چرا تاثیر اضافه کاری و ماموریت در بیمه و مستمری بازنشستگی شرکت‌های دولتی وجود ندارد؟

اضافه کاری بخش جدایی ناپذیر از دوران اشتغال بسیاری از کارگران و کارمندان بوده و مزایای مالی مقطعی به همراه دارد اما تاثیر آن بر بیمه و مستمری بازنشستگی موضوعی است که باید به دقت بررسی شود.

در این پست به بررسی اینکه آیا در شرکت‌های دولتی اضافه کار و ماموریت تاثیری در بیمه و بازنشستگی ندارد و صرفا حقوق پایه مبنای محاسبه حقوق و مستمری بازنشستگی در شرکت‌های دولتی است صحیح و قانونی است؟ اگر قانونی است استناد قانونی آن چیست؟ میپردازیم.

چرا تاثیر اضافه کاری و ماموریت در بیمه و مستمری بازنشستگی شرکت‌های دولتی وجود ندارد؟

در شرکت‌های دولتی مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی استثنایی نسبت به سایر کارگاه‌های مشمول قانون کار و تامین اجتماعی وجود ندارد به جز در مورد مقررات پرداخت عیدی و پاداش کارگاه‌هایی که قسمتی یا تمام بودجه آن از دولت تامین می‌شود.

طبق آخرین مقررات و مصوبات مربوط به موارد معاف از بیمه تامین اجتماعی به شرح زیر هستند:

بخشنامه شماره 5 جدید درآمد سازمان تامین اجتماعی

شورایعالی تأمین اجتماعی در دویست و پنجاه و ششمین جلسه مورخ 4/2/72 به موجب مصوبه 7226/ش ت مورخ 12/2/72 تبصره یک ماده 2 آیین‌نامه طرز تنظیم صورت مزد و حقوق مصوب مورخ 19/12/1354 را به ترتیب زیر اصلاح نموده است:

“تبصره یک: مزایای نقدی غیرمشمول کسر حق بیمه عبارت است از: بازخرید ایام مرخصی، کمک عائله‌مندی طبق قانون (ماده 86 قانون تأمین اجتماعی)، هزینه سفر و فوق‌العاده مأموریت، عیدی، کمک هزینه مسکن و خواربار در ایام بیماری، حق شیر، پاداش، نهضت سوادآموزی، حق‌التضمین (کسر صندوق) خسارت اخراج و مزایای پایان کار و پاداش افزایش تولید. سایر مزایای نقدی که تحت هر عنوان به بیمه‌شدگان پرداخت می‌گردد مشمول کسر حق بیمه خواهد بود”.

باتوجه به اصلاحیه مذکور از اول خرداد سال 1372 مزایایی که بابت بازخرید ایام مرخصی، کمک عائله‌مندی حداکثر تا میزان قابل پرداخت طبق ماده 86 قانون تأمین اجتماعی (مازاد بر آن مشمول کسر حق بیمه می‌باشد) هزینه سفر و فوق‌العاده مأموریت، عیدی، مابه‌التفاوت کمک هزینه مسکن و خواربار در ایام بیماری (موضوع بخشنامه 473 فنی)‌ حق شیر، پاداش، نهضت سوادآموزی، حق‌التضمین (کسر صندوق) خسارت اخراج و مزایای پایان کار و پاداش افزایش تولید به بیمه‌شدگان پرداخت می‌گردد مشمول کسر حق بیمه نبوده و سایر مزایای نقدی پرداختی به بیمه‌شدگان تحت هرعنوان مشمول کسر حق بیمه می‌باشد، لذا مقتضی است مراتب را به اطلاع کارفرمایان رسانیده و طبق آن عمل گردد.

بخشنامه شماره 1/5 جدید درآمد سازمان تامین اجتماعی

پیرو بخشنامه شماره 5 جدید درآمد، نظر به اینکه به‌موجب تصویبنامه دویست و شصت و نهمین جلسه مورخ 8/12/73 شورایعالی تأمین اجتماعی حق همسر (عائله‌مندی) که در اجرای قانون نظام هماهنگ کارکنان دولت از سوی سازمانها و مؤسسات دولتی به کارکنان مشمول قانون تأمین اجتماعی آنها پرداخت می‌گردد بعنوان مزایای نقدی غیرمشمول کسر حق بیمه تلقی گردیده و این عنوان نیز به مزایای غیرمشمول مندرج در تبصره یک ماده 2 آیین‌نامه طرز تنظیم صورت مزد و حقوق و بخشنامه شماره 5 جدید درآمد اضافه شده است، لذا از تاریخ اجرای بخشنامه مزبور (خرداد 72) وجوهی که بابت حق همسر و در اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت از سوی سازمانها و مؤسساتی دولتی به بیمه‌شدگان پرداخت می‌گردد مشمول کسر حق بیمه نمی‌باشد. بدیهی است در مواردی‌که کارفرمایان مربوطه تا تاریخ صدور این بخشنامه از این بابت حق بیمه‌ای به سازمان پرداخت نموده باشند به قوت خود باقی و قابل استرداد نخواهد بود.

جدول اقلام و موارد معاف و مشمول از بیمه و مالیات کارگران و کارکنان مشمول قانون کار

در جدول زیر موارد و اقلامی که مشمول پرداخت بیمه تامین اجتماعی و مالیات بر درآمد حقوق هستند نمایش داده شده است.

عنوانمشمول بیمهمشمول مالیات
حقوق ثابتهستهست
پایه سنواتهستهست
اقلام مصرفی خانوار (بن کارگری)هستتا مبلغ مصوب شورای عالی کار معاف
کمک هزینه مسکن (حق مسکن)هستتا مبلغ مصوب سالانه هیات وزیران معاف
کمک هزینه عائله مندی (حق اولاد)نیستتا مبلغ تعیین شده در ماده 86 ق.ت.ا معاف
هزینه سفر و فوق العاده ماموریت کارگراننیستنیست
سنواتنیستنیست
پاداش افزایش تولیدنیستنیست
عیدی و پاداش سالانهنیستتا یک دوازدهم سقف معافیت مالایتی سالانه معاف است
فوق العاده نوبت کاریهستهست
فوق العاده شب کاریهستهست
فوق العاده اضافه کاریهستهست
فوق العاده جمعه کاریهستهست
بازخرید مانده مرخصینیستنیست
جدول اقلام و موارد معاف و مشمول از بیمه و مالیات کارگران و کارکنان مشمول قانون کار

با توجه به توضیحات و موارد بالا ملاحظه می‌شود که فوق العاده اضافه کاری مشمول کسر بیمه تامین اجتماعی بوده و هر کدام از مزایای کارگران که مشمول بیمه شده و حق بیمه آن کسر و به تامین اجتماعی واریز می شود در صورتی که در سال‌های آخر اشتغال باشد که در محاسبه میانگین دستمزد شریک باشد در مبلغ حقوق و مستمری بازنشستگی موثر خواهد بود.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. با سلام
    در شرکتی که کار میکنم،مدیر بطور ناعادلانه به عده محدودی اضافه کار(تقریبا سقف اضافه کاری) در ماه میده، ولی به بقیه خیر.با توجه به اینکه من و جند همکار دیگه ام سال‌های آخر خدمتتون هست و اضافه کار ما صفر رد میشه،جه بکنیم؟ حق ما ضایع میشه.به مدیر هم گفتیم،میگه نمیتونم کاری بکنم.لازم به ذکر هست ما همون کارهایی رو انجام میدیم که بقیه(اضافه کاربگیر ها)انجام میدن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر