عواقب گرفتن بیمه بیکاری و تاثیر بیمه بیکاری در بازنشستگی و اشتغال

عوارض بیمه بیکاری برای بازنشستگی و اشتغال
عوارض بیمه بیکاری برای بازنشستگی و اشتغال

نگرانی از تاثیر بیمه بیکاری در بازنشستگی و اشتغال و کسب درآمد برای گذراندن زندگی دغدغه همه مردم است. در بسیاری از موارد ادامه اشتغال در اختیار کارگر و یا فرد شاغل نبوده و عواملی مانند خواست کارفرما، شرایط اجتماعی و محیطی، بیماری های پاندمی و … اشتغال را مختل و بیمه شده را مجبور به استفاده از بیمه بیکاری می‌کند. برقراری بیمه بیکاری و تاثیر بیمه بیکاری در بازنشستگی و اشتغال شرایط و اصولی دارد که در ادامه به عواقب گرفتن بیمه بیکاری پرداخته شده است.

بیکار کیست و به چه افرادی بیمه بیکاری تعلق می گیرد؟

قبل از پرداختن به عواقب گرفتن بیمه بیکاری اشاره‌ای داریم به اینکه بیکار کیست؟ و فرد بیمه شده برای دریافت بیمه بیکاری چه شرایطی را دارا باشد؟ بر اساس قانون بیمه بیکاری «بیکار شخصی بیمه شده است که بدون میل و اراده خود بیکار شده و اکنون آماده به کار است و می‌تواند در محیط جدید فعالیت خود را آغاز کند.» همانطور که از متن فوق استنباط می‌شود غیر ارادی بودن بیکاری اصل مهمی است و تشخیص صحت و یا سقم آن بر عهده کمیته‌ای از نمایندگان سازمان تامین اجتماعی و اداره کار محل اشتغال بیمه شده است. با توجه به تاثیر بیمه بیکاری در بازنشستگی فرد برای دریافت بیمه بیکاری باید:

  • تبعه ایران و تابع قانون کار و تامین اجتماعی بوده و حداقل 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.
  • اشتغال را به صورت غیر ارادی از دست داده و بازنشسته یا مستمری بگیر نباشد.
  • فرد بیمه شده کارفرما و شاغل آزاد نباشد و حق بیمه پرداختی به صورت اختیاری و از طرف بیمه شده نباشد.
  • حداکثر 30 روز پس از بیکاری مراتب را به اداره کار محل اشتغال اطلاع داده و درخواست بیمه بیکاری ثبت کند.

در کل بیمه بیکاری فقط به کارگران و کارکنان مشمول قانون کار که سایر شرایط لازم را نیز داشته باشند تعلق می‌گیرد.

تاثیر بیمه بیکاری در بازنشستگی و عواقب گرفتن بیمه بیکاری

 مطابق قانون تامین اجتماعی و با توجه به تاثیر بیمه بیکاری در بازنشستگی دریافت بیمه بیکاری برای افرادی که شرایط آن را دارا هستند عواقبی از لحاظ سابقه بیمه در پی نخواهد داشت و عواقب گرفتن بیمه بیکاری ممکن است از لحاظ مبلغ مستمری و حقوق بازنشستگی باشد. مهمتر اینکه، مدت زمان دریافت بیمه بیکاری به عنوان سابقه بیمه در سوابق فرد منظور خواهد شد. از عواقب گرفتن بیمه بیکاری یا به عبارتی شرایط بیمه بیکاری این اصل مهم ضروری است که صندوق بیمه بیکاری و متولی آن یعنی سازمان تامین اجتماعی در حین پرداخت بیمه بیکاری موظف به پرداخت عیدی و پاداش به بیمه شده نیست.

تاثیر بیمه بیکاری در بازنشستگی و عوارض گرفتن بیمه بیکاری برای بازنشستگی بیمه شده از دو دیدگاه قابل بررسی است.

  • محاسبه بیمه بیکاری در بازنشستگی در سوابق بیمه گذار: بر اساس قانون و محاسبه بیمه بیکاری در بازنشستگی مدت زمانی که بیمه شده بیمه بیکاری دریافت می‌کند جزو سوابق بیمه محاسبه و در سوابق بیمه گذار ثبت شده و برای بازنشستگی قابل محاسبه خواهد بود.
  • میزان حقوق بازنشستگی بیمه گذار: در این مورد خاص چنانچه دریافت بیمه بیکاری در دو سال آخر اشتغال فرد نباشد، اثری بر محاسبه بیمه بیکاری در بازنشستگی فرد نخواهد داشت. از آنجا که حقوق بازنشستگی بر اساس پرداختی دو سال آخر محاسبه می شود و حقوق بیمه بیکاری ممکن است کمتر از حقوق دوران اشتغال بیمه شده باشد لذا در مواردی که حقوق دوران اشتغال از حقوق بیمه بیکاری بیشتر باشد دریافت بیمه بیکاری بر روی حقوق بازنشستگی تاثیر منفی خواهد داشت.

سفارش کارشناسان کارتابان با توجه به تاثیر بیمه بیکاری در بازنشستگی، تاکید بر عدم استفاده از بیمه بیکاری در دو سال آخر اشتغال منتهی به بازنشستگی است به شرطی که حقوق دریافتی حین اشتغال از حقوق دریافتی بیمه بیکاری بالاتر باشد و دریافت بیمه بیکاری باعث کاهش میانگین دستمزد دو سال آخر نشود تا در میزان دریافت حقوق بازنشستگی متضرر نشوید.

تاثیر مثبت بیمه بیکاری در بازنشستگی

همانگونه که اشاره شد سابقه بیمه بیکاری جزو سوابق بیمه از لحاظ بازنشستگی محسوب می شود. بنابراین اگر بیمه شده پس از رسیدن به سن بازنشستگی کسری بیمه داشته باشد با دریافت بیمه بیکاری می تواند این کسری بیمه را جبران کند. از طرفی اگر بیمه شده در حین اشتغال با حداقل حقوق قانون کار مشغول به کار باشد و سابقه بیمه وی از لحاظ بازنشستگی تکمیل شده باشد دریافت بیمه بیکاری باعث افزایش سابقه بیمه و در نهایت باعث افزایش سابقه بیمه بیش از 30 سال شده و مستمری بازنشستگی را افزایش می دهد.

چگونگی محاسبه بیمه بیکاری در بازنشستگی

قوانین تامین اجتماعی در مورد حقوق بیمه بیکاری، و  محاسبه بیمه بیکاری در بازنشستگی کاملا مشخص و چارچوب بندی شده است.

  • با توجه به تاثیر بیمه بیکاری در بازنشستگی، قانون گذار میزان مقرری بیمه بیکاری را 55 درصد متوسط حقوق و دستمزد بیمه شده در نظر گرفته است که برای افراد تحت تکفل به ازای هر فرد 10 درصد و حداکثر برای 4 فرد قابل افزایش است. اما دو محدودیت برای مقرری بیمه بیکاری سقف و کف تعیین می‌کند. در هر حال مبلغ فوق نباید از حداقل حقوق قانون کار کمتر باشد.
  • مقرری بیمه بیکاری نباید از 80 درصد حقوق بیمه شده بیشتر باشد.

لازمه برخورداری از همه مواهب بیمه بیکاری، آشنایی با شرایط و عواقب و عوارض گرفتن بیمه بیکاری است که مشاوره حقوقی با کارشناسان مجرب ما در این زمینه را ناگزیر می‌کند.

عواقب نامحسوس گرفتن بیمه بیکاری برای افرادی که حقوق بیمه بیکاری آنان از حداقل حقوق قانون کار بیشتر بوده این است که در شروع هر سال جدید که حداقل حقوق کارگران افزایش می یابد، این گروه تحت شرایطی ممکن است مشمول افزایش حقوق نشوند. اگر حقوق بیمه بیکاری فردی در سال گذشته از حداقل حقوق قانون کار امسال بیشتر باشد حقوق بیمه بیکاری این افراد در امسال افزایش پیدا نمی کند بنابراین همان حقوق بیمه بیکاری سال گذشته را دریافت می کنند که این امر تاثیر منفی در حقوق بازنشستگی خواهد داشت.

مدت زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری:

یکی از مهمترین ابهامات و عوارض گرفتن بیمه بیکاری مدت زمانی است که بیمه شده، بیمه بیکاری را می‌تواند دریافت کند. بر اساس قانون مقرری دریافتی بیمه بیکاری متناسب با میزان حق بیمه پرداختی است. برای متاهلین حداقل 12 و حداکثر 50 ماه و برای مجردین حداقل 6 و حداکثر 36 ماه خواهد بود. برای واریز 6 تا 24 ماه حق بیمه، بیمه شده متاهل 12 ماه و بیمه شده مجرد 6 ماه مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کند. اگر بیمه شده بیش از 20 سال ( 240 ماه) حق بیمه پرداخت کرده و متاهل باشد. 50 ماه، و اگر مجرد باشد 36 ماه مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کند. جدول کامل بیمه بیکاری را مطالعه کنید.

برای آگاهی بیشتر از تاثیر بیمه بیکاری در بازنشستگی بندهایی از قانون تامین اجتماعی مصوب 26 شهریور 1369 را یادآور می‌شویم.

بند 7 تبصره 3: دریافت بیمه بیکاری مانع از دریافت مستمری جزیی نمی‌باشد.

تبصره 5 : بیمه شده و افراد تحت تکفل در مدت زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری از خدمات درمانی قانون تامین اجتماعی استفاده خواهند کرد.

تبصره 6: مقرری بیمه بیکاری مانند سایر مستمریها ی تامین اجتماعی از پرداخت هرگونه مالیات معاف می‌باشد.

ماده 8: مواردی که مقرری بیمه بیکاری قطع خواهد شد:

  • اشتغال مجدد بیمه گذار
  • عدم شرکت فرد دریافت کننده مقرری در دوره های کارآموزی
  • خودداری بیمه شده بیکار از پذیرش شغل تخصصی یا شغل مشابه
  • بیمه شده بیکار ضمن دریافت مقرری مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کار افتادگی کلی شود.

از آنجا که بندها و تبصره‌های قانون بیمه بیکاری و تامین اجتماعی در مورد مقرری بیمه بیکاری و تاثیر بیمه بیکاری در بازنشستگی، اغلب با اصطلاحات حقوقی تخصصی همراه است، برای در امان ماندن از عوارض گرفتن بیمه بیکاری می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و از اطلاعات بروز و دقیق اطلاع پیدا کنید. و بدون نگرانی از مقرری بیمه بیکاری استفاده کرده و از مزایای قانونی آن چه در زمان اشتغال و چه هنگام بازنشستگی بهره مند شوید.

نوشته های مشابه

220 دیدگاه

  1. سلام و عرض ادب
    بنده ۵۰سالمه و یک سال دیگر بازنشسته میشم درخواست بیمه بیکاری کردم
    یک سال آخر که بیمه بیکاری میگیرم تاثیری در حقوق بازنشستگی دارد؟

    1. با سلام
      جزئیات و شرایط تاثیر دریافت بیمه بیکاری در حقوق و مستمری بازنشستگی در همین مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است لطفا معالعه کنید.

  2. سلام پدرم بیشتراز ۲۰سال سابقه بیمه دارد و کارمند آتش نشانی هست الان بخاطر اینکه چک داده وضمانت کسی رو کرده بود رفته زندان معلوم نیست تا کی زندان بمونه میخاستم ببینم میتونیم براش در خواست بیمه بیکاری کنیم ؟

    1. با سلام
      زندانی شدن کارگر بیمه شده مانع از استفاده و بهره مندی از بیمه بیکاری نیست. کارگران متاهل در این خصوص اولویت دارند و ممکن است برای کارگران مجرد با مخالفت کمیسیون اداره کار تامین اجتماعی مواجه شوند. در این صورت میتوانند در دیوان عدالت اداری طرح شکایت کنند. چنانچه مهلت درخواست بیمه بیکاری گذشته باشد و بیمه شده در این مدت به دلیل زندانی شدن نتوانسته باشد درخواست بیمه بیکاری بدهد میتواند با ارائه مدارک حبس و زندانی شدن به اداره کار درخواست خود را پیگیری نماید.

  3. سلام بزرگوار
    آیا من که تا برج 1399/02 کارگر معمولی بودم و حقوق اداره کاری میگرفتم از اون به بعد دارم بیمه بیکاری میگیرم و ۵ اسفند سابقه ام با بیمه بیکاری میشه ۳۰سال وسن ۵۲ سال هست. آیا من میتونم ۵ اسفند تقاضای بازنشستگی بدم یا باید صبر کنم تا آخر اسفند که سابقه بیمه بیکاری ثبت میشه؟ آیا میشه بفرمایید با این شرایط چقدر حقوق به من میدن ممنون
    ۲۶سال ساله بیمه اجباری داشتم با سربازیم.
    ۴سال اخر هم بیمه بیکاری. اگه امکانش هست توضیح بدین حقوق منو محاسبه کنید بهم بگید. تشکر

    1. با سلام
      درخواست بازنشستگی به محض تکمیل سابقه بیمه قابل اراعه است. اینکه ممکن است لیست بیمه از طرف کارفرما یا خود تامین اجتماعی در زمان دریافت بیمه بیکاری، مدتی بعد در سوابق بیمه ثبت شود مانع از درخواست بازنشستگی نیست. حقوق و مستمری بازنشستگی برای تمام افراد از حاصل ضرب میانگین مزد دوسال آخر در سنوات پرداخت بیمه محاسبه میشود.

  4. سلام از پاسخگویی شما متشکرم
    بنده کارفرما هستم، ۲ سوال دارم
    ۱- برای کارگری که قبلا از بیمه بیکاری استفاده کرده، پرداخت حق بیمه به چه صورت است؟ آیا کارفرما میتواند باکسر درصد بیمه بیکاری از کل مبلغ حق بیمه پرداختی ماهانه، حق بیمه کمتری برای این کارگر به تامین اجتماع پرداخت کند؟
    ۲- از گارگری که در محل فعالیت ما از بیمه بیکاری استفاده کرده می شود مجددا دعوت به کار کرد؟

    1. با سلام
      کارگری که در حال دریافت بیمه بیکاری است اشتغال به کارش بلامانع است، به شرطی که همزمان با شروع اشتغال این موضوع را به اداره کار و تامین اجتماعی اطلاع دهد و از روز شروع به کار بیمه بیکاری وی قطع میشود و واریز بیمه مانند سایر کارگران خواهد بود.
      اینکه کارگری قبلا در یک کارگاهی مشغول به کار بوده و از کار خارج شده و بیمه بیکاری گرفته است دوباره میتواند در همان کارگاه مشغول به کار شود.

  5. من در یک شرکت چهارسال کار کردم ولی ۴ ماه آخر کد گارگاهی فرق کرد چون خود شرکت چند هلدینگ داشت که بنده را خود شرکت به هلدینگ دیگه ای فرستادند. با اینکه یه شرکت بود و ما کارمون تغییر نکرد ولی منابع انسانی خودشان در قراردادها هلدینگ را تغییر دادن. الان چه باید کرد؟ حتی نامه بیکاری هم دادند این موضوع را مرقوم کردند. آیا این نامه مورد قبول است؟ اگر نیست باید چه کنم؟

    1. با سلام
      تغییر کد کارگاه تامین اجتماعی به منزله تغییر کارگاه نیست. چنانچه کار در همان کارگاه قبلی ادامه داشته باشد هردو کارگاه از لحاظ قانون کار یکی حساب میشوند. در زمان درخواست بیمه بیکاری هم چنانچه کارگاه عوض نشده باشد این سوابق در یک کارگاه لحاظ میشود. اگر همزمان با تغییر کد کارگاه، کارگاه نیز عوض شده باشد برای دریافت بیمه بیکاری که در آخرین کارگاه 4ماه سابقه کار وجود داشته باشد باید از طریق شکایت در اداره کار اقدام شود. این مسئله مانع دریافت بیمه بیکاری کارگر نیست.

  6. درود بر شما، من۶۳ سالمه حدود ۱۵ سال بعنوان سرپرست کارگاه در پروژه های متعدد کار کردم همیشه لیست بیمه را خودم مینوشتم و چون پروژه ها در بیابان بود خودم امضا میکردم و به شعب تامین اجتماعی تحویل میدادم. اسم خودم را هیچگاه در لیست نمینوشتم و تصور میکردم که از دفتر مرکزی بیمه ام را رد میکنند و نکردن. حالا میتوانم این سوابق را بگیرم یا خیر؟

    1. با سلام
      اگر کارگری در کارگاهی مشغول به کار بوده و حق بیمه مدت اشتغال واریز نشده است میتواند از طریق حق شکایت در اداره کار و با استناد به ماده 148 قانون کار ادعای خود را مطرح کند. بدیهی است که برای دریافت رای برای واریز بیمه در تامین اجتماعی ادله اثباتی کافی لازم است.

  7. با سلام چند بار سوال میکنم ولی جواب نمیدهید و اعلام میکنید که قبلا مطرح کردید به خدا اولین بار است که تو سایتتون امدم

  8. من ۶۳ سالمه حدود ۱۵ سال پرداخت بیمه دارم ۲۸ ماه خدمت سربازی کردم که نخریدم برای باز نشستگی بهترین کار چیست؟

    1. با سلام
      در سن بالای 60 سال برای مردان در صورتیکه سابقه بیمه 20 سال و بیشتر باشد حداقل مستمری کامل تامین اجتماعی پرداخت میشود. در صورتیکه سابقه از 20 سال کمتر باشد به نسبت سابقه، مستمری محاسبه و پرداخت میشود. بنابراین بهتر است تا تکمیل سابقه به 20 سال بیمه پردازی ادامه داشته باشد.

  9. سلام من ۵سال بیمه کارگر‌ی‌ کشاورزی دارم‌ و ۱۱سال مشاغل سخت چند سال دیگه باید بیمه داشته‌ باشم‌ تا بازنشست بشم؟

    1. با سلام
      1.5برابر سوابق سخت و زیان آور به اضافه سوابق بیمه عادی در سن کمتر از 50سال باید 35 سال، در سن بین 50 تا 60 سال 30 سال و در سن بالای 60 سال 20سال باید بشود تا مرد بیمه شده بازنشسته شود.

  10. باسلام
    من ۸ سال سابقه بیمه دارم اخیر دوماه پیش تعدیل نیرو و از کار اخراج شدم. الان برای من ۱۸ماه بیمه بیکاری رد کردند خواستم بدونم من اگر این ۱۸ ماه رو کامل بگیرم چه تاثیری در هنگام بازنشستگی و حقوقم خواهد داشت؟

    1. با سلام
      متن مقاله را مطالعه کنید. به صورت کامل توضیح داده شده است.

  11. سلام من در یک شرکت زیر مجموعه بانک پاسارگاد 5سال کار کردم. این سه ماه هست از دل همین شرکت یه شرکت جدید تاسیس کردن و مارو به اون شرکت منتقل کردن و در این شرکت جدید عدم نیاز برام زدن. با این حال بیمه بیکاری بهم تعلق میگیرد یا نه. سپاس فراوان از پاسخ شما.

    1. با سلام
      انتقال از یک کارگاه به یک کارگاه دیگر مانع استفاده از بیمه بیکاری نیست. تفاوت در اینجاست ک اگر سابقه کار در آخر کارگاه کمتر از 1سال باشد باید از طریق شکایت در اداره کار جهت دریافت بیمه بیکاری اقدام نماید. درصورتیکه محل کار و کارگاه ثابت باشد و کارفرما و عنوان کارفرما عوض شده باشد کل سابقه یک کارگاه درنظر گرفته میشود و میتوان با ارائه آخرین قرارداد کار و بدون نیاز به شکایت درخواست بیمه بیکاری کرد.

  12. باسلام و عرض ادب. بنده 15 سال و نیم در شرکتی که کار کردم که جزو مشاغل سخت بود و بنا بدلایلی نامشخص عده ای اخراج شدیم و فرستاده شدیم برای بیمه بیکاری و ۳ سال بیمه بیکاری گرفتم که سابقه بنده به ۱۸سال و نیم رسید. بلافاصله بعد از بیمه بیکاری در یک شرکت mdf در صنایع چوب بعنوان راننده لیفتراک ۸ تن مشغول بکار شدم و حالا سابقه م رسید ب ۱۹ سال و ۸ ماه. سوال بنده اینه که با توجه به اون ۳ سال بیمه بیکاری که گرفتم آیا میتوانم ۴ ماه دیگر جهت سختی کار درخواست بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه بدم؟ خواهشمندم راهنمایی دقیق بفرمایید. چون با هر مشاور یا وکیل صحبت کردم، هر کدام یه چیز متفاوت به بنده گفتند
    سوال بعدی اینکه با توجه به اینکه دیوان الزام گرفتن نامه عدم نیاز برای بیمه بیکاری رو ابطال کرده، دیگه نیازی به آیین نامه هست یه نه؟
    سپاسگذارم

    1. با سلام
      در صورتیکه کارگر بیمه شده 20 سال سابقه متوالی در مشاغل سخت و زیان آور را داشته باشد میتواند بدون شرط سنی درخواست بازنشستگی بدهد. بیمه بیکاری باعث از بین رفتن توالی سابقه میشود. در صورتیکه سن بیمه شده از 50 سال بیشتر باشد از بین رفتن توالی اهمیتی ندارد.
      نامه عدم نیاز در مواقعی دریافت میشود که کارگر از طریق اتمام قرارداد کار نسبت به دریافت بیمه بیکاری اقدام کرده باشد.
      در صورتیکه کارفرما از ارائه نامه عدم نیاز خودداری کند بازرسی مشترک اداره کار و تامین اجتماعی از محل کارگاه بازرسی کرده و در خصوص بیکاری ارادی و غیر ارادی کارگر اظهارنظر میکند.

  13. با سلام
    من ۹ سال سابقه بیمه از شرکت دارم و ۱۳ ماه هم از سابقه بیمه سربازی گرفتم
    و میخوام از بیمه بیکاری استفاده کنم
    آیا بعد بازنشستگی فرقی میکنه یا نه؟

    با تشکر از شما

    1. با سلام
      اگر منظور شما تاثیر گرفتن بیمه بیکاری در بازنشستگی و مستمری بازنشستگی است به صورت کامل در همین مقاله توضیح داده شده است لطفا مطالعه کنید.

  14. سلام من 18 سال سابقه دارم 58 سالمهو2سال اخر میخواهم از بیمه بیکاری استفاده کنم هنگام بیمه بیکاری 60ساله میشم ایا میتونم تقاضای بازنشستگی دهم یا باید جایی مشغول باشم باتشک. طالبی

    1. سلام
      در زمان دریافت بیمه بیکاری، در سن 60 سال تمام و تکمیل 20 سال بیمه می توانید درخواست بازنشستگی بدهید

  15. سلام ببخشید مزاحم شدم وقتتون میشم من 22 سالمه از 6 سالگی پدر مادرم فوت کردن رو پای خودم وایسادم الان هی کارگری تو ساختمان مکنم خواستم رهنماییم کنیین چه راحلی برای بیمه برم چه بیمه برام خوبه زیاد بلد نیستم ترو خدا کمک کنین منم یه بیمه داشته باشم چون نمیدانم چه بیمه رد کنم

    1. سلام
      آرزوی موفقیت دارم. اگر به کارفرمایی شرکتی یا کارفرمایی کار کنید که بهترین بیمه، بیمه کارگری واریزی توسط کارفرما است.
      بیمه کارگران ساختمانی و بیمه اختیاری نیز موارد بعدی هستند

  16. سلام من 24 سال 7 ماه 24 روز سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم میخواستم بپرسم میتوانم درخواست بازنشستگی بدم؟ باتوجه به 50 ماه از بیمه بیکاری تعلق میگیره ضمنا 1- میتونم از بیمه بیکاری استفاده کنم 2- استفاده کردن از سابقه بیمه کم میشه وچه معایبی دارد؟ لطفا راهنمایی بفرمایید باتشکر

    1. در صورتیکه تمام شرایط بیمه بیکاری وجود داشته باشد و از طریق بیکاری بیش از 1ماه سپری نشده باشد بتوانید از بیمه بیکاری استفاده کنید. عواقب و تاثیر دریافت بیمه بیکاری در مستندات بازنشستگی نیز در متن همین مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.

  17. سلام
    آیا اگر یک سال از بیمه بیکاری استفاده کنم،
    حقوق مستمری من بر اساس ۲۹ روز در ماه محاسبه خواهد شد یا حقوق کامل دریافت خواهم کرد؟

    1. مستمری بازنشستگی از روی سوابق و سنوات واریز بیمه محاسبه میشود. ممکن است سنوات و سوابق بیمه ای از نوع کارگری، اختیاری، آزاد و یا بیمه بیکاری باشد. از لحاظ سنوات و سوابق، نوع بیمه واریزی اهمیت ندارد و همه بیمه ها یکسان در نظر گرفته میشوند.

  18. درود بر شما و سپاس از وقت گرانبهایی که میذارید
    بنده ۴۷ سالمه ۲۳ سال سابقه بیمه دارم الان یک ساله دارم از بیمه بیکاری استفاده میکنم.
    لطفا بفرمایید اگر بعد از اتمام بیمه بیکاری بخوام بقیه سابقه بیمه رو خودم واریز کنم با توجه به بالا بودن پایه حقوقم در سال شروع بیمه بیکاری نحوه محاسبه ملبغ حق بیمه ی بنده به چه صورت خواهد بود آیا میتونم خودم مبلع حق بیمه ام را تعیین کنم یا اینکه باید با حداقل شروع کنم .
    ممنونم

    1. در هر حالت مستمری بازنشستگی از میانگین مزد دو سال آخر محاسبه میشود. در بیمه های اختیاری بیمه پرداز نمیتواند مبلغ دلخواه خود را واریز کند بلکه سقف محدودیت تعیین شده و در قراردادهای بیمه اختیاری طبق آن سقف حق بیمه دریافت میشود.

  19. سلام وقت بخیر آیا بیمه بیکاری به مبلغ پایه حقوق تعلق می‌گیرد یا میزان دریافتی که بر حسب آن حق بیمه واریز شده، مثال بنده پایه حقوقم 12 تومن هست ولی دریافتی 19 میلیون می باشد واینکه حق بیمه پرداختی من بر حسب 19 تومن باید باشد ویا 12 تومن از سمت کارفرما؟

    1. سلام
      از حق بیمه واریزی کل محاسبه می شود.
      حقوق بیمه بیکاری 55% حقوق واریزی است و اگر این مبلغ از حداقل حقوق قانون کار کمتر شود حداقل حقوق قانون کار پرداخت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر