دانلود رایگان نمونه فرم مرخصی قانون کار (word و PDF و اکسل)

نمونه فرم مرخصی ساعتی و روزانه word و PDF و اکسل

در قانون کار، انواع مرخصی برای کارگران و کارکنان قانون کار تعریف شده است. برخی از مرخصی‌ها با مزد و برخی بدون مزد و حقوق هستند. نمونه فرم مرخصی ساعتی و روزانه ارائه شده در این مقاله برای استفاده کارفرمایان جهت تهیه سند مرخصی کارگران ارائه شده است. فرم درخواست مرخصی یکی از اسناد لازم و ضروری کارفرما برای طی روال مرخصی تعریف شده در قانون کار است. در انتهای این پست دانلود رایگان انواع فرم مرخصی در قالب فایل word و PDF و اکسل قرار داده شده است.

انواع مرخصی‌ها در قانون کار

طبق مقررات قانون کار، مرخصی‌ها به حالت‌های مختلف قابل تقسیم‌بندی هستند. تقسیم‌بندی اول از لحاظ با مزد و بدون مزد هستند. فرم مرخصی ساعتی و روزانه هم می‌تواند برای هر نوع از این دسته‌ها مستقل بوده و یا در یک فرم مرخصی طراحی شود.

مرخصی های با مزد قانون کار

1- مرخصی استحقاقی: رایج ترین نوع مرخصی که در مواد 64 و 65 قانون کار تعریف شده است، مرخصی استحقاقی کارگران است. طبق این مواد، هر کارگر در کارهای عادی، سالانه حق استفاده از 26 روز کاری (با احتساب 4 جمعه 30 روز) و در کارهای سخت و زیان‌آور، 30 روز کاری (با احتساب 5 جمعه 35 روز) حق استفاده از مرخصی را دارد.

مرخصی استحقاقی با مزد بوده؛ به این معنی که کارگر در زمان مرخصی، مزد و مزایای کامل خود را دریافت می‌کند و شبیه حالتی است که وی سرکار حاضر شده است.

اطلاعات اصلی و لازم در فرم مرخصی ساعتی و روزانه استحقاقی شامل: مشخصات کارگر، زمان استفاده از مرخصی، مدت مرخصی، امضای کارگر و در نهایت امضا و موافقت کارفرما می‌شود. در نمونه فرم درخواست مرخصی این موارد رعایت شده‌اند.

2- مرخصی اضطراری: در ماده 73 قانون کار برای ازدواج دائم و فوت همسر، فرزندان و پدر و مادر سه روز مرخصی با مزد تعیین شده است. این مرخصی‌ها مازاد بر مرخصی‌های قسمت قبلی است.

مرخصی بدون حقوق در قانون کار

در ماده 72 قانون کار برای برخی موارد و در راستای حمایت از کارگران برای برخی امور زندگی مرخصی‌هایی تعریف شده است. کارگر می‌تواند با موافقت کارفرما و بدون دریافت حقوق و مزایا از مرخصی استفاده کند.

1- مرخصی تحصیلی: طبق ماده 16 قانون کار، کارگران می‌توانند دو سال و حداکثر دو دوره از مرخصی تحصیلی بدون حقوق استفاده کنند.

2- مرخصی حج: هر کارگر می‌تواند برای ادای فریضه حج واجب در طول مدت اشتغال خود، فقط یک بار به مدت یک ماه از مرخصی استحقاقی یا بدون حقوق استفاده کند. در صورتی که کارگر، مرخصی استحقاقی ذخیره و استفاده نشده داشته باشد؛ تا تکمیل مدت مانده از مرخصی استحقاقی و برای مدت مازاد بر آن، از مرخصی بدون حقوق استفاده می‌کند.

در فرم مرخصی ساعتی و روزانه بدون حقوق باید دلیل و موضوع استفاده از مرخصی بدون حقوق مشخص شده باشد.

مرخصی استعلاجی و زایمان

علاوه بر دو نوع گفته شده برخی از مرخصی‌ها برای طول درمان و استراحت کارگران در قانون کار و قانون تامین اجتماعی پیش بینی شده است. در فرم درخواست مرخصی ساعتی و استحقاقی با مزد و یا بدون حقوق، درخواست کارگر و موافقت کارفرما الزامی است. ولی در مرخصی استعلاجی و زایمان، با توجه به اینکه بیماری‌ها و یا ایام استعلاجی قابل پیش بینی نیست نیاز به موافقت کارفرما نیست.

هر چند موافقت کارفرما الزامی نیست ولی کارگر باید مرخصی استعلاجی خود را در اولین فرصت به اطلاع کارفرما برساند تا کارفرما علت عدم حضور کارگر را بداند. از طرفی کارفرما باید در لیست بیمه تکلیف عدم حضور را مشخص کند که لازمه آن اطلاع از علت عدم حضور است. مدت مرخصی استعلاجی و زایمان، پس از تایید در تامین اجتماعی هم جزو سوابق کاری و هم جزو سوابق بازنشستگی محسوب می‌شود. مرخصی استعلاجی فرم خاصی ندارد و برای استفاده از مرخصی استعلاجی پزشک معالج دوره درمان و استراحت مورد نیاز را تجویز و این مدت به تایید تامین اجتماعی می‌رسد.

انواع فرم مرخصی ساعتی و روزانه

در هر کارگاه بسته به نیاز و شرایط کار و سلسله مراتب اداری، انواع فرم درخواست مرخصی می‌تواند وجود داشته باشد. در ادامه حالت‌های مختلف فرم‌های درخواست مرخصی که حالت عمومی دارند، ارائه شده است. نمونه فرم‌های مرخصی در اغلب کارگاه‌ها قابلیت استفاده دارند و در کارگاه‌هایی که شرایط خاص خود را دارند، می‌توانند فایل ورد (word) فرم مرخصی را دانلود و نسبت به شرایط خود آن را ویرایش کنند.

فرم مرخصی ساعتی

ساختار اصلی فرم مرخصی ساعتی شامل زمان درخواست، زمان استفاده از مرخصی و مدت مرخصی، درخواست و امضای کارگر و موافقت و امضای کارفرما است. مرخصی ساعتی هم می‌تواند استحقاقی و با مزد بوده و هم می‌تواند بدون حقوق باشد.

مرخصی ساعتی ساده

مرخصی ساعتی ساده
مرخصی ساعتی ساده
دانلود رایگان فرم درخواست مرخصی ساعتی ساده – PDFدانلود
دانلود رایگان فرم درخواست مرخصی ساعتی ساده – WORDدانلود
دانلود رایگان فرم درخواست مرخصی ساعتی ساده با تایید نگهبانی – PDFدانلود
دانلود رایگان فرم درخواست مرخصی ساعتی ساده با تایید نگهبانی – WORDدانلود

مرخصی ساعتی کارگاه های دارای سلسله مراتب اداری

مرخصی ساعتی کارگاه های دارای سلسله مراتب اداری
مرخصی ساعتی کارگاه های دارای سلسله مراتب اداری
دانلود رایگان فرم درخواست مرخصی ساعتی کارگاه‌های دارای سلسله مراتب اداری – PDFدانلود
دانلود رایگان فرم درخواست مرخصی ساعتی کارگاه‌های دارای سلسله مراتب اداری – WORDدانلود
دانلود رایگان فرم درخواست مرخصی ساعتی کارگاه های دارای سلسله مراتب اداری با تایید نگهبانی – PDFدانلود
دانلود رایگان فرم درخواست مرخصی ساعتی کارگاه های دارای سلسله مراتب اداری با تایید نگهبانی – WORDدانلود

فرم مرخصی روزانه با حقوق و بدون حقوق

ساختار فرم مرخصی روزانه که در ادامه نمونه آن ارائه شده است همانند مرخصی ساعتی است. با توجه به اینکه مدت در مرخصی روزانه بیشتر است بنابراین برخی جزئیات در نمونه فرم مرخصی روزانه نسبت به ساعتی متفاوت خواهد بود.

برای اینکه فرم مرخصی در کارگاه، انواع مختلفی نداشته باشد می‌توان در یک فرم مرخصی واحد برای انواع مرخصی استحقاقی و بدون حقوق استفاده کرد. نمونه فرم مرخصی روزانه که در ادامه ارائه شده است یک فرم با قابلیت استفاده همزمان برای مرخصی‌های روزانه استحقاقی با مزد و بدون حقوق است.

مرخصی روزانه ساده

مرخصی روزانه ساده
مرخصی روزانه ساده
دانلود رایگان فرم درخواست مرخصی روزانه ساده – PDFدانلود
دانلود رایگان فرم درخواست مرخصی روزانه ساده – WORDدانلود
دانلود رایگان فرم درخواست مرخصی روزانه ساده با تایید نگهبانی – PDFدانلود
دانلود رایگان فرم درخواست مرخصی روزانه ساده با تایید نگهبانی – WORDدانلود

مرخصی روزانه کارگاه های دارای سلسله مراتب اداری

مرخصی روزانه کارگاه های دارای سلسله مراتب اداری
دانلود رایگان فرم درخواست مرخصی روزانه کارگاه‌های دارای سلسله مراتب اداری – PDFدانلود
دانلود رایگان فرم درخواست مرخصی روزانه کارگاه‌های دارای سلسله مراتب اداری – WORDدانلود
دانلود رایگان فرم درخواست مرخصی روزانه کارگاه‌های دارای سلسله مراتب اداری با تایید نگهبانی – PDFدانلود
دانلود رایگان فرم درخواست مرخصی روزانه کارگاه‌های دارای سلسله مراتب اداری با تایید نگهبانی – WORDدانلود

تایید نگهبانی در فرم مرخصی روزانه و ساعتی

در کارگاه‌های متوسط و بزرگ برگ مرخصی ارائه شده به نگهبانی، مجوز خروج از کارگاه محسوب می‌شود. در برخی از این کارگاه‌ها ممکن است مدیریت واحد نگهبانی را مکلف کند که زمان واقعی خروج کارگر از کارگاه را در زیر فرم درخواست مرخصی ساعتی یا روزانه ثبت و تایید کند.

اگر روال کارگاه به این صورت باشد باید از فرم درخواست مرخصی با تایید نگهبانی استفاده شود. در نمونه فرم‌های مرخصی ارائه شده فرم‌های مرخصی مخصوص کارگاه‌های با تایید نگهبانی نیز ارائه شده است.

نمونه فرم مرخصی در قالب فایل اکسل

نرم افزار اکسل یکی از نرم افزارهای محبوب و بسیار کاربردی بوده که کاربردهای مختلفی دارد. یکی از کاربردهای این نرم افزار امکان ایجاد چندین شیت (صفحه) در یک فایل با محتویات مستقل یا وابسته به هم است.

در فایل اکسل فرم‌های مرخصی کارگاهی، تمام انواع فرم‌های مرخصی قرار داده شده است که برای انتخاب هر نوع از فرم مرخصی کافی است شیت مربوطه انتخاب و فرم مرخصی چاپ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *