سال است مشغولم ولی بوی گازوبویی که ازاجناس متصاعدمیشود بسیار زیاد است واکثرکارگران به زانودردودیسک کمروضعف شنوایی مبتلاشدن اندوازبوی گازحالت تهوع دست میدهددرلیست بیمه عنوان شغل کارگرساده برای همه ردمیشودیکی از کارگران سختی گرفته و بازنشسته شده کارفرما دنبال این بوده که سختی شامل حال دیگران نشودآیامامیتوانیم اقدام برای سختی کار کنیم شامل حالمان میشود؟

  5. سلام
    یه سوال دیگه اینکه الان کارفرما واسه رد کردن بیمهم تو سیستم دچار مشکل شده و قسمت مالیات حقوق پیغام داده که من باید ترک کار قبلیمو بزنم،۷ سال پیش به مدت ۸ ماه بیمه بودم و الان دفتر مرکزی جابه جا شده و دسترسی به محل کار قبلیم ندارم،راه دیگه ای هست که ترک کار زده بشه؟

    1. با سلام
      متن مقاله را مطالعه کنید. به طور کامل توضیح داده شده است.

    2. سلام به واحد اداری شرکت جدیدتون بگین در سامانه مالیات حقوق اطلاعات شما رو ثبت کنند در اونجا پیغام میده به دلیل اینکه تو شرکت دیگ کارمند اصلی ثبت شدین به عنوان کارمند اصلی نمیشه ثبت کرد اشکالی نداره تایید کارمند غیر اصلی رو برای شما بزنه و بعد بیاد در قسمت فهرست پرسنل گزینه عملیات رو بزنه و شما رو تبدیل به کارمند اصلی کنه خودش گزینه تبدیل به کارمند اصلی داره
      نیازی نیست شما شرکتی که قبلا مشغول به کار بودین رو پیدا کنید

  6. کد شغلی ای برای کارشناس پایگاه داده ها dba کار در کد های بیمه تامین اجتماعی وجود ندارد؟! سوال بعدی مکن این هست که عنوان شغلی کارشناس کامپیوتر با کارشناس کامپیوتر 1 تا …5 با کارشناس کامپیوتر نرم افزار در چیست؟

    1. سلام
      در قانون کار عناوین شغلی تعریف شده ای وجود ندارد. قانون کار حداقل حقوق و مزایا را تعیین کرده است که فارغ از مدرک تحصیلی و تخصص و مهارت و … است.
      عناوین شغلی قراردادی هستند و در هر کارگاه با هم تفاوت دارد.

  7. باسلام و خسته نباشید خدمت مدیر این سایت بنده جدیدا تقاضای بازنشستگی رو به وزارت کار دادم عنوان شغلی چهارسالم کارگر ساده رد کرده تو بیمه ولی من طبق قرارداد با کارفرما وفیش حقوقی سمت تعمیرکار ماهر هستش خواستم بدونم طبق اینکه کارگر ساده شامل سختی زیان آور نیست میتونم عنوان شغلی که طبق فیش حقوق و قرداد با کارفرما رو بزنم؟ و مشکلی فردا بوجود نمیاد؟ ممنون راهنمایی کنید.

    1. در بررسی سخت و زیان آور بودن مشاغل به عوامل زیان آور محل کار و محیط کار کارگر توجه میشود و معیار تصمیم کمیته و بازرسی مشترک، این عوامل هستند. صرف عنوان شغلی که چه باشد تاثیر مستقیمی بر تصمیم کمیته در تایید یا عدم تایید ندارد. ممکن است در کارگاهی کارگر ساده به عنوان سخت و زیان آور شناخته شود و تعمیر کار ماهر مشمول سختی کار نشود و در کارگاه دیگری برعکس. چنانچه به نظر شما و طبق تجربیات همکاران قبلی کارگر ساده به عنوان سختی کار شناخته نشده و تعمیرکار به عنوان سختی کار شناخته شده است و شما در عمل تعمیرکار بوده اید برای احراز عناوین شغل واقعی خود میتوانید در اداره کار طرح شکایت کنید. رای صادره از اداره کار را به کمیته سخت و زیان آور و تامین اجتماعی اراعه کنید.

  8. باسلام و احترام
    من ۱۵ سال با قرداد مسئول آزمایشگاه و کنترل کیفی در واحدی مشغول هستم. عنوان بیمه رو فقط مسئول آزمایشگاه رد کردن. با دو عنوان شغلی قرارداد کاری داشتم فقط یک عنوان شغلی تو بیمه اعلام کردن. در این مورد چه کار می تونم انجام دهم؟

    1. در لیست بیمه صرفا درج یک عنوان شغلی مقدور است. اصولا باید کارفرما عنوان شغلی بیمه را برابر با شغل واقعی و وظایف واقعی کارگر ثبت نماید. در صورتیکه عنوان شغل مغایر با شغل واقعی باشد کارگر میتواند جهت اصلاح عناوین شغلی در اداره کار طرح شکایت کند.

    2. سلام میخواستم ببینم میانگین دوسال اخردر مشاغل سخت وزیان اورتازمانی که درخواست بازنشستگی رواقدام میکنی حساب میشه ؟بعد اون مادامی که منتظر کارامون هستیم ودر کارخانه مد نظرهستیم حساب نمیشه؟؟؟ممنون میشم پاسخ بدین؟

      1. سلام
        میانگین از روی بیمه واریز شده محاسبه خواهد شد. پس از احراز شرایط بازنشستگی تامین اجتماعی تاریخ بازنشستگی را اعلام می کند.

  9. سلام ، من در شرکتی به عنوان کارشناس کنترل پروژه مشغول به کار هستم ولی سمت شغلی برای من کارگر ساده رد شده است چطور میتونم این موضوع رو درست کنم و چه تبعاتی داشته اینکه اینجوری برام بیمه رد کردن؟؟؟
    آیا حقیقت دارد که بیمه کارگر ساده با ضریب 1.5 محاسبه میشود یعنی زودتر بازنشته میشوم؟؟

  10. با سلام
    من ۱۵ ساله با قرارداد مسئول آزمایشگاه و کنترل کیفی در شرکتی مشغول هستم. اخیرا متوجه شدم که عنوان شغلی در بیمه پرداختی فقط مسول آزمایشگاه قید شده است در صورتی که هم کارهای آزمایشگاه و کارهای کنترل کیفیت رو انجام می دادم. آزمایشگاه و کنترل کیفی با کد عنوان مختلف در لیست بیمه آمده است. در صورت درخواست استفاده از سختی و زیان آور چه باید کرد؟

    1. در بررسی سخت و زیان آور بودن شغل، عوامل زیان آور محیط کار اهمیت دارد. عنوان شغلی در لیست بیمه پس از گذشت زمان در اثبات آن شغل و محل کار کمک کننده است. صرف عنوان شغلی در سخت و زیان آور بودن یا نبودن اهمیتی ندارد. برای بهره مندی از مزایای سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زیان آور، کارگر باید درخواست خود را به کمیته سخت و زیان آور استان ارائه کند. در اغلب استان ها ثبت درخواست سختی کار به صورت اینترنتی است که باید آدرس سایت مربوطه را از اداره کار محل پرسید.

  11. سلام من در حدود شش سال در کارگاه مشغول به جوشکاری وتعمیرات هستم. الان طرح طبقه بندی مشاغل اجرا شده و پست من را متصدی خدمات فنی2 درج کرده‌اند. درصورت که من استادکار بودم. آیا این عنوان شغلی درست است یا اعتراض کنم؟

    1. با سلام
      تطبیق عناوین شغلی قبل از اجرای طرح و بعد از اجرای آن بستگی به طراحی طرح طبقه بندی مشاغل دارد. با توجه به اینکه طرح طبقه بندی مشاغل هر کارگاه منحصر به فرد است، لذا صرفا میتوانید با مراجعه به امور اداری و بررسی طرح و وظایف شغلی مندرج در شناسنامه شغلی خود، با انطباق یا عدم انطباق عنوان شغلی درج شده با شغل واقعی خود نتیجه را بررسی کنید.

  12. سلام.بنده بمدت ۸ سال هست که در شرکتی باعنوان شغلی اپراتور ایستگاه پمپاژ و نگهبان مشغول بکار هستم،ولی متوجه شدم عنوان شغلی در لیست بیمه کارگر ساده رد شده.
    تامین اجتماعی برای تصحیح عنوان شغلی جهت بازنشستگی و تعلق سختی کار خواستار قرارداد کاری باعنوان اپراتوری هست،ولی شرکت بعد از امضای قراردادها توسط ما در طول ۸ سال هیچ قراردادی را در اختیار ما نگذاشته و اعلام کرده که قراردادی بصورت بایگانی در سیستم هم نداره.
    چطور میتونم به نسخه های قراردادم دسترسی پیدا کنم؟

    1. سلام
      در صورتی که نتوانید قراردادهای خود را به دست آورید می توانید در اداره کار برای احراز عنوان شغلی طرح شکایت کنید.

  13. سلام ، من در یک شرکت پیمانکاری پروژه شغلم تکنیسین کنترل کیفیت هست ،اما در لیست بیمه عنوان شغلی کارمند برام رد شده ،فرق این دو چیه و کدومش برام بهتراست؟

    1. سلام
      اصولا باید عنوان شغلی و شغل واقعی باید یکسان باشند. اینکه کدام به نفع شما است بستگی به شرایط دارد. عنوان شغلی عمدتا در بحث مشاغل سخت و زیان آور اهمیت بیشتری دارد و در سایر موارد زیاد مهم نیست.

  14. با سلام و احترام
    میفرمایید یک لیست از حقوق بیمه شده همراه با حق بیمه به سازمان بیمه ارسال میشود بنده ۸ سال عنوان شغلیم با عنوان حق بیمه ام فرق داره کارشناس آزمایشگاه بودم متصدی امور دفتری رد کردن تامین اجتماعی میگه شما باید ما به التفاوت اون سال ها راپرداخت کنید اگر 7 درصد حق بیمه از خودم کم میشه دراون سالها ۸ درصد از دریافتی کارشناس آزمایشگام که سمت حکمم جلوشون بوده کم شده پس انگار مابه التفاوتی وجودندارد چون هفت درصد از حقوقم در آن زمان کم شده فقط مشکل عنوان پست هست که کارفرما اشتباه کرده ؟؟؟؟؟ سختی کار به شغل آزمایشگاهیم تعلق میگیره باید چیکار باید کنم که اون ۸ سال درست بشه و همخوانی پیدا کنه اشتباه کارفرما بوده لطفا
    راهنمایی کنید

      1. سلام
        لیست بیمه و پرداخت آن و درج عنوان شغلی صحیح از مسئولیت‌های کارفرما است و چنانچه در نتیجه قصور یا اشتباه کارفرما جریمه ای متوجه باشد باید کارفرما جبران کند.

    1. سلام
      لیست بیمه و پرداخت آن و درج عنوان شغلی صحیح از مسئولیت‌های کارفرما است و چنانچه در نتیجه قصور یا اشتباه کارفرما جریمه ای متوجه باشد باید کارفرما جبران کند.

  15. سلام
    من در فروشگاه لوازم خانگی به عنوان فروشنده مشغول به کار هستم ولی به عنوان کارگر ساده بیمه رد میشه آیا در مستمری از قانون دو سال آخر تبعیت میشه یا باید اصلاح بشه

    1. سلام
      من در فروشگاه پوشاک زنانه فروشنده هستم بعد از چند سال کارفرما میخواد منو بیمه کنه ولی تو فرمی که به من داده به من گفتن عنوان شغلی رو پادو بزنم به جای فروشنده! من شاید نهایتا یکسال دیگه بخوام اینجا کار کنم، به نفع من هست که عنوان شغلی بگم واسم تغییر بدن و همون فروشنده درج بشه؟ چندین سال بعد توی حقوق بازنشستگی تاثیری داره؟

      1. سلام
        عنوان شغلی در حقوق و واریزی بیمه تاثیر چندانی ندارد. مستمری بازنشستگی هم از حقوق دو سال آخر محاسبه می شود و سال های قبل تاثیری ندارند.

  16. سلام من در شرکتی انباردار بودم ولی بیمه ام با عنوان کارگر ساده رد شده است میخواستم ببینم در صورت استعفا از شرکت کارفرما میتواند برای انبار از من شکایتی داشته باشد؟

  17. سلام . من با مدرک فوق لیسانس نانو شیمی در آزمایشگاه نساجی مشغول بکار هستم و متوجه شدم که بیمه رد شه برا من بیمه کارگری هست در صورتی که من مهندس هستم . الان بیمه که برای مهندس چقدر هست ؟

  18. سلام . من با مدرک فوق لیسانس نانو شیمی در آزمایشگاه نساجی مشغول به کار هستم . بیمه من بعنوان مهندس رد میشه و بیمه یک مهندس چقدر هست؟
    و من نمیدونستم تا الان بیمه من را بعنوان کارگر ساده رد کردن تا الان سابقه بیمه مشاهده کردم.

  19. سلام خداقوت ..من در شرکت بعنوان نگهبان مشغول کار هستم آیا ضریب َشغلی شامل کار من میشود اگر عنوان شغلی من نگهبان رد نشده باشد میتوانم از کار فرما شکایت کنم

  20. سلام خسته نباشید
    من برای مشاغل سخت زیان آور اقدام کردم و اداره کار استان نیز تایید کرده است در آن کارگاهی که کار میکنم خبازی است مقداری از بیمه ی اینجانب را نامشخص ثبت کرده اند حالا باید من چکار کنم اکثر کارفرمایان نیز به رحمت خدا رفته اند جواب بدیدممنون میشوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر