بازنشستگی کارهای سخت و زیان آور و کاهش ساعات کار

کارهای سخت و زیان آور قانون کار و قانون تامین اجتماعی

کارهای سخت و زیان آور به کارهایی هستند که دارای دو ویژگی سخت بودن و زیان آورد بودن هستند. جسم و روح انسانی طوری آفریده شده که در یک محدوده خاصی از شرایط توانایی کار بهینه را دارد. انسان در محیط کار با عوامل فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی، مکانیکی و ارگونومیکی مواجهه دارد و اگر مقدار این عوامل بیشتر یا کمتر از حدود تحمل بدن باشند به بدن انسان تنشی بیشتر از ظرفیت های طبیعی چه در بعد جسمانی و چه در بعد روانی وارد می نماید. نتیجه تحمیل شرایط کار بالاتر از ظرفیت طبیعی بدن باعث بروز انواع بیماری های شغلی و عوارض ناشی آن خواهد شد.

کارهای سخت و زیان آور قانون کار و قانون تامین اجتماعی به صورت مجزا و با نتایج مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

کارهای سخت و زیان آور در قانون کار

کارهای سخت و زیان آور موضوع ماده 52 قانون کار که با محوریت کاهش ساعات کار است که مقرر کرده در کارهای سخت و زیان آور ساعات کار نباید از 36 ساعت درهفته تجاوز نماید درحالی که در کارهای عادی ساعات کار 44 ساعت در هفته است.

در ماده 61 قانون کار ارجاع کار اضافی در کارهای سخت و زیان آور ممنوع شده است.

در ماده 65 قانون کار مرخصی کارگران شاغل در کارهای سخت و زیان آور 5 هفته تعیین شده که حتی الامکان در دو نوبت و پایان هر شش ماه صورت پذیرد. درحالی که ماده 64 قانون کار مرخصی کارهای عادی را 26 روز کاری تعیین کرده است.

کارهای سخت و زیان آور در قانون تامین اجتماعی

کارهای سخت و زیان آور موضوع ماده 76 قانون تامین اجتماعی حمایت هایی از کارگران شاغل در کارهای سخت و زیان آور اعمال نموده که شاغلان در کارهای سخت و زیان آور پیش از موعد بازنشسته شوند.

در بتد الف از تبصره 2 ماده 76 قانون تامین اجتماعی ضمن تعریف کارهای سخت و زیان آور کارفرما را به کاهش و حذف عوامل زیان آور نموده است و در ادامه و بند ب از همان قانون عنوان نموده چنانچه افرادی که 20 سال سابقه کار متوالی و یا 25 سال سابه کار متناوب در کارهای سخت و زیان آور را داشته و حق بیمه سابقه مزبور واری شده باشد می توانند تقاضای بازنشستگی نمایند. سوابق کار در کارهای سخت و زیان آور 1 و نیم برابر محاسبه خواهد شد. این حمایت منجر به بازنشستگی پیش از موعد کارگران در کارهای سخت و زیان آور می شود.

قوانین کارهای سخت و زیان آور
قوانین کارهای سخت و زیان آور

مقایسه کارهای سخت و زیان آور قانون کار و قانون تامین اجتماعی( موضوع ماده 52 قانون کار و موضوع ماده 76 قانون تامین اجتماعی)

شباهت و اشتراک ها

هدف فوانین فوق و سایر حمایت ها صیانت از نیروی انسانی و ارتقا سطح سلامت افراد جامعه است. ریشه و منشا تصویب این قوانین نیز وجود عوامل سخت و زیان آور و شرایط کاری غیر استاندارد بوده است. عنوان و عبارت سخت و زیان آور به عنوان صفت چنین مشاغلی در قوانین مشترک است.

تفاوت ها

با وجود اشتراک های فراوانی که در این دو قانون وجود دارد نتیجه هر دو قانون و روند اجرایی آن ها کاملا منحصر به فرد بوده و باهم متفاوت هستند.

مواد 52 و 61 و 65 قانون کار به کاهش ساعات و افزایش مرخصی توجه داشته و هدف آن حمایت از سلامت کارگر در طول مدت اشتغال است.

ماده 76 قانون تامین اجتماعی به بازنشستگی پیش از موعد توجه داشته و هدف آن حمایت از سلامت افراد پس از بازنشستگی است.

شرایط شمول صفت سخت و زیان آور و مراجع تشخیص کارهای سخت و زیان آور موضوع ماده 52 قانون کار و موضوع ماده 76 قانون تامین اجتماعی متفاوت است.

در قانون کار فقط کارهای با ماهیت سخت و زیان آور را مشمول این قانون نموده در حالی که در قانون تامین اجتماعی کارهای باماهیت سخت و زیان آور نوع ب شناخته شده و کارهایی که می توان عوامل زیان آور آن را تدابیر فنی و مهندسی حذف نمود را نوع الف عنوان نموده و مشمول این قانون کرده است.

مراجع صالح تشخیص صفت سخت و زیان آور

در قوانین و مقررات مربوط به کارهای سخت و زیان آور شرایطی تعریف شده است. وجود و یا عدم وجود شرایط مقرر باعث شمول صفت سخت و زیان آور به کارها است.

در تبصره 1 آیین نامه اجرایی کارهای سخت و زیان آور موضوع ماده 52 قانون کار مصوب 29/9/1371 تشخیص سخت و زیان آور بودن کارها بر عهده کمیته ای گذاشته شده است که ترکیب آن در ماده 18 همان آیین نامه مشخص شده است.

در ماده 2 آیین نامه کارهای سخت و زیان آور موضوع ماده 76 قانون تامین اجتماعی تشخیص شمول سخت و زیان آور بودن کار را به کمیته های بدوی و تجدید نظر موضوع مواد 8 و 9 همین آیین نامه محول نموده است.

نحوه بهره مندی از حمایت های کارهای سخت و زیان آور قانون کار و قانون تامین اجتماعی

حمایت های ماده 52 قانون کار

حمایت های مطروحه در ماده 52 قانون کار و سایر مواد تبعی آن زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد. علت اول این امر در ابتدا محدود بودن دایره شمول کارهای تعریف شده در آیین نامه این قانون است. علت بعدی مساله ای حاشیه ای بوده و به نظر می رسد تاثیر بیشتری نسبت به علت اولی دارد. ماده 61 قانون کار ارجاع کار اضافی در کارهای سخت و زیان ممنوع شده است. در اغلب کارگاه ها اضافه کاری و فوق العاده اضافه کاری بخش مهمی از حق السعی کارگران را تشکیل می دهد و کارگران با به جان خریدن عواقب تهدید سلامتی برای افزایش دریافتی خود تمایل به اضافه کاری دارند. چنانچه مواد 52 و 61 قانون کار اعمال شود اضافه کاری کارگران حذف شده و دریافتی آنان کاهش می یابد. بنابراین کارگران تمایلی به اعمال این مواد قانونی ندارند.

در هر حال تشخیص شمول ماده 52 قانون کار بر عهده کمیته موضوع ماده 18 آیین نامه مربوطه است.

حمایت های ماده 76 قانون تامین اجتماعی

بازنشستگی پیش از موعد در کارهای سخت و زیان آور بسیار رایج و مورد توجه کارگران و کارفرمایان و سایر مشمولان قانون تامین اجتماعی است. برای بازنشستگی در کارهای سخت و زیان آور بیمه شده باید شرایط زیر را دارا باشد.

شرایط بازنشستگی در کارهای سخت و زیان آور

داشتن 20 سال سابقه متوالی و یا 23 سال و 4 ماه سابقه کار متناوب در کارهای سخت و زیان آور بدون شرط سنی.

محاسبه سابقه بیمه و تطبیق دادن با شرایط زیر

سابقه کار کل = (سابقه کار در کارهای سخت و زیان آور ضرب در 1 و نیم ) + (سابقه کار عادی)

الف) شرایط بازنشستگی برای مردان :

1- داشتن 50 سال سن و 30 سال سابقه.

2-داشتن 60 سال سن و 20 سال سابقه.

3-داشتن 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی.

ب) شرایط بازنشستگی برای زنان :

1-داشتن 45 سال سن و 30 سال سابقه.

2-داشتن 55 سال سن و 20 سال سابقه.

3-داشتن 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی.

4- داشتن20 سال سابقه کار و 42 سال سن، با 20 روز حقوق بازنشسته می شوند.

افراد چنانچه یکی از شرایط فوق را داشته باشند می توانند با تکمیل فرم الف تقاضای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور خود را به اداره کال محل تسلیم نمایند.

درخواست افراد در کمیته بدوی بررسی و نتیجه به صورت تایید یا رد به کارگر و کارفرما اعلام می شود. کارگر یا کارفرما می تواند به رای کمیته بدوی کارهای سخت و زیان آور اعتراض داشته باشند. برای اعتراض باید فرم شماره 4 تکمیل و به دبیرخانه کمیته بدوی ارائه شود تا موضوع جهت بررسی به کمیته تجدید نظر ارجاع شود. اعتراض به رای کمیته تجدید نظر سخت و زیان آور نیز از طریق شکایت به دیوان قابل پیگیری است.

در اغلب نقاط کشور ثبت تقاضای بازنشستگی سخت و زیان آور به صورت اینترنتی است که برخی استان ها از یک سامانه کلی استفاده می نمایند و برخی استان ها سامانه مختص خود را دارند که آدرس اینترتی آن را می توانید از اداره کار محل سوال نمایید.

مراحل بازنشستگی کارهای سخت و زیان آور

مراحل درخواست کارهای سخت و زیان آور
مراحل درخواست کارهای سخت و زیان آور
مراحل اعتراض به کارهای سخت و زیان آور
مراحل اعتراض به کارهای سخت و زیان آور

نوشته های مشابه

46 دیدگاه

  1. سلام من یه ماه بیمه بدون دریافت یارانه بیمه ریخم بعد برام مشکلی پیش اومد نتونستم بیمه مو بریزم الان سه ساله بعد سه سال می خواهم ادامه دهم با کامیون آیا من جریمه باید پرداخت کنم یا نه؟

  2. سلام ۲۵ سال سابقه کار دارم لوازم ساختمانی کار میکنم و دو شیفت کاری و ۹ ساعت کار آیا میتونم درخواست بازنشستگی کنم… ۴۸ سالمه…

  3. سلام
    در یک کارخانه مواد شیمیایی و آلایندگی صوتی بالا 12ساعت ایستاده و بدون نشستن روی صندلی مشغول هستم آیا سختی کار شامل من می‌شود؟ ممنون

  4. سلام خواهشا راهنمایی کنید ظاهرا برداشت شعب بیمه از شرایط بازنشستگی سخت و زیان آور سلیقه ای شده . من ۲۶ سال سابقه کار دارم که نزدیک به ۲۰ سال آن کار در مشاغل سخت و زیان آور به تایید اداره کار هست.. سن هم ۴۹ تمام .. آیا مشمول ماده ۳ هستم که میگه مجموع سخت و زیان آور بعلاوه بیمه عادی که ۳۵ سال شوند میتوانم باز نشسته شوم… این رو یکی از کارمندان متصدی امور مستمریها گفته … آیا من با این توصیف میتوانم بازنشسته شوم .؟ خواهشا جواب بدید

    1. به شرطی که عنوان شغلی شما در لیست وصولی بیمه با ادعای شما در فرم شماره۱ سخت وزیان آور مغایرت نداشته باشد مشمول ۳۵سال سابقه بدون شرط سنی میشوید، درغیر اینصورت بایدبه اداره کارمحل اشتغالتان دادخواست “تغییرعناوین شغلی” بدهید.

  5. سلام بنده ۲۰ سال سابقه کار در یک شرکت دارم کارم تعمیر و خدمات دستگاه جوش بوده ولی عنوان شغلی ام تو بازرسی ۳ سال جوشکاری رد شده بقیه تعمیر آمپلی فایر آیا اعتراض میتونم بکنم و درخواست بررسی مشاغل سخت و زیان آور بدم
    سپاسگزارم

    1. سلام
      بستگی به شرایط محیط کار دارد. اگر عوامل زیان آور بیش از حد مجاز باشد و کمیته سختی کار تایید کند شامل می شود.

  6. سلام کارمند پیمانی شغل لکوموتیورانی که سخت و زیان آور است آیا تامین اجتماعی بین کارگر و کارمند بالای حکم برایش مهم است یا عنوان شغل 42سالمه 18 سال یکجا و 2 سال با فاصله کار سخت کرده ام به چه صورت باید برای دریافت سختی کار صندوق تأمین اجتماعی عمل کنم

    1. سلام
      در صورتی که مشمول قانون کار باشید باید از اداره کار درخواست سختی کار ثبت کنید.

  7. من 57سال سن دارم و 23سال بیمه رانندگان برون شهری اتوبوس آیا شرایط بازنشستگی را دارم با تشکر از شما

  8. سلام
    من حدود ۲۰ سال سابقه بیمه دارم که اکثرش جوش کاری . تاسیسات و مشاغل سخت بوده ولی متاسفانه کار فرماها کارگر ساده رد کردن و سختی کار برام نزدن
    چطور میتونم خودم سابقه سختی کار و بخرم
    ۴۳ سالمه

    1. سلام
      در ابتدا باید در کمیته سختی کار درخواست ثبت شود و در فرآیند بررسی سختی کار در صورتی که صرفا مغایرت عنوان شغلی بیمه با شغل واقعی باعث عدم تایید شود باید نسبت به اصلاح عنوان شغلی از طریق تامین اجتماعی و اداره کار اقدام شود.

  9. سلام بیست سال سابقه بیمه دارم ۴ سال بیمه نتونستم واریز کنم الان هم سنم به ۶۰ رسیده میتوانم بازنشست شوم؟

  10. سلام
    رفتکر شهرداری هستم بیست سه سال کار میکنم برای سختی کار و مراجع به اداری کار کردهم واداره کار تعید کرده است ولی تامین اجتماعی فسمت مستمری منطقه سه کرج **** انجام نمیدهد خواهشمند هستیم پیکیر کنید وحقوق بنهده چهار پانسد توماناست ومی کوید حق ندارید وبارها به اینجانب لباس وخود م مورد مسخر وخندیدقرار کرفتهم

  11. سلام چرا بیمه رانندگی را اینقدر سخت میگیرین راننده بدبخت از شکم زن و بچه میگیره بیمه اش را پرداخت میکنه اونوقت تعمین اجتماعی میره بمیه سال به سال داره گرون میکنه فکر نمیکنه راننده بدبخت از کجا بیاره پرداخت بکنه یا اینکه فکر می کنه که چون راننده هر چی که باشه پرداخت میکنه باید هر جور که دلش میخواد قیمت بزنه اخه این انصافه چرا کار راننده گان جز بیمه سختی زیان اور محسوب نمیشه اگه او مدیری که پشت میز تعمین اجتماعی نیشینه اگه راست میگه یه شب بیاد بره تو جاده بحجای راننده اگه تونست ما حرفی نداریم خدارا خوش نمیاد ماهم خدایی داریم

  12. من ۲۰سختمان کار می کردم بیمه رد می کردم الان رانند تاکسی بیمه رد می کنم آیا ساختمانی سختی کار دار

    1. با سلام.من دریک شرکت صنعتی قطعات خودرو مشغول به کار می باشم به عنوان راننده لیفتراک.اما عنوان شغلی برای من راننده نیمه سنگین رد میشه.درضمن سابقه من الان ۱۷سال می‌باشد میخواستم ببینم میتوانم از شرایط سخت و یان آور استفاده کنم

      1. سلام
        پس از تکمیل سوابق بیمه می توانید درخواست بازنشستگی سختی کار بدهید و کمیته سختی کار در این خصوص نظر می دهد.

  13. سلام.رانندگی.برون.شهری.جزو.مشاغل.سخت.است.چرا.دولت.و مجلس.کاری.برای.ما.نمیکند.میتواند.چهار.درصد.مشاغل.سخت.را.از.صورت.بارنامه.کم.کند.مثل.بیمه.و شهرداری.طبق.کد.ملی.فرد.خواستن توانستن.اگر.بخواهند.میشود

    1. محمود یزدانی 51 سال سن 25 سال سابقه کار راننده بیابون که دریکسال گذشته دوبار سکته مغزی کردم ودکتر کلا منع رانندگی چه سبک وچه سنگین نموده است و هیچ درآمدی بجز یارانه ندارم کمیسیون هم62 کارافتاده اعلام کرده تکلیف من چیست کسی هست که صدایم بشنود و راهنمایم باشد که چکارکنم. محمودیزدانی تهران

      1. سلام
        در صورتی که کمیسیون پزشکی از کار افتادگی کلی تایید کرده باشد باید از طریق شعبه خود برای بازنشستگی اقدام کنید.

  14. سلام
    بنده 23سال راننده پایه یک شرکت روغن نباتی سه گل خراسان بودم و 6 سال راننده جاده چرا سختی کار ندارم؟

  15. سلام من بیمه راننده تاکسی تلفنی هستم ۲۷سال بیمه واریز کردم تاریخ تولد ۱۳۵۵/۱/۱هستم الان کار کردن در آژانس ندارم روحیه مریض شدم می خوام باز نشست بشم لطفا راهنمایی کنید با تشکر /

  16. با سلام
    اینجانب در طی بیست سال در شرکت هایی کار کردم که مشمول سختی کار بوده‌اند. ولی بیمه سختی کار از طرف شرکت واریز نشده است. برای هر شرکت ۲ تا ۵ سال کار کرد داشته‌ام.
    برای محاسبه و لحاظ کردن سابقه سخت و زیان این مدت چه زمانی و چه اقدامی باید انجام دهم؟
    ممنون

    1. سلام
      تایید سخت و زیان آور بودن مشاغل (گروه الف) از قبل قابل پیش بینی نیست. شما می‌توانید با توجه به شرایط کار و تجربه بازنشستگی همکاران، ادعای سخت و زیان آور بودن احتمالی مشاغل خود را داشته باشید و برای قطعیت آن اقدام نمایید.
      در طول مدت اشتغال و قبل از تایید سخت و زیان آور بودن مشاغل، کارفرما نمی‌تواند حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور را واریز کند.
      شما
      1- در صورتی که سن بالای 50 سال داشته باشید الان می‌توانید درخواست بررسی مشاغل خود را در کمیته سخت و زیان آور ثبت نمایید.
      2- در صورتی که سن کمتر از 50 سال و سابقه 20 سال متوالی باشد می توانید الان درخواست ثبت نمایید.
      3- اگر سن کمتر از 50 و سابقه متناوب (منقطع) باشد می‌توانید در سن 50 سالگی یا رسیدن به سابقه 23/5 سال درخواست سخت و زیان آور ثبت نمایید.
      در صورتی که کمیته سخت و زیان آور مشاغل شما را تایید کند رای را به تامین اجتماعی ارسال می‌کند و سازمان تامین اجتماعی به تناسب سوابق از کارفرماها 4% حق بیمه سخت و زیان آور را دریافت می‌کند.

  17. راننده کامیون بیابان و چند سالی راننده اتوبوس و۳ سال راننده کامیون شرکت راهسازی جهاد نصر بودم با ۲۰ سال سابقه و۶۰ سال سن ، برای سختی کار ۲۸ شهریور ۹۹ اقدام کردم که ۶۰ سالم تمام شده بود یک سال جواب سختی کارم را با توجه به اینکه پیگیر بودم گفتند به شما تعلق نمیگیره . یک سال هم بدون حقوق با اوصاع گرونی وآرتروز زانو دیگه نمیتونستم کار کنم ،لطفا به حقوق من رسیدگی کنید شماره ملی، ۳۱۱۰۸۷۳۸۹۳

    1. سلام
      رانندگان بین شهری کامیون و اتوبوس مشمول مقررات بازنشستگی سخت و زیان آور کارگران نیستند مگر اینکه برای شرکتی کار کنند که به عنوان کارگر بیمه آنان واریز شده باشد.
      از طرفی در سن 60 سالگی و 20 سال سابقه بیمه تایید یا عدم تایید سخت و زیان آور تاثیری در مستمری بازنشستگی نخواهد داشت. چون مستمری بازنشستگی عادی با 60 سال سن و 20 الی 30 سال سابقه به صورت 30 روز پرداخت می شود.

  18. با سلام
    راننده ی بلدوزر شهرداری هستم روزی نه ساعت کار می کنم و سالی چند بار در سایت زباله کار می کنم. پنجاه و شیش سال سن دارم با نوزده سال سابقه کار و مشمول بیمه تامین اجتماعی هستم و حقوقم با یک رفتگر شهرداری یکسان است،آیا مشمول قانون کارهای سخت وزیان آور میشوم یا نه؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر