حادثه ناشی از کار در قانون تامین اجتماعی

حادثه ناشی از کار در قانون تامین اجتماعی

حادثه اتفاقی که به صورت غیر پیش بینی شده و خارج از انتظار رخ می دهد و منجر به صدمه و آسیب جسمی و یا ذهنی می شود. برابر با ماده 60 قانون تامین اجتماعی چنانچه حادثه در حین کار و به سبب آن برای بیمه شده رخ دهد حادثه ناشی از کار تلقی می شود.

در داخل این تعریف چند عبارت باید روشن شود:

در حین کار

منظور از حین کار تمام‌ اوقاتی‌ است‌ که‌ بیمه‌شده‌ در کارگاه‌ یا مؤسسات‌ وابسته‌ یا ساختمان‌ها و محوطه‌ آن‌ مشغول‌ کار باشد و یا به‌ دستور کارفرما در خارج‌ از محوطه‌ کارگاه‌ عهده‌دار انجام‌ مأموریتی‌ باشد.اوقات‌ مراجعه‌ به‌ درمانگاه‌ و یا بیمارستان‌ و یا برای‌ معالجات‌ درمانی‌ و توان‌بخشی‌ و اوقات‌ رفت‌ و برگشت‌ بیمه‌شده‌ از منزل‌ به‌ کارگاه‌ جزء اوقات‌ انجام‌ وظیفه‌ محسوب‌ می‌گردد مشروط‌ بر اینکه‌ حادثه‌ در زمان‌ عادی‌ رفت‌ و برگشت‌ به‌ کارگاه‌ اتفاق‌ افتاده‌ باشد حوادثی‌ که‌ برای‌ بیمه‌شده‌ حین‌ اقدام‌ برای‌ نجات‌ سایر بیمه‌شدگان‌ و مساعدت‌ به‌ آنان‌ اتفاق‌ می‌افتد.

به سبب آن

منظور این است که عاملی ناشی از کار منجر به حادثه شود و در صورتی که عملی خارج از کار و وظیفه بیمه شده منجر به حادثه شود جزو حوادث ناشی از کار محسوب نخواهد شد.

لحظه ای بودن

ماهیت حادثه این است که در زمان کوتاهی رخ می دهد و وقوع آن کاملا واضح و مشخص شده و عمدتا منجر به ایجاد اختلال در ادامه عادی کار و فعالیت می شود. مانند سقوط از ارتفاع، انفجار، حریق، سقوط اجسام، لغزیدن. بنابراین مواردی که به مرور زمان بوجود می آیند مانند دیسک کمر، آسیب های عضلانی و اسکلتی، افت شنوایی و امثال این ها نمی توانند حادثه محسوب شوند بلکه جزو بیماری های ناشی از کار هستند که موضوع دیگری است.

شرایط پذیرش حادثه ناشی از کار در قانون تامین اجتماعی این است که هر سه ویژگی وقوع در حین کار، به موجب کار و وقوع لحظه ای همزمان وجود داشته باشند.

حمایت های حادثه ناشی از کار در قانون تامین اجتماعی:

برای برخورداری از حمایت های تامین اجتماعی در حوادث ناشی از کار طبق ماده 65 قانون تامین اجتماعی کارفرما باید ظرف مدت سه روز اداری باید با تکمیل گزارش حادثه موضوع را به اطلاع سازمان تامین اجتماعی برساند.

طبق مواد 70 و 71 و 72 و 73 و 74 قانون تامین اجتماعی انواع از کارافتادگی در اثر حادثه ناشی از کار درجه کاهش قدرت کار بیمه شده و حمابت های مربوطه به صورت زیر خواهد بود:

66 درصد و بیشتر از کار افتاده کلی : دریافت مستمری از کار افتادگی بدون در نظر گرفتن سابقه بیمه

33 تا 66 درصد از کارافتاده جزئی : دریافت مستمری ار کارافتادگی جزئی (درصد از کارافتادگی ضربدر مبلغ از کار افتادگی کلی)

10 تا 33 درصد استحقاق دریافت غرامت نقص مقطوع را دارد. (36 برابر مستمری از کارافتاده کلی ضرب در درصد  از کارافتادگی)

جرائم حادثه ناشی از کار در قانون تامین اجتماعی

برابر با ماده 66 قانون تامین اجتماعی چنانچه مشخص شود بروز حادثه ناشی از عدم رعایت مقررات ایمنی از جانب کارفرما بوده (گزارش حادثه بازرس کار) سازمان تامین اجتماعی تمام هزینه های درمانی، غرامات، مستمری ها و … را در حق حادثه دیده پرداخت نموده و برابر با ماده 50 همان قانون از کارفرمای مقصر حادثه به میزان درصد قصور وی وصول خواهد نمود.

چنانچه حادثه منجر به فوت و یا از کارافتادگی کلی شود مقصر حادثه می تواند به پرداخت معادل 10 سال مستمری بری الذمه شود. در صورتی که نتواند یک جا پرداخت نماید سازمان به صورت سالیانه مبالغی را دریافت خواهد نمود.

بیمه کردن جریمه حوادث ناشی از کار

کارفرما می تواند درحین تحت پوشش قراردادن کارگران خود با بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارگران می تواند با افزودن کلوز (الحاقیه) مربوط به مطالبات تامین اجتماعی جرائم ماده 66 قانون تامین اجتماعی را تحت پوشش قرار دهد.

اما باید توجه نماید که پس از وقوع حادثه بلافاصله باید گزارش حادثه تامین اجتماعی را ظرف مدت 3 روز تکمیل نماید، حادثه را بیمه مسئولیت مربوطه اطلاع دهد و از طریق مجاری قانونی گزارش بازرس کار با دریافت و در پرونده تامین اجتماعی حادثه دیده درج نماید و از سازمان تامین اجتماعی بخواهد جرائم مربوطه را به وی اعلام نمایند. پس از دریافت برگ پرداخت جریمه آن را جهت پرداخت به بیمه مسئولیت ارائه نماید.

علت این روال این است که عمل صدور برگ جریمه گاها سال ها به طول می انجامد و بیمه مسئولیت پس از گذشت 2 سال مکلف به پرداخت تعهدات خود نیستند بنابراین چنانچه این برگ جریمه دیر صادر شود کارفرما باید از جیب خود آن را پرداخت نماید و نمی تواند از حمایت بیمه مسئولیت در این زمینه استفاده نماید.

برای اینکه بازرس کار برای حادثه گزارش تهیه نماید دو راه وجود دارد:

1-کارگر علیه کارفرما در مراجع قضایی طرح دعوی کند و مرجع قضایی موضوع را به بازرس کار ارجاع دهد.

2-چنانچه حادثه منجر به از کارافتادگی بیش از 20 درصد شود سازمان تامین اجتماعی از بازرس کار تقاضای تنظیم گزارش می نماید.

منابع : قانون تامین اجتماعی

نوشته های مشابه

10 دیدگاه

  1. سلام
    من مدت ده سال در شرکت پارسیلون کارکردم در سخت ترین قسمت بنام کشش و درتاریخ ۶ اسفند ۱۴۰۱، 60 سالم تمام شد مدت ۸ یا ۹ سال کارت فنی حرفه ای گرفتم و واریز کردم بازنشسته شدم حالا سنوات مرا میدهند

  2. سلام
    من سال ۹۰ دستم قطع شد و پیوند کردم در حادثه داخل کارگاه وبعد از بازرسی من را مقصر کرد کارشناس و کمسیون پزشکی هم بدلیل پیوند خوب ۳۰ درصد از کارافتادگی برام در نظر گرفتن و هیچی بهم تعلق نگرفت بایدچکار کنم؟ گفتن حداقل باید ۳۶ درصد باشد.

  3. سلام.
    آیا بیمه تامین اجتماعی برای حوادثی که خارج از محل کار بیفته و هیچ ارتباطی به کار نداشته باشه و در زمان و مکانی غیر از محیط کار باشه خسارتی پرداخت میکنه؟

  4. سلام وقت بخیر من شیش ماه در کارگاه کار کردم دو ماه مونده به پایان سال گفتم من تا اخر سال بیشتر نیستم الان بهم میگن سنوات بهت تعلق نمیگیره آیا تعلق میگیره یا نه

  5. سلام من در یک کارخانه خالی حدود ۱۵ سال هم نگهبان و هم باغبانی کردم. یعنی ۲۴ساعته هم کارکردم هم نگهبان بودم با خانواده و الان توان کارکردن ندارم. تاحالا نه مرخصی رفتم و نه تعطیلی داشتم یک قرآن هم پایان کار نداده فقط پایان هر سال به میزان حقوقم عیدی داده و سلام دیگر بابت صلوات هیچی نداده لطفا مرا راهنمایی کنید

    1. تنها مرجع رسیدگی به حقوق و مزایای معوقه کارگران، مراجع حل اختلاف اداره کار است. پس از طرح شکایت در اداره کار کارگر ادعای خودش را ثابت میکند و اداره کار از روی ادعای اثبات شده کارگر و دفاعیات کارفرما حقوق و مزایای معوقه را محاسبه و رای صادر میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر