چگونه حق بیمه واریز نشده کارگران در گذشته را می توان پرداخت کرد

اگر در دوران اشتغال حق بیمه واریز نشده کارگران توسط کارفرما وجود داشته باشد راه حل هایی طبق قانون کار و بیمه تامین اجتماعی برای مطالبه و اضافه شدن به سابقه کارگر وجود دارد. 

از راهکارهایی که برای واریز کردن حق بیمه واریز نشده کارگر وجود دارد عموما دو راه حل سریع تر به نتیجه می رسد.

اقدام برای حق بیمه واریز نشده کارگران از طریق سازمان تامین اجتماعی 

اولین راه حل حق بیمه واریز نشده کارگران از طریق سازمان تامین اجتماعی است. در تامین اجتماعی فرم های ادعای سابقه به صورت اینترنتی در  پنل کاربری هر کارگر بیمه شده وجود دارد از طریق این فرم بیمه شده عنوان می کند که به عنوان مثال در مهرماه 85 در کارگاه  X مشغول کار بودم ولی حق بیمه دوران اشتغال وی واریز نشده است.

بیمه تامین اجتماعی مدارک و ادله کارگر بیمه شده را درخواست میکند. این مدارک می تواند شامل قرارداد کار، اسناد واریز حقوق و دستمزد و مزایا و امثال آن باشد.

اگر مدارک مورد تایید سازمان اجتماعی قرار گرفت بطور مستقیم حق بیمه واریز نشده کارگران را در سابقه بیمه شده لحاظ می کند. 

تامین اجتماعی حق بیمه واریز نشده کارگر را از کارفرما دریافت می کند. لازم به ذکر در این حالت سهم بیمه کارگر و کارفرما و جریمه آن از کارفرما دریافت می شود. در بیشتر مواقع چنین مدارکی یا در دسترس نیستند یا مدارک مورد تایید تامین اجتماعی قرار نمی گیرد.

اقدام برای حق بیمه واریز نشده کارگران از طریق اداره کار

راه حل دوم که سریع تر و راحت تر به نتیجه می رسد این است که کارگر از طریق اداره کار علیه کارفرمای خود با خواسته واریز حق بیمه واریز نشده ایام اشتغال طرح شکایت کند.

 در مراجع حل اختلاف اداره کار جلسات رسیدگی برای ادعای کارگر در مورد حق بیمه تشکیل می شود.در حال حاضر همه مراحل شکایت کارگر از کارفرما از طریق اینترنتی و از طریق سامانه جامع روابط کار انجام می گیرد.

در شکایت از کارفرما ضمن تقدیم دادخواست کارگر باید مدارک و ادله خود در دوران اشتغال را ارایه بدهد. امتیازی که در روش اداره کار نسبت به تامین اجتماعی وجود دارد این است که در یک مرحله پرونده به تحقیق و بارزسی ارجاع داده می شود. ممکن است کارگر مدارک کافی نداشته باشد پس این تحقیق و بازرسی می تواند به کارگر در اثبات اشتغال خود به اداره کار کمک کند.

در نهایت اداره کار در اجرای ماده 148 قانون کار رای صادر می کند.

اگر کارگاه تعطیل شده و یا کارفرما فوت کرده باشد

حق بیمه در دوران اشتغال از حقوق مکتسبه کارگر است و اگر کارگر بتواند این اشتغال را اثبات کند فوت یا از بین رفتن کارفرما به هر عنوان مانع از حق بیمه کارگر نخواهد بود.

اگر کارگر بتواند در اداره کار یا بیمه اشتغال خود را ثابت کند و تامین اجتماعی اقدام به حساب کردن حق بیمه واریز نشده کارگران نماید در صورت فوت کارفرما می تواند از وراث کارفرما حق بیمه کارگر را بگیرد.

بنابراین  اثبات اشتغال  از طرف کارگر کافی است و دریافت حق بیمه واریز نشده کارگر و جریمه آن وظیفه تامین اجتماعی است.

سوالات متداول حق بیمه واریز نشده کارگران در گذشته

نوشته های مشابه

12 دیدگاه

    1. سلام
      ابتدا باید حق بیمه مطالبه و در سوابق بیمه ای درج شود و سپس درخواست سختی کار شود و در صورت تایید در کمیته سختی کار این سوابق جزو سوابق سخت و زیان آور محسوب می شود.
      ممکن است تامین اجتماعی از پذیرش سختی کار این سوابق خودداری کند که در صورت تایید کمیته می توان در دیوان عدالت اداری شکایت کرد.

  1. سلام خسته نباشید. من درسال 90 و 91 برای پیمانکاری کار کردم ولی ماه هایی ک میخواستم دفترچه مو تمدید کنم 10روز برام بیمه رد میکرد. هیچ مدرکی هم ازش ندارم. لطفا راهنمایی کنید چطوری بیمه هامو بگیرم. ممنون

    1. باید در اداره کار طرح شکایت شود. هر مدرکی که داشته باشید باید ارائه کنید و علاوه بر مدارک ارائه شده از طرف شما پرونده به تحقیق و بازرسی از محل نیز ارجاع میشود. استشهادیه از کارگران وقت نیز در این موارد کمک کننده است.

  2. سلام و احترام
    بنده حدود ۱۲سال در شرکتی مشغول به کار هستم بدون قطع بیمه
    متاسفانه برج ۵ حادثه ای واسم اتفاق افتاد سرکار و دستم گچ گرفته شد بعلاوه ۳دندان و گردن
    قانون رو نمی‌دونستم باید همون اول استعلاجی رو تحویل بدم به اداره بیمه،متاسفانه فرستادن کمیسیون و واسه گردن دوهفته تاییدشد، دست و دندان هم که اصلا نپرسیدن
    الان دنبال حقوقش نیستم، راهی هست بیمه برج ۶و۷ رو واریز کنم که غیبت زده شده رفع بشه،ممنون میشم

    1. سلام
      با ارائه مدارک پزشکی به تامین اجتماعی مرخصی استعلاجی جزو سوابق محسوب می شود.

  3. سلام مجدد،سوال دیگه هم داشتم ،اینکه آیا مشودبا تامین اجتماعی قراردادی نوشت که اگر هر ماه کارکرد بعنوان مثال ۲۷روز کارفرما بیمه رد کرد و ۳روز بعد که بنده سرماخورده بودم و استعلاجی گرفتم و از طرف دیگه استحقاقی هم ندارم که استفاده کنم ،بجای غیبت خوردن بتونم طبق قرار داد بیام ۳روز رو خودم بریزم ،ممنون

    1. سلام
      بله. تامین اجتماعی طرحی برای واریز بیمه های کارگرانی که به صورت پاره وقت مشغول به کار هستند دارد. هر کارگر می تواند کسری بیمه هر ماه را خود واریز کند.
      البته این طرح برای کارگران پاره وقت است.

  4. سلام.من از سال ۷۹ تا ۸۶ در آرایشگاه کار میکردم و فقط سال ۸۶ برای خودم اقدام به واریز بیمه کردم.کارگاه الان تعطیل شده برای سابقه قبلی آیا استشهادیه محلی هم قبوله؟چون مدرک دیگه ای ندارم.ضمنا چون کارفرما آشنا بوده میخام حق بیمه رو خودم پرداخت کنم.

  5. سلام.حدود۲۱سال بایک شرکت سهامی خاص حفاری (خصوصی)دراهوازدرواحدحراست کارمیکنم که حدود۱۷سال ان راباپیمانکاران تحت قراردادشکرت اصلی بودم وتعدادی ازپیمانکاران بیش از۳سال ازحق بیمه ام راپرداخت نکردند،وهمه انهارفتندواثری ازشان نیست،۱_ایاامکان داردکه این حق بیمه راازشرکت اصلی بگیرم۲_ واگرجواب مثبت است چه مدارکی دراین خصوص لازم است۳_ایا اگرمدارکم کامل بودوشاغل بودنم ثابت شدایاامکان داردخودم ازجانب کارفرما پرداخت کنم ؟

    1. سلام
      ابتدا باید در اداره کار طرح شکایت کنید و عدم حضور پیمانکار در حال حاضر مانع رسیدگی نخواهد بود. در صورتی که اشتغال در مدت ادعایی اثبات شود اداره کار رای بر محکومیت کارفرما برای پرداخت حق بیمه مربوطه صادر می کند.
      در زمان اجرای رای از طرف تامین اجتماعی، سازمان با محکوم علیه طرف حساب است و اینکه سازمان تامین اجتماعی حق بیمه را از چه شخصی بگیرد ارتباطی به بیمه شده ندارد و مشکلی برای وی ایجاد نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر