آموزش کامل قرارداد NDA کارمندان همراه با دانلود قرارداد NDA (فایل ورد)

قرارداد NDA توافق‌نامه بین دو نفر برای عدم افشای اطلاعات است. NDA اختصار کلمات Non-disclosure agreement است که معادل فارسی آن به توافق‌نامه عدم افشا می‌تواند باشد. قرارداد عدم افشا بین افراد و اشخاص مختلف و برای امور مختلفی می‌تواند منعقد شود. یکی از موارد کاربرد قرارداد NDA در روابط کارگری و کارفرمایی به‌ویژه در کارگاه‌هایی است که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت دارند و یا اطلاعات محصول و مشتریان بسیار حائز اهمیت بوده و این اطلاعات برگ برنده کارفرما در مقابل رقبا است. از طرفی از لحاظ حقوقی کارفرمایان نیز به نوبه خود مکلف هستند اطلاعات مشتریان را محرمانه حفظ نمایند. نمونه قرارداد NDA و نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند در انتهای این مقاله با فرمت ورد (word) قابل دانلود است. این قرارداد می‌تواند به صورت الحاقی به قرارداد کار و یا در ادامه همان قرارداد کار منعقد شود. قرارداد محرمانگی و قرارداد رازداری عناوین دیگری هستند که برای قرارداد عدم افشا اطلاعات کارمند استفاده می‌شوند.

آموزش کامل قرارداد NDA کارکنان
آموزش کامل قرارداد NDA کارکنان

قرارداد NDA در مقررات ایران

قرارداد NDA بر اساس ماده 10 قانون مدنی نسبت به طرفین قرارداد نافذ است.

متن ماده 10 قانون مدنی

قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است.

قانون مدنی

هدف اصلی کارفرما از بستن قرارداد عدم افشای اطلاعات با کارگر و کارمند و یا شریک خود بیشتر جنبه حفظ اسرار تجاری است. همانطور که در مقدمه نیز اشاره شد افشای اطلاعات تجاری و مشتریان کسب و کار از چند جنبه برای کارفرما اهمیت دارد: 1-زیان از دیدگاه فروش و بازار 2- لطمه به اعتبار در صورت افشای مشتریان و سقوط ارزش سهام و شکایت احتمالی مشتریان 3-کپی کردن کسب و کار قبل و یا بعد از راه‌اندازی آن.

نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند (قرارداد محرمانگی – قرارداد رازداری) با فرمت ورد در انتهای این مقاله قابل دانلود است.

آیا توافق عدم افشای ضمانت اجرایی دارد؟

ضمانت اجرایی تخلف از توافق قرارداد NDA شامل دو حالت می‌شود. در برخی مقررات کشور افشای اطلاعات جرم تلقی شده و برای آن مجازات تعیین شده است. چنانچه افشای اطلاعات باعث ورود خسارت به شخصی شود شخص می‌تواند ادعای خسارت کند که خاطی علاوه بر جبران خسارت باید مجازات تعیین شده را نیز تحمل نماید. در متن نمونه قرارداد NDA انتهای این مقاله به موارد مربوط به ضمانت اجرایی توجه کنید.

جرائم قانونی افشای اسرار تجاری در قرارداد NDA
جرائم قانونی افشای اسرار تجاری در قرارداد NDA

جرائم قانونی افشای اسرار تجاری در قرارداد NDA

به عنوان نمونه فصل دوم از قانون تجارت الکترونیکی به حمایت از اسرار تجاری trade secrets پرداخته است. در ماده 64 قانون مزبور تحصیل غیرقانونی اسرار تجاری و یا افشای آن توسط اشخاص ثالث جرم محسوب شده است.

متن ماده 64 قانون تجارت الکترونیکی

به منظور حمایت از رقابت‌های مشروع و عادلانه در بستر مبادلات الکترونیکی، تحصیل غیرقانونی اسرار تجاری و اقتصادی بنگاه‌ها و مؤسسات برای خود و یا افشای آن برای اشخاص ثالث در محیط الکترونیکی جرم محسوب و مرتکب به مجازات مقرّر در این قانون خواهد رسید.

در ماده 65 قانون تجارت الکترونیکی اسرار تجاری الکترونیکی به صورت زیر تعریف شده است:

متن ماده 65 قانون تجارت الکترونیکی

اسرار تجاری الکترونیکی «داده‌پیامی» است که شامل اطلاعات، فرمول‌ها، الگوها، نرم‌افزارها و برنامه‌ها، ابزار و روش‌ها، تکنیک‌ها و فرایندها، تالیفات منتشر نشده، روش‌های انجام تجارت و دادوستد، فنون، نقشه‌ها و فراگردها،اطلاعات مالی، فهرست مشتریان، طرح‌های تجاری و امثال این‌ها است، که به طور مستقل دارای ارزش اقتصادی بوده و در دسترس عموم قرار ندارد و تلاش‌های معقولانه‌ای برای حفظ و حراست از آن‌ها انجام شده است.

قانون تجارت الکترونیکی

افشای اطلاعات در کسب و کارهای با بستر الکترونیکی ساده و شایع‌تر است بنابراین قرارداد NDA در این کسب و کارها رواج بیشتری دارد و برای اینکه کارفرمایان با بستن این نوع توافق آشنایی داشته باشند در انتهای این مقاله نمونه قرارداد NDA با فرمت ورد قرار داده شده است.

در ماده 75 ضمانت اجرایی تخلف از ماده 64 قانون تجارت الکترونیکی تعیین شده است و برای متخلفین از این ماده مجازات به شرح زیر تعیین شده است.

متن ماده 75 قانون تجارت الکترونیکی

متخلفین از ماده (۶۴) این قانون و هرکس در بستر مبادلات الکترونیکی به منظور رقابت، منفعت و یا ورود خسارت به بنگاه‌های تجاری، صنعتی، اقتصادی و خدماتی، با نقض حقوق قراردادهای استخدام مبنی بر عدم افشای اسرار شغلی و یا دستیابی غیرمجاز، اسرار تجاری آنان را برای خود تحصیل نموده و یا برای اشخاص ثالث افشا نماید به حبس از شش ماه تا دو سال و نیم، و جزای نقدی معادل پنجاه میلیون(۵۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال محکوم خواهد شد.

قانون تجارت الکترونیکی

نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند علاوه بر اینکه توافقی مدنی بین کارفرما و کارمند است دارای استناد قانونی نیز هست.

ضمانت اجرایی توافقی و وجه التزام قرارداد عدم افشای اطلاعات

هر چند در قانون تجارت الکترونیکی برای افشای اسرار تجاری مجازات تعیین شده است ولی این مجازات نفعی برای خسارت دیده ندارد. اگر کارفرما قرارداد NDA نداشته باشد و در متن قرارداد عدم افشای اسرار تجاری و یا در متن قرارداد کار وجه التزام و ضمانت اجرایی برای افشای اطلاعات تعیین نکرده باشد نیز می‎تواند نسبت به خسارت وارده از جانب کارگر و یا هر فرد دیگر ادعا داشته باشد.

ولی در این صورت باید در ابتدا ورود خسارت اثبات شده و پس از آن میزان خسارت و مسبب آن مشخص شوند. این فرایند قضایی برای اثبات خسارت ناشی از افشای اسرار تجاری و نقض مفاد قرارداد عدم افشا بسیار طولانی و سخت است.

حتی ممکن است کارگر و یا کارمند از مقررات افشای اطلاعات و اسرار تجاری اطلاع نداشته باشد که در این حالت بستن قرارداد NDA با اطلاع رسانی و گوشزد کردن حساسیت موضوع به طرف مقابل جنبه پیشگیری ایجاد می‌کند.

بنابراین اول برای اینکه طرف مقابل نسبت به حفظ محرمانگی اسرار تجاری مطلع شده و از اهمیت موضوع مطلع شود و دوم متعهد به رعایت آن شده و سوم مجازات آن را سنگین حس کند بستن قرارداد عدم افشای اسرار تجاری و درج وجه التزام و ضمانت اجرایی علاوه بر قرارداد کار عادی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

برای تسریع در دریافت خسارت بلافاصله پس از اثبات ورود خسارت بدون اینکه میزان خسارت مشخص شود، بهتر است در متن توافق‌نامه NDA مبلغی به عنوان وجه التزام مشخص شود و دریافت آن بدون قید و شرط و فارغ از میزان خسارت وارده باشد.

میزان و مبلغ وجه التزام به ارزش اطلاعات در دسترس کارگر و کارمند دارد و ممکن است با مرور زمان ارزش اطلاعات بالا رفته و یا برعکس محرمانگی اطلاعات از بین برود.

روش و نکات تعیین وجه التزام در قراردادهای DNA
روش و نکات تعیین وجه التزام در قراردادهای DNA

روش و نکات تعیین وجه التزام در قراردادهای NDA

1- مبلغ با بررسی دقیق و با توجه به میزان خسارت احتمالی در صورت افشای اطلاعات برآورد شود.

2- مبلغ به صورت مقطوع تعیین نگردد و به صورت حداقل مشخص شود.

3- مبلغ تعیین شده تابع گذشت زمان و افزایش نرخ تورم و افزایش ارزش کسب و کار و اطلاعات با پیشرفت زمان و کسب و کار تعیین شود. به عبارتی مبلغ حداقل تعیین شده نیز هم‌زمان با گذشت زمان و یا افزایش ارزش اطلاعات بیشتر شود.

4- پرداخت وجه التزام در صورت وقوع خسارت بی قید و شرط و بدون توجه به میزان خسارت وارده تعیین شود.

در نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند از این نکات نیز تا حدی استفاده شده است.

استناد قانونی وجه التزام قراردادهای NDA

مبنای قانونی برای امکان دریافت مبلغ تعیین شده در قرارداد عدم افشا ماده 230 قانون مدنی است. در این ماده ذکر شده که اگر در ضمن معامله شرط شده باشد که در صورت تخلف، متخلف مبلغی به عنوان خسارت تادیه نماید حاکم نمی‌تواند او را به بیشتر یا کمتر از آنچه که ملزم شده است محکوم نماید.

بنابراین ملاحظه می‌شود که وجه التزام مشخص شده در قراردادهای عدم افشای اسرار تجاری محمل و مبنای قانونی دارد و از طریق مراجع قضایی قابل ادعا و وصول است.

تعیین وجه التزام جبران خسارت را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.

زمان اعتبار قرارداد NDA
زمان اعتبار قرارداد NDA

زمان اعتبار قرارداد NDA

تعهدات طرفین برای عدم افشای اطلاعات می‌تواند تابع زمان باشد و یا نباشد. این مدت بستگی به ماهیت اطلاعات و تاریخ ارزشمندی و به عبارت ساده تاریخ انقضا و اهمیت اطلاعات دارد. اگر توجه داشته باشید ملاحظه می‌شود که حتی در سازمان‌های اطلاعاتی کشورها اطلاعات به مرور زمان از محرمانگی و سری بودن و طبقه‌بندی خارج شده و منتشر می‌شوند. این امر نشانگر ارزشمندی اطلاعات در زمان‌های خاصی است.

اسرار و اطلاعات تجاری به نحوی نیست که طرف قرارداد پس از اتمام مدت قرارداد کار این اطلاعات را فراموش نماید. بنابراین باید کارگر و کارمند در قرارداد حفظ محرمانگی که از الحاقات قرارداد کار می‌تواند باشد باید متعهد شود که به تعهدات قرارداد حفظ اسرار حتی پس از قطع رابطه کاری نیز متعهد باشد.

مثلا امکان دارد شرکتی در حال طراحی محصولی است که اطلاعات آن تا قبل از ارائه به بازار جنبه محرمانه دارد در چنین مواقعی مدت اعتبار ارزش اطلاعات محصول تا زمان ارائه محصول به بازار است.

گستره و محدوده اعتبار قرارداد عدم افشای اسرار تجاری

ممکن است ارزش اطلاعات و اسرار تجاری به موقعیت و یا محدوده جغرافیایی مشخصی محدود باشد و یا در یک کشور، استان و یا جهان گسترده باشد. در متن قرارداد عدم افشا باید این نکته نیز مورد توجه قرار گرفته و به صورت شفاف اعتبار قرارداد NDA از لحاظ جغرافیایی شامل چه مناطقی است.

ممکن است روابط تجاری و کاری محدود به شهر و استان و داخل کشور نبوده و ارتباط تجاری و کاری با کارکنانی و شرکایی از سایر کشورها وجود داشته باشد که اهمیت مشخص بودن گستره اعتبار قرارداد عدم افشا را بیشتر می‌کند. در چنین مواردی توجه به مقررات بین‌المللی و کشورهای مقصد نیز حائز اهمیت است.

نحوه تنظیم و محتویات قرارداد NDA کارگران و کارمندان
نحوه تنظیم و محتویات قرارداد NDA کارگران و کارمندان

نحوه تنظیم و محتویات قرارداد NDA کارگران و کارمندان

برای تنظیم نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند ابتدا لازم است با اصطلاحات و تعاریف قانونی برخی از لغات آشنا شویم.هر قراردادی شامل چند قسمت با توجه به شرایط خواهد بود. در ادامه به مواردی از محتویات قرارداد عدم افشای کارگران و کارمندان اشاره می‌شود. قرارداد عدم افشا در روابط کاری یا در مفاد و متن قرارداد کار اضافه می‌شود و یا به صورت قراردادی مجزا و مستقل از قرارداد کار تنظیم می‌شود. اعتبار این دو حالت از لحاظ قانونی یکسان است و جدا بودن این دو شفاف بودن محتویات و بالا بردن اهمیت آن را مشخص می‌سازد.

1- عنوان قرارداد

عنوان قرارداد باید به صورت کلی به موضوع قرارداد اشاره داشته باشد و در صورت داشتن اصطلاح حقوقی شناخته شده باید از آن عنوان استفاده کرد. عنوان قرارداد تاثیر زیادی در تعهدات و محتوی ندارد و آنچه ماهیت قرارداد را مشخص می‌کند محتویات قرارداد است. برای قرارداد NDA نیز می‌توان از عناوینی مانند “قرارداد عدم افشای اسرار و اطلاعات تجاری” و یا “توافق‌نامه حفظ محرمانگی اطلاعات” و یا عنوان “قرارداد NDA” استفاده کرد.

2- مشخصات طرفین

هر قراردادی بین حداقل دو شخص بسته می‌شود. طرفین قراردادها ممکن است بیش از یک نفر بوده و ممکن است شخصیت حقیقی و یا حقوقی باشند.

در روابط کارگری کارفرمایی، که قرارداد عدم افشا الحاقیِ قرارداد کار و یا به تبع آن بسته می‌شود یکی از طرفین کارفرماست که می‌تواند حقیقی یا حقوقی باشد و طرف دیگر که کارگر و کارمند است شخص حقیقی خواهد بود.

3- موضوع قرارداد

در قرارداد باید موضوع قرارداد و به صورت کلی هدف قرارداد مشخص شود.

4- شرایط قرارداد NDA

پس از نوشتن کلیات قرارداد تعهدات طرفین و شرایط و جزئیات باید به صورت کاملا شفاف و روشن مشخص شوند. در این قسمت خواسته دقیق کارفرما از کارگر، اطلاعاتی که حالت محرمانه دارند مشخص می‌شود.

5- ضمانت و وجه التزام

افشای اطلاعات و اسرار تجاری دارای مجازات قانونی است و فارغ از بودن یا نبودن قرارداد عدم افشا قابل پیگیری است. در صورتی که ضمانت و وجه التزام قرارداد مشخص نباشد و کارگر و کارمند اسرار تجاری کارفرما را فاش نماید کارفرما باید از طریق مراجع قضایی نسبت به طرح شکایت از کارگر و کارمند خود اقدام نموده و پس از اثبات تخلف، کارشناسان مربوطه خسارت وارده و مسبب آن را برآورد و در نهایت مراجع دادگستری علاوه بر مجازات قانونی کارگر را به پرداخت خسارت کارفرما محکوم می‌کنند.

این فرآیند سخت و زمان‌بر است. برای تسریع در دریافت خسارت کارفرما می‌تواند در قرارداد ضمانت و وجه التزامی مشخص نماید که در صورت افشای اسرار تجاری از جانب کارگر بدون توجه به میزان خسارت وارده این مبلغ از جانب کارگر پرداخت شود. این مبلغ می‌تواند ثابت و یا حداقل معین و یا تابع زمان و متغیر باشد.

6- حل اختلاف

در پایان قراردادها ممکن است طرفین برای تسریع در حل اختلاف طرفین داور و یا فرد و یا مرجعی غیر از دادگستری را مشخص کنند. در صورت عدم مشخص بودن این موضوع و یا عدم رضایت به نظر داور و سازش مراجع قضایی به عنوان مرجع عام مراجع صالح به رسیدگی به این اختلافات خواهند بود.

7- زمان و مکان اعتبار قرارداد

چنانچه مفاد قرارداد دارای مدت اعتبار و یا محدوده جغرافیایی مشخصی باشند باید در مفاد قرارداد NDA مشخص شود. در غیر این صورت چون قرارداد عدم افشا به اعتبار قرارداد کار منعقد شده با اتمام رابطه کاری تعهدات طرفین نیز نسبت به هم به اتمام می‌رسد. بدیهی است که حتی پس از اتمام رابطه کاری چنانچه افشای اطلاعات تجاری منجر به خسارت به کارفرما شود از طرف مراجع ذیصلاح قابل پیگیری خواهد بود.

8- امضای طرفین قرارداد و شهود

هر قراردادی با امضا و تصدیق طرفین به اتمام می‌رسد. چنانچه در آینده احتمال سو برداشت و سو تفسیر وجود داشته باشد حضور شهود در جلسه توافق و امضای قرارداد به شهود اهمیت پیدا می‌کند.

نمونه قرارداد NDA (نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند)

بسمه تعالی

قرارداد محرمانگی

شماره: …………..

تاریخ: …………..

ماده 1_ طرفین توافق‌نامه

این توافق‌نامه بین ….. به شمارۀ ثبت …….  به نمایندگی …….  با کد ملی ….. به عنوان …………. به نشانی……………….. از این پس کارفرما خوانده می‌شود از یک طرف؛

و آقای/خانم ………… به کد ملی …………………..  به نشانی و تلفن …………………..که از این پس کارگر/کارمند نامیده می‌شود از طرف دیگر، به شرح زیر بین طرفین منعقد گردید.

ماده 2_ موضوع توافق‌نامه

موضوع توافق‌نامه عبارت است از حفظ امانت، رازداری و عدم افشای اطلاعات و اسرار تجاری، خدماتی، اداری، مدارک و مستندات فعلی و آتی اعم از این که به واسطه رابطه همکاری فی مابین و به تبع اشتغال در کار و یا توسط کارفرما در اختیار کارگر/کارمند قرار خواهد گرفت.

تبصره ۱: رعایت موضوع این توافق‌نامه، مشمول اعمال مراقبت در خصوص عدم افشای اطلاعات و اسرار هر یک از طرفین توسط سایر عوامل و همکاران متعهد و همچنین جلوگیری از ادامه افشای اطلاعات نیز است.

تبصره ۲: عدم افشای اطلاعات، مستلزم اعمال مراقبت‌های لازم جهت عدم افشای ناخواسته اطلاعات و اسرار تجاری نیز است.

ماده 3_ مصادیق مشمول توافق‌نامه

اسناد محرمانه، اطلاعات و مستندات مشمول این تعهدنامه اعم از الکترونیکی، کاغذی و شفاهی شامل و نه محدود به اطلاعات شرکت، اطلاعات مشتریان، تامین کنندگان، کارفرمایان و دیگر ذینفعان، اطلاعات کارکنان و اطلاعات دارایی‌های معنوی شرکت به شرح زیر است:

کلیه اسناد، اطلاعات، مستندات، فرآورده‌ها، دانش و فنون خاص حرفه‌ای، اسرار و اطلاعات فنی و تخصصی درباره موضوع فعالیت شرکت و یا غیر از آن، مسائل امنیتی سیستم‌ها، عیوب و نقص‌های احتمالی سیستم‌ها، مباحث مربوط به جلسات داخلی کارفرما برنامه‌های در دست اقدام و آتی که به صورت رسمی یا غیر رسمی در سازمان اعلام گردیده است.

تبصره: موارد زیر جزو مصادیق مشمول توافق‌نامه نیست:

اطلاعات عمومی

اطلاعاتی که به موجب قانون، مقررات یا دستور مقامات قضایی ارائه آن ضروری باشد. در این صورت باید کارگر/کارمند مراتب را فوراً و پیش از ارائه اطلاعات یا هم‌زمان با آن به اطلاع کارفرما برساند.

ارائه اطلاعات با رضایت قبلی و کتبی طرف کارفرما

کارگر با اسناد و مدارک ثابت کند این‌گونه اطلاعات را قبلاً در اختیار داشته و از آن‌ها آگاه بوده است.

افشای اسرار به موجب این توافق‌نامه یا سایر قوانین و مقررات موجود ناشی از تقصیر یا تسبیب کارگر/کارمند نباشد.

ماده 4_ تعهدات کارگر/کارمند

4_1: از افشای هرگونه اطلاعات محرمانه و اسرار تجاری به هر طریق اعم از زبانی، دیداری، کتبی و … خودداری نمایند؛

4_2: از اطلاعات محرمانه و اسرار تجاری به نفع خود یا اشخاص ثالث حقیقی و حقوقی به هیچ طریقی استفاده ننمایند؛

4_3: از اطلاعات محرمانه و اسرار تجاری نسخه‌برداری ننموده و یا مقدمات نسخه‌برداری از آن را فراهم نیاورند؛ از اطلاعات محرمانه و اسرار تجاری به نحو مطمئنی نگهداری نموده و اقدامات لازم را جهت جلوگیری از دسترسی، استفاده یا افشای این اطلاعات به عمل آورد؛

4_4: کارگر/کارمند باید تمامی اصل مدارک، کپی‌ها، خلاصه اطلاعات محرمانه یا مواد محرمانه و تمامی نسخ اسناد و اطلاعات دریافتی از طرف کارفرما را که به صورت مکتوب از طریق ایمیل یا بر روی هرگونه ادوات ذخیره‌سازی الکترونیکی از قبیل (سی‌دی، فلش، هارد  و …) و یا از هر طریق دیگر در اختیار وی قرار گرفته است، در صورت درخواست کارفرما بدون هیچ قید و شرط در اختیار وی قرار داده و سپس از بین بردن آن‌ها را در نزد خود گواهی و اثبات نماید.

تمامی اطلاعات محرمانه و مواد محرمانه، دارایی‌های متعلق به کارفرما محسوب می‌شود.

ماده ۵_ مدت زمان اعتبار توافق نامه

۵_1: شروع تعهدات کارگر/کارمند هم‌زمان با شروع اولین قرارداد کار بوده و پس از پایان رابطه کاری با کارگر ملزم به رعایت مفاد این سند است.

۵_2: اعلام فسخ یا بطلان بند یا موادی از این تفاهم‌نامه از سوی مراجع قانونی به اعتبار باقی توافقات ناشی از تفاهم‌نامه خللی وارد نخواهد کرد.

ماده 6_ جبران خسارات و وجه التزام ناشی از نقض توافق‌نامه

6_1 : در صورت نقض یا عدم اجرای هر یک از مفاد این توافق‌نامه کارگر/کارمند خاطی مکلف به جبران خسارت‌های مادی و معنوی وارده به کارفرما بوده و کارفرما می‌تواند کلیه خسارات و ضرر و زیان‌های وارده به خود را طلب نماید و یا نسبت به طرح دعوی در دادگاه‌های صالحه اقدام نماید.

6_2: کارگر/کارمند ملتزم می‌گردد در صورت افشاء اطلاعات موضوع این توافقنامه حداقل مبلغ …. میلیون تومان به کارفرما بپردازد. این مبلغ هر سال معادل نرخ تورم اعلامی از جانب بانک مرکزی افزایش خواهد یافت.

6_3: افشاء غیر ارادی اطلاعات از جمله: سرقت اطلاعات از کارگر/کارمند سهل‌انگاری و تقصیر وی محسوب شده و مشمول این ماده قرار می‌گیرد.

6 – 5 : کارگر/کارمند باید به محض کشف هر گونه استفاده و افشای غیر مجاز از اطلاعات یا مواد محرمانه یا هر شکل دیگر از نقض این تفاهم‌نامه از جانب خود، کارفرما را مطلع نموده و به هر روش معقولی مانع استفاده غیرمجاز آن در آن زمان یا آینده گردد.

6 – 5 : در صورت عدم اجرای تعهدات هر یک از مفاد این توافق‌نامه از جانب کارگر/کارمند، مراتب به صورت مکتوب به وی اعلام شده و از موارد قصور در انجام امور محوله و نقض آیین نامه انضباطی کارگاه و از مصادیق ماده 27 قانون کار محسوب می‌شود که به تبع آن کارفرما بدون در نظر گرفتن تشریفات اداری و قضایی و با اعلام کتبی کارفرما قرارداد کار را با رعایت مفاد ماده 27 قانون کار فسخ خواهد کرد.

6- 6: لازم به ذکر است که فسخ قرارداد کار به دلیل نقض مفاد این توافق، نافی تعهد کارگر/کارمند دایر بر جبران خسارت وارده نخواهد بود.

6_7: در صورتی که افشای اسرار موضوع این ماده با سوءنیت و عمدی باشد موضوع مطابق قانون قابل پیگیری کیفری خواهد بود که مشمول مجازات تعیین شده در قانون تجارت الکترونیکی و مجازات اسلامی خواهد بود.

ماده ۷_ حل اختلافات

7_1: کلیه اختلافات ناشی از اجرا، تفسیر یا تغییر این توافق‌نامه در صورتی که از طریق مذاکره حل ‌و فصل نگردد؛ از طریق مراجع قضایی جمهوری اسلامی ایران قابل پیگیری خواهد بود.

قانون حاکم بر این توافق‌نامه و رابطه فی مابین طرفین، قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران است و مسائل مطروحه مطابق آن مورد تفسیر قرار خواهد گرفت.

7_2: طرفین تا زمان حل اختلاف ملزم به اجرای این تفاهم‌نامه هستند.

این توافقنامه در هفت ماده و در دو نسخه تنظیم و مبادله گردید که هر دو نسخه حکم واحد دارد.

تاریخ امضا:

امضاء کارفرما:                                                                           امضاء کارگر/کارمند:

دانلود نمونه قرارداد NDA

سوالات متداول از قرارداد عدم افشای اسرار تجاری توسط کارگران و کارمندان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر