شرایط بازنشستگی زنان در سال 1400 با حقوق 20 و 25 و 30 روزه چیست؟

مطابق با قانون بیمه تامین اجتماعی، شرایط بازنشستگی برای زنان با 10، 15، 20، 25 سال سابقه، با توجه به سن، نوع بیمه و سابقه پرداخت حق بیمه متفاوت است و این امر باعث شده است که میزان حقوق و مستمری این افراد که از سازمان مربوطه دریافت می‌کنند متفاوت باشد.

فرض کنید فردی دارای 46 سال سن و 20 سال سابقه واریز بیمه داشته باشد، در این پست قصد داریم به سوالات زیر بپردازیم.

1- آیا امکان واریز 5 سال بیمه به صورت یکجا وجود دارد یا خیر؟

2- شرایط مختلف بازنشستگی خانم‌ (زنان) با حقوق مستمری 20 روزه و 25 روزه و 30 روزه در چه حالتی به فرد تعلق می‌گیرد؟

3- اگر در دو سال آخر بیمه پردازی با حقوق حداکثر بیمه واریز شود آیا ممکن است تامین اجتماعی آن را قبول نکند؟ شرایط بازنشستگی زنان با 15 سال سابقه چیست؟

شرایط بازنشستگی زنان در سال 1400 با حقوق 20 و 25 و 30 روزه چیست؟

حداقل شرایط بازنشستگی زنان در قانون تامین اجتماعی به صورت زیر است:

1- سن 45 سال و سابقه بیمه 30 سال با حقوق و مستمری بازنشستگی زنان 30 روزه و کامل

2- سن 55 سال و سابقه بیمه 20 سال با حقوق و مستمری بازنشستگی زنان 30 روزه

3- صرفا برای زنان و خانم‌های شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار با سن 42 سال و سابقه بیمه 20 سال با حقوق و مستمری بازنشستگی زنان 20 روزه.

4- سن از 42 تا 55 سال با سابقه 20 سال و بیشتر، برای زنان و خانم‌های شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار به نسبت سنوات پرداخت بیمه حقوق و مستمری بازنشستگی زنان تعلق می‌گیرد.

بنابراین شرایط بازنشستگی زنان در سال 1400 که شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار هستند اگر در سن 42 سال و بالاتر، سابقه 25 سال آنان تکمیل شود می‌توانند درخواست بازنشستگی زنان بدهند و با مستمری و حقوق 25 روزه بازنشسته شوند.

شرایط بازنشستگی زنان با 15 سال سابقه، طبق شرایط بازنشستگی زنان در سال 1400 که در بالا اشاره شد به این صورت است که اگر سن زنان به 55 سال کامل رسید و سابقه واریز بیمه 15 سال باشد می‌توانند با حقوق و مستمری 15 روز بازنشسته شوند.

واریز یکجای حق بیمه باقی مانده فقط در یک حالت وجود دارد. اگر سن زنان به 55 سال تمام رسید و سابقه بیمه آنان از 10 سال کمتر باشد این زنان می‌توانند با واریز یکجای حق بیمه باقی مانده تا 10 سال بازنشسته شوند و حقوق و مستمری 10 روزه دریافت کنند.

امکان واریز یکجای بیمه برای سابقه بالاتر از 10 سال و در سن کمتر از 55 سالگی وجود ندارد.

شرایط بازنشستگی زنان در سال 1400 شاغل در کارهای سخت و زیان آور

شرایط عمومی بازنشستگی با بیمه عادی در بالا توضیح داده شد. اگر زنان در مشاغل سخت و زیان آور مشغول به کار باشند می‌توانند از سنوات ارفاقی این سوابق استفاده کنند.

شرایط بازنشستگی سخت و زیان آور زنان در سال 1400 به این صورت است که:

-اگر 20 سال سابقه سختی کار متوالی داشته باشند بدون شرط سنی و با حقوق کامل (30 روز) می‌توانند بازنشسته می‌شوند.

-اگر 23.5 سال سابقه سختی کار متناوب داشته باشند می‌توانند بدون شرط سنی بازنشسته ‌شوند و حقوق و مستمری 35 روز بازنشستگی زنان را دریافت می‌کنند.

-اگر در سن 45 سال تمام 20 سال سابقه سختی کار زنان داشته باشند می‌توانند با حقوق 30 روزه بازنشسته شوند.

-در سایر موارد که کل مدت اشتغال زنان در کارهای سخت و زیان آور کمتر از مقادیر گفته شده باشد و یا مدتی سختی کار داشته باشند و مدتی بیمه عادی و مشاغل عادی داشته باشند، حق بیمه کارهای سخت و زیان آور زنان 1.5 برابر حساب شده و با 1 برابر سایر بیمه‌های عادی جمع می‌شود. سپس مجموع سابقه به دست آمده به این روش با شرایط بازنشستگی گفته شده در ابتدای این پاسخ تطبیق داده می‌شود.

نوشته های مشابه

63 دیدگاه

  1. با سلام و وقت بخیر
    آیا شغل مامایی جزو مشاغل سخت تعریف شده آیا کسی که مامای بهداشت هست میتواند با بیست سال سابقه بیمه بازنشسته شود وسی روز حقوق دریافت کند؟

  2. سلام
    کارشناس پرستاری خانمی که ۲۰سال سابقه کار متناوب در بیمارستان و اداره را داشته باشد می‌تواند با سابقه ۲۰سال با ۲۰روز حقوق درخواست بازنشستگی بدهد؟ آیا حقوق او میانگین دریافتی دو سال آخر خواهد بود؟
    به کجا باید درخواست بدهد به کارگزینی دانشگاه یا به تامین اجتماعی؟

  3. سلام بازنشستگی 20 سال با 42 سال سن حتما باید تمام بیست سال رو در کارگاهی مشغول بوده باشد یا اینکه اگر مدتی رو بیمه اختیاری رد کرده باشیم هم مشکلی نداره؟

  4. سلام ، بیمه خدمات درمانی هستم ،آیا با ۲۰ سال سابقه و۵۵ سال سن میتوانم بازنشسته ۳۰ روزه شوم ؟

  5. با سلام وخسته نباشید من خانم ۵۶ سال سن دارم و۲۲ سال سابقه ۶ سال هم حق التدریس بودم به حسابم نیامده گفتند تمام وقت نبودید انگاری ۲۸ سال خدمت کردم دیگه توان ندارم لطفا راهنمایی کنید ۳۰ روز حقوق چکار کنم ولطفا بازنشستگی خانم ها را کم کنید

  6. با سلام ، من در حال حاضر در بکی از بانکهای خصوصی شاغل هستم آیا با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن می توان درخواست بازنشستگی با ۲۰ روز حقوق را داد ،قرارداد کاری من هرسال تمدید می شود و عنوان شغلم متصدی بانکی قید گردیده است و اینکه آیا کارفرما می تواند این شرایط را قبول نکند ؟؟؟
    ممنونم از پاسخ شما

  7. سلام خسته نباشی عاجزانه استدعا میکنم قانون باز نشستگی ۳۰ روز حقوق برای زنان سن ۵۵ سال به بالا بدون شرط بیمه بگذارید چون اشخاصی که حق التدریس بودند وچندین سال سر کار بودند وبیمه نبودند واطلاع نداشتند که چه باید بکنند لطفا در سن ۵۵ سال توان کاری ندارند حقوق ۳۰ روز با شرایط آسانی بذارید که بتوانند خود را قبل از موعد بازنشست کنند من خودم این شرایط را دارم وتوان کاری ندارم اما چون بتونم ۳۰ روز حقوق بگیرم ادامه میدم لطفا ما را در یابید اجرتان با خدا

    1. سلام خسته نباشید من ۵۱ سال سن دارم با ۲۰ سال سابقه کارآیا میتوانم باز نشسته شوم اگر آری با چندروز حقوق میتوانم ۲۰یا۲۵یا۳۰

  8. سلام من کارمند با بیمه تامین اجتماعی هستم با ۲۳ سال سابقه بیمه، آیا با ۲۵ سال سابقه میتوانم بازنشسته بشم؟

  9. سلام ۲۷سال سابقه بیمه دارم سنم ۴۳ است ۳ سال دیگر پرداخت کنم بازنشسته میشم ممنونم از راهنمایی شما

    1. سلام
      برای مردان در سن زیر 50 سال باید سابقه بیمه 35 سال باشد. در سن بالای 50 سال با 30 سال بیمه هم می توان بازنشسته شد.

  10. درود.
    معیار محاسبه میانگین 2 و یا 5 سال برای حقوق بازنشستگی چیست ؟
    نظر شخص رسیدگی کننده به پرونده در شعبه تامین اجتماعی ملاک است و یا فرمول بخصوصی برای اتخاذ تصمیم بکار می رود ؟
    (بعنوان مثال چنانچه میانگین 2 سال و 5 سال بیش از 50% اختلاف داشته باشند، میانگین 5 سال و در غیر اینصورت 2 ساله خواهد بود و یا روش محاسبه ای دیگر)
    سپاسگزارم

  11. با سلام و خسته نباشید
    قانون ۲۰ سال سابقه با ۴۲ سال سم برای خانمها در سال ۱۴۰۲ هم پا بر جا هست؟

  12. با سلام و خسته نباشید
    برای بازنشستگی با قانون ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن خانمها میخواستم بپرسم تا سال ۱۴۰۲ هم این قانون اعمال میشه ؟ من الان ۱۹ سال و چند ماه بیمه دارم ممنون میشم جوابم رو بدید ممنون

  13. سلام من کارمند قرارداد معین هستم با 56سال سن و 24سال سابقه بیمه همچنین زن سرپرست خانواده هستم ایا میتوانم بازنشسته بشوم با سی روز حقوق؟

  14. سلام و خسته نباشید
    خواستم از خدمتتون بپرسم آیا برای بازنشستگی که با سابقه کار ۲۶ سال کارافتادگی کامل تعلق میگیره چند سال بهش ارفاغ میکنند؟
    سه سال یا پنج سال؟
    ممنون وسپاسگزارم

  15. سلام
    بنده خانم با۵۷سال سن و۲۵سال بیمه تامین اجتماعی و نیروی پیمانی شاغل در یکی از ادارات دولتی هستم که میخواهم از مزایای بازنشستگی پیش از موعد و با۳۰روز حقوق استفاده کنم.
    ضمنا سرپرست خانوار هستم و همسر ایثارگر متوفی هستم.
    لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام
      در صورتی مشمول قانون تامین اجتماعی باشید می توانید با این شرایط درخواست بازنشستگی بدهید و حداقل حقوق مستمری کامل تامین اجتماعی را دریافت کنید.

  16. با ۲۱سال و ۷ ماه پرداخت بیمه و سن ۵۲.سال و نیم.در رشته پزشکی تخصص زنان و زایمان می‌توان با ۳۰روز حقوق بازنشسته بشوم؟

    1. سلام
      حداقل شرایط بازنشستگی برای زنان کارگر با حقوق کامل 30 سال سابقه واریز بیمه و 45 سال سن است.
      در سن بالای 42 سال، با سابقه بیشتر از 20 سال بازنشستگی با مستمری به نسبت کارکرد قابل درخواست است.

  17. با سلام من در حال حاضر 18سال و 4ماه سابقه خدمت در علوم پزشکی دارم و با 20 سال میخواهم بازنشسته شوم اما اداره ما میگویند همچین قانونی نیست و شما باید حداقل 25 سال سابقه داشته باشید میخواستم راهنمایی بگیرم که چطور می توانم به این حق برسم و سوال دیگر با 20 سال چند روز حقوق تعلق می گیرد؟

    1. سلام
      در ماده 76 قانون تامین اجتماعی کارگران زن می توانند با 20 سال سابقه بیمه و 42 سال سن با حقوق مستمری 20 روز بازنشسته شوند.
      شرط‌ها 1-بیمه تامین اجتماعی 2-آخرین واریز بیمه به صورت کارگری

  18. سلام و عرض ادب
    کسی که سالهای آخر بازنشستگی بیمه بیکاری میگیره رو حقوقش تاثیر داره.ایا با پرداخت ۲۶سال سابقه بیمه اجباری و گرفتن بیمه بیکاری در پایان سال جز حداقل بگیرها هستم ممنونم توصیح کامل بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر