عواقب گرفتن بیمه بیکاری و تاثیر بیمه بیکاری در بازنشستگی و اشتغال

عوارض بیمه بیکاری برای بازنشستگی و اشتغال
عوارض بیمه بیکاری برای بازنشستگی و اشتغال

نگرانی از تاثیر بیمه بیکاری در بازنشستگی و اشتغال و کسب درآمد برای گذراندن زندگی دغدغه همه مردم است. در بسیاری از موارد ادامه اشتغال در اختیار کارگر و یا فرد شاغل نبوده و عواملی مانند خواست کارفرما، شرایط اجتماعی و محیطی، بیماری های پاندمی و … اشتغال را مختل و بیمه شده را مجبور به استفاده از بیمه بیکاری می‌کند. برقراری بیمه بیکاری و تاثیر بیمه بیکاری در بازنشستگی و اشتغال شرایط و اصولی دارد که در ادامه به عواقب گرفتن بیمه بیکاری پرداخته شده است.

بیکار کیست و به چه افرادی بیمه بیکاری تعلق می گیرد؟

قبل از پرداختن به عواقب گرفتن بیمه بیکاری اشاره‌ای داریم به اینکه بیکار کیست؟ و فرد بیمه شده برای دریافت بیمه بیکاری چه شرایطی را دارا باشد؟ بر اساس قانون بیمه بیکاری «بیکار شخصی بیمه شده است که بدون میل و اراده خود بیکار شده و اکنون آماده به کار است و می‌تواند در محیط جدید فعالیت خود را آغاز کند.» همانطور که از متن فوق استنباط می‌شود غیر ارادی بودن بیکاری اصل مهمی است و تشخیص صحت و یا سقم آن بر عهده کمیته‌ای از نمایندگان سازمان تامین اجتماعی و اداره کار محل اشتغال بیمه شده است. با توجه به تاثیر بیمه بیکاری در بازنشستگی فرد برای دریافت بیمه بیکاری باید:

  • تبعه ایران و تابع قانون کار و تامین اجتماعی بوده و حداقل 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.
  • اشتغال را به صورت غیر ارادی از دست داده و بازنشسته یا مستمری بگیر نباشد.
  • فرد بیمه شده کارفرما و شاغل آزاد نباشد و حق بیمه پرداختی به صورت اختیاری و از طرف بیمه شده نباشد.
  • حداکثر 30 روز پس از بیکاری مراتب را به اداره کار محل اشتغال اطلاع داده و درخواست بیمه بیکاری ثبت کند.

در کل بیمه بیکاری فقط به کارگران و کارکنان مشمول قانون کار که سایر شرایط لازم را نیز داشته باشند تعلق می‌گیرد.

تاثیر بیمه بیکاری در بازنشستگی و عواقب گرفتن بیمه بیکاری

 مطابق قانون تامین اجتماعی و با توجه به تاثیر بیمه بیکاری در بازنشستگی دریافت بیمه بیکاری برای افرادی که شرایط آن را دارا هستند عواقبی از لحاظ سابقه بیمه در پی نخواهد داشت و عواقب گرفتن بیمه بیکاری ممکن است از لحاظ مبلغ مستمری و حقوق بازنشستگی باشد. مهمتر اینکه، مدت زمان دریافت بیمه بیکاری به عنوان سابقه بیمه در سوابق فرد منظور خواهد شد. از عواقب گرفتن بیمه بیکاری یا به عبارتی شرایط بیمه بیکاری این اصل مهم ضروری است که صندوق بیمه بیکاری و متولی آن یعنی سازمان تامین اجتماعی در حین پرداخت بیمه بیکاری موظف به پرداخت عیدی و پاداش به بیمه شده نیست.

تاثیر بیمه بیکاری در بازنشستگی و عوارض گرفتن بیمه بیکاری برای بازنشستگی بیمه شده از دو دیدگاه قابل بررسی است.

  • محاسبه بیمه بیکاری در بازنشستگی در سوابق بیمه گذار: بر اساس قانون و محاسبه بیمه بیکاری در بازنشستگی مدت زمانی که بیمه شده بیمه بیکاری دریافت می‌کند جزو سوابق بیمه محاسبه و در سوابق بیمه گذار ثبت شده و برای بازنشستگی قابل محاسبه خواهد بود.
  • میزان حقوق بازنشستگی بیمه گذار: در این مورد خاص چنانچه دریافت بیمه بیکاری در دو سال آخر اشتغال فرد نباشد، اثری بر محاسبه بیمه بیکاری در بازنشستگی فرد نخواهد داشت. از آنجا که حقوق بازنشستگی بر اساس پرداختی دو سال آخر محاسبه می شود و حقوق بیمه بیکاری ممکن است کمتر از حقوق دوران اشتغال بیمه شده باشد لذا در مواردی که حقوق دوران اشتغال از حقوق بیمه بیکاری بیشتر باشد دریافت بیمه بیکاری بر روی حقوق بازنشستگی تاثیر منفی خواهد داشت.

سفارش کارشناسان کارتابان با توجه به تاثیر بیمه بیکاری در بازنشستگی، تاکید بر عدم استفاده از بیمه بیکاری در دو سال آخر اشتغال منتهی به بازنشستگی است به شرطی که حقوق دریافتی حین اشتغال از حقوق دریافتی بیمه بیکاری بالاتر باشد و دریافت بیمه بیکاری باعث کاهش میانگین دستمزد دو سال آخر نشود تا در میزان دریافت حقوق بازنشستگی متضرر نشوید.

تاثیر مثبت بیمه بیکاری در بازنشستگی

همانگونه که اشاره شد سابقه بیمه بیکاری جزو سوابق بیمه از لحاظ بازنشستگی محسوب می شود. بنابراین اگر بیمه شده پس از رسیدن به سن بازنشستگی کسری بیمه داشته باشد با دریافت بیمه بیکاری می تواند این کسری بیمه را جبران کند. از طرفی اگر بیمه شده در حین اشتغال با حداقل حقوق قانون کار مشغول به کار باشد و سابقه بیمه وی از لحاظ بازنشستگی تکمیل شده باشد دریافت بیمه بیکاری باعث افزایش سابقه بیمه و در نهایت باعث افزایش سابقه بیمه بیش از 30 سال شده و مستمری بازنشستگی را افزایش می دهد.

چگونگی محاسبه بیمه بیکاری در بازنشستگی

قوانین تامین اجتماعی در مورد حقوق بیمه بیکاری، و  محاسبه بیمه بیکاری در بازنشستگی کاملا مشخص و چارچوب بندی شده است.

  • با توجه به تاثیر بیمه بیکاری در بازنشستگی، قانون گذار میزان مقرری بیمه بیکاری را 55 درصد متوسط حقوق و دستمزد بیمه شده در نظر گرفته است که برای افراد تحت تکفل به ازای هر فرد 10 درصد و حداکثر برای 4 فرد قابل افزایش است. اما دو محدودیت برای مقرری بیمه بیکاری سقف و کف تعیین می‌کند. در هر حال مبلغ فوق نباید از حداقل حقوق قانون کار کمتر باشد.
  • مقرری بیمه بیکاری نباید از 80 درصد حقوق بیمه شده بیشتر باشد.

لازمه برخورداری از همه مواهب بیمه بیکاری، آشنایی با شرایط و عواقب و عوارض گرفتن بیمه بیکاری است که مشاوره حقوقی با کارشناسان مجرب ما در این زمینه را ناگزیر می‌کند.

عواقب نامحسوس گرفتن بیمه بیکاری برای افرادی که حقوق بیمه بیکاری آنان از حداقل حقوق قانون کار بیشتر بوده این است که در شروع هر سال جدید که حداقل حقوق کارگران افزایش می یابد، این گروه تحت شرایطی ممکن است مشمول افزایش حقوق نشوند. اگر حقوق بیمه بیکاری فردی در سال گذشته از حداقل حقوق قانون کار امسال بیشتر باشد حقوق بیمه بیکاری این افراد در امسال افزایش پیدا نمی کند بنابراین همان حقوق بیمه بیکاری سال گذشته را دریافت می کنند که این امر تاثیر منفی در حقوق بازنشستگی خواهد داشت.

مدت زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری:

یکی از مهمترین ابهامات و عوارض گرفتن بیمه بیکاری مدت زمانی است که بیمه شده، بیمه بیکاری را می‌تواند دریافت کند. بر اساس قانون مقرری دریافتی بیمه بیکاری متناسب با میزان حق بیمه پرداختی است. برای متاهلین حداقل 12 و حداکثر 50 ماه و برای مجردین حداقل 6 و حداکثر 36 ماه خواهد بود. برای واریز 6 تا 24 ماه حق بیمه، بیمه شده متاهل 12 ماه و بیمه شده مجرد 6 ماه مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کند. اگر بیمه شده بیش از 20 سال ( 240 ماه) حق بیمه پرداخت کرده و متاهل باشد. 50 ماه، و اگر مجرد باشد 36 ماه مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کند. جدول کامل بیمه بیکاری را مطالعه کنید.

برای آگاهی بیشتر از تاثیر بیمه بیکاری در بازنشستگی بندهایی از قانون تامین اجتماعی مصوب 26 شهریور 1369 را یادآور می‌شویم.

بند 7 تبصره 3: دریافت بیمه بیکاری مانع از دریافت مستمری جزیی نمی‌باشد.

تبصره 5 : بیمه شده و افراد تحت تکفل در مدت زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری از خدمات درمانی قانون تامین اجتماعی استفاده خواهند کرد.

تبصره 6: مقرری بیمه بیکاری مانند سایر مستمریها ی تامین اجتماعی از پرداخت هرگونه مالیات معاف می‌باشد.

ماده 8: مواردی که مقرری بیمه بیکاری قطع خواهد شد:

  • اشتغال مجدد بیمه گذار
  • عدم شرکت فرد دریافت کننده مقرری در دوره های کارآموزی
  • خودداری بیمه شده بیکار از پذیرش شغل تخصصی یا شغل مشابه
  • بیمه شده بیکار ضمن دریافت مقرری مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کار افتادگی کلی شود.

از آنجا که بندها و تبصره‌های قانون بیمه بیکاری و تامین اجتماعی در مورد مقرری بیمه بیکاری و تاثیر بیمه بیکاری در بازنشستگی، اغلب با اصطلاحات حقوقی تخصصی همراه است، برای در امان ماندن از عوارض گرفتن بیمه بیکاری می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و از اطلاعات بروز و دقیق اطلاع پیدا کنید. و بدون نگرانی از مقرری بیمه بیکاری استفاده کرده و از مزایای قانونی آن چه در زمان اشتغال و چه هنگام بازنشستگی بهره مند شوید.

نوشته های مشابه

222 دیدگاه

  1. سلام من چند سال پیش که ۱۰ سال سابقه بیمه داشتم از کار اخراج شدم و ۱۸ ماه بیمه بیکاری گرفتم. بعد از چند سال جایی مشغول بکار شدم الان ۴ ساله که سابقه بیمه برام رد کرده و منو اخراج کرده. آیا بیمه بیکاری بهم تعلق می‌گیرد؟ و فعلآ ۱۶ سال سابقه بیمه دارم باتشکر

  2. باسلام. من قبلا از بیمه کارگران ساختمانی استفاده میکردم الان حدود چهار ماه دارم از بیمه نانوانی استفاده میکنم واز بیمه کارگری انصراف دادم و سنم 57سال دارم میخواستم بدانم اگر بعداز یک سال تقاضای بیمه بیکاری کنم همان حقوقی که در زمان بیمه بیکاری میگیریم برای بازنشستگی همان مقدار است یا بیشتر در ضمن سابقه بیمه من 19سال و5ماه است

    1. سلام
      بیمه بیکاری صرفا به سوابق بیمه کارگری تعلق می گیرد و بیمه کارگران ساختمانی مشمول بیمه بیکاری نیستند.
      در صورتی که بیمه بیکاری به بازنشستگی وصل شود مبلغ مستمری نیز از میانگین حقوق دو سال آخر ضرب در سنوات بیمه محاسبه می شود.
      با توجه به سابقه شما مستمری شما حداقل حقوق کامل بازنشستگان تامین اجتماعی خواهد بود.

    2. سلام. من برای پدر زنم در انبار مصالح ساختمانی کار میکنم و دیگر به من احتیاجی ندارد. آیا میتوانم از بیمه بیکاری استفاده کنم.
      با تشکر

      1. در صورتیکه تمام شرایط دریافت بیمه بیکاری را داشته باشد میتوانید استفاده کنید.

  3. سلام جناب مدیر عزیز.
    بنده ۱۳سال سابقه بیمه دارم و۳۶سالمه و شغل من شاطر نانوایی هستم.الان ۲۰روزه بیکار شدم.خواستم بدونم میتونم از بیمه بیکاری استفاده کنم و اگر کردم در این مدت دفترچه خدمات درمانی بنده فعال می‌ماند یا خیر.چون خانمم حامله هست و این موضوع فکر مرا درگیر کرده.با سپاس فراوان.

    1. سلام
      بله می توانید از بیمه بیکاری استفاده کنید و مدت بیمه بیکاری تحت پوشش حمایت های درمانی تامین اجتماعی خواهید بود.
      باید تا 30 روز بعد از بیکاری اقدام کنید.

  4. سلام من 54 ساله هستم و 11 سال سابقه بیمه دارم و سابقه 27 ماه مدت سربازی را هم خریده ام که جمعا میشود حدوداً 13 سال سابقه و تا کنون از بیمه بیکاری استفاده نکرده ام… حالا به فرض با همین سابقه به شصت سالگی برسم آیا می‌توانم مدت بیمه بیکاری را به سابقه ام اضافه کنم و آیا بعد از شصت سالگی بیمه بیکاری تاثیر منفی در حقوق دارد یا نه……از جنابعالی بابت پاسخ بسیار بسیار متشکرم

    1. سلام
      بیمه بیکاری در صورتی که استفاده شود به سابقه بیمه اضافه می شود. سوابق سربازی در بیمه بیکاری لحاظ نمی شوند. با این سابقه بیمه بیکاری تاثیر منفی در بازنشستگی نخواهد داشت.

  5. سلام
    پدر من با سن ۶۴ سال و با سابقه بیمه ۱۸ سال و ۸ ماه بیکار شدن میخواستم بدونم ایشون مشمول بیمه بیکاری میشن؟ و از بیمه بیکاری تا اتمام ۲۰ سال سابقه میتونن استفاده کنن و بازنشست بشن ؟

    1. سلام ببخشید، ۱۶.۵ سال سابقه بیمه دارم و ۵۶ سال سن. الان ۴ سال از سوپر مارکتی بیمه هستم که از این ماه عدم نیاز اعلام کرد. بیمه بیکاری برای من چگونه محاسبه میشه و آیا تاثیر منفی داره وقتی تو سن ۶۰ سالگی بخوام بازنشسته بشم؟ ضمنا حداقل حقوق قانون کار بیمه هستم.

      1. با سلام
        در متن مقاله توضیحات کامل داده شده است لطفا مطالعه فرمایید.

  6. سلام
    پدر من با سن ۶۴سال و با سابقه بیمه ۱۸ سال و ۸ ماه از کار اخراج شدن میخواستم بدونم ایشون مشمول دریافت بیمه بیکاری میشن و تا اتمام ۲۰ سال سابقشون میتونن از بیمه بیکاری استفاده کنن و بازنشسته بشن

    1. تا یکماه وقت دارن درخواست بیمه بیکاری بدن. از اداره کار بپرسین زودتر تا تایمشون تموم نشه

    2. ببخشید چگونه ۶۴سال سن داران ولی بازنشسته نیستند؟ مگر سن بازنشستگی ۶۰سال نیست؟

      1. با سلام
        سن بازنشستگی برای مردان در قانون تامین اجتماعی 60 سال و برای زنان 55 سال است. هر بیمه شده حداکثر میتواند تا 5 سال بیشتر (زنان تا 60 سال و مردان تا 65 سال) مشغول به کار باشند.

  7. سلام وقت بخیر بنده 34 سالمه و بعد هشت سال سابقه کار تعدیل نیرو شدم البته 4 سال اول بیمه پاره وقت رد شده. حالا سوالم این است سابقه بنده چگونه محاسبه میشود و اینکه اگر بخواهم چندماه تا زمان اشتغال مجدد پیدا کردن کار بیمه بیکاری بگیرم تاثیرمنفی در حقوق بازنشستگی داره؟

  8. سلام عرض ادب
    بنده 14 سال سابقه بیمه در یک ارگان عمومی دارم که آن ارگان 3 درصد بیمه بیکاری را پرداخت نمی کند و یکسال در جای مشغول به کار شدم که اونها 3 درصد بیمه بیکاری را پرداخت میکنند آیا برای محاسبه بیمه بکاری کل سنوات بنده در نظر گرفته میشود یا تنها همان یکسال

  9. سلام من 11سال سابقه بیمه دارم الان 9ماه هست جایی مشغولم وبیمه دارم میخواد نیروهاشو اخراج کنه آیا بیمه‌ بیکاری به من تعلق می گیرد

      1. سلام
        اخیرا دیوان موضوع الزام به واریز بیمه یکسال از آخرین کارگاه در بیکاری با اتمام قرارداد کار را ابطال کرده است.
        امیدواریم ادارات کار و تامین اجتماعی نیز از این موضوع تبعیت کنند.

  10. سلام من تاییدتامین اجتماعی براامد۲ماه واریزداشتم من سرکارنبودبیمه کزاریک ماه برابیمه ردکرداالان تامین اجتماعی بیمه بیکاری قطع کردوازمن جریمه کردبعدواریزجریمه ایابه من بیمه بیکاری واریزمیشه لطفارهنماییمکنیم بخدامن سرکارنبود

  11. سلام روز بخیر. من سه سال و نیم تا بازنشستگی با 20 سال سابقه فاصله دارم و میخوام یک سال از بیمه بیکاری استفاده کنم. میشه بفرمایید که برای محاسبه حقوق بازنشستگی با 20 سال سابقه 2 سال آخر محاسبه میشه یا 5 سال؟

    1. سلام وقت بخیر من ۱۸سال سابقه کار به عنوان کارگرساده ونگهبانی در کشتارگاه طیور دارم .
      شرکت درحال تعطیل شدن هست .واحتمالا مجبور به دریافت بیمه بیکاری بشم…
      خواستم بدونم آیا شغلی که داشتم مشاغل سخت به حساب میاد؟
      واینکه بعداز اتمام بیمه بیکاری میتونم بازنشسته بشم???

    1. سلام
      اگر اخراج قبل از اتمام قرارداد کار باشد و با شکایت از کارفرما اقدام شود بیمه بیکاری تعلق می گیرد. در اتمام قرارداد کار اداره کار حداقل یک سال سابقه کار در همان کارگاه را می خواهد هر چند قانونی نیست.

  12. با سلام.بنده ۱۲ سال و شش ماه در شرکت مشغول بودم در ان زمان حکم بنده پایه ۱۱ بود که عدم تمدید خوردم و ۲۲ ماه از بیکاری استفاده کردم.الان دوباره برگشتم شرکت با سابقه ۱۴ سال و نه ماه.الان کارگزینی بعد از چهار ماه برام ۱۱ تا پایه زده.آیا به دوران بیکاری پایه شغل تعلق نمیگیرد؟اگر با سابقه بیمه نگاه کنیم باید حداقل پایه ۱۴ بود ولی الان ۱۱ تا پایه زده.لطفا راهنماییم کنین.سپاس

    1. سلام و خسته نباشید
      درخواست بیمه بیکاری دادم همه کاراش انجام شده بازرس هم اومده تائید کرده ولی الان میگن چون اسم شما در سال۹۴تو ی شرکتی به عنوان مدیرعاملی ثبت شده نمیتونی باتوجه به اینکه این شرکت هیچ تعلقی به من نداره ضمن اینکه این شرکت اصلن تائید نشده و بعد هم مدت اعتبارش گذشته و اصلن باطل و حذف شده بدون اینکه بخواد ی دونه کار انجام بده حالا من باید چکار کنم لطفن راهنمایی کنید باتشکر

  13. سلام
    پدر من ۲۴سال سابقه بیمه داره و ۲۷ماه سابقه حضور در جنگ که میتونم بیارم روی سابقه ضمن اینکه دو سه سال وسط خدمتش برایش بیمه رد نشده،الان دو سال از بیمه بیکاری استفاده می‌کنه و۵۶سالش هست آیا میتونم بازنشستش کنم و اگر بازنشسته بشه میزان حقوقش چجوری محاسبه میشه؟

    1. سلام
      در سن زیر 60 سالگی حتما سابقه بیمه باید 30 سال کامل باشد. در سن بالاتر از 60 نیز با سابقه بین 20 تا 30 سال اگر بازنشسته شود و مستمری محاسبه شده به نسبت سوابق از حداقل حقوق کمتر باشد حداقل حقوق کامل پرداخت می شود.

  14. سلام پایان 1402با27سال سابقه 60ساله میشوم طی مدت خدمت 20ماه ازبیمه بیکاری استفاده کرده ام آیامدت استفاده نشده جزسنواتم محاسبه میشه اگرحساب بشه کل سابقه ام چندسال میشه باسپاس بیکران

  15. باسلام وخستنه نباشید من پایان سال 402به سن 60سالگی میرسم باسابقه 27سال پرداخت بیمه و طی سالهای گذشته از20ماه بیمه بیکاری استفاده کردم آیاالباقی بیمه بیکاری استفاده نشده به سابقه ام اضافه میشودیاخیراگراقزوده شودکل سابقه ام چندسال میشودبسیارازشماسپاسگزارم بابت پاسخ

  16. با سلام بنده توی شرکتی نقاش هستم آسم دارم و شرکت بهم نیاز داره اخراج نمیکنه و آسم بنده هم بتر میشه چطور میتونم بیمه بیکاری بگیرم تا یه شغل دیگه آموزش ببینم

  17. با سلام و احترام:
    بنده 11 سال سابقه بیمه دارم و درحال حاضر شرکت قرارداد مجدد را تنظیم نمیکند و نامه عدم نیاز زده . اگر ازبیمه بیکاری استفاده کنم چه تاثیری در بازنشستگی دارد.

  18. با سلام و احترام
    بنده در حال حاضر ۲۸ سال و ۴ ماه سابقه کار دارم و در زمان بازنشستگی حدود ۷ ماه از ۲ سال آخر مصادف با ایام بیمه بیکاری میشود حال سوال من این است که این ۷ ماه که حقوق ۶ میلیون می‌گرفتم بر میزان حقوق بازنشستگی تاثیر منفی دارد و اگر دارد آیا میتوانم مدت سنوات اشتغالم را ۷ ماه مازاد ادامه دهم تا ۲ سال آخر تداخل با ایام بیکاری نداشته باشد.؟
    متشکر

  19. سلا. من ۲۴۵ ماه سابقه بیمه دارم وسن من ۴۶ ساله آیا برا گرفتن حقوق بیمه بیکاری باز باید بروم فنی حرفه ای دوره ببینم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر