سخت و زیان آور رانندگان در چه شرایطی پذیرفته می شود؟

سخت و زیان آور رانندگان بین شهری، کامیون، تریلر، لودر، بولدوزر و… تحت شرایط خاصی می تواند جزو مشاغل سخت زیان آور به حساب آید.

انواع بیمه رانندگان

رانندگان مختلف در سه حالت مختلف بیمه تامین اجتماعی رانندگان(کلیک کنید) واریز می نمایند:

  • وقتی راننده با هر وسیله نقلیه در یک کارگاه و به عنوان کارگر مشغول به کار است و کارفرما بیمه وی را از نوع بیمه اجباری کارگران واریز می نماید. به عبارتی رابطه کارگری و کارفرمایی بین راننده و کارفرما برقرار است و به تبعیت از ماده 148 قانون کار و قانون تامین اجتماعی بیمه کارگری برای راننده همراه سایر کارگران واریز می شود.
  • بیمه اجباری رانندگان حمل بار و مسافر بین شهری و یا درون شهری. در این نوع بیمه راننده به صورت خود مالک مشغول به کار است و مشمول یکی از بیمه های اجباری رانندگان است.
  • بیمه اختیاری رانندگان که راننده با وسیله نقلیه عمومی مشغول به کار نباشد و مشمول هیچ یک از طرح های بیمه اجباری نبوده و خود به صورت اختیاری بیمه واریز نماید.

سخت و زیان آور رانندگان مشغول در جاهای مختلف

شرایط بهره مندی از بیمه رانندگان چیست؟

شغل کدام رانندگان سخت و زیان آور محسوب می شود؟

شرایط سخت و زیان آور رانندگان چیست؟

نحوه سخت و زیان آور رانندگان شاغل در دستگاه های دولتی، نهادهای عمومی و نهادهای انقلابی غیر مشمول قانون کار چگونه است؟

در کل دو نوع دسته بندی اصلی برای بهره مندی از بازنشستگی کارهای سخت و زیان آور در بیمه تامین اجتماعی وجود دارد

الف-رانندگان مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی

بیمه این رانندگان از نوع بیمه کارگری واریز می شود و با رسیدن شرایط بازنشستگی کارهای سخت و زیان آور می توانند درخواست خود را به کمیته بررسی کارهای سخت و زیان آور موضوع ماده 76 قانون تامین اجتماعی ارائه نمایند و در صورت تایید شغل رانندگی به عنوان سخت و زیان آور می توانند با مزایای سخت و زیان آور بازنشسته شوند.

ب-رانندگان مشمول تامین اجتماعی و غیر مشمول قانون کار

این رانندگان یا در دستگاه های دولتی و یا نهادهای عمومی (رانندگان اداره راه، رانندگان شهرداری، رانندگان هلال احمر، رانندگان سپاه پاسداران،رانندگان ارتش و…) و یا انقلابی مشغول به کار هستند و بیمه آنها توسط دستگاه واریز می شود و مشمول قانون کار نیستند و یا بیمه این رانندگان توسط خود به تامین اجتماعی واریز می شود. این رانندگان نمی توانند به کمیته کارهای سخت و زیان آور ماده 76 قانون تامین اجتماعی ارائه نمایند.

برای احتساب سخت و زیان آور رانندگان با این شرایط باید مصوبه ای وجود داشته باشد و تحت آن مصوبه بتوانند از سخت و زیان آور رانندگان بهره مند شوند.

اخیرا در خصوص رانندگان حمل بار و مسافر خود مالک مصوباتی در مجلس صورت پذیرفته ولی تاکنون اجرایی نشده است.

نوشته های مشابه

155 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    پدر من واسه یک فرد به صورت شخصی کار می کرده اون موقع راننده لودر بود و طرف برای پدر من بیمه رد نکرده
    هیچ مدرکی هم نداریم
    الان اون طرف می تواند این ۳ سال بیمه را به حساب بریزه یا ما
    پولش را از طرف بگیریم می شه راهنمایی کنید ممنون

  2. با سلام بنده 15سال است بیمه رانندگان تاکسی درون شهری هستم والان ناراحتی اعصاب وروان وناراحتی قلبی تنگی میترال دارم .اول آیا رانندگان تاکسی که داخل شهر پدرشون در میاد جزو کار سخت حساب میشه یا نه بعد اگر بنده به بیمه مراجعه کنم وار کار افتاده بشم بیا 15سال بیمه حقوق سی روز رو واریز میکنم یا حقوق همان 15روز را. ممنون از محبت شما

  3. سلام کسی سنش ۴۲ساله است و۱۶سال بیمه دارد و۲سال هم سربلزی قراره بریزه که می شود ۱۸سال می تواند خودشو بازنسشته کند و۱۸روز حقوق بگیره ..ودو سال سربلزی مبلغ رو چجوری محاسله می کنن برای دریافت مدت سربلزی…ونظر شما چیه چه کاری بکند بهتر است مثلا حداقال ۲۰سال بریزه

    1. سلام
      حق بیمه سربازی طبق آخرین بیمه واریزی محاسبه می شود. در سن 42 سال با سابقه 18 سال امکان بازنشستگی وجود ندارد.

    2. سلام مرتضی شیخی هستم …یازده سال تو مرغداری کارگری کردم .وبعد رفتم معدن کار میکنم ایا میتوانم سختی کار مرغداری را بگیرم

      1. سلام
        بله
        پس از اینکه شرایط بازنشستگی شما فراهم شد می توانید برای کلیه سوابق گذشته خود که ادعای سختی کار دارید به اداره کار درخواست بدهید.

    3. سلام آقای مدیر من در شرکت کار می کنم که بیمه به عنوان کارگر رد کردن فرقی می کنه که رانندگی رد کنند ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. سلام
        عنوان شغلی بیمه در مشاغل سخت و زیان آور اهمیت بیشتری دارد. در سایر موارد صرفا بر برخی مشاغل با حق بیمه مقطوع اختلاف جزئی در حق بیمه دارند.

  4. سلام من از سال ۸۱ تا ۸۶ بیمه نیروی مسلح هستم از سال ۹۰ به بعد هم بیمه رانندگان آیا امکان دارد از ۸۶ تا ۹۰ این ۴ سال بیمه نیستم را الان واریز کنم و برام محاسبه شود و بیمه رانندگان درون شهری آیا امکانش هست در آینده جزو سخت وزیان آور محسوب شود؟

  5. سلام خسته نباشید
    بیمه به عنوان‌ راننده مینی بوس رد میشه تو شرکت مشغول به کار هستم سختی تعلق میگیره؟

    1. سلام.من 22 سال سابقه رانندگی پایه یک دارم و 5 سال در معدن کار کردم که 2/5سال به سابقه اضافه میشه و 2 سال سربازی هم میتونم بخرم.جمعا26/5 سال سابقه دارم وسنم 47 سال .میشه بازنشستگی اقدام کنم.

  6. با سلام خدمت شما
    من پانزده سال سابقه بیمه شرکتی دارم آیا امکانش هست که الباقی سال ها رو خودم پرداخت کنم و بازنشسته شوم. سن 42ساله

  7. سلام بنده ۴۸سال سن دارم و۲۰سال سابقه و کمردرد و دیسک کمر دارم آیا میتونم ازکارافتاده بشوم با۲۰روز حقوق بیمه تاکسیرانی هستم ممنون…

    1. سلام
      آرزوی سلامتی و بهروزی دارم
      اگر 90 روز از سابقه بیمه شما در یکسال آخر منتهی به شروع بیماری باشد شرط سابقه بیمه برای درخواست از کار افتادگی برقرار است.
      تایید یا عدم تایید و یا درصد از کارافتادگی امری تخصصی است که صرفا کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی در این ارتباط می‎تواند اظهار نظر کند.

  8. من 10 سال در شرکت پیمان کاری حمل و نقل مواد سوختی کار کرده‌ام. بیمه تامین اجتماعی کامل واریز نشده است مثال یک ماه ۲۶ روز یا ۱۷ روز و گاهی کل ماه واریز نشده است.
    آیا می‌توانم جاهای خالی بیمه را تکمیل نمایم یا باید از کارفرما شکایت کنم؟

    1. سلام
      پرداخت حق بیمه ایام اشتغال که از جانب کارفرما ناقص واریز شده یا اصلا واریز نشده دو راه دارد:
      1- ارائه مدارک دال بر اشتغال مانند قراردادکار، اسناد واریز حقوق و دستمزد و … به شعبه تامین اجتماعی مربوطه و تکمیل فرم ادعای سابقه.
      2- شکایت از کارفرما در اداره کار برای واریز حق بیمه واریز نشده.
      بهتر است ابتدا از طریق مراجعه به تامین اجتماعی اقدام نمایید و در صورت عدم حصول نتیجه در اداره کار علیه کارفرما برای واریز حق بیمه واریز نشده شکایت کنید.

    2. سلام من راننده لودر هستم می خوام خودم بیمه واریز کنم مدرک ویژه یا گواهینامه پایه ۱ندارم امکان واریز بیمه را دارم ؟

  9. با سلام بنده بیمه رانندگان برون شهری میریزم مسافری سختی کار تعلق میگیره؟

  10. باسلام بنده۲۷ سال درشرکتی به عنوان راننده تریلی مشغول به کارم و بیمه بنده به عنوان راننده کامیون از طرف شرکت پرداخت میشود آیا سختی کار به من تعلق میگیرد؟ ممنون

    1. سلام
      خدا قوت
      سختی کار رانندگان کامیون حکم مشخصی ندارد و هر راننده باید درخواست سختی کار را ارائه نماید تا کمیته سخت و زیان آور بررسی و نتیجه را اعلام نماید.

  11. با سلام خدمت مقام محترم تامین اجتماعی بنده راننده نیسان، آهن کشی کارم می کنم کار ما خطرناکه آیا شامل سخت زیان آور محسوب می شود لطفا جواب بدید تشکر

    1. سلام
      سخت و زیان آور رانندگان نیسان و سایر رانندگانی که با خودروی خود و به صورت خویش فرما مشغول به کار هستند مشمول قانون سخت و زیان آور نیستند.

  12. سلام
    من حدود ۲۳ سال برای شرکت عمران ساحل راننده کمپرسی بوده ام، سختی کار به من تعلق میگیره یا نه؟
    لطفا راهنمایی کنین

    1. با سلام
      شما باید درخواست سخت وزیان آور بودن شغل خودتون رو بدید و در کمیته سخت و زیان آور بررسی شود که آیا تعلق می گیرد یا نه!!!

  13. با سلام
    بنده سه سال در آژانس در شهر تهران کار کردم و بیمه من از طرف آژانس یا همون کارفرما پرداخت شده ایا میتوانم از شرایط سختی کار استفاده کنم؟

    1. با سلام
      شما باید ابتدا 20 سال سابقه بیمه داشته باشید و سپس درخواست بررسی شغل خود به عنوان سخت و زیان آور در اداره کار فرمایید.

  14. با سلام بنده با بیست سال سابقه رانندگی پایه یکم سنگین در سپاه اسداران با بیمه تامین اجتماعی جزو مشاعل سخت قرار میگرم و بازنشسته شوم ؟با تشکر

    1. با سلام
      شغل شما باید در کمیته های تخصصی بررسی شود که آیا سختی کار تعلق می گیرد یا نه
      بدون بررسی نمیتوان نظر داد که سختی کار تعلق می گیرد یا نه
      مراحل بررسی هم یک پروسه طولانی مدت می باشد.

  15. یک راننده اتوبوس که شبانه روز با جون حدود چهل مسافر سرو کار داره و مثل راننده کامیون آزاد نیست که هر جا دلش خواست بخوابه یا استراحت کنه و چطور می‌تونه تا شصت سالگی کار کنه ؟

    1. دیگه زانو درد درد دارم نمیتوانم راننده بیابان شوم اقای رییسی خودا جان مادرت برلی راننده گان جز کار سخت محسوب کنید از خدا بترسیدحق راننده بدبخت پایمال میشود انصاف

  16. باسلام
    بنده به مدت نه سال خیاطی کار کردم بعد راننده تاکسی از سال هشتاد و هفت بیمه ریختم.
    الان سنم پنجاه و هفت است.
    میتوانم بازنشسته شوم؟ در ضمن عمل باز قلب سال هشتاد و شش انجام دادم.
    ممنوع از راهنمایی و در ضمن حقوق کامل به من می دن؟
    با تشکر

    1. سلام
      شرایط بازنشستگی عادی با 30 سال سابقه بیمه و 50 سال سن و 35 سال سابقه بیمه و بدون شرط سنی است.
      موضوع بیماری و عمل جراحی نیز از مواردی است که اگر ادعای از کار افتادگی داشته باشید باید از طریق کمسیون های پزشکی تامین اجتماعی اقدام نمایید و در صورت تایید کمسیون پزشکی و وجود سوابق بیمه لازم می توانید از کار افتاده شوید.
      از کار افتادگی حالت های مختلف دارد که با توجه به درصد کاهش قدرت کار تعیین می شود. از کار افتادگی کامل، از کار افتادگی جزئی و غرامت نقص مقطوم سه حالت از کار افتادگی موضوع ماده 70 قانون تامین اجتماعی هستند.

  17. با سلام
    من مدتی در پیمان کاری کار کرده ام اوایل برایم بیمه نپرداخته بعد که شروع به فاصله انداخته ومیتوانم تایده از پیمان بگیرم که چه مدت در انجا کار کرده ام ایا میتوانم با همان تایده از پیمان کار شکایت نمایم ان مدت که کلا نپرداته وان فاصله که بین بیمه ام انداخته بپردازم ضمنان راننده بوده ام کجا شکایت کنم ممنون میشوم واضح رانمایی فرمایید چون سوادم کم است

  18. من ده سال در پیمان حمل مواد سوختی کار کرده ام متاسفانه بعد متوجه شدم بیمه را برایم هرماه رد نکرده وفاصله انداخته وهنوز پیمان طرف بر قرار است میتوانم شکایت کنم تا ماهای که نپرداخته بپردازم ونیز سهم سختی کار را بپردازد ممنون جواب من را بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر