وظایف کارگر در حادثه ناشی از کار

پس از وقوع حادثه ناشی از کار چکار کنیم؟

(قسمت دوم: وظایف کارگر در حادثه ناشی از کار)

در ادامه اقدامات لازم برای کارگر و کارفرما پس از وقوع حادثه وظایف کارگر در حادثه ناشی از کار توضیح داده  می شود. در قسمت اول وظایف کارفرما در حادثه ناشی از کار توضیح داده شد و مقاله در “حادثه ناشی از کار در قانون تامین اجتماعی” تعریف حادثه ناشی از کار و اینکه چه حوادثی حادثه ناشی از کار تلقی می شوند بحث شده است.

در ادامه وظایف کارگر در حادثه ناشی از کار به صورت کلی و خلاصه بیان شده است.

وظایف کارگر در حادثه ناشی از کار

1-اطلاع رسانی به اورژانس و پلیس 110

حادثه منجر به صدمه و خسارت به حادثه دیده می شود که باید مسبب حادثه خسارت وارده را جبران نماید.

در برخی حوادث شرایطی پیش می آید که در آینده اثبات وقوع حادثه و  چگونگی آن برای حادثه دیده مشکل می شود. اگر حادثه دیده نتواند وقوع حادثه و چگونگی وقوع آن را اثبات نماید و کارفرما از همکاری امتناع نماید اقدام به دریافت خسارت از مسبب حادثه کار بسیار مشکلی خواهد بود.

بنابراین اطلاع رسانی به اورژانس و پلیس 110 و افراد نزدیک محل به عنوان شاهد در آینده اثبات ادعا را آسان خواهد کرد.

2-اقدامات درمانی

یکی از مهم ترین وظایف کارگر در حادثه ناشی از کار توجه به درمان عوارض ناشی از حادثه است.

حادثه دیده باید اولویت اصلی خود را درمان و بازیافت سلامت خود قرار دهد. در طول درمان برای تمامی هزینه های خود فاکتور دریافت نماید.

3-مراجعه به سازمان تامین اجتماعی و بیمه مسئولیت مدنی کارفرما (بیمه حوادث)

در اولین اقدام حادثه دیده استراحت تجویز شده از جانب پزشک معالج خود را به شعبه سازمان تامین اجتماعی برده و پزشک سازمان نیز استراحت را تایید می نماید. پس از تایید استراحت توسط پزشک تامین اجتماعی غرامت ایام استراحت و بیمه ایام بیماری از طرف سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

حادثه دیده در اولین فرصت به بیمه حوادث مراجعه و ضمن تکمیل مدارک مورد نیاز بیمه گر را در جریان امر و روند درمانی خود قرار می دهد.

4-مطالبه خسارت

آخرین مرحله از وظایف کارگر در حادثه ناشی از کار اقدام به مطالبه خسارت های وارده به خود از مسبب حادثه است که ممکن است کارفرما، خود حادثه دیده و اشخاص ثالث باشند.

4-1 مطالبه خسارت از طریق مراجع قضایی

شکایت از کارفرما و مطالبه خسارت که پس از تشکیل پرونده حادثه دیده برای تعیین خسارت جانی و تعیین میزان قصور مسبب حادثه به پزشکی قانونی و کارشناسان بازرس کار ارجاع می شود و در نهایت طبق نظر این دو خسارت وارده تعیین و رای صادر می شود.

پس از صدور رای حادثه دیده به کارفرما مراجعه می کند. چنانچه کارگاه تحت پوشش بیمه حوادث باشد خسارت برابر با مقررات بیمه از جانب بیمه پرداخت می شود.

4-2 مطالبه خسارت از بیمه مسئولیت مدنی (بیمه حوادث) بدون رای دادگاه

اگر بیمه حوادث کارگاه کلوز (الحاقیه) بدون رای دادگاه را داشته باشد حادثه دیده می تواند بدون شکایت از کارفرما مستقیم به بیمه حوادث مراجعه و پس از طی مراحل قانونی خسارت خود را دریافت نماید. به نظر اینجانب برای خسارت های جزئی و حوادث سبک حتی اگر مبلغ پرداختی بیمه تا حدی کمتر از اقدام از طریق مراجع قضایی باشد نتخاب این روش بهتر است.

توجه : در هر دو حالت فوق پرداخت خسارت پس از تکمیل طول دوره درمان انجام خواهد شد.

همکاری و همیاری کارفرما در کمک به کارگر برای انجام وظایف کارگر در حادثه ناشی از کار انجام کارها را بسیار آسان تر خواهد کرد.

نوشته های مشابه

38 دیدگاه

  1. سلام
    بنده در سرکار با بی احتیاطی خود منجر به حادثه گردیدم که شرحش این گونه بود جلوی درب برای خروج و ورود در ان یک طناب با سر قلاب حالت s با استفاده از میلگرد تعبیه شده بود پس از خروج ماشین عجله یا یک اشتباه طناب رو به قلاب تعبیه شده در حلقه بردم که منجر به گیر کردن طناب و کشیدگی ان شد و در رفتگی از حلقه و اصابت ان به گردنم گردید که منجر به ۱۴بخیه بسرونی و داخلی گردید ایا میتوان به دنبال دیه بروم ؟

  2. من در ساختمان پاه زانوی راستم اسیب دید در mraرباط صلیبی من30درصد پاره شده و رباط جانبی یا داخلی80درصد چه مقدار تعیین خسارت میشود ایا ایام استراحت هم به من تعلق میگیرد

    1. سلام
      خسارت جانی باید از طریق مراجع ذیصلاح (پزشکی قانونی) تعیین شود.
      در صورتی که پزشک معالج استراحت تجویز کند و تامین اجتماعی آن را تایید کند غرامت ایام استراحت و مرخصی استعلاجی از طرف تامین اجتماعی پرداخت می شود.

  3. سلام من در حین کار حادثه برام پیش اومد که تبعاتش افسردگی و تشنج بود .از کار افتادگی کلی بهم خورد الان بعد ۵ سال می خوام به سر کار برگردم باید چکار کنم ؟
    آیا با درخواست به کار سابقم می تونم برگردم؟
    و اینکه این ۵ سال که از کارافتادگی می گرفتم سابقه حساب میشه؟

  4. سلام من حین کار دچار حادثه شدم که منجر به افسردگی شدید و تشنج شد .از کار افتادگی کلی برام زدند الان بعد ۵ سال می خوام به کار برگردم چکار باید بکنم
    آیا به همون کار سابقم می تونم برگردم
    و اینکه این ۵ سال سابقه حساب میشه برام

  5. سلام علیکم من اتباع هستم درجریان کار دستم آسیب دیده وناخنهایم قطع شده هیچ کدام مدارک ندارم و درسوله که کار می کردم بیمه ندارد باید چه کاری کنم

    1. سلام
      در صورتی که اتباع خارجی مجوز کار داشته باشند مانند کارگران بومی محسوب می‌شوند و می توانند در مراجع قضایی شکایت کنند. در صورتی که مدارک و مجوز کار نداشته باشید هم می توانید شکایت کنید و نظر دادگاه تعیین کننده خواهد بود.

  6. سلام خسته نباشید من توکارخانه کار می کردم از پله اومدم پایین کمرم به پله خورد دو سه ر‌وز درد میکرد بعد کمرم گرفت رفتم MRI جوابش گفتن دیسک کمرت پاره شده. الان د‌و ماه استراحت پزشکی داشتم مدیر کارخانه هیچ کاری برام نکرده من باید چکار کنم یه ریال هم کمک نکردن ممنون اگه راهنمایی کنید

    1. سلام
      برای تایید ایام استراحت پزشکی باید از طریق تامین اجتماعی اقدام شود تا حقوق این مدت پرداخت شود.
      در صورتی که ادعای دیه و خسارت جانی وجود داشته باشد یا باید کارفرما رضایت کارگر را جلب نماید و در صورت عدم سازش و توافق، کارگر می تواند از طریق مراجع قضایی طرح دعوی نماید.

  7. سلام ببخشید من راننده یک شرکت خصوصی هستم با اینکه ماشینهای شرکت ازلحاظ فنی خراب است ومن برای انجام ماموریت نسبت اشکال فنی ماشین به آنها گوش زد میکنم ولی با اصرار خودشان مرا باماشین که ایراد فنی دارد مرا بامسئولیت خودشان به ماموریت میفرستن وبعد درحین ماموریت موتور ماشین اشکال پیدا می‌کند ومن را تقصیر کارقرار می‌دهند ومبلی رامینویسند که من مقصر اعلام وباید این مبلغ امضا وتقبل کنی ومرا با اجبار اما کردم در صورتی که من قبلا به آنها دررابطه اشکال موتور ماشین گفته بودم ولی زیر بار نرفتند وازمن راننده ادعای خسارت وامضا گرفتند به نظر شما الان من مقصر هستم یا کارفرما که از من به اجبار جبران خسارت از من امضا گرفته است متشکرم

    1. سلام
      در مواردی که کارفرما ادعای خسارت از کارگر خود را داشته باشد باید از طریق مراجع قضایی اقدام نماید. شخص کارفرما صلاحیت تعیین خسارت و مقصر آن را ندارد.

  8. سلام بنده کارساختمانی رابه پیمانکاردادم وپول به پیمانکار ومن شدم صاحبکار وفقط با پیمانکار دادم واوخودش با کارگرش یا شریکش به قول خودش قراردادی بست که من ندیدم وامضا نکردم دراثربی احتیاطی که من نبودم به سیم برق خورد وفوت شد رابطه کاری بین من واونبود اعتراض کردن وکارشناس رسمی دادگستری امد ومن همه رابه طورمساوی مقصرکرد واونا اعتراض کردن وکارشناسان 5 نفره امد که رای راندیدم وفوت شده هیچ وسایل ایمنی نداشته

    1. سلام
      بسته به نوع حادثه ناشی از کار و چگونگی وقوع آن و اینکه چه اشخاصی در بروز حادثه مسئولیت داشته اند تعیین مقصر توسط کارشناسان انجام می شود.
      از لحاظ مقررات از صاحب کار و پیمانکاران گرفته تا خود حادثه دیده ممکن است مقصر شناخته شوند. برای جزئیات بیشتر می توانید درخواست مشاوره ثبت نمایید.

    2. اگه ساختمان پروانه نداشته باشه یعنی مهندس ناظر هم نداره در چنین شرایطی ممکن است بخشی از مسئولیت کارکنان پیمانکار اصلی هم به گردن کارفرما بیوفته

  9. سلام میخواستم بدونم اگر حادثه ای بعد ۱۲ ساعت کار یعنی به اجبار بیشتر از ۱۲ ساعت کار معمولت نگهت دارن و اتفاقی برات بیفتد بیمه خسارتی میده یا نه؟

  10. باسلام
    بنده ی واحد رو پیمانکاری کارای دکوراسیون داخلیش رو قرارداد بستم و ۴عدد درب اتاق هم تو قراردادم هس بابت ساختن و نصب کردن
    ۴عدد درب رو دادم ی کارگاه برام ساخت و اونجا تقاصای نصاب برای نصب دربها کردم ک ی شماره ب من دادن ک گفتن ۲۰ساله اوسا کاره بعد از تماس و توافق سرقیمت این آقا تشریف آوردن و ابزارای کارشون رو هم آوردن
    دربها چون بلند بودن گفتن مبلغ بیشتری میگیرن و کوتاه میکنن
    ک در حین کوتاه کردن دربها دوتا بند از انگشتاشون رو هم قط کردن و الان از من شاکی شدن و دیه میخوان
    میخواستم ببینم آیا بنده مقصرم و اگر مقصرم حدودا چند درصد قصور ب بنده میخوره
    ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام
      اینکه در حادثه ناشی از کار چه کسی مقصر است نظر کارشناسی است و امر کلی برای آن وجود ندارد. هر کس در حیطه وظایف خود مسئولیت هایی دارد. برای آشنایی با شرایط دفاع و مراحل شکایت حوادث ناشی از کار حتما مشاوره بگیرید.

  11. سلام و درود
    من نیروی قراردادی شرکت ملی حفاری هستم و یکسال پیش از طریق شرکت واکسن سینوفارم دز اول را تزریق کردم و بعد از دو هفته که اومدم خونه کمردرد گرفتم و از کمر به پایین فلج شدم و بعد از یکماه بستری دربیمارستان و معاینات دکترا گفتند که التهاب نخاعی گرفتی و زمان میبره تا خوب شوی و هنوز خوب نشده‌ام و شرکت هم هیچ کمکی به بنده نکردند فقط از تامین اجتماعی حقوق مرخصی استعلاجی میگیرم خواستم ببینم میتونم از شرکت شکایت کنم و غرامت یکسال را بگیرم یاخیر؟
    با تشکر فراوان

    1. سلام
      آروزی سلامتی برایتان داریم.
      پرداخت غرامت (حقوق) مرخصی استعلاجی در تعهد تامین اجتماعی است. کارفرما مکلف است عیدی و پاداش، حق اولاد، مرخصی استحقاقی و سنوات مرخصی استعلاجی را پرداخت نماید.

  12. سلام خسته نباشید
    ببخشید من حدود ۴۰ روز پیش سر یه ساختمان کار میکردم آرماتوربند بودم. بعد چند روز از ارتفاع ۳ متری افتادم و پاشنه پام شکست رفتم بیمارستان گزارش و پرونده نوشتن و اومدم شهرستان برا ادامه درمان. حالا خواستم بگم میتونم اقدام کنم از کارفرما شکایت کنم؟ یا بیمه بهم تعلق میگیره؟ کارفرما گفت بیمه دارم.

  13. با سلام
    بنده یه کار بنایی رو بصورت کنترات به شخصی واگذار کردم و مبلغی رو برای انجام آن کار در ازایش تعیین و توافق نمودیم و هیچگونه قراردادی فی ما بین نوشته نشد فقط بصورت شفاهی توافق نمودیم که در ازای انجام آن کار،بنا بجای دریافت نقدی قسمتی از دستمزدش،سقف پارکینگ خانه ام را با پلیت ها و آهن آلات موجود در آن بردارد و بقیه را نقداً دریافت کند. ایشان هنگام باز کردن پلیت های سقف بر اثر بی احتیاطی خود، پس از باز کردن سیم ها و مهار پلیتهای سقف، اقدام به بالا رفتن روی پلیتهای بازشده جهت برداشتن آنها کرده که ناگهان زیر پایش خالی شده و از بالای سقف به زمین می افتد. حال با توجه به اینکه ایشان خود این پلیتها و آهن آلات را به همین شکل از بنده خریداری کرده و قبول کرده که خودش آن را باز کند تا قسمتی از دستمزدش را پوشش دهد،آیا ایشان خود مقصر این حادثه شناخته میشود یا خیر؟ چون نامبرده برای اخاذی از بنده شکوائیه ای تنظیم کرده و به مراجع قضایی مراجعه نموده است. ضمنا حادثه رخ داده حین انجام کار بنائی که بصورت کنتراتی بعهده ایشان سپرده بودم هیچ ربطی نداشته بلکه بر اثر بی احتیاطی خودشان در باز کردن پلیتهایی بوده که به همین صورت خریده بودند می باشد،که خود متقبل شده بود که آنها را باز کند و بردارد.آیا مسئولیتی در قبال این حادثه متوجه بنده میباشد یا خیر؟

    1. سلام
      اینکه آیا حادثه دیده خودش مقصر حادثه شناخته می شود یا نه صرفا در صلاحیت مراجع قضایی و کارشناسان حوادث هست.
      ممکن است کارفرما و یا کارگر و یا هر دو به نسبتی مقصر حادثه شناخته شوند.

  14. با سلام
    بنده درحین تخریب کارگر افغانی دچار حادثه شده سه تا از دنده سینه قفسه شکسته واز پیمان کار شکایت کرده وپیمان کار خسارت را از بنده میخواهد. آیا پیمان کار میتواند از من که تخریب کار بودم وکارگر افغان دچار حادثه شده خسارت طلب کند؟ لطفاً راهنمایی بفرمایید.

  15. باسلام وخسته نباشید بنده سرکار از ارتفاع ۶ متری سقوط کردم ودو مهره ستون فقرات ونخاع و مچ دست راست وزانوی پای چپ وساق همگی پلاتین خوردن و پای راستم ازهم بخاطر اسیب نخاعی از کار افتاده که برام فیزیوتراپی نوشتن ایا به من ازکار افتادگی کامل تعلق میگیره یانه باتشکر

  16. سلام
    من حادثه ناشی از کار جزئی شدم با پنجاه و یک در صدو نیم رأی کمیسیون پزشکی تأمین‌اجتماعی بیمه تأمین‌ اجتماعی کارگر ساختمانی هستم ..میخواستم بدونم چقدر ماهیانه به من حقوق تعلق میگیرد .. خواهشمندم برام لطف کنید و محاسبه کنید . تا مطمئن بشوم . چونکه اینها مبلغ ناچیزی را برام ماهیانه حقوق معین کرده اند. ماهی هفتصدو بیست تومان .تازه حق بیمه را خودم باید بدهم . ماهی دویست و سی تومان پرداخت امسالم هست. و جدا از خودم، ماهی بیست درصد را دولت میدهد به بیمه.

    1. سلام
      مستمری از کارافتادگی جزئی از روی سوابقه بیمه پرداختی شما محاسبه می شود و فقط تامین اجتماعی می تواند این اطلاعات را داشته باشد و محاسبه نماید.

  17. شغلم مقنی است در مغازه فردی چاهی از قبل وجود داشت ومن بدستور او شروع به حفر چاه جدید نمودم متاسفانه در ۶متری چاه قبلی که من اطلاع نداشتم منجر به ریزش شد اما برای نجات خود وقتی بالا امدم کمر ودستم دچا ر آسیب شد ولای بالابر رفت وکارشناس منو مقصر کرد ،سوال ایا کارفرما مقصر نیست برای نگفتن وجود چاه که باعث این حادثه شد، ۲ محل بیمه نبوده ۳ کارشناس منو پیمانکار معرفی کرده در صورتی که قرار داد نداشتم ۴ کارشناس نوشته صاحب مغازه خبر نداشته ۵ گزارش حادثه به بیمه نداده لطفا منو راهنمایی کنید

  18. سلام
    من دریک کارگاه دو روز مشغول کاربودم روز دوم چشم من آسیب دید و من بیمه نیستم .
    برای دریافت خسارت از کارفرما چه کار باید بکنم؟

    1. سلام
      ضمن آرزوی سلامتی
      خسارت در حوادث ناشی از کار شامل دو قسمت می شود:
      1-خسارت جانی و مواردی مانند دیه و ارش
      برای این موارد باید از طریق مراجع قضایی و دادگاه علیه کارفرما شکایت بکنید.
      2-خسارت عدم کار و بیکار ماندن
      کارفرما باید حق بیمه دو روز کار شما را واریز نماید و همچنین به تامین اجتماعی گزارش حادثه بدهد. سپس حادثه دیده استراحت پزشکی تجویز شده توسط پزشک معالج با به تایید تامین اجتماعی برساند و برای روزهای استراحت و استعلاجی از تامین اجتماعی غرامت بگیرد.

  19. دیدگاه خود را وارد کنید
    خسته نباشید من حادثه اتفاق افتاده برام و حالا باید پام عمل بشود وشرکت پولی نمیده باید چکار کنم

  20. درود
    کارفرما مبلغی به عنوان بیمه عمروحوادث از ما کسر میکند …
    این مبلغ بدون رضایت ما میباشد…
    تا آنجا که دیده ام این بیمه ها در صورت بروز حادثه برای کارگر ، خودش را مقصر میکند و چیزی به کارگر پرداخت نمیشود!!!
    آیاکسراین مبلغ قانونی میباشد یا نه ؟؟؟

    تشکر

    1. مرحبا
      بیمه عمر که داوطلبانه است و باید خود فرد با تکمیل فرم و … اقدام نماید.
      بیمه حوادث دو نوع است یکی افراد خودشان را بیمه حوادث می کنند تا در حوادثی مانند زمین خوردن و سایر حوادثی که مقصر دیگری ندارد از شما حمایت کند.
      بیمه حوادث کارگاه یا بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارگران مربوط به کارفرما است و کارفرما مسئولیت خودش را بیمه می کند و ارتباطی به کارگران ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر