ثبت نام و پیگیریprkar.mcls.gov.ir بیمه بیکاری

در راستای الکترونیکی شدن خدمات ادارات مختلف، وزارت کار ثبت نام و پیگیری بیمه بیکاری را از طریق سایت سامانه جامع روابط کار prkar.mcls.gov.ir بیمه بیکاری ارائه می‌کند. کارگران برای درخواست بیمه بیکاری نیازی به مراجعه حضوری نداشته و به صورت الکترونیکی و اینترنتی تمام مراحل ثبت و درخواست بیمه بیکاری انجام می‌شود.

پیش نیاز درخواست در prkar.mcls.gov.ir بیمه بیکاری

درخواست در سامانه بیمه بیکاری
درخواست در سامانه بیمه بیکاری

شرایط عمومی تعلق بیمه بیکاری

بیمه بیکاری طبق قانون مربوطه به کارگران مشمول قانون کار تعلق می‌گیرد. منظور از کارگران مشمول قانون کار کارگرانی هستند که به کارفرمایی شخصی مشغول به کار بوده و بیمه تامین اجتماعی آنان توسط کارفرما و با نرخ 30% واریز می‌شود.

شرط بعدی دریافت بیمه بیکاری این است که بیکاری غیر ارادی باشد. منظور از بیکاری غیر ارادی این است که کارگر استعفا یا ترک کار نکرده باشد و کارفرما قرارداد کار کارگر را فسخ کرده و تمدید نکند. اخراج کارگران نیز بیکاری غیر ارادی محسوب می‌شود. یکی از مدارک مهم برای دریافت بیمه بیکاری کارت پایان خدمت برای کارگران مرد است. در prkar.mcls.gov.ir بیمه بیکاری بارگذاری کارت پایان خدمت الزامی است.

ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری در سایت prkar.mcls.gov.ir

آدرس اینترنتی سایت سامانه جامع روابط کار prkar.mcls.gov.ir است و برای استفاده از خدمات اینترنتی این سامانه از جمله درخواست بیمه بیکاری باید در آدرس بار مرورگر اینترنت خود آدرس بالا درج شود.

شکل صفحه اول سامانه بیمه بیکاری به صورت زیر است.

ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری
ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری

داشتن نام کاربری و رمز عبور سامانه بیمه بیکاری در سایت prkar.mcls.gov.ir الزامی است. برای دریافت نام کاربری و رمز عبور فرد باید به دفاتر پیشخوان و یا کاریابی‌ها مراجعه نموده و نسبت به ثبت نام و احراز هویت در سامانه اداره کار اقدام کند.

پس از ثبت نام و احراز هویت رمز عبور به تلفن همراه متقاضی ارسال می‌شود. نام کاربری همه اشخاص حقیقی کد ملی و اشخاص حقوقی شناسه ملی است.

راه های درخواست بیمه بیکاری

ورود به بیمه بیکاری از دو روش امکان پذیر است:

راه های درخواست بیمه بیکاری
از دو طریق می‌توان برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کرد

1-وقوع بیکاری در اتمام قرارداد کار و عدم تمدید قرارداد کار از طرف کارفرما

در چنین شرایطی کارگر می‌تواند به صورت مستقیم با ارائه آخرین قرارداد کار و سایر مدارک مورد نیاز بیمه بیکاری درخواست بیمه بیکاری را مستقیم ثبت نماید.

2-وقوع بیکاری و اخراج قبل از اتمام قرارداد کار کتبی و یا اخراج در حالت قرارداد کار شفاهی (بدون قرارداد کار)

در این حالت کارگر ابتدا باید در اداره کار علیه کارفرما طرح شکایت کرده و مطالبات خود و بازگشت به کار را درخواست نماید. پس از صدور رای قطعی اداره کار که اخراج موجه تشخیص داده شد کارگر برای بیمه بیکاری ثبت نام می‌کند. ممکن است فرآیند شکایت باعث گذشتن مهلت یک ماهه ثبت نام بیمه بیکاری شود که برای توجیه این تاخیر کارگر باید دادخواست بدوی به اداره کار ارائه کرده و رای را در سامانه بارگذاری کند.

چطور ثبت نام کنیم؟ prkar.mcls.gov.ir بیمه بیکاری

متقاضی بیمه بیکاری در صورتی که خود به اینترنت و کامپیوتر آشنایی داشته باشد می‌تواند با دیدن فیلم آموزشی نحوه ثبت نام بیمه بیکاری، درخواست بیمه بیکاری خود را ثبت نماید.

در صورتی که متقاضی با سامانه بیمه بیکاری و کارهای اینترنتی آشنایی کافی نداشته باشد بهتر است مدارک و نام کاربری و رمز عبور خود را در اختیار کاریابی‌ها و یا مراکز معتبر قرارداده و مدارک خود را نیز ارائه نمایند تا ثبت نام توسط آنها انجام شود.

در ویدیوهای زیر به صورت کامل ثبت نام پیگیریprkar.mcls.gov.ir بیمه بیکاری آموزش داده شده است:

ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری – قسمت اول

آموزش ثبت نام اینترنتی و غیر حضوری بیمه بیکاری (قسمت آخر)

مراحل اداری بیمه بیکاری

پس از ثبت نام در سایت prkar.mcls.gov.ir پرونده به کارتابل کارشناس بیمه بیکاری اداره کار مربوطه وارد می‌شود. کارشناس اداره کار مدارک و شرایط و سوابق بیمه را بررسی می‌کند. در صورتی که در مدارک و شرایط مشکلی وجود داشته باشد گزینه “نقص مدارک” را می‌زند که با این کار پرونده در کارتابل متقاضی قابل ویرایش شده و نواقص اعلامی باید توسط متقاضی تکمیل شود.

در صورتی که همه مدارک و شرایط بیمه بیکاری کامل و صحیح باشند کارشناس اداره کار گزینه تایید را می‌زند. پس از تایید پرونده توسط اداره کار، پرونده وارد کارتابل کارشناس تامین اجتماعی می‌شود. کارشناس تامین اجتماعی نیز پرونده را بررسی کرده و در صورتی که نقص مدارکی وجود نداشته باشد تایید می‌کند.

پس از تایید پرونده توسط کارشناس تامین اجتماعی، مقرری بیمه بیکاری برقرار می‌شود.

پیگیری مرحل بیمه بیکاری در سامانه

برای پیگیری کافی است در سامانه وارد شده و از نوار ابزار داخل سامانه گزینه گزارش‌های کارگری / بیمه بیکاری / گزارش‌های بیمه بیکاری انتخاب شود.

آموزش کامل و تصویری نحوه پیگیری بیمه بیکاری را اینجا ببینید.

در چه شرایطی بیمه بیکاری قطع می‌شود؟

چند دلیل باعث قطع بیمه بیکاری میشود؟
چند دلیل که باعث قطعی بیمه بیکاری می‌شود

چنانچه اشتغال به کار مقرری بگیر بیمه بیکاری برای اداره کار و یا تامین اجتماعی محرز شود بیمه بیکاری وی از تاریخ شروع به کار قطع می‌شود.

اخیراً تامین اجتماعی هم در مرحله ثبت درخواست prkar.mcls.gov.ir بیمه بیکاری علاوه بر اشتغال فعلی عضویت متقاضی در شرکت‌ها، وجود پروانه و جواز کسب به نام بیمه شده را نیز به منزله اشتغال تلقی می‌کند. هر چند این امر به نظر قانونی نمی‌رسد ولی تامین اجتماعی از این موارد نیز برای قطع بیمه بیکاری استفاده می‌کند.

چقدر بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد؟

مدت دریافت بیمه بیکاری بستگی به سابقه واریز بیمه کارگری و مجرد و متاهل و متکفل بودن دارد. جدول مدت بیمه بیکاری به صورت زیر است.

سابقه از ۶ ماه تا ۲۴ ماهمجردین ۶ ماه و متاهلین ۱۲ ماه
سابقه از ۲۵ ماه تا ۱۲۰ ماهمجردین ۱۲ ماه و متاهلین ۱۸ ماه
‌سابقه از ۱۲۱ ماه تا ۱۸۰ ماهمجردین ۱۸ ماه و متاهلین ۲۶ ماه
‌سابقه از ۱۸۱ ماه تا ۲۴۰ ماهمجردین ۲۶ ماه و متاهلین ۳۶ ماه
   ‌سابقه از ۲۴۱ ماه و بیشترمجردین ۳۶ ماه و متاهلین ۵۰ ماه
سابقه و مدت بیمه بیکاری

در پست محاسبه آنلاین بیمه بیکاری می‌توانید سابقه بیمه را وارد کرده و از مدت بیمه بیکاری خود مطلع شوید.

سوالات مهم از بیمه بیکاری و سایت prkar.mcls.gov.ir

48 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید من در دادگستری نیروی شرکتی بودم از طریق کافی نت دادخواست بیمه بیکاری به اداره کار ارسال شد ولی اشتباها در دادخواست بازگشت به کار نوشته شده ولی من بیمه بیکاری می‌خوام . و شنبه جلسه هستش و شرکت مربوطه نامه نوشته که به دلیل ب روزسانی سیستمشون درخواست تجدید جلسه کردند . آیا من میتونم در اداره کار بگم دادخواست اشتباه نوشته شده و من بیمه بیکاری می‌خوام و اصلاحیه بدم؟

    1. سلام
      اگر درخواست بیمه بیکاری از طریق شکایت مطرح شده باید درخواست بازگشت به کار داده شود.
      بیمه بیکاری را نباید به صراحت در دادخواست اعلام کرد. در جلسه می توانید به صورت غیررسمی اطلاع دهید.
      در اصل باید درخواست بازگشت به کار داده شود و اخراج موجه شناخته شود تا بیکاری غیر ارادی شناخته شده و مشمول بیمه بیکاری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا