پایه سنوات 97

پایه سنواتی 97

پایه سنواتی 97 یا پایه سنواتی همه سال های دیگر مبلغی است که به مزد افزوده می شود. پایه سنواتی به کارگرانی که بیش از یک سال سابقه کار در آن کارگاه داشته باشند تعلق می گیرد. پایه سنواتی دو جنبه دارد یکی جنبه جبران مزد و انگیزشی و دیگری لحاظ میزان سابقه کارگران در حقوق آن ها که مثلا کارگری که تازه وارد کارگاه شده حقوق متفاوتی با کارگری که چندین سال سابقه کار دارد داشته باشد.

مبلغ پایه سنوات و پایه سنواتی 97

هر ساله شورای عالی کار هنگام تصویب بخشنامه مزد و تعیین حداقل مزد مبلغ پایه سنواتی آن سال را نیز تعیین می نماید. پایه سنواتی 97 مبلغ 17000 ریال تعیین شده است. به عبارتی کارگرانی که در سال 97 سابقه کار آنها از یک سال فراتر رود مشمول دریافت پایه سنواتی هستند. مثلاً کارگری در ابتدای خرداد 96 استخدام شده است و در خرداد 97 سابقه وی از یکسال بیشتر می شود. بنابراین حداقل مزد این کارگر تا قبل از خرداد 97 که سابقه کار کمتر از یکسال دارد مبلغ 370423 ریال خواهد بود و از ابتدای خرداد 97 که سابقه کار وی از یکسال بیشتر شد علاوه بر حداقل مزد 97 پایه سنواتی 97 به مبلغ 17000 ریال به مزد روزانه وی اضافه می شود. در مجموع مزد روزانه این کارگر مبلغ 387423 ریال خواهد شد.

تفاوت پایه سنواتی و سنوات خدمت

اغلب افراد این دو عنوان را باهم به اشتباه می گیرند. پایه سنواتی که در قسمت قبلی توضیح داده شد که به کارگرانی که سابقه کار بیش از یک سال در کارگاه داشته باشند برابر با مبلغ تعیین شده در بخشنامه مزد هر سال تعلق می گیرد.

مزایای پایان کار یا همان سنوات خدمت یا حق سنوات در ماده 24 قانون کار تکلیف شده است.

مزایای پایان کار یا سنوات خدمت به چه کسانی تعلق می گیرد؟

سنوات خدمت که به عبارت عامیانه پاداش پایان کار نیز گفته می شود در ماده 24 قانون کار آورده شده و کارفرما مکلف شده به ازای هرسال خدمت معادل یک ماه آخرین حقوق به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت نماید.

در متن ماده 24 قانون کار شرط حداقل یک سال سابقه کار برای دریافت پایان کار وجود دارد اما اکنون مزایای پایان کار به کارگران کمتر از یکسال نیز در مراجع حل اختلاف اداره کار لحاظ می شود.

آیا پایه سنواتی به کارگران قراردادی هم تعلق می گیرد؟

پایه سنواتی قبل از سال 1392 به کارگران قراردادی تعلق نمی گرفت ولی از بخشنامه مزد 1392 به بعد به تمامی کارگران شاغل در کارگاه اعم از دائم و قراردادی مزایای پایه سنواتی تعلق می گیرد. کارگران قراردادی اعم از اینکه مزایای پایان کار خود را پس از اتمام هر قرارداد تسویه نمایند یا خیر تاثیری در پرداخت پایه سنواتی ندارد.

آیا پایه سنواتی به کارگران پیمانکاران که هر ساله پیمانکار عوض می شود تعلق می گیرد؟

در بخشنامه های مزد 1392 به بعد سابقه کار در کارگاه ملاک تعلق پایه سنواتی است و تعویض کارفرما شرط نیست. بنابراین چنانچه کارگاه هایی که نیروی انسانی خود را توسط شرکت های پیمانکاری تامین نیروی انسانی تامین می نمایند و هر سال پیمانکار جدیدی وارد کار شده و پیمانکار قبلی با کارگران تسویه حساب کامل نموده باشد پیمانکار جدید مکلف است پایه سنواتی کارگران را از سال 1392 به بعد پرداخت نماید.

نوشته های مشابه

94 دیدگاه

  1. سلام.طاعات قبول . حق خواربار مجرد کارگران ۹۸ مبلغ ۴۰۰ ریال
    حق خواربار متاهل کارگران ۹۸ مبلغ ۸۰۰ ریال. منظورازمبالغ ۲بند بالاچیست؟آیامبلغ روزانه است یاماهانه.چون مبلغش خیلی ناچیزاست؟لطفا واضح پاسخ دهید.ممنون.چون مارتین آی نمی درفیش حقوقی نداریم.

    1. سلام ممنون هستم
      در زمانی که این دو مبلغ تصویب شدند می شد به این مبالغ کلی میوه و خواربار خرید. ازون سال تا حالا افزایش نیافته و در حال حاضر مبلغ ناچیزی هست ولی در هر حال تکلیف قانونی هست که باید باشه.
      چون ناچیز هست بدن ندن زیاد تاثیر نداره…. ولی پرداختیش الزامی هست.
      .

      .

      1. با سلام
        آیا سنوات سالهای 96و97 باید طبق حقوق سال 98 پرداخت شود.
        زمان اعلام پایان همکاری با فرد فروردین 98 بوده و زمان تسویه حساب مرداد 98.
        لطفا راهنمایی کنید
        .

        1. سلام
          برابر با ماده 27 برای هر سال سابقه کار باید معادل یک ماه آخرین حقوق به عنوان پایانکار پرداخت شود.
          .
          .

          1. سلام خسته نباشد
            ممکن جواب سوال بنده رو بدهید
            من قبل از سال ۹۶ پنج سال سابقه کار دارم یعنی بیمه پرداخت شده وسال نودوشش درشرکتی دیگر با حداقل حقوق اون سال مشغول به کار شدم حالا میخوام بدونم بابت اون سابقه پنج سال قبل طبق قانون چه مقدار باید به حقوق سال نود شش بنده اضافه شود
            ممنون
            .

          2. سلام
            چون کارگاه متفاوت است پس سابقه کار کارگاه قبلی سنوات برای این کارگاه حساب نمی شود و تاثیری در مزد شما نخواهد داشت.
            .
            .

    2. سلام آیا سنوات به من که قراردادادم یک‌ماهه ست و بیمه م پانزده روزه ست هم تعلق میگیرد با توجه به اینکه شش سال سابقه ی کار دارم؟

  2. سلام.طاعات قبول .
    حق خواربار مجرد کارگران ۹۸ مبلغ ۴۰۰ ریال
    حق خواربار متاهل کارگران ۹۸ مبلغ ۸۰۰ ریال.
    منظورازمبالغ ۲بند بالاچیست؟آیامبلغ روزانه است یاماهانه.
    چون مبلغش خیلی ناچیزاست؟
    لطفا واضح پاسخ دهید.ممنون.

    1. سلام
      مبالغ حق خواربار مجرد و متاهل در قانون کار ماهیانه هستند.
      در زمانی که این دو مبلغ تصویب شدند می شد به این مبالغ کلی میوه و خواربار خرید. ازون سال تا حالا افزایش نیافته و در حال حاضر مبلغ ناچیزی هست ولی در هر حال تکلیف قانونی هست که باید باشه.
      چون ناچیز هست بدن ندن زیاد تاثیر نداره…. ولی پرداختیش الزامی هست.
      .

  3. سلام برای کسی که سابقه بیمه بیشتر از یکسال داشته و الان وارد شرکت ما شده باید حق سنوات رد بشه یا نه؟
    منظورم اینه که حق سنوات به کسی تعلق میگیره که حداقل 1 سال رو در یک شرکت باشه یا اصلا ربط به یک شرکت نداره و ممکنه در عرض 1 سال چندجا مشغول بکار بوده باشد؟

    1. سلام
      مبنای محاسبه پایه سنوات سابقه کار در همان کارگاه است نه سابقه بیمه. بنابراین سابقه کار درجای دیگر به کارگاه شما ربط پیدا نمی کند.

    2. سلام من از تاریخ آذر ماه ۹۳ تا مرداد ۹۸ در پروژه ساختمانی به عنوان آبدارچی در دفتر نظارتن و کارفرما مقیم پروژه توسط دو پیمانکار ساختمانی انجام میشد حقوق من تا آخر آذر ماه ۹۵ ۱۵۰۰۰۰۰۰ریال داده میشد توسط دو پیمانکار یکی ۱۰۰۰۰۰۰ و دیگری ۵۰۰۰۰۰۰ حال یکی از پیمانکار آذر ماه رفت بعد از آذر ماه ۹۵ تمام حقوق و بیمه هم پیمانکار خراب کرد هر چند ماه یک ماه رد میکرد حال بعد از چند سال کا در این پروژه طبق قانون کار چی شامل من میشود تو این مدت توسط دو هیچ مزایایی اگه داشتم دارم بهم داده نشد ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

  4. سلام.حق خواروبار۹۸دربعضی سایتهاجداازبن۱۹۰۰۰۰هزار مجدد ذکرشده؟جریان چیست مبلغ آن چنداست؟چون برای فردمجردومتاهل قیمتش فرق دارد؟

    1. سلام
      حق خواربار مجرد کارگران 98 مبلغ 400 ریال
      حق خواربار متاهل کارگران 98 مبلغ 800 ریال
      بن کارگران 98 مبلغ 1900000 ریال است.
      همه این ها مستقل از هم هستند.

  5. سلام.طاعات قبول. درماهی با۴جمعه و۲روزتعطیلی بنده به اندازه ساعت موظفی سرکاربوده ام.پس اضافه کاری ندارم.ولی ۴جمعه و۲روز تعطیل سرکاربوده ام.احتمالا۴روز جمعه ۴۰درصد تعلق میگیرد ولی۲روزتعطیلی چگونه محاسبه میگردد.آیاآن هم۴۰درصد حساب میشود؟واضح توضیح دهید.ممنون.

  6. سلام.سال۹۷پایه حقوق ماهانه۳۰روز۱۱۴۲۰۰۰+ماهی ۲۰۴هزار تومان سنوات روزانه( جمعا۱۳۴۶۰۰۰هزارتومان)حالا امسال حقوق چقدرمیشود؟آیا جمع پایه حقوق وپایه سنوات سال قبل×ضریب افزایش حقوق میشودودوباره پایه سنوات سال ۹۸به آن اضافه میگردد؟لطفاپاسخ دهید.ممنون ازلطفتان.

    1. سلام
      برای اینکه راحت بتونید حقوق ماهانه خودتون را بر اساس سابقه کار محاسبه کنید در صفحه اول سایت جدول تصاعدی مزد را مطالعه کنید.

  7. سلام.سال۹۷پایه حقوق ماهانه۳۰روز۱۱۴۲۰۰۰+ماهی ۲۰۴هزار تومان سنوات روزانه( جمعا۱۳۴۶۰۰۰هزارتومان)حالا امسال حقوق چقدرمیشود؟آیا جمع پایه حقوق وپایه سنوات سال قبل×ضریب افزایش حقوق میشودودوباره پایه سنوات سال ۹۸به آن اضافه میگردد؟ممنون ازلطفتان.

    پاسخ

    1. سلام
      مزد به علاوه پایه سنواتی که در طول سال 97 دریافت می کرده اید را در عدد 1.13 ضرب کرده و عدد بدست آمده را با عدد 87049 جمع کنید تا مزد شما بدست آید. در نهایت در تاریخی که استخدام شده اید یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات شما می گذرد مبلغ 23333 ریال نیز افزوده می شود.

  8. سلام و عرض وقت بخیر
    تفاوت حق السعی و مزد چیست؟
    و برای محاسبه چه آیتم هایی از حق السعی باید بهره گرفت و کجا از مزد؟

    بی نهایت از اینکه علمتون رو در اختیار سایرین میگذارید سپاسگزارم

    1. سلام
      مزد جزئی از حق السعی هست. برابر با ماده 34 قانون کار حق السعی به کلیه دریافتی ها اطلاق می شود.
      برابر با ماده 35 قانون کار مزد وجوه نقدی و غیر نقدی است که کارگر در قبال انجام کار دریافت می کند.
      ماده 34 و 35 قانون کار را مطالعه فرمایید (قانون کار … کلیک کنید)

  9. باسلام و عرض خسته نباشید
    حقوق پایه بنده در سال 97 مبلغ 496000ریال بوده است و از تاریخ خرداد سال92 استخدام شده ام،مبلغ پایه حقوقی من در سال 98 با ارسال محاسبت آن را لطفا بیان فرمایید ؟ مبلغ پایه سنوات را نمیفهمم چگونه حساب کنم….

      1. باعرض سلام مجدد و احترام
        ابتدا ممنون از پاسخگویی سریعتون
        ولی سوال من در مورد همین پایه سنوات بود میخوام ببینم به عدد 647529باید 23333 رو اضافه کنم یا 647529+102968 چون از سال 92 استخدام شدم. عدد تلاقی سال 92با 98 میشه 608595 این عدد باید از پایه امسال کم بشه تا پایه سنوات بدست بیاد؟ یا باید از عدد 647529کم بشه و پایه سنوات بدست بیاد؟
        ممنون میشم

        1. سلام آرین
          در اعداد جدول مزد بالا پایه سنوات نیز محاسبه شده است. یعنی عدد 608595 شامل 585262+23333 ریال هست.

          1. عذرمیخوام فکرکنم من دارم سوالمو بد مطرح میکنم…
            اینجوری بگم آیا کسی که هرسال از حداقل دستمزد اداره کار بیشتر میگرفته باید پایه سنوات 23333 رو تو محسبات جدیدش حساب کرد یا عدد پایه سنوات جدول تصاعدی مزد رو؟

          2. پایه سنواتی که در جدول تصاعدی مزد محاسبه شده همان عدد 23333 هست.
            فرمول محاسبه مزد سایر سطوح مزدی در هر حال درست است.

  10. سلام.کارگرنوبت کار هستم.اگردرطول یک سال کامل ازمرخصی استفاده نکنم وپیمانکارقبول کرده که مبلغ مرخصی را کامل پرداخت نمایدآیا۳۰روز حساب میشودیا۲۶روزه؟باذکرمثال عددی توضیح دهید؟خیلی ممنون ازراهنماییتان.

    1. سلام آقا قاسم
      میزان مرخصی به نوع کار ارتباط ندارد و برای همه همان 26 روز کاری است و اگر برای هر سال 9 روز قابل ذخیره است.

  11. سلام.خسته نباشید.لطفابفرماییدچه آیتم هایی ازحقوق بربازخریدمرخصی تاثیردارد؟آیا فقط پایه حقوق تاثیردارد.یاآیتم هایی مثل پایه سنوات روزانه، حق شیفت،هزینه غذا،بن ومسکن نیزتاثیردارد؟خیلی ممنون.

    1. سلام
      بری محاسبه مبلغ مانده مرخصی یا به عبارتی بازخرید مرخصی از حق السعی استفاده می شود.

      برابر با ماده 34 قانون کار کلیه دریافت ها را شامل می شود.

  12. با سلام
    من درمورد سایت شما نتوستم اطلاعات دقیق بدست بیارم درواقع توضیحی ندادید که این سایت خصوصی هست یا مرجع دولتی و قانونی ؟
    لطف میکنید پاسخ بدید…
    بجهت این عرض میکنم که آیا مرجع قانونی هستید که در محاکم قانونی(مثلا شورای حل اختلاف ،اداره کار و تعاون،تامین اجتماعی) بشه به مطالب شما استناد کرد یاخیر؟

    1. سلام
      این سایت خصوصی هست.
      تمام مطالب سایت کاملا منطبق با قانون است. یعنی هر مطلبی حتی پاسخ به سوالات عزیزان نیز همراه با استناد قانونی هستند.
      مطالب سایت نظر شخصی یا مقاله نیست دقیقا قوانین و مقررات و بخشنامه های صادره از مراجع ذیصلاح است.
      از هر مطلبی که خواستید در جایی استفاده کنید و شک داشتید حتما از قسمت مشاوره با ما تماس بگیرید.

      1. ممنون از پاسختون
        من حسابدارهستم و
        از مطالب سایتتون همیشه استفاده کردم بهتر از خیلی سایتهای آموزشی دیگه حتی…
        اما بخشهایی از قانون گنگ هست و خیلی شرکتها برداشت سلیقه ای دارند مثل مبحث اضافه کاری که از عدد 220یا 192 و یا … هرجا به سلیقه خودش استفاده میکنه
        یا بحث پایه سنوات
        از اساتید متعدد پیگیر شدم که هرکدوم نظرشون متفاوت بود برخی پایه حقوق رو مجزا افزایش میدهند بهد پایه سنوات سالهای قبل رو اضافه میکنن برخی مثل محاسبات شما یکجا افزایش میدهند هردو هم خود را محق میدونند.
        بهمین دلیل پیگیر یک مرجع مستند و دقیق هستم که البته مثل سایت شما شفاف وبا جزییات توضیح میده.
        ممنون

        1. سلام
          از لحاظ سلسله مراتب اعتبار اصل قانون کار است بعد آیین نامه ها و بخشنامه های مصوب و در نهایت دستورالعمل های وزارت کار.
          مطالب سایت ما نظر کارشناسی و یا نظر شخصی نیست بلکه دقیقا عین مراجع مذکور است.
          اگر توجه فرمایید در تمام مطالب استنادها وجود دارد.
          در خصوص اضافه کار که شکی در مطالب ارائه شده در سایت وجود ندارد.
          در خصوص پایه سنوات فرقی نمی کند که با مزد جمع شود بعد در فرمول افزایش اعمال شود یا هر کدام جدا جدا. نتیجه یکی خواهد شد.
          مطالبی که در سایت های اینترنتی وجود دارند دو نوع هستند. یکی مثل سایت ما که به صورت تخصصی کار می کند و دوم سایت هایی که به هر نحو می خواهند بازدید داشته باشند و از هر مطلبی جسته گریخته از سایت های تخصصی کپی می کنند.

    2. سلام من ازتاریخ ۹۶٫۹٫۷تاتاریخ ۹۸٫۳٫۱باشرکتی کارکردم ممنون میشم حق سنواتم چه قد میشه

      1. سلام
        کل سابقه کار شما حدود 17 ماه است.
        سنوات (پایانکار) قانون کار برای هر ماه سابقه برابر با دو نیم روز آخرین مزد دریافتی است. برای محاسبه سنوات 17 را در دو نیم ضرب کرده و عدد به دست آمده را در مزد 98 خودتان ضرب کنید.

  13. سلام.اگر کافرمابخواهدمبلغ طلب مرخصی سال۹۷رادرسال۹۸پرداخت نمایدطبق پایه حقوق کدام سال محاسبه میشود؟(۹۷یا۹۸)لطفاپاسخ دهید؟با تشکر.

    1. سلام آقا قاسم
      طبق ماده 71 قانون کار بازخرید مانده مرخصی یا ذخیره مرخصی در هنگام خاتمه قرارداد موضوعیت دارد بنابراین پرداخت مبلغ بازخرید مرخصی در هنگام خاتمه قرارداد کار و بر اساس آخرین حق السعی (نه مزد) باید پرداخت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر