شرایط و مقررات مربوط به حق ماموریت قانون کار 1400

شرایط و مقررات مربوط به ماموریت و همه چیز پیرامون آن
شرایط و مقررات مربوط به ماموریت و همه چیز پیرامون آن

در این مقاله قصد داریم شرایط و مقررات مربوط به حق ماموریت قانون کار 1400 را شرح دهیم. یکی از مواردی که به عنوان حقوق و مزایا به فیش حقوقی کارگران و کارمندان قانون کار قانون کار اضافه می‌شود، فوق العاده حق مأموریت است.

زمانی که کارگران یا کارمندان قانون کار قانون کار برای انجام وظایف کاری به فاصله معینی خارج از محدوده محل خدمت فرستاده می‌شوند یا مجبور به اقامت شبانه در محلی خارج از محدوده کاری خود هستند، حق مأموریت به آن‌ها تعلق می‌گیرد. اگر نمی‌دانید حق مأموریت چیست و حق مأموریت در سال 1400 چقدر است، در ادامه این مطلب همراه کارتابان باشید.

حق مأموریت چیست؟ هزینه پرداختی به کارگران جهت کار خارج از محل خدمت

ماده 46  قانون کار به حق مأموریت می‌پردازد. به موجب این ماده قانونی، به کارگرانی که به موجب قرارداد یا موافقت بعدی (توافقات بین کارفرما و کارگر) به مأموریت‌های کاری خارج از محل خدمت خود اعزام می‌شوند، فوق العاده حق مأموریت تعلق می‌گیرد. حق مأموریت کارمندان قانون کار و کارگران در فیش حقوقی آن‌ها ثبت می‌شود.

شرایط و مقررات مربوط به ماموریت و همه چیز پیرامون آن
شرایط و مقررات مربوط به ماموریت و همه چیز پیرامون آن

حق مأموریت به چه مواردی تعلق می‌گیرد؟

براساس تبصره 1 ماده 46 قانون کار، تنها سفرهای کاری که کارگر برای انجام کار، حداقل 50 کیلومتر از محل اصلی کارگاه، کارخانه یا شرکت دور شود یا حداقل یک شب در محل مأموریت اقامت داشته باشد، حق ماموریت قانون کار 1400 تعلق می‌گیرد. وجود هر کدام از این دو شرط (فاصله 50 کیلومتری یا اقامت شبانه) کافی است. بنابراین به کارگری که به فاصله 40 کیلومتری محل خدمت خود اعزام شود اما به هر دلیلی مجبور به اقامت شبانه در محل باشد نیز حق مأموریت تعلق می‌گیرد.

آیا فوق العاده مأموریت 1400 مشمول مالیات می‌شود؟

فوق‌العاده مأموریت در صورتی که مرتبط با فعالیت شرکت و ۵۰ کیلومتر از محل اصلی شرکت دور و یا ناچار به توقف شبانه جهت انجام کار موقت باشد مشمول کسر مالیات است. ولی اگر هزینه های سفر مانند هزینه ایاب ذهاب و … به کارگر پرداخت شود مشمول کسر حق بیمه و مالیات نخواهد بود.

هزینه سفر مربوط به ماموریت کارگران از اقلام معاف از مالیات 1400 بر در آمد حقوق کارگران بوده ولی مبلغ فوق العاده ماموریت مشمول کسر مالیات است.

با این حال باید مدارک مربوط به مأموریت و هزینه های سفر در کارگاه ثبت شود تا در هنگام بازرسی مالیاتی، انجام مأموریت به کارشناسان اداره مالیات ثابت گردد.

نحوه محاسبه حق مأموریت؛ فوق العاده حق مأموریت چگونه محاسبه می‌شود؟

به موجب ماده 46 قانون کار، فوق العاده حق مأموریت نباید کمتر از مزد ثابت یا مزد مبنای روزانه کارگر باشد. علاوه بر این باید مبلغ پرداختی هزینه رفت و برگشت کارگر به محل مأموریت را پوشش دهد. به این ترتیب، فوق العاده حق مأموریت حداقل به اندازه یک روز حقوق ثابت یا مزد مبنای کارگر است که می‌تواند براساس توافقات صورت گرفته بین کارفرما و کارگر بیشتر هم در نظر گرفته شود. بنابراین برخلاف محاسبه اضافه کاری، محاسبه فوق العاده مأموریت فرمول ثابت و هزینه ثابتی ندارد.

مبلغ پرداختی به کارگر از بابت حق ماموریت قانون کار 1400می تواند شامل دو قسمت باشد:

1-فوق العاده ماموریت : که پرداخت آن به اندازه حداقل یک روز مزد برای هر روز مامورید

2- هزینه های سفر ماموریت: این مبالغ با توجه به هزینه کرد کارگر در صورت عدم تامین وسیله نقلیه و محل اسکان باید از جانب کارفرما پرداخت شود.

برای آموزش نحوه محاسبه اضافه کاری و جمعه کاری و تعطیل کاری به لینک نحوه ی محاسبه اضافه کاری و تعطیل کاری و جمعه کاری در قانون کار مراجعه کنید.

فرمول محاسبه حداقل فوق العاده مأموریت در بخش خصوصی

محاسبه هزینه های حق ماموریت قانون کار 1400 به توافق طرفین در بخش خصوصی و آئین نامه های دستگاه های اجرایی و دولتی بستگی دارد، با این حال حداقل مبلغ پرداختی در بخش خصوصی را می توان از طریق فرمول زیر محاسبه کرد:

تعداد روزهای مأموریت × حقوق ثابت یا مبنای مزد ماهانه / 30 = فوق العاده حق مأموریت

شرایط و مقررات مربوط به ماموریت و همه چیز پیرامون آن
شرایط و مقررات مربوط به ماموریت و همه چیز پیرامون آن

محاسبه حق مأموریت در سال 1400؛ حق مأموریت 1400 چقدر است؟

برای محاسبه حق مأموریت در هر سال، باید حقوق ثابت ماهانه آن سال در نظر گرفته شود. در دستگاه‌های دولتی آئین نامه‌های مخصوصی برای هر سال برای نحوه محاسبه حق مأموریت ابلاغ می‌شود. برای محاسبه حق مأموریت 1400 کارگران مشمول قانون کار کافی است تا در فرمول محاسبه حداقل فوق العاده مأموریت، حقوق ثابت ماهانه سال 1400 در نظر گرفته شود. برای مثال برای کارگرانی که حداقل حقوق سال 1400 را دریافت می‌کنند، فوق العاده مأموریت 1400 به شکل زیر خواهد بود:

تعداد روزهای مأموریت ×حقوق ماهانه ÷ 30 = فوق العاده حق مأموریت 1400

نکته: هزینه‌های رفت و آمد که برعهده کارفرماست به مبلغ فوق اضافه می‌شود.

آیا هزینه غذا و اقامت نیز در حق مأموریت 1400 قانون کار محاسبه می‌شود؟

آیا هزینه غذا و اقامت برای کارگرانی که به مأموریت می‌روند بر عهده کارفرما است؟ در ماده 46 قانون کار، پرداخت هزینه غذا و اقامت (حق بیتوته) به کارگرانی که به مأموریت می‌روند، پیش بینی نشده است. به این ترتیب، پرداخت هزینه غذا در حق مأموریت به عرف و روال معمول در کارگاه بستگی دارد. ولی تامین محل اسکان بر عهده کارفرما خواهد بود. همچنین کارگر و کارفرما می‌توانند برای پرداخت هزینه‌های فوق با هم توافق کنند. درصورتی که توافقی در مورد این هزینه‌ها صورت نگرفته باشد و پرداخت هزینه غذا و اقامت در مأموریت‌های قبلی عرف نباشد، کارفرما لزومی بر پرداخت هزینه غذا ندارد.

اصولا کارگر باید هزینه های سفر را به صورت فاکتور به کارفرما ارائه نماید.

آیا می‌توان مبلغ ثابتی را برای حق مأموریت در نظر گرفت؟

قانون حداقل حق مأموریت را بر مبنای یک روز از حقوق ثابت ماهیانه یا مزد مبنا در نظر گرفته است. به این ترتیب مبلغ ثابت تعیین شده برای حق مأموریت نباید کمتر از مزد ثابت یا مزد مبنای کارگر باشد. همچنین هزینه‌های رفت و آمد کارگر نیز باید تأمین شود. اگر مبلغ تعیین شده از مقداری که قانون تعیین کرده است کمتر نباشد، در نظر گرفتن آن به عنوان حق مأموریت ثابت مشکلی نخواهد داشت. با این حال این موضوع به توافق کارگر و کارفرما بستگی دارد.

بنابراین حق ماموریت قانون کار 1400 تابع حقوق و مزد هر کارگر خواهد بود.

حداکثر مدت مأموریت برای کارگرانی که مأموریت اعزام می‌شوند چقدر است؟

ماده 46 قانون کار، محدودیتی به لحاظ طول مدت مأموریت کارگران پیش بینی نکرده است. طول مدت زمان مأموریت به توافق کارفرما و کارگر بستگی دارد. البته به شرطی که مفاد ماده 46 قانون کار به طور کامل رعایت شده باشد.

ساعات کاری در زمان مأموریت چگونه است؟ آیا افزایش ساعات کاری در هنگام مأموریت، موجب پرداخت فوق العاده اضافه کاری می‌شود؟

پس از اعزام کارگر به محل ماموریت ساعات کاری انجام یافته در محل ماموریت شبیه این است که کارگر در محل کارگاه اصلی مشغول به کار است.

ساعات کار انجام یافته در محل ماموریت اگر بیشتر از ساعات کار موظفی باشد اضافه کاری محسوب می شود.

اگر در ماموریت کار در ساعات شب انجام پذیرد شب کاری در زمان ماموریت نیز تعلق می گیرد.

اگر ساعات کاری در مدت ماموریت در روزهای جمعه اتفاق بیافتد فوق العاده جمعه کاری در ماموریت نیز تعلق می گیرد.

سوالات متداول در مورد حق ماموریت قانون کار 1400

نوشته های مشابه

8 دیدگاه

  1. آیا در زمان مدت ماموریت تو تعطیلات رسمی هم جزو جمعه کاریها محسوب میشه؟ الان من تو ماموریت هستم حدود ۴۵ روزه که هرروز سرکار هستم تو همین مدت هم جمعه ها سر کار بودم هم تعطیلات رسمی نحوه محاسبه اینها چطوریه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام
      از لحاظ کارکرد و ساعات کار و تعطیلات هیچ تفاوتی در کار در محل ماموریت و کار در کارگاه اصلی وجود ندارد.

  2. سلام. آیا با ذکر مثال اعداد و ارقام می‌توانید نحوه محاسبه حق ماموریت را محاسبه کرده و اعلام بفرمائید.

  3. باسلام ، آیا به مامورخرید ( کارپرداز ) که همیشه در حال خرید و محدوده کارایشان بیش از 50 کیلومتر می باشد حق ماموریت تعلق می گیرد یاخیر؟ ممنون

    1. سلام
      در صورتی که ماهیت و روال کار محدوده 50 کیلومتر باشد ماموریت تعلق نمی گیرد.

  4. سلام خسته نباشید
    کار من پخش آبمیوه است. من حدود یک سال برای کارفرما کارکرده ام ونمیدونستم که مسیر بالای ۵۰ کیلومتر حق ماموریت تعلق میگیره، آیا میتوانم از کارفرما شکایت کنم؟ به خدا حقوق من یک حقوق وزرات کار به علاوه ۴۰۰ هزار تومان پورسانت بود که میشد ۶ میلیون سیصد.
    اگر اینگونه نباشه کارگر نابود میشه که من داشتم میشدم هر روز ۵۵ کیلومتر تا ورامین میرفتم وبرمیگشتم، الان کارفرمای ما باید تو منطقه ورامین برای پخش اون منطقه وپاکدشت انبار بگیره ولی از امثال من استفاده می‌کنه یک سال بعد هم به دلیل اتمام قرار داد بیرونشون می‌کنه که با من این کار کرد.

    1. با سلام
      در صورتیکه ماهیت کار کارگر سفر و مسافت های بالای 55کیلومتری باشد سفرهای وی ماموریت محسوب نمیشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر