از کارافتادگی قانون تامین اجتماعی (شرایط – درصدها – میزان مستمری)

از کار افتادگی قانون تامین اجتماعی
از کار افتادگی قانون تامین اجتماعی

از کار افتادگی قانون تامین اجتماعی

تعریف از کارافتادگی

در معنی عامیانه از کارافتادگی به معنی از دست دادن توانایی انجام کار است که ممکن به دلایل مختلف مانند بیماری و یا حادثه یا کهولت سن بوجود آید.

انواع از کارافتادگی قانون تامین اجتماعی به صورت زیر تعریف می شوند.

1-از کار افتادگی کلی 

بیمه شده توانایی خود را به حدی از دست بدهد که با اشتغال در کار قبلی خود و یا کار دیگری نتواند بیشتر از یک سوم درآمد قبلی خود را به دست آورد.

2- از کار افتادگی جزئی

بیمه شده توانایی خود را به حدی از بدهد که با اشتغال در کار قبلی خود و یا کار دیگری فقط بتواند قسمتی از درآمد قبلی خود را به دست آورد.

شرایط از کارافتادگی قانون تامین اجتماعی

فصل ششم مواد 70 الی 75 از قانون تامین اجتماعی موضوع از کارافتادگی را مشخص کرده است.

در ابتدا بیمه شده باید تحت مداوا و نظر پزشک معالج قرار گرفته و پس از طی مراحل درمانی و خدمات توانبخشی نتواند بهبودی خود را به دست بیاورد.

پس از طی روند کامل درمان و عدم بهبودی کامل پزشک معالج با تکمیل فرم معرفی بیمه شده به کمسیون پزشکی (دانلود فرم) موضوع ماده 91 قانون تامین اجتماعی بیمه شده را به کمسیون معرفی می نماید.

شعبه مربوطه تامین اجتماعی معرفی بیمه شده را به همراه مستندات روند درمانی و پرونده تامین اجتماعی به کمسیون پزشکی موضوع ماده 91 قانون تامین اجتماعی ارجاع می دهد.

کمسیون پزشکی مزبور طبق مقررات و ضوابط مربوطه بیمه شده را معاینه و در خصوص از کار افتادگی وی نظر می دهد.

درصدهای از کارافتادگی قانون تامین اجتماعی

 نظر کمسیون پزشکی در سه حالت خواهد بود:

الف- از کار افتادگی کلی

کاهش قدرت کار 66 درصد و بیشتر از آن باشد.

ب- از کار افتادگی جزئی

کاهش قدرت کار از 33 تا 66 درصد و به علت حادثه ناشی از کار باشد.

ج- غرامت نقص مقطوع

کاهش قدرت کار از 10 تا 33 درصد و به علت حادثه ناشی از کار باشد .

انواع از کار افتادگی قانون تامین اجتماعی
انواع از کار افتادگی قانون تامین اجتماعی

مستمری و غرامت پرداختی از کارافتادگی قانون تامین اجتماعی

از کارافتادگی کلی 

حقوق 30 روز پرداخت خواهد شد. (ماده 72 قانون تامین اجتماعی)

از کار افتادگی جزئی

به اندازه درصد از کارافتادگی ضرب در حقوق از کار افتادگی کامل پرداخت خواهد شد.( ماده 73 قانون تامین اجتماعی)

غرامت نقص مقطوع

به اندازه 36 برابر مستمری از کار افتادگی کلی ضرب در درصد از کار افتادگی (ماده 74 قانون تامین اجتماعی)

میزان مستمری پرداختی به از کار افتاده
میزان مستمری پرداختی به از کار افتاده

مبلغ و میزان مستمری و غرامت پرداختی از کارافتادگی

از کارافتادگی کلی 

مستمری از کارافتادگی کلی = یک سی ام مزد ماهیانه (حقوق) ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه

شرایط تعدیل مستمری

مستمری از کارافتادگی کلی باید بین 50% تا 100% حقوق متوسط ماهیانه بیمه شده باشد.

بیمه شده دارای فرزند یا همسر یا پدر یا مادر تحت تکفل : اگر مستمری محاسبه شده در بند قبلی کمتر از 60% حقوق متوسط ماهیانه بیمه شده باشد معادل 10% مستمری استحقاقی به عنوان کمک اضافه خواهد شد. جمع مستمری و کمک نباید از 60% حقوق متوسط ماهیانه بیشتر باشد.

شرایط تکفل :

شوهر تحت تکلف زن

سن شوهر بیش از 60 سال یا 2-شوهر از کارافتاده کلی بوده و ناشی از آن مستمری نگیرد و معاش وی از زن باشد.

فرزند تحت تکلف پدر یا مادر 

سن فرزندان کمتر از 18 سال تمام باشد. (استثنا : برای فرزندان دختر نداشتن شوهر تا سن 20 سالگی و یا اشتغال صرفا به تحصیل و یا در اثر بیماری و یا نقص عضو با تایید سازمان خدمات درمانی قادر به کار نباشد)

پدر تحت تکلف فرزند بیمه شده

سن پدر بیش از 60 سال باشد و یا از کار افتاده کلی بوده و معاش وی از بیمه شده باشد.

مادر تحت تکلف فرزند بیمه شده 

سن مادر بیش از 50 سال باشد و یا از کار افتاده کلی بوده و معاش وی از بیمه شده باشد.

نحوه ی محاسبه مزد یا حقوق متوسط ماهانه :

مزد و یا حقوق متوسط ماهانه مورد اشاره در متن مواد 71 تا 75 قانون تامین اجتماعی به صورت زیر محاسبه می شود:

(جمع کل مزد یا حقوق در 720 روز قبل از وقوع حادثه ناشی از کار یا شروع بیماری حرفه ای منجر به از کار افتادگی) تقسیم بر (720) و در نهایت حاصل تقسیم بر عدد 30 ضرب می شود.

به عبارتی مزد و یا حقوق متوسط عبارت از میانگین حقوق 720 روز گذشته بیمه شده است.

منظور از حقوق متوسط روزهای گذشته مبلغی است که طبق آن حق بیمه واریز شده است نه حقوق دریافتی در حین اشتغال.

متوسط حقوق بیمه شده
متوسط حقوق بیمه شده

شرط سابقه بیمه برای بهره مندی از مستمری از کارافتادگی قانون تامین اجتماعی

میزان سابقه لازم برای بهره مندی از مستمری از کارافتادگی کلی دو حالت دارد:

  • از کارافتادگی کلی به دلیل حادثه ناشی از کار و یا بیماری ناشی از کار رخ داده باشد. در این حالت شرط سابقه واریز بیمه وجود ندارد. حتی کارگری که در اولین روز کاری خود دچار حادثه ناشی از کار منجر به از کارافتادگی کلی شود می تواند مستمری از کارافتادگی کلی را دریافت نماید.
  • از کارافتادگی کلی به دلیل بیماری و یا حادثه غیر ناشی از کار رخ داده باشد. در این حالت بیمه شده باید در ده سال منتهی به حادثه و یا بیماری منجر به از کارافتادگی کلی سابقه پرداخت یک سال بیمه را داشته باشد و حداقل 90 روز از این سابقه در یک سال منتهی به حادثه و یا بیماری منجر به از کارافتادگی کلی واقع شود. با این شرایط بیمه شده می تواند حتی در صورت بروز حادثه و یا بیماری غیر ناشی از کار از مزایای از کارافتادگی کلی بهره مند شود.
شرط سابقه بیمه

نوشته های مشابه

371 دیدگاه

  1. سلام بنده ۹ ماه سیروز کبدی شدم و تنگی مجاری صفراوی دارم و کولیت اولسروز شدید که با توجه به درمانهای صورت گرفته بهبود پذیر نیست و نوبت پیوند کبد هم دارم لطفا راهنمایی بفرمایید که با از کارافتادگی من موافقت میشود و با چه درصدی ممنون

  2. با سلام من سرطان معده داشتم و عمل کردم غده‌های لنفاوی رادراوردم وهشت جلسه شیمی درمانی شدم وعمل معده گاسترکتومی توتال داشتم کلا معده ام حذف شده است آیا به من از کار افتادگی تعلق میگیره با تشکر

    1. سلام من تو نوبت پیوند قلب هستم ،ef قلبم الان ۱۵ هست باطری هم گذاشتم ۱۴ سال هم سابقه بیمه دارم شرایط از کار افتادگی به من تعلق میگیره

      1. سلام
        ضمن آرزوی سلامتی، بررسی و اظهار نظر در خصوص تعلق از کارافتادگی در صلاحیت کمیسیون های پزشکی تامین اجتماعی است و باید درخواست خود را در این کمیسیون ها مطرح کنید تا بررسی شود.

  3. سلام 55 سال سن دارم و 12 سال سابقه بیمه که در حال حاضر اختیاری پرداخت میکنم دو یا سه ساله که سیروز کبد دارم و واریس مری دارم که در سال جاری دو مرتبه باند گذاری مری انجام دادم لازم به ذکر که دیابت و کلیه سنگ ساز هم دارم و درحال حاضر انرژی لازم برای کار کردن ندارم اگر با مدارک مراجعه کنم از کار افتادگی کلی محسوب میشم راهنمایی کنید چکار کنم سپاس

    1. با سلام
      تعیین میزان از کارافتادگی و درصد آن در صلاحیت کمیسیون های پزشکی تامین اجتماعی است که باید درخواست از کارافتادگی خود را از طریق شعبه مربوطه انجام داده و به کمیسیون پزشکی ارجاع میشود و کمیسیون پزشکی نسبت به از کارافتادگی و درصد از کارافتادگی اظهارنظر میکند.

  4. با سلام و خسته نباشید ‌‌
    آیا در محاسبه ۷۲۰ روز کارکرد ایام استعلاجی هم محاسبه میشود ؟

    1. سلام
      مرخصی استعلاجی با تایید تامین اجتماعی جزو سوابق کار و بیمه است و باید در 720 روز محاسبه شود.

  5. سلام من ۵۶ درصد از کارافتادگی دارم دیگه نمیتونم کار بکنم بیمه هم درصد کار افتادگمو بیشتر نمیکنه لطفا راهنمایی بفرمایید من چیکار بکنم

    1. سلام
      تعیین درصد از کارافتادگی در صلاحیت کمیسیون پزشکی است. در صورتی که به رای کمیسیون پزشکی اعتراض داشته باشید باید در دیوان عدالت اداری طرح شکایت کنید.

  6. با سلام و تشکر از رهنمود اساتید بنده در حین کار انگشتان دست راستم بجز شصت قطع گردیده و نزدیک ب ۷ سال بیمه دارم ایا از کار افتادگی ب من تعلق میگیره و در صورت تعلق گرفتن تقریبا چه مبلعی ؟ با تشکر

    1. با سلام
      تعیین میزان از کارافتادگی و درصد آن در صلاحیت کمیسیون های پزشکی تامین اجتماعی است که باید درخواست از کارافتادگی خود را از طریق شعبه مربوطه انجام داده و به کمیسیون پزشکی ارجاع میشود و کمیسیون پزشکی نسبت به از کارافتادگی و درصد از کارافتادگی اظهارنظر میکند.

    2. با سلام بنده در کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی کمتر از ۶۶ درصد رای اوردم دو تا بیماری داشتم در حال حاضر چند تا دیگر بیماری جدید دیگر دارم می خواهم برای انها اقدام کم به کجا وچگونه باید اقدام کنم

      1. سلام
        باید همان روال عادی معرفی به کمیسیون پزشکی برای بررسی موارد جدید اقدام شود.

  7. سلام،برای ازکار افتادگی نیاز به چندروز استعلاجی یاهمان دوره درمان نیازه

    1. سلام
      بستگی به بیماری و شرایط بیمه شده دارد. در این خصوص پزشک و یا شورای پزشکی تامین اجتماعی تصمیم می گیرند.

  8. سلام
    خسته نباشید بند ۴۳سال سن دارم. در سال ۱۴۰۱ تصادف کردم ستون فقرات کمرم شکسته و قابل به جراحی نیست. الان ۸ ماه از تصادف گذشته ولی هیچ از دست بر نمی آید توانایی را از دست دادم.حالیه از مقام محضر بزرگواران تقاضا دارم من را راهنمایی بکنید.

    1. سلام
      ضمن آروزی سلامتی و بهبودی
      در صورتی که در زمان وقوع حادثه شرایط سوابق مورد نیاز بیمه را داشته باشید می توانید از تامین اجتماعی درخواست از کارافتادگی بکنید تا بررسی شود.

  9. سلام کارگر با سابقه 20سال در کارخونه کار میکردم الان از قسمت کلیه هام از کار افتادن و باید پیوند کلیه شوم تا اینکه به کمسیون پزشکی تامین اجتماعی رفتم که میگن باید 1سال از درمان بگذرد و بعد تصمیم گیری میکنیم حال من باید چکار کنم به درمانم فکر کنم یا پیوندم من رو راهنمایی کنید

    1. با سلام
      در صورتیکه بیمه شده بیمار شود و ادعای از کارافتادگی داشته باشد لازم است ابتدا از طریق پزشک معالج خود تمام اقدامات درمانی را انجام دهد و در نهایت در صورتیکه اقدامات پزشکی منجر به بهبودی بیماری نشود بیمه شده بیمار به کمیسیون پزشکی معرفی میشود. در صورتیکه بیمه شده به دلیل بیماری قادر به کار نباشد پزشک معالجه وی استراحت پزشکی تجویز میکند و بیمه شده باید استراحت پزشکی را به تامین اجتماعی اراعه نماید تا از غرامت ایام بیماری بهره مند شود.

  10. سلام من پنج سال پیش سکته قلبی کردم بعد از یک سال دوباره سکته قلبی کردم دوباره سال بعد متاسفانه سکته مغزی کردم. با فیزیوتراپی و دارو بهتر شدم. ولی از زمانی که سکته مغزی کردم بدنم خیلی ضعیف شده و کار کردن برام سخته. نیمه سمت چپ بدنم هنوز بعد از دو سال هنوز جون نداره من پنجاهو دو سال سن دارم میتونم از بازنشستگی استفاده کنم؟ اگر جواب سوال من بدید ممنون

    1. سلام دوست عزیز با آرزوی سلامتی
      چند سال بیمه دارید
      بازنشستگی چرا
      از کار افتادگی میتونید بگیرید اگر مشمول ماده ۷۵ قانون بشید
      با پزشکان خود مشورت کنید
      اگر هم مشمول ماده ۷۵ نشید نسبت به سنوات پرداخت بیمه میتونید از بخشنامه ۱۹/۱ برخوردار شید
      البته در صورت از کارافتادگی کلی

      1. سلام
        منظور و مفهوم و معنی از کارافتادگی در قانون تامین اجتماعی کاهش توانایی انجام کار است.

  11. سلام علیکم
    من حدود پنج سال ونیم سابقه دارم و چند سال دیگه بیمم قطع شده. بخاطر بیکاری و درد شدید کمر تا اینکه عمل جراحی کردم و کمرم پلاتین خورد و با گذشت یک سال خودم را بیمه کردم حدود ۴ ماه هست که بیمه شدم و الان دوباره کمرم شروع به درد شدید کرده. رفتم دکتر ایشون گفتن که دوباره باید عمل جراحی کنید. آیا بیمه به بنده با این شرایط از کارافتادگی میده؟ دکتر معالجم گفتن که از کارافتادگی دائم شدم لطفا جواب منو بدید ممنونم

    1. هر بیمه شده ادعای بیماری داشته باشد که میتواند از کارافتاده شود باید درخواست از کارافتادگی خود را به تامین اجتماعی ارائه دهد و تامین اجتماعی این درخواست را به کمیسیون پزشکی ارجاع میدهد و کمیسیون پزشکی در خصوص از کارافتادگی و درصد از کارافتادگی اعلام میکند.

    2. باعرض سلام وخسته نباشی بنده کارگر معدن زغال سنگ بودم که دچار حادثه شدم وپام از زیر زانو قطع شد وپزشک معالجم نظر از کار افتادگی داد اگه کمیسون برم از کار افتاده کامل میدن یا نه ممنون میشم جواب بدید

      1. با سلام
        تعیین میزان از کارافتادگی و درصد آن در صلاحیت کمیسیون های پزشکی تامین اجتماعی است که باید درخواست از کارافتادگی خود را از طریق شعبه مربوطه انجام داده و به کمیسیون پزشکی ارجاع میشود و کمیسیون پزشکی نسبت به از کارافتادگی و درصد از کارافتادگی اظهارنظر میکند.

  12. من مشکل فشار ریه و قلب دارم و از دستگاه اکسیژن استفاده میکنم جزو بیماری های خاص هستم در عین کار باید دستگاه استفاده کنم حتی نمیتونم تحرک داشته باشم من میتونم از بیمه از کار افتادگی استفاده کنم؟

    1. با سلام
      هر بیمه شده ای که ادعای بیماری داشته باشد که این بیماری میتواند منجر به از کارافتادگی ای شود باید درخواست از کارافتادگی خود را در شعبه تامین اجتماعی مربوط به خود انجام دهد تا پرونده جهت بررسی از کارافتادگی به کمیسیون پزشکی ارجاع شود.

  13. سلام شوهر من سرکار از ارتفاع افتاد دستش از قسمت بازو پلاتین خورده. شکایت کردم پزشکی قانونی واسش سه ودو دهم درصد محدودیت حرکتی زده. من میتونم واسه از کار افتادگیش اقدام کنم ؟باید به کجا مراجه کنم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. تعیین میزان از کارافتادگی و درصد آن در صلاحیت کمیسیون های پزشکی تامین اجتماعی است که باید درخواست از کارافتادگی خود را از طریق شعبه مربوطه انجام داده و به کمیسیون پزشکی ارجاع میشود و کمیسیون پزشکی نسبت به از کارافتادگی و درصد از کارافتادگی اظهارنظر میکند.
      در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده است لطفا مطالعه فرمایید.

  14. سلام من برادرم کلا ۶ سال بیمه تامین اجتماعی داره تقریبا ۲ سال است که بیمه به صورت آزاد پرداخت میکند ۱۳۰۰ هزار تومان حدودا. اخیرا متوجه شدیم متاسفانه به بیماری صعب العلاج als مبتلا شده و در عرض ۴ ماه دستاش از کار افتاده پاهاشم دارن از کار میفتن طوری که نمیتونه درست راه بره. الان این میشه از کار افتادگی ناشی از غیر کار. حالا این چقد باید صبر کنه که بتونه از کار افتادگی کلی بهش تعلق بگیره؟ میگه چون بیمه ام کمه میترسم برم جلو اقدام کنم. خواهش میکنم جواب بدید بهش خیلی نیاز داره

    1. موضوع از کارافتادگی و اینکه بیماری بیمه شده مشمول از کارافتادگی میشود یا خیر و یا میزان از کارافتادگی باید چقدر باشد در صلاحیت کمیسیون های پزشکی تامین اجتماعی است. لذا باید از طریق مطرح کردن درخواست از کارافتادگی خود در کمیسیون های پزشکی موضوع را پیگیری کنید.

  15. سلام خسته نباشید الان 4سال تویه شرکت کارمیکنم که گردوخاکش زیاده تازه متوجه شدم که آلرژی شدید ریه دارم آیا شامل از کار افتادگی میشه؟

    1. تعیین میزان از کارافتادگی و درصد آن در صلاحیت کمیسیون های پزشکی تامین اجتماعی است که باید درخواست از کارافتادگی خود را از طریق شعبه مربوطه انجام داده و به کمیسیون پزشکی ارجاع میشود و کمیسیون پزشکی نسبت به از کارافتادگی و درصد از کارافتادگی اظهارنظر میکند.

  16. سلام
    دوست من از ناحیه کمر مشکل پیدا کرد، کار افتادگی گرفت الان ۲ سال ک حقوق میگیره
    الان میتونه خودش پنجرگیری بزنه
    بیمه ک نمیتونه حقوقشو قطعه کنه یا سازمانی ک قبلا کار میکرد دردسر نشه براش؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. با سلام
      در صورتیکه فرد از کارافتاده کامل و مستمر بگیر تامین اجتماعی شغلی ایجاد کند و یا برای خود مغازه ای باز کند که خود کارفرما یا خویش فرما است مشمول بیمه اجباری نیست بنابراین میتواند بدون واریز بیمه مشغول به کار شود. کارگاهی که قبلا کارگر در آن مشغول به کار بوده صلاحیت اعتراض به این موضوع را ندارد. با توجه به اینکه از کارافتادگی ناشی از مشکلات اسکلتی، عضلانی بوده، کار سخت و سنگین برای سلامتی وی مضر است.

  17. باسلام بنده مشکل اعصاب روان شدید دارم، پوکی استخوان شدیدم دارم، قرص دارو تا آخر عمرم باید بخورم، سوزن تستسترون باید تا آخر عمرم بزنم و ماهی دوباره کمیسیون پزشکی گفتم باید بدی کارت معلولیت ذهنیم دارم آیا کار افتادگی به بنده میدهد یا نه لطفا جواب دهید

    1. با سلام
      تعیین میزان از کارافتادگی و درصد آن در صلاحیت کمیسیون های پزشکی تامین اجتماعی است که باید درخواست ارجاع بیماری به کمیسیون های پزشکی تامین اجتماعی ارائه شود.
      توضیحات کامل تر در متن همین مقاله ارائه شده است. میتوانید مطالعه کنید.

  18. سلام بنده تقریبا دوسال سابقه بیمه دارم و خارج از محل کارم دچار حادثه شدم که باعث شد پای راست من از بالای زانو قطع بشه. آیا شرایط از کار افتادگی به من تعلق میگیره و چه میزان حقوقی رو برام تعیین میکنند؟

    1. با سلام
      چنانچه سابقه بیمه در 10 سال اخر 1 سال و 90 روز این سابقه در 1 سال اخر باشد حادثه ناشی از کار یا غیر ناشی از کار تاثیری در شرایط احراز از کارافتدگی ندارد. میزان از کار افتادگی و مستمری و یا غرامت تعلق گرفته به آن از طریق کمیسیون های پزشکی تامین اجتماعی تعیین میشود.

  19. سلام. من 33 سالمه و حدود 8 ساله که مبتلا به بیماری ریوی شدم. یعنی از سن 25 سالگی و متاسفانه به همین دلیل نتونستم جایی کار کنم. چون ریه هام حساسیت بسیار شدید به مواد شیمیایی و هرگونه محیط صنعتی و گرد و غبار پیدا کرده . چندین جا سرکار رفتم و چندین بار ریه هام عفونت کرده و هیچ جای دیگه ای با این وضعیت من بهم کار نمیدن. من چجوری باید اعلام از کار افتادگی کنم؟ آیا کار متناسب شرایط من بهم داده میشه؟ مثل مشاغل دفتری و اداری؟

    1. با سلام
      بیمه شده بیمار پس از طی دوره درمان خود از طریق سازمان تامین اجتماعی درخواست از کارافتادگی را در کمیسیون های پزشکی تامین اجتماعی مطرح کند و کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی در خصوص میزان ازکارافتادگی اظهار نظر میکند. هر کارگر باید شغلی متناسب با توانایی های فیزیکی و روانی و فنی خود اخیتار کند و اینکه کارفرما با چه شرایطی نیروی کار به کار میگیرد جز اختیارات کارفرما است و شرایط کارگاه ها نسبت به هم در این خصوص متفاوت هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر