انواع بیمه های تامین اجتماعی و مقایسه آنها

سازمان تامین اجتماعی در سال 1331 به منظور حمایت از کارگران و ارائه خدمات در زمینه بازنشستگی، بیمه بیکاری و… و به عنوان یک سازمان بیمه گر شروع به فعالیت کرده است. مهم‌ترین وظیفه این سازمان، تحت پوشش قرار دادن نیروهای کار، کارگران و سایر افرادی است که حقوق خود را از یک کارفرمای مشخص، دریافت می‌کنند.

در این مقاله به بررسی انواع بیمه تامین اجتماعی و شرایط هرکدام به طور کامل پرداخته شده است.

بیمه اجباری

شاغلین برخی مشاغل مشمول بیمه اجباری هستند. کارگران کارگاه‌ها، رانندگان کامیون بین شهری، رانندگان اتوبوس بین شهری و… که در جدول زیر به آنها اشاره شده است جزو مشاغل با بیمه اجباری هستند. نرخ حق بیمه برای کارگران 30 و غیر کارگران 27 درصد تعیین شده است.

بیمه اختیاری

همانطور که از نام بیمه اختیاری مشخص است در این نوع بیمه هیچ اجباری برای عقد قرارداد توسط افراد نیست. فرد به صلاح دید خود حق بیمه را که درصدهای مختلفی دارد انتخاب کرده و پرداخت می‌کند و در مقابل، از خدمات و تعهدات سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند می‌شود.

طرح بیمه 14 درصد

در این نوع طرح فرد با انتخاب حقوق حداقلی، طبق جدول مشمول بیمه بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی است و از کارافتادگی و بقیه تعهدات کوتاه مدت مانند بیکاری، بیماری و… به فرد تعلق نمی‌گیرد. حق بیمه در این نوع طرح 14 درصد است.

طرح بیمه 16 درصد

در این نوع طرح فرد با انتخاب حقوق حداقلی، طبق جدول مشمول بیمه بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی است و از کارافتادگی و بقیه تعهدات کوتاه مدت مانند بیکاری، بیماری و… به فرد تعلق نمی‌گیرد. حق بیمه در این نوع طرح 16 درصد است.

طرح بیمه 20 درصد

در این نوع طرح فرد با انتخاب حقوق حداقلی، طبق جدول مشمول بیمه بازنشستگی، فوت بعد از بازنشستگی و از کار افتادگی است و بقیه تعهدات کوتاه مدت مانند بیکاری، بیماری و… به فرد تعلق نمی‌گیرد. حق بیمه در این نوع طرح 20 درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *