سنوات خدمت یا پایان کار به چه کسانی تعلق می گیرد و مبلغ آن چقدر است؟

سنوات خدمت یا پایان کار کارگران

برابر با ماده 24 قانون کار کارفرما مکلف است به کارگری که یک سال و یا بیشتر به کار اشتغال داشته به ازای هر سال کار معادل یک ماه آخرین حقوق به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت کند. در مصوبات بعدی این مزایا به تمام کارگران با سابقه بیشتر و یا کمتر از یک سال نیز تعمیم یافت.

متن ماده 24 قانون کار

در صورت خاتمه قرارداد کار ، کار معین یا مدت موقت ، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد ، یک سال یا بیشتر ، به کار اشتغال داشته است برای هر سال سابقه ، اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت نماید .

آخرین حقوق شامل چه چیزهایی است؟

برابر با ماده 36 قانون کار مزد ثابت از جمع مزد شغل و مزایای ثابت به تبع شغل بدست می آید. مزایای ثابت به تبع شغل مواردی هستند که به هر شغل به صورت خاص تعلق گرفته اند مانند مزایای سختی کار، حق سرپرستی، فوق العاده شغل، حق جذب و امثال آن.

مزایای رفاهی و انگیزشی ماننده کمک هزینه مسکن، خواربار، حق اولاد، پاداش افزایش تولید جزو مزد ثابت و مزد مبنا نیستند.

بنابراین منظور از آخرین حقوق، مزد ثابت 30 روزه شامل مزد شغل و مزایای ثابت به تبع شغل است.

سنوات خدمت پس از اتمام قرارداد، استعفای کارگر، ترک کار کارگر

شرایط تعلق سنوات خدمت یا پایان کار

در ماده 24 قانون کار مزایای پایان کار برای کارگران را منوط به دو شرط کرده است : 1- خاتمه قرارداد 2-مجموع سابقه بیش از یک سال در کارگاه.

راه های خاتمه قرارداد : در ماده 21 قانون کار نیز طرق و روش های اتمام قرارداد را بازنشستگی، فوت، از کار افتادگی کلی، اتمام قرارداد، استعفای کارگر هستند.

استعفای کارگر

در تبصره ماده 21 قانون کار کارگری که می خواهد استعفا بدهد باید یک ماه قبل استعفای خود را به صورت کتبی به کارفرما ارائه بدهد و پس از اتمام مدت یک ماه قرارداد کار کارگر خاتمه یافته تلقی می شود. در این حالت مزایای پایان کار (سنوات خدمت) به کارگر مستعفی تعلق می گیرد.

ترک کار

طبق توضیحات فوق ملاحظه می شود که ترک کار از اشکال خاتمه قرارداد نبوده و مزایای پایان کار در مورد آن موضوعیت پیدا نمی کند.

در تعریف ترک کار یک اصل اساسی وجود دارد و آن نیت و خواست قلبی کارگر به ترک کار است.

 در شرایطی که کارگری مجبور به ترک کار از عدم رعایت مقررات قانون کار مانند حقوق معوقه، عدم واریز بیمه و امثال آن می شود چنین شرایطی را نمی توان ترک کار به حساب آورد و کارفرما با تحمیل شرایط ترک کار مسبب انحلال قرارداد شده و کارگر مستحق دریافت مزایای سنوات خدمت یا پایان کار خواهد بود.

اخراج از کار

چنانچه کارگری بدون عذر موجه از جانب کارفرما اخراج شود و پس طی مراح شکایت بازگشت به کار گرفته و در کار قبلی خود مشغول به کار شود ایام تعلیق جزو سابقه کار بوده و طبق ماده 29 قانون کار سنوات خدمت به این مدت تعلق می گیرد.

در صورتی پس از اخراج امکان بازگشت به کار وجود نداشت و رابطه کاری قطع شد کارفرما مکلف است مزایای پایان کار را به کارگر پرداخت نماید.

مزایای سنوات خدمت یا پایان کار بیش از یک ماه

همانطور که در صدر مقاله نیز اشاره شد قانون کار در حالت عادی مبلغ پایان کار را معادل یک ماه آخرین حقوق تعیین کرده است. در شرایط خاصی به کارگران مزایای پایان کار بیش از یک ماه تعلق می گیرد.

شرایط سنوات خدمت 45 روز به ازای یک سال سابقه کار

ماده 20 قانون کار قید شده چنانچه پس از اتمام تعلیق قرارداد موارد مربوط به :

تعطیلی کارگاه به واسطه حوادث غیر مترقبه و قوه قهریه (ماده 15 قانون کار)

مرخصی تحصیلی و یا بدون حقوق تا دو سال (ماده 16 قانون کار)

توقیف کارگر که منجر به محکومیت وی نگردد (ماده 17 قانون کار)

پس از اتمام دوره سربازی (ماده 19 قانون کار)

کارفرما از پذیرفتن کارگر خودداری نماید در حکم اخراج غیرموجه بوده و کارفرما مکلف به پرداخت سنوات 45 روز آخرین مزد به کارگر خواهد بود.

شرایط سنوات خدمت 60 روز به ازای یک سال سابقه کار

طبق ماده 32 قانون کار چنانچه خاتمه قرارداد کار بنا به تشخیص کمسیون پزشکی مربوطه به دلیل از کارافتادگی در اثر کاهش توانایی های جسمی و فکری کارگر ناشی از کار باشد کارفرما باید به ازای هر سال سابقه کار معادل دو ماه آخرین حقوق را به عنوان سنوات خدمت یا پایان کار کارگر پرداخت نماید.

شرایط سنوات خدمت کارهای سخت و زیان آور

برابر با مقررات بازنشستگی پیش از موعد در کارهای سخت و زیان آور موضوع ماده 76 قانون تامین اجتماعی هر سابقه کار در کارهای سخت و زیان آویک و نیم برابر محاسبه می شود.

این موضوع فقط در سابقه بیمه لحاظ می شود و تکالیف و تعهدات کارفرما به اندازه مدت واقعی کارکرد در کارگاه خواهد بود. بنابراین سنوات خدمت کارهای سخت و زیان آور منجر به بازنشستگی پیش از موعد برابر با سابقه واقعی کار در کارگاه (ضریب 1) خواهد بود نه با ضریب یک و نیم.

شرایط سنوات خدمت مرخصی استعلاجی

در ماده 74 قانون کار مرخصی استعلاجی با تایید سازمان تامین اجتماعی جزو سوابق کار و بازنشستگی خواهد بود. بنابراین به ایام مرخصی استعلاجی سنوات خدمت همانند سابقه کار عادی تعلق می گیرد.

پرداخت سنوات خدمت ماهیانه

در متن قانون به صراحت اشاره شده که پایان کار پس از اتمام قرارداد و با آخرین حقوق پرداخت می شود. در برخی کارگاه ها و معمولا در کارگاه های کوچک و متوسط مبلغ سنوات خدمت یا پایان کار را به صورت ماهیانه پرداخت می نمایند.

قراردادهای موقت

چنانچه پایان کار به صورت ماهیانه پرداخت شود چه شرایطی را شامل می شود؟ در قراردادهای موقت که اتمام قرارداد در همان سال است هیچ توفیقی ندارد که سنوات خدمت ماهیانه پرداخت شود و یا در آخر قرارداد.

قراردادهای دایم

در قراردادهای دایم و قراردادهایی که قسمتی از قرارداد در سال آینده خواهد بود و حقوق زمان اتمام قرارداد با حقوق طول مدت قرارداد متفاوت خواهد بود چنانچه همزمان با حقوق ماهیانه سنوات خدمت یا پایان کار نیز پرداخت شود در پایان قرارداد برای کل مدت قرارداد بر اساس آخرین حقوق سنوات کل خدمت محاسبه شده و مبالغ پرداختی هر ماه از آن کسر شده و مابه التفاوت در وجه کارگر پرداخت گردد.

نوشته های مشابه

343 دیدگاه

  1. سلام. من 21 ماه در یک شرکت فعالیت داشتم. سال اول ماهی 6500000 تومان حقوق میگرفتم و 9 ماه را 12میلیون
    اکنون رقم پایانکار من چند میشود؟

    1. سلام
      ابتدای باید حقوق از سایر مزایا و حق السعی جدا و مشخص شود که چه مبلغی از دریافتی به عنوان حقوق بوده است. مزایای پایان کار سوابق بر اساس آخرین حقوق محاسبه می شود.

  2. با درود من دوازده سال در مغازه نانوایی کار کردم و با سختی کار بازنشسته شده ام میخواستم بدونم پولی که صاحب مغازه برای پایان کار به من باید بده چقدر میشه و تا چند روز بعد از بازنشستگی میتونم این پول را بگیرم ایا میتوانم مثلاً شش ماه دیگه از طریق اداره کار اقدام کنم یا وقت معینی داره

    1. سلام
      سنوات (مزایای پایان کار) به ازای هر سال معادل یک ماه آخرین حقوق است.
      برای طرح شکایت مهلت وجود ندارد و مشمول مرور زمان نیست.

  3. پیرو پیام قبلی
    لازم به ذکر است که شرکت با اینجانب قرارداد نمی بستن و باهاشون قراداد کار نداشتم و از اینکار ممانعت می‌کردن. از طرفی بیمه اینجانب را فقط براساس حداقل حقوق پرداخت کردن و مطابق مجموع دریافتی ماهیانه نبوده است و مزد به تبع شغل رو لحاظ نمیکردن
    مثلا حقوق ثابت ماهیانه اینجانب ۱۰.۵ میلیون بوده ولی ۴تومن بیمه حداقلی اداره کار رو رد کردن
    ✅️ الان که تقریبا ۱.۵ سال از اخراج می‌گذرد (بهمن ۱۴۰۰) و سنوات را درست پرداخت نکردن و در سال ۱۴۰۲ سنوات، عیدی و بخشی از پورسانت را از حساب شرکتی پرداخت کرده اند، آیا میتوانم از شرکت شکایت و درخواست مطالبات خود را به خاطر موارد زیر کنم:

    -اخراج غیر موجه و درج به دروغ تعدیل و مشکلات اقتصادی در نامه قطع همکاری
    -نداشتن قراداد کار
    _واریز حقوق طی ۲ مرحله (حداقل اداره کار از حساب شرکتی و باقی از یک حساب شخصی که تمام گردش حساب ها موجود است)
    -عدم درست واریز کردن بیمه مطابق دستمزد کل ماهیانه
    -عدم پرداخت عیدی در زمان تسویه و آخرین روز کاری و موکول شدن به سال ۱۴۰۲
    -عدم پرداخت حق سنوات در زمان تسویه و آخرین روز کاری و موکول شدن به سال ۱۴۰۲
    -واریز سنوات در سال ۱۴۰۲ مطابق حقوق کل و عدم تطابق با بیمه واریزی از حساب شرکتی
    -واریز بخشی از پورسانت در سال ۱۴۰۲ از حساب شرکتی

    لطفا این مورد را راهنمایی بفرمایید و در صورت امکان بندهای قانونی مربوطه رو هم معرفی کنید.
    تشکر

    1. بله تمام موارد فوق در مراجع حل اختلاف اداره کار قابل طرح و پیگیری است.

    2. سلام خواهش میکنم راهنمایم کنید من کارگرقنادی هستم مستاجر ویک فرزند دو قلودارم. صابکارم ماهی ۸میلیون حقوق به من میده حقوقم خیلی کم هستش من ازسال۱۳۸۲برای این اقا کار میکنم در طول این مدت ۲۰ساله نه عیدی نه سنوات به من نداده حقوقم رو زیاد نمی کنه ولی بیمه هستم که اونم حداقل واریز می کنه موندم چه کارکنم

      1. در صورتیکه کارفرما حقوق و مزایای کمتر از قانون کار پرداخت کند کارگر میتواند در مراجع حل اختلاف اداره کار طرح شکایت کند.

  4. سلام
    در ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ به دلیل غیر موجه و دروغ شرکت اینجانب را اخراج کرد و در نامه تعدیل کار و مشکلات اقتصادی علت رو مطرح کردن. سنوات و عیدی اینجانب تا فروردین ۱۴۰۲ پرداخت نشد. لطفا بفرمائید آیا به دلیل اخراج سنوات ۴۵ روزه محاسبه می شود و آیا باید براساس آخرین حقوق سال ۱۴۰۰ محاسبه شود یا سال ۱۴۰۲ و نحوه محاسبه تاخیرات به چه صورت است.
    تشکر

    1. اگر کارگر برای اخراج غیر موجه و بازگشت به کار در اداره کار طرح شکایت کند اداره کار اخراج را یا موجه یا غیر موجه تشخیص میدهد. در صورتیکه اخراج غیر موجه باشد بازگشت به کار داده میشود. در صورتیکه اخراج موجه باشد کلیه حقوق و مزایا محاسبه شده و سنوات با 30روز محاسبه میشود. مبنای محاسبه سنوات آخرین حقوق کارگر است. در مواردی که رای بازگشت به کار داده شده باشد و کارگر نخواهد سرکار برگردد میتواند درخواست پرداخت سنوات 45 روزه بکند.

  5. سلام من در یک شرکت پتروشیمی چابهار مشغول به کار هستم قراردادم به صورت ۲۳ روز کار و ۷ روز مرخصی می‌باشد و امروز میخوام تسویه حساب بکنم ممنون میشم اگه کمکم کنید که آیا سنوات و عیدی و پایان کار به من تعلق می‌گیرد یا نه؟ سنوات و عیدی من تنها فقط روزهای کار کردم و حضورم می‌باشد یا نخیر؟ مرخصی‌ها هم شامل می‌شود؟ ممنون میشم

    1. به تمام کارگران مشمول قانون کار با هرمدت سابقه کار تمام حقوق و مزایای قانون کار تعلق میگیرد. در صورتیکه کارگر در طول 23 روز کاری ساعت کاری موظفی خود را پر کند 7 روز باقی مانده نیز روز کارکرد وی محسوب میشود به شرطی که مدت قرارداد یک ماهه باشد نه 23 روزه. در صورتیکه قرارداد 23 روزه باشد باید اضافه کاری بررسی و محاسبه شود. سنوات، عید ، پاداش و مرخصی هم به این مدت کارکرد به نسبت کارکرد تعلق میگیرد.

  6. سلام من در کارخانه مرغداری تعطیلی درتبریز حدود شانزده ساله مشغول کار نگهبانی و باغبانی هستم. بعدها ویلا ساختن. حالا نه مرخصی ونه سنوات داده. حالا که پیر شدم نمیتوانم به آنصورت کار کنم. کارفرما میگوید من یه کمی پول میدم و بیمه بیکاری درست کنم برات توافقی حل کنیم. توروخدا کمک کنید من حقوق خودمو وخانوادم را بگیرم با تشکر از راهنماییتون

    1. در صورتیکه کارفرما حقوق مزایای قانونی پرداخت نکرده باشد و موقع قطع رابطه کاری بخواهد مبلغ کمتر از مقررات قانون کار پرداخت نماید باید در اداره کار طرح شکایت شود.

  7. سلام. در یک شرکت خصوصی ۱۰ ساله مشغولم. قرارداهای ما هر ماه به مدت ۳۰ روز تمدید میشه. اما در انتهای سال مبلغ اضافه کار برج ۱۲ و همچنین حق سنوات موکول میشه به سال بعد. البته اضافه کار برج ۱۲ در فروردین ماه سال بعد پرداخت میشه اما حق سنوات موکول میشه به ۶ ماه دوم سال بعد اونهم در چهار قسط. سوالم اینه که آیا قانونیه این کار و اینکه باید به آخرین حقوق سال جدید محاسبه بشه یا همان سال قبل؟

    1. با سلام
      طبق ماده 24 و سایر مواد قانونی مربوط به سنوات، کارفرما مکلف است همزمان با اتمام قرارداد سنوات را با آخرین مزد همان قرارداد پرداخت کند. چنانچه پرداخت سنوات به سال بعد موکول شود که مزد کارگر افزایش یافته، سنوات باید با همان مزد زمان پرداخت محاسبه شود.

  8. با سلام و احترام
    اگر کسی 18 سال در یک کارگاه مشغول به کار باشد بعد تسویه حساب کند برود و بعد از 5 سال دوباره در همان کارگاه مشغول به کار شود آیا پایه سنواتی به ایشان تعلق میگیرد یا خیر اگر میگیرد چگونه محاسبه میشود. با تشکر

  9. سلام دریک شرکت خصوصی باسختی کار بازنشسته شده ام اما شرکت هیچ گونه پاداشی به من نداد آیا بمن تعلق میگیرد

  10. سلام من حدود هشت ماه در یک کارخانه کار کردم بیمه نبودم بهم گفتن که دیگه نیاین برای تسویه که رفتم گفتن که پایان کار و عیدی به زیر یک سال نمیرسه آیا به من پایان کار و عیدی میرسه و چقدر میشه مبلغ این دوتا

    1. با سلام اره شامل میشه چه سالی بوده برات حساب کنم 09904738851 تماس بگیرین تا راهنمایی کنم

    2. سلام عیدی بشما تعلق میگیردولی پایان کار بعلت اینکه مدت زمان کارکردکمتر از یکسال میباشد تعلق نمی‌گیرد برای دریافت عیدی ٨ماه کارببینید در سالی که کار کرده اید در١٢ماه چقدر عیدی تعلق میگیرد معادل ٨ماه آن را از کارفرما مطالبه کنیداگر از پرداخت آن سرباززند قابل طرح درخواست در اداره کار است

  11. سلام
    اینجانب مدت ۱۴ سال و۸ ماه به صورت رسمی معلم اموزش وپرورش بودم وتحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری بودم سپس به مدت ۱۵ سال و۷ ماه دردانشگاه ازاد شاغل بودم وسوابق اموزش وپرورش را ازصندوق خدمات کشوری به صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی انتقال دادم ودرتاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ بازنشسته شده ام
    مسولیت پرداخت پاداش بازنشستگی اینجانب درزمان خدمت دراموزش وپرورش برعهده چه سازمانی هست

  12. سلام خسته نباشید معافیت تحصیلی داشتم چند ماه هست که تموم شده چند سالی بیمه بودم میتونم سنوات دریافت کنم؟

    1. سلام
      در صورتی که در زمان اشتغال مشمول غایب نبوده باشید مشمول قانون کار بوده و سنوات و سایر حقوق و مزایای قانون کار تعلق می گیرد.

  13. ببخشید پایین تر گفتم که چند ماه از معافیت تحصیلی بنده میگذره و گفتید که میتونم سنوات دریافت کنم
    ولی پایین تر به کسی دیگری گفتید نمی‌تونید بگیرید چون مشمول غایب هستید

    میشه بیشتر توضیح بدید؟

  14. سلام وقت بخیرمدت 4سال هست درشهرداری بعنوان راننده پایه یکم دراتش نشانی مشغول کارم ونه اضافه کارنه مرخصی هیچ نداشتیم بایدچکارکنم حتی پیمانکارحقوق ماهانه هم سروقت پرداخت نکرده الان حقوق برج 11و12وعیدیم نداده شایدم نده کسی نیست که برامان کاری بکنه اگرم حرفی بزنی اخراجی سه ماه یه دفعه 6میلیون به مامیده

  15. سلام خسته نباشید من نزدیک 6 سال بیمه دارم در نانوایی
    الان چند ماه از معافیت تحصیلی بنده میگذره و میخوام در بیام از نونوایی

    سنوات به من تعلق میگیره. البته کارت دانشجویی بنده هنوز فعال هست

  16. سلام خسته نباشید من 5 سال نانوایی کار کردم حالا میخوام بیام بیرون

    از قضا من معافیت تحصیلی داشتم برای دانشگاه و وقت آن 6 ماهیت که گذشته میتونم سنوات دریافت کنم؟؟

  17. سلام … من ۱۰ سال در مطب دندانپزشکی کار می‌کنم. البته از سال دوم بیمه برام رد شده حالا میخوام ترک کار کنم آخر هر سال هم یه ماه حقوق عیدی و سنوات میگرفتم الان باید چه حق و حقوقی از کارفرمام بگیرم قرارداد هم نداریم

    1. سلام
      عیدی و پاداش برای کارگران تمام وقت برای هر سال کار معادل 2 ماه آخرین حقوق است.

  18. سلام خسته نباشید من ۱۰ سال یک کارخانه کار میکردم الان ۱ماه میشه جدا شدم حق و حقوق این ۱۰ساله رو چجوری حساب میکنند فقط ۱عیدی اخر سال گرفتم ۳۰روز مرخصی او این ۱۰ سال

  19. در پاسخ بنده گفتین در صورتی که مشمول غایب باشید از لحاظ شمول قانون کار منع قانونی وجود دارد!!بیشتر توضیح میدین؟

    1. سلام
      کسی که مشمول غایب باشد مشمول قانون کار محسوب نمی شود. اگر کار کند کارفرما می تواند برایش بیمه واریز کند ولی اگر با کارفرما اختلافی داشته باشد اداره کار رسیدگی نمی کند. بیمه بیکاری هم تا زمانی که کارت پایان خدمت نگیرد تعلق نمی گیرد.
      ولی سابقه بیمه محفوظ می ماند و هر وقت در آینده کارت پایان خدمت گرفت می تواند از بیمه کل مدت کاری استفاده کند.

    2. سپاس،معافیت تحصیلی داشتم تا شهریور و فقط این چن ماه غایب بودم که بخاطر خدمت میخوام ترک کار کنم آیا معافیت تحصیلیم نمیتونه مشمول قانون کار بکنه؟

      1. سلام
        اشتغال در زمان معافیت تحصیلی مشمول قانون کار است ولی در ایامی که مشمول خدمت سربازی بوده و غیبت کرده از شمول قانون کار خارج است.

  20. سلام وقت بخیر،بنده ۴ سال تو کارگاهی مشغول ب کارم این سال میخوام ترک کار کنم چون وقت خدمت سربازی چن ماهی گذشته و میخوام برم خدمت،آیا چون خودم میخوام ترک کار کنم پایان کارم رو میتونم بصورت حتم بگیرم؟عیدی چی،چون هر سال عیدی رو نصف میداد این سال میخوام کامل بگیرم و ترک کنم!در ضمن کار فرما پایان هر ماه و سال کاغذی میداد امضا و انگشت میزدیم ک پایان کار فلان گرفتیم چون ولی هیچ پرداختی نداشته اگه بخواد نده میتونم شکایت کنم بگیرم،سپاس از شما

    1. سلام
      سنوات و عیدی و پاداش برای همه کارگران بدون توجه به نوع قطع رابطه کاری کامل تعلق می گیرد. در صورتی که مشمول غایب باشید از لحاظ شمول قانون کار منع قانونی وجود دارد.
      از لحاظ اداره کار صرفا اسنادی مورد قبول هستند که سند ناظر مالی واریز مبلغ قانونی را داشته باشند. در صورتی که مبلغ مندرج در سند طبق قانون نباشد و یا واریز طبق سند قانونی نباشد این سند کارفرما را از تعهدات خود رفع مسئولیت نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر