جزئیات کامل حق اولاد و کمک عائله مندی قانون کار و قانون تامین اجتماعی

شرایط حق اولاد و کمک عائله مندی برای کارگران و مستمری بگیران تامین اجتماعی

در قانون تامین اجتماعی به کمک مالی بیمه شدگان و مستمری بگیران دارای فرزند توجه شده است.

حق اولاد و کمک عائله مندی کارگران بیمه شده

در ماده 86 قانون تامین اجتماعی شرایط دریافت کمک عائله مندی و یا حق اولاد  به این صورت بیان شده که :

الف: به چند فرزند حق اولاد و کمک عائله مندی تعلق می گیرد؟

در ابتدا برابر با این قانون به حداکثر 2 فرزند تعلق می گیرد.

در ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده از ۲۹/۴/۱۳۹۲ محدودیت تعداد فرزندان حذف شده و به تمام فرزندان حق اولاد یا کمک عائله مندی تعلق می گیرد.

ب: تا چه سنی به فرزندان حق اولاد و کمک عائله مندی تعلق می گیرد؟

به فرزندان تا 18 سال تمام حق اولاد تعلق می گیرد.

برای فرزندان بالای 18 سال چنانچه صرفا به تحصیل اشتغال داشته باشند و یا طبق نظریه کمسیون پزشکی ماده 91 قانون قادر به کار نباشند حق اولاد تعلق می گیرد.

ج: مبلغ حق اولاد و کمک عائله مندی در هر ماه چقدر است؟

حق اولاد برای هر فرزند معادل سه روز حداقل مزد هر سال است.

د: شرط سابقه بیمه برای پرداخت حق اولاد و کمک عائله مندی چقدر است؟

بیمه شده باید حداقل سابقه 720 روز بیمه را داشته باشد.

ه: پرداخت حق اولاد و کمک عائله مندی بر عهده چه کسی است؟

در ماده 87 قانون تامین اجتماعی پرداخت حق اولاد و کمک عائله مندی بر عهده کارفرما است.

و: در صورت عدم پرداخت حق اولاد از جانب کارفرما کارگر چه کار باید بکند؟

در تبصره ماده 87 قانون تامین اجتماعی هر گونه اختلاف در این زمینه درمراجع حل اختلاف اداره کار قابل  پیگیری است.

توجه: بنابراین ماده 86 و 87 قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه شدگان اجباری شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار شمولیت دارد.

حق اولاد و کمک عائله مندی مستمری بگیران

در متن اصلی قانون تامین اجتماعی پرداخت حق اولاد و کمک عائله مندی برای مستمری بگیران وجود ندارد.

در تاریخ 1371/1/1 هیات وزیران با پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی در تامین قسمتی از مزایای جنبی  مستمری بگیران  پرداخت حق اولاد و کمک عائله مندی را تصویب کرد.

برابر با این مصوبه شرایط و نحوه پرداخت حق اولاد و کمک عائله مندی به بازنشستگان و مستمری بگیران به شرح زیر است :

مشمولان دریافت کمک هزینه عائله مندی عبارتند از:

       1-بازنشستگان و ازکارافتادگان کلی مرد به شرط  داشتن عیال دائم ودر قید حیات .

(پرداخت کمک هزینه عا ئله مندی به مستمری بگیران مرد بازنشسته و ازکارافتاده کلی  که همسر آنان شاغل باشد بلامانع است )

       2- بازنشستگان و ازکارافتادگان کلی زن که دارای شرایط زیر باشند :

           الف- شوهر نداشته باشند.

           ب- دارای فرزند یا فرزندان پسری با شند که سن آنان از18سال تجاوز نکرده و یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته ویا به علت بیماری و نقص عضو طبق گواهی کمیسیون های    پزشکی موضوع ماده 91 قانون قادر به کار نباشند. در مورد فرزندان دختر در صورتی که دارای شوهر نبوده و اشتغال بکار نداشته باشد .

           ج – به تنهایی متکفل مخارج فرزندان مذکور باشند و تاکید می گردد که صرفاً نداشتن شوهر موجب پرداخت کمک هزینه عائله مندی به زنان بازنشسته و ازکارافتاده کلی  نخواهد بود، بلکه می باید مستند به مدارک اثبات گردد که مستمری بگیر زن خود به تنهایی عهده  دار تأمین مخارج فرزندان می باشد .

علاوه بر شرایط مذکور چنانچه مستمری بگیر زن بازنشسته و ازکارافتاده کلی دارای شوهری باشد که اولاٌ تحت تکفل زن بوده و ثانیاٌ به تشخیص کمیسیون های پزشکی موضوع ماده 91 قانون ازکارافتاده کلی باشد پرداخت کمک هزینه عائله مندی به زن مذکور از تاریخ  1/1/75 به بعد بلامانع خواهد بود . (موضوع بخشنامه 18 مستمریها)

ب – کمک هزینه اولاد

کمک هزینه اولاد نیزهمانند کمک هزینه عائله مندی به منظور جبران قسمتی از هزینه‌های موضوع ماده 96 قانون تصویب و از تاریخ 1/1/71 به تمامی مستمری بگیران بازنشسته و ازکارافتاده کلی که دارای فرزند واجد شرایط هستند پرداخت میگردد . این کمک هزینه حداکثر تا سه فرزند قابل پرداخت بوده و مشمول کسر دو درصد موضوع ماده 89 قانون نمی باشد مبلغ مذکور در مورد فرزندان چهارم و بعد که از تاریخ 26/2/83 متولد شده یا می شوند پرداخت نمی گردد .

بر اساس بخشنامه شماره 27 و 1/27 مستمریها مبلغی به عنوان افزایش کمک هزینه اولاد از تاریخ 1/10/77 برای بازنشستگان و از کار افتادگان کلی در نظر گرفته شده است .

تفاوت کمک هزینه عائله مندی و حق اولاد بیمه شدگان (کارگران) و بازنشستگان (مستمری بگیران) شرایط و مبلغ پرداختی و سن و فرزندان وشرایط آنها برای پرداخت حق اولاد و عائله مندی متفاوت است که در شرح فوق اشاره شده و بایستی مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال و نمونه محاسبه حق اولاد و کمک عائله مندی کارگران 97 اینجا کلیک کنید. قسمتی از متن از سایت سازمان تامین اجتماعی برگرفته شده است.

نوشته های مشابه

415 دیدگاه

  1. سلام من بازنشسته خدمات کشوری هستم دوفرزنددارم ودوماه است که دریک مرکز خصوصی باقراردادقانون کارمشغول بکارهستم ولی عائله مندی واولادبه من پرداخت نمی گردد آیا این کارمستندقانونی داردیاخیر؟

    1. سلام
      با توجه به اینکه شرط پرداخت حق اولاد در کارگاه های مشمول قانون کار داشتن 720 روز سابقه بیمه تامین اجتماعی از نوع کارگری است و بازنشستگان سایر صندوق های بازنشستگی فاقد این سابقه هستند کمک هزینه عائله مندی تعلق نمی گیرد.

  2. باسلام درصورتی که بخشی یا همه 720روز سابقه ی بیمه پردازی ازطریق بیمه های خویش فرما مانند حرف و مشاغل آزاد یا زنان خانه دار باشدو سپس بیمه اجباری شده باشد،آیا حق اولاد تعلق میگیرد؟

    1. سلام
      هر چند در متن ماده 86 قانون تامین اجتماعی به نوع بیمه اشاره نشده ولی وزارت کار در استعلام به عمل آمده سابقه مد نظر ماده 86 را بیمه کارگری عنوان کرده است.

  3. سلام وقت بخیر.از کارافتاده دائم آقا،سازمان تامین اجتماعی،که از همسرش جدا شده و دارای فرزند دختر زیر ۱۸ سال باشد؛آیا حق عائله مندی تعلق میگیرد؟؟یا فقط حق اولاد تعلق میگیره؟؟

  4. سلام

    بازنشسته تامین اجتماعی هستم تا بحال به پسرم که دانشجوی طلبه هست حق اولاد تعلق میگرفت در فیش مهرماه قطع شده است در مراجعه به سازمان تامین اجتماعی اعلام میکنن دیگر به دانشجوی طلبه حوزه حق اولاد تعلق نمیگیرد ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. با سلام
      در صورتیکه در زمان تحصیل به دانشجویان طلبه حق بیمه واریز شود و مبلغی را از محل تحصیل خود دریافت کنند مشمول پرداخت حق اولاد نمی‌شوند.

  5. سلام وقتتون بخیر پدرم چند سال پیش فوت کردن البته به سن قانونی رسیده بودم حقوق بازنشستگی پدرم بین منو دوتا خواهرم مادرم تقسیم شده

    سوالم اینجاست که میتونم این حق بدم که حقوق بازنشستگی به مادرم تعلق بگیره وبه حساب من نیاد،اصلا میشه از نظر قانونی همچین چیزی انجام بدم؟؟؟

    1. با سلام
      به شعبه تامین اجتماعی مربوطه مراجعه و به صورت کتبی درخواست خود را اراعه دهید.

  6. سلام در فیش حقوقی مهرماه حق اولاد کسر گردیده است در صورتیکه پسرم دانشجو می باشد آیا درست اعمال شده یا خیر اگر درست اعمال نشده با چه مدارکی باید به شعبه مربوطه مراجعه نمایم ممنون می شوم از راهنمایی شما

  7. براى مادر شاغل که فرزند دختر٢٨ ساله که خارج از کشور زندگى میکند حق اولاد تعلق میگیرد؟

    1. سلام
      به فرزند دختر و پسر با سن بالاتر از 18 سال حق اولاد تعلق نمی گیرد مگر اینکه اشتغال صرف به تحصیل داشته باشند.

  8. سلام
    من پسرم دانشجوی طلبه می باشد و بیمه هم برایشان رد نمی شود. آیا با توجه به اینکه سن ایشان 23 سال می باشد کارفرما اعلام نموده چون ازدواج کرده و دارای فرزند می باشد، دیگر عائله مندی به ایشان تعلق نمی گیرد. به چه صورتی بنده باید پیگیری کنم؟

    1. با سلام
      به فرزند دختر و پسر با سن بالاتر از ۱۸ سال حق اولاد تعلق نمی گیرد مگر اینکه اشتغال صرف به تحصیل داشته باشند و اگر مبلغی را از محل تحصیل خود دریافت کنند مشمول پرداخت حق اولاد نمی‌شوند.

  9. با سلام بنده بازنشسته تامین اجتماعی هستم ودارای یک فرزنددانشجوهستم که هردوره۶ماهه باید گواهی اشتغال به تحصیل پسرم ارائه بدم به شعبه تامین اجتماعی که بنده به دلیل مشکلاتی که داشتم ۳ماه ازدوره قبلی که اشتغال به تحصیل فرزندم ارائه دادم گذشته بود که ازبرج۶تابرج۸حق اولادبرام واریزنکردن بعد که اشتغال به تحصیل فرزندم بردم شعبه گفتن که اون ۳ماهی که گواهی نیاوردی واریزنمیشه درصورتیکه قبلا همچون قانونی نبوده اگه عقب مانده ای بوده واریزمیشداگه امکان داره خواهشاراهنمایی نماییدممنونم

  10. سلام اگر در ماه بیشتر از ۳ روز مرخصی رد شود کارفرما قانونی میتونه از حق اولاد و …کم کنه یا نه ؟

    1. سلام
      اگر مرخصی استحقاقی کارگر تمام شده باشد و کارگر از مرخصی بدون حقوق استفاده کند کسر کار تلقی می شود و کارفرما می تواند به نسبت آن از تمامی حقوق و مزایا کسر کند.

  11. باسلام خدمت مدیر محترم
    یک سوال داشتم از خدمتتون اگه پاسخ بدین ممنون میشم.
    من نیروی رسمی علوم پزشکی هستم در محل دیگه ای کار میکنم که زیر نظر شرکت هستم و میگن حق اولاد به شما تعلق نمیگیره چون توی کار اولت حق اولاد میگیری،درسته یا نه؟

    1. سلام
      وقتی فردی در کارگاه مشمول قانون کار مشغول به کار باشد کارفرما بدون توجه به اینکه این فرد در سایر ساعات روز در کجا مشغول به کار است باید حقوق و مزایای قانون کار را پرداخت کند.
      شرط حق اولاد که می تواند در مورد سوال شما مطرح باشد سابقه بیمه است. کارفرمای شرکت نیز مکلف به واریز حق بیمه مربوط به خود است. در صورتی که سابقه تامین اجتماعی کارگری بیشتر از 720 روز باشد باید حق اولاد پرداخت شود.

  12. سلام من با ۲۰ سال سابقە بازنشست شدەام یک دختر ۲۰ سالە دانشجو دارم حق اولاد چقدر تعلق میگیرد ؟ حق عائلەمندی همان حق اولاد است ؟

  13. سلام.من کارمند بیمارستان بودم و جزو مشاغل سخت و با ۲۲ روز حقوق از تیر ۱۴۰۲ بازنشست شدم.آیا حق اولاد به من تعلق نمیگیرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر