از کارافتادگی قانون تامین اجتماعی (شرایط – درصدها – میزان مستمری)

از کار افتادگی قانون تامین اجتماعی
از کار افتادگی قانون تامین اجتماعی

از کار افتادگی قانون تامین اجتماعی

تعریف از کارافتادگی

در معنی عامیانه از کارافتادگی به معنی از دست دادن توانایی انجام کار است که ممکن به دلایل مختلف مانند بیماری و یا حادثه یا کهولت سن بوجود آید.

انواع از کارافتادگی قانون تامین اجتماعی به صورت زیر تعریف می شوند.

1-از کار افتادگی کلی 

بیمه شده توانایی خود را به حدی از دست بدهد که با اشتغال در کار قبلی خود و یا کار دیگری نتواند بیشتر از یک سوم درآمد قبلی خود را به دست آورد.

2- از کار افتادگی جزئی

بیمه شده توانایی خود را به حدی از بدهد که با اشتغال در کار قبلی خود و یا کار دیگری فقط بتواند قسمتی از درآمد قبلی خود را به دست آورد.

شرایط از کارافتادگی قانون تامین اجتماعی

فصل ششم مواد 70 الی 75 از قانون تامین اجتماعی موضوع از کارافتادگی را مشخص کرده است.

در ابتدا بیمه شده باید تحت مداوا و نظر پزشک معالج قرار گرفته و پس از طی مراحل درمانی و خدمات توانبخشی نتواند بهبودی خود را به دست بیاورد.

پس از طی روند کامل درمان و عدم بهبودی کامل پزشک معالج با تکمیل فرم معرفی بیمه شده به کمسیون پزشکی (دانلود فرم) موضوع ماده 91 قانون تامین اجتماعی بیمه شده را به کمسیون معرفی می نماید.

شعبه مربوطه تامین اجتماعی معرفی بیمه شده را به همراه مستندات روند درمانی و پرونده تامین اجتماعی به کمسیون پزشکی موضوع ماده 91 قانون تامین اجتماعی ارجاع می دهد.

کمسیون پزشکی مزبور طبق مقررات و ضوابط مربوطه بیمه شده را معاینه و در خصوص از کار افتادگی وی نظر می دهد.

درصدهای از کارافتادگی قانون تامین اجتماعی

 نظر کمسیون پزشکی در سه حالت خواهد بود:

الف- از کار افتادگی کلی

کاهش قدرت کار 66 درصد و بیشتر از آن باشد.

ب- از کار افتادگی جزئی

کاهش قدرت کار از 33 تا 66 درصد و به علت حادثه ناشی از کار باشد.

ج- غرامت نقص مقطوع

کاهش قدرت کار از 10 تا 33 درصد و به علت حادثه ناشی از کار باشد .

انواع از کار افتادگی قانون تامین اجتماعی
انواع از کار افتادگی قانون تامین اجتماعی

مستمری و غرامت پرداختی از کارافتادگی قانون تامین اجتماعی

از کارافتادگی کلی 

حقوق 30 روز پرداخت خواهد شد. (ماده 72 قانون تامین اجتماعی)

از کار افتادگی جزئی

به اندازه درصد از کارافتادگی ضرب در حقوق از کار افتادگی کامل پرداخت خواهد شد.( ماده 73 قانون تامین اجتماعی)

غرامت نقص مقطوع

به اندازه 36 برابر مستمری از کار افتادگی کلی ضرب در درصد از کار افتادگی (ماده 74 قانون تامین اجتماعی)

میزان مستمری پرداختی به از کار افتاده
میزان مستمری پرداختی به از کار افتاده

مبلغ و میزان مستمری و غرامت پرداختی از کارافتادگی

از کارافتادگی کلی 

مستمری از کارافتادگی کلی = یک سی ام مزد ماهیانه (حقوق) ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه

شرایط تعدیل مستمری

مستمری از کارافتادگی کلی باید بین 50% تا 100% حقوق متوسط ماهیانه بیمه شده باشد.

بیمه شده دارای فرزند یا همسر یا پدر یا مادر تحت تکفل : اگر مستمری محاسبه شده در بند قبلی کمتر از 60% حقوق متوسط ماهیانه بیمه شده باشد معادل 10% مستمری استحقاقی به عنوان کمک اضافه خواهد شد. جمع مستمری و کمک نباید از 60% حقوق متوسط ماهیانه بیشتر باشد.

شرایط تکفل :

شوهر تحت تکلف زن

سن شوهر بیش از 60 سال یا 2-شوهر از کارافتاده کلی بوده و ناشی از آن مستمری نگیرد و معاش وی از زن باشد.

فرزند تحت تکلف پدر یا مادر 

سن فرزندان کمتر از 18 سال تمام باشد. (استثنا : برای فرزندان دختر نداشتن شوهر تا سن 20 سالگی و یا اشتغال صرفا به تحصیل و یا در اثر بیماری و یا نقص عضو با تایید سازمان خدمات درمانی قادر به کار نباشد)

پدر تحت تکلف فرزند بیمه شده

سن پدر بیش از 60 سال باشد و یا از کار افتاده کلی بوده و معاش وی از بیمه شده باشد.

مادر تحت تکلف فرزند بیمه شده 

سن مادر بیش از 50 سال باشد و یا از کار افتاده کلی بوده و معاش وی از بیمه شده باشد.

نحوه ی محاسبه مزد یا حقوق متوسط ماهانه :

مزد و یا حقوق متوسط ماهانه مورد اشاره در متن مواد 71 تا 75 قانون تامین اجتماعی به صورت زیر محاسبه می شود:

(جمع کل مزد یا حقوق در 720 روز قبل از وقوع حادثه ناشی از کار یا شروع بیماری حرفه ای منجر به از کار افتادگی) تقسیم بر (720) و در نهایت حاصل تقسیم بر عدد 30 ضرب می شود.

به عبارتی مزد و یا حقوق متوسط عبارت از میانگین حقوق 720 روز گذشته بیمه شده است.

منظور از حقوق متوسط روزهای گذشته مبلغی است که طبق آن حق بیمه واریز شده است نه حقوق دریافتی در حین اشتغال.

متوسط حقوق بیمه شده
متوسط حقوق بیمه شده

شرط سابقه بیمه برای بهره مندی از مستمری از کارافتادگی قانون تامین اجتماعی

میزان سابقه لازم برای بهره مندی از مستمری از کارافتادگی کلی دو حالت دارد:

  • از کارافتادگی کلی به دلیل حادثه ناشی از کار و یا بیماری ناشی از کار رخ داده باشد. در این حالت شرط سابقه واریز بیمه وجود ندارد. حتی کارگری که در اولین روز کاری خود دچار حادثه ناشی از کار منجر به از کارافتادگی کلی شود می تواند مستمری از کارافتادگی کلی را دریافت نماید.
  • از کارافتادگی کلی به دلیل بیماری و یا حادثه غیر ناشی از کار رخ داده باشد. در این حالت بیمه شده باید در ده سال منتهی به حادثه و یا بیماری منجر به از کارافتادگی کلی سابقه پرداخت یک سال بیمه را داشته باشد و حداقل 90 روز از این سابقه در یک سال منتهی به حادثه و یا بیماری منجر به از کارافتادگی کلی واقع شود. با این شرایط بیمه شده می تواند حتی در صورت بروز حادثه و یا بیماری غیر ناشی از کار از مزایای از کارافتادگی کلی بهره مند شود.
شرط سابقه بیمه

نوشته های مشابه

371 دیدگاه

  1. با سلام مبلغ حقوق کسی که از کار افتاده ولی ناشی از کار شده با کسی که غیر ناشی از کار هست فرق دارد؟

    1. با سلام
      از کار افتاده کلی ناشی از حادثه کار و یا از کار افتاده کلی غیر ناشی از کار صرفا در سوابق بیمه مورد نیاز است. چنانچه کارگری از کار افتاده کلی در حوادث ناشی از کار شود، بدون توجه به سوابق بیمه گذشته وی از کار افتادگی وی تایید میشود. ولی اگر از کارافتادگی، غیر از حوادث ناشی از کار باشد لازم است بیمه شده در 10 سال آخر 1سال که 90 روز آن در یکسال آخر باشد را داشته باشد.

  2. باسلام وخسته نباشید خدمت کارشناس محترم
    کمیسیون پزشکی برای بنده ۵۱ درصد کار افتادگی زده. میانگین دستمزد دوسال آخر منتهی به حادثه یک میلیون هفتصد بوده و هشت سال هم سابقه بیمه پردازی دارم. مستمری من چقدر میشه؟ و اینکه دوره اتمام درمانم سه سال قبل بوده و در این سه سال بیمه پردازی نداشتم و کمیسیون پزشکی هم تاریخ تحقق از کار افتادگیم را همون سه سال قبل زده. آیا مستمری سه سال قبل هم دریافت میکنم یانه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید باتشکر

    1. با سلام
      میزان از کارافتادگی 51درصد کارافتاده کامل و کلی تلقی نمیشود و کارافتادگی جزعی است. در کارافتادگی جرعی مستمری با فرض بر اینکه کارافتادگی کلی است محاسبه شده و سپس به میزان درصد از کارافتادگی مستمری پرداخت میشود.

  3. سلام من ده سال سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم که الان هفت مهره از کمرم دیسک داره از کار افتادگی بهم تعلق میگیره؟اگه شامل حالم بشه چند درصده؟

  4. باسلام.ازشماخواهش میکنم جواب سوالم بدین خیلی مهمه.بنده پارسال دنبال کارهای ازکارافتادگی رفتم تابرج۸پارسال هم بیمه داشتم بعدش دیگه بیمه نداشتم برج۱۰کمسیونم بودکه تاییدشدم الان شعبه به من میگن فاصله بین برج۸تاروزکمسیون بایداستعلاجی میوردی منم نمیدونستم ک بایدبیارم الانم دیگه دیرشده ورابطه ی بیمه ی ندارم خواهشن بفرماییدچکاربایدبکنم واسه برج۸تابرج۱۰…مممنون ازلطفتون

    1. سلام من دو بار جراحی پیوند کلیه کردم یک با ناموفق و حراجی دوم موفق الان یکسال از پیوند دوم میگذره ۱۵ سال سابقه بیمه تامین دارم میخوام بدونم ارز کار افتادگی شامل حال من میشه

      1. موضوع از کارافتادگی و اینکه بیماری بیمه شده مشمول از کارافتادگی میشود یا خیر و یا میزان از کارافتادگی باید چقدر باشد در صلاحیت کمیسیون های پزشکی تامین اجتماعی است. لذا باید از طریق مطرح کردن درخواست از کارافتادگی خود در کمیسیون های پزشکی موضوع را پیگیری کنید.

  5. سلام وقتتون بخیر ببخیشد پدر من ۱۱ سال سابقه بیمه داره ب دلیل کدورت قرنیه از کار افتادگی غیر ناشی از کار شده حقوش حداقل اعلامی از سمت دولته یا کمتر چون طبق فرمول میشه حدود سه تومن

  6. سلام وقت بخیر من از کارافتاده ی کلی غیر ناشی از کار شده ام ۱۱ سال سابقه بیمه دارم حقوق ام چطور محاسبه میشود
    ممنون

    1. سلام پدر من ۱۵ سال سابقه بیمه داره و الان به خاطر دیابت پاشو از زیر زانو قطع کردن
      کارافتادگی کلی یا جزئ محسوب میشه ؟؟
      حقوق بستگی به سابقش داره یا حداقل دریافت میکنه؟

      1. تعیین میزان از کارافتادگی و درصد آن در صلاحیت کمیسیون های پزشکی تامین اجتماعی است که باید درخواست از کارافتادگی خود را از طریق شعبه مربوطه انجام داده و به کمیسیون پزشکی ارجاع میشود و کمیسیون پزشکی نسبت به از کارافتادگی و درصد از کارافتادگی اظهارنظر میکند.

  7. سلام من مجردم سر من عرق زیاد میریزه چکار کنم خیلی اعصاب خوردم لطفا کمیسیون پزشک را پیگیری میکنم میشه یا نه برای من بازنشسته میشه یان
    چطور برام راهنمایی کنید از شما ممنونم

    1. سلام
      ضمن آرزوی سلامتی
      باید از طریق شعبه تامین اجتماعی خودتون درخواست ارجاع به کمیسیون بدین

    2. سلام من دست راستم عصبش آسیب دیده حرکت نداره اگه از ‌کار افتاده شوم حقوقش چه قدر

      1. تعیین میزان از کارافتادگی و درصد آن در صلاحیت کمیسیون های پزشکی تامین اجتماعی است که باید درخواست از کارافتادگی خود را از طریق شعبه مربوطه انجام داده و به کمیسیون پزشکی ارجاع میشود و کمیسیون پزشکی نسبت به از کارافتادگی و درصد از کارافتادگی اظهارنظر میکند.
        در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده است لطفا مطالعه فرمایید.

  8. با سلام
    اینجانب از همکاران درمانی سازمان تامین اجتماعی با سابقه خدمتی 27 سال و با سن 54 سال می باشم که طی مدت خدماتم از ناحیه هر دو شانه دچار پارگی شدید تاندونی شده ام لذا با توجه به وضعیت کنونی ام درخواست بازنشستگی پیش از موعد همکاران شاغل معلول را داشته ام . لطفا راهنمایی نمایید که آیا سنوات ارفاقی شامل حالم می شود یا خیر ؟

  9. سلام و خسته نباشید ببخشید شوهرم از کارافتادگی کلی هست سنوات بیمه 19 سال و 7 ماه رد شده باید 20 سال را پر کنه یا فرقی نمیکنه اما کارافتادگی ناشی از کار نیست مریض شده؟
    ببخشید فرمول دریافت حقوق شوهرم را میفرمایید؟

    1. سلام
      شرط از کار افتادگی غیر ناشی از کار داشتن 10 سال سابقه کار به شرطی که 90 روز این سابقه در آخرین سال منجر به از کارافتادگی باشد است. در صورتی که در یک سال آخر 90 روز بیمه پردازی داشته باشند سابقه کلی کافی است.

    2. سلام من حدود یک سال هست سرطان دارم معده و روده عمل کردم شیمی درمانی و پرتاب درمانی انجام دادم ولی الان سیروس کبدی دارم. حدود ۱۷سال بیمه پرداختم. ۵۲ سال سن دارم و یک جلسه کمیسیون رفتم آیا میتونم کارافتاده بشم؟ متشکر

      1. با سلام
        موضوع از کارافتادگی و اینکه بیماری بیمه شده مشمول از کارافتادگی میشود یا خیر و یا میزان از کارافتادگی باید چقدر باشد در صلاحیت کمیسیون های پزشکی تامین اجتماعی است. لذا باید از طریق مطرح کردن درخواست از کارافتادگی خود در کمیسیون های پزشکی موضوع را پیگیری کنید.

    3. بستگی به میزان بیمه پردازی ایشان دارد اگر حداقلی بوده باشند حداقل حقوق مصوب امسال را خواهند گرفت

  10. سلام من رای کمیسیون از کار افتاده کلی هستم و به خاطر حادثه سر کار جفت پاهام شکست و الان مستمر بگیرم ولی پای چپم خیلی اذیت می‌کنه و توان خرج تعویض مفصل مچ پاک را ندارم آیا خدماتی هست که استفاده کنم چون این حقوق کفاف خرج خانواده ام هم نمیشه چه برسه به اینکه من برم دکتر و برای خودم خرج کنم لطفاً راهنمایی بفرمایید ممنون از شما

    1. به بیمارستان های تحت پوشش تامین اجتماعی مراجعه نمایید و کاملا رایگان درمان کنید

    2. سلام اگه بیمه تامین اجتماعی داشته باشین تمام بیمارستان های تامین اجتماعی رایگان عمل براتون انجام میدم ، من بیمارستان پانزده خرداد ورامین رایگان عمل کردم

  11. باسلام اینجانب ۲۵ روز پیش در حین کار پاندوم پای چپم پارکی پیدا کرده والان هم استراحت در منزل رادارم آیا ار کارافتادکی شامل میشود ۱۸ سال سابقه کاردارم

  12. باسلام اینجانب ۲۵ روز پیش در حین کار پاندوم پای چپم پارکی پیدا کرده والان هم استراحت در منزل رادارم آیا ار کارافتادکی شامل من میشود ۱۸ سال سابقه کاردارم

  13. سلام من یه چشم از دست دادم سر کار الان مستمری بگیر بهزیستی هستم اگه بخوام از کار افتادگی جزعی بگیرم آیا بهزیستی دیگه قطع میشود

    1. سلام و درود،بهزیستی با چه درجه معلولیت هستی،
      موضوع شما ربطی به بهزیستی ندارد،
      قطع نمیشود مستمری بهزیستی

    2. سلام بنده از سال 87 ناراحتی عصاب روان شدید دارم و هیچ کس منو سر کار نبرد. رفتم مستمری بهزیستی شدم بعد از پانزده سال خیلی شدید شد. پدرم حالا در زمان جوانی ده سال بیمه دارد اونم الان فهمیدیم آیا برای بازنشستگی باید چکار کنیم پنجاه سال شده یا کار افتاده؟

      1. با سلام
        برای درخواست از کارافتادگی باید بیمه شده در حال واریز بیمه باشد و سپس درخواست از کارافتادگی خود را از طریق شعبه مربوطه انجام داده و به کمیسیون پزشکی ارجاع میشود و کمیسیون پزشکی نسبت به از کارافتادگی و درصد از کارافتادگی اظهارنظر میکند.

  14. سلام خسته نباشی پدرم درمحل کارش حادثه شده براش وشرکت ناشی از کارزدن براش هشت جادندهاش شکستن 40سالسابقه داره بیمه تامین اجتماعی والان یک ماه بازنشسته شده ميخواستم ببینم اگه دنبال کارفتادگی برام براش درصد بزنن حقوقش اضافه میشه یاحقوق ازکارافتادگی بش میدن لطفاً رهنمایم کنم که برم دنبالش یانه

  15. باعرض سلام وخسته نباشیدبنده ۴۳ساله هستم ونزدیک ۸سال بیمه تامین اجتماعی کارگری که مدرک کاشی کاری داشتم ریختم حساب درتاریخ ۱۴۰۱/۸/۲۱روزعمل جراحیم بود برای تعویض مفصل لگن راست که دقیق بعداز۵روزازاین تاریخ گذشت بیمه مراقطع کرده بودن ولی من چون فیش ۴ماه باهم میگرفتم بیمه تا ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ ریختم حساب بعدرفتم فیش بگیرم گفتن بیمه شماقطع شده بازرس امده سرکارنبودیدبیمه شماقطع شده ازاین تاریخ تاحالا که تاریخ ۱۴۰۲/۳/۱۰ هست بیمه واریزنکردم وچون استراحتم طول کشیدتا پروتزلگنم خوب جابگیره نرفتم دنبال ازکارافتادگی ایا حالا میتانم اقدام بکنم برای ازکارافتادگی چون این مدتتقریبا ۵یا۶ماه هست بیمه من قطع شده ونریختم حساب ممنون میشم اگرجوابم رابدهید خدانگهدارشما

  16. با سلام من مشکل چشمی شدید دارم هم شماره بالا هم نازک شدن بیش از حد شبکیه،با ۱۴سال سابقه بیمه/ ولی معافیت سربازی قبل از بدو بیمه گذاری دارم بخاطر همین مشکل چشمی،ایا میتوانم از کارافتادگی بگیرم؟لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. باعرض سلام و خسته نباشید اینجانب با ۱۲سال سابقه بیمه و سه بار عمل دیسک انجام دادم و عمل سوم با پیچ و بستری اعصاب و روان به مدت ۵ سال دارو مصرف میکنم و دارای ۴فرزند معلول هم هستم و خودم دیگر توان کار را ندارم آیا از کار افتادگی شامل حال من میشود؟ باسپاس جواب

      1. تعیین میزان از کارافتادگی و درصد آن در صلاحیت کمیسیون های پزشکی تامین اجتماعی است که باید درخواست از کارافتادگی خود را از طریق شعبه مربوطه انجام داده و به کمیسیون پزشکی ارجاع میشود و کمیسیون پزشکی نسبت به از کارافتادگی و درصد از کارافتادگی اظهارنظر میکند.
        در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده است لطفا مطالعه فرمایید.

  17. سلام بنده دو سال و نیم است که در یک شرکت مشغول به کار هستم اخیرا چند ماهی میشود که احساس میکنم دست و پاهایم در اثر نوعی فشار عصبی پیچ می خورند و روند کار دچار مشکل شده
    اگر من از کارافتادگی تعلق بگیرد چطوری و چقدر
    خواهشمند پاسخ دهید

  18. سلام خسته نباشید بنده از کار افتاده ۶۶ درصد هستم قبل شروع بیماری ۹ماه سابقه بیمه دارم ولی این سابقه موقع از کلر افتادگی نیست تاریخ از کار افتادی بیشتر از یکسال هم دارم .آیا مستمری برقرار میشه برای من

  19. سلام
    من یک سال بیمه دارم معافیت پزشکی دارم می توانم ازکارافتادگی رو بگیریم چون توانایی کارجلو آفتاب راندارم باعث ایجادحساسیت و آبریزش چشمی می شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر