بازنشستگی و بیمه تامین اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری

بازنشستگی و بیمه تامین اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری

رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری از اقشار تلاشگر هر جامعه بوده و این مشاغل جزو مشاغل با ساعات کار شبانه روزی و دور از خانواده بوده و امیدواریم حمایت ها از این افراد بیش از پیش صورت پذیرد.

حالت های کاری رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری

حمل  بار و مسافر بین شهری توسط کامیون ها، تریلرها، اتوبوس ها، مینی بوس ها و … عمدتا در دو نوع اتفاق می افتد:

نوع 1 – وسیله حمل بار و یا مسافر متعلق به شخص غیر از راننده است. مالک وسیله نقلیه می تواند شخص حقیقی و یا حقوقی مانند شرکت و یا موسسه باشد.

نوع 2 – وسیله حمل بار و یا مسافر متعلق به شخص راننده است.

نوع 1- بیمه تامین اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری در حالتی که وسیله نقلیه متعلق به شخص غیر از راننده است.

در این حالت شخصی حقیقی و یا حقوقی یک یا چندین دستگاه وسیله نقلیه تامین نموده و با به کارگیری رانندگان واجد شرایط امور حمل بار و یا مسافر بین شهری را انجام می دهند.

این نوع کار نیز خود به دو شکل مختلف انجام می گیرد :

اول اینکه مالک وسیله نقلیه شخصی حقوقی بوده و یا شخصی حقیقی با مجوز و مکان مشخصی است که برابر با مقررات تامین اجتماعی قابلیت تخصیص کد کارگاه داشته باشد.

در این حالت رابطه بین راننده و مالک وسیله رابطه کارگری کارفرمایی موضوع مواد 2 و 3 قانون کار بوده و مشمول قانون کار است. در این حالت مالک وسیله نقلیه که کارفرمای راننده است برابر با ماده 148 قانون کار و بند الف ماده 4 قانون تامین اجتماعی مکلف است حق بیمه راننده را با عنوان شغلی راننده نزد سازمان تامین اجتماعی محل کارگاه واریز نماید.

توجه : حتما و حتما باید عنوان شغلی راننده در لیست واریز بیمه برای راننده وسیله نقلیه لحاظ گردد تا راننده بتواند دفترچه کار از سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور دریافت نماید.

دوم اینکه مالک وسیله نقلیه شخص حقیقی بوده ولی کارگاه به معنای فیزیکی وجود نداشته باشد و شرایط تخصیص کد کارگاه تامین اجتماعی را نداشته باشد.

در این حالت قابلیت تخصیص کد کارگاه وجود ندارد و کارفرما نمی تواند بیمه واریز نماید بنابراین راننده باید از روش نوع 2 اقدام به واریز بیمه نماید. هرچند رابطه کاری مشمول قانون کار بوده و مشمول ماده 148 است ولی در سازمان تامین اجتماعی قابلیت اجرایی آن وجود ندارد.

نوع 2- بیمه تامین اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری در حالتی که وسیله نقلیه متعلق به شخص خود راننده است.

در این حالت راننده خود وسیله نقلیه اعم از کامیون و یا اتوبوس و یا هر وسیله دیگر حمل بار و یا مسافر بین شهری را خریداری نموده و خود مالک رانندگی و کار با وسیله مزبور را بر عهده دارد.

برای تحت پوشش قراردادن رانندگان با این شرایط که قبل از آن نمی توانستند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند در تاریخ 18/2/1379 قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری با ماده واحده و 6 تبصره به تصویب رسید.

در این قانون رانندگان حق بیمه خود را شخصا به سازمان تامین اجتماعی واریز می نمایند و جزو بیمه های اجباری است. دریافت دفترچه کار برای این قشر از رانندگان منوط به واریز بیمه و تایید واریز بیمه از جانب سازمان تامین اجتماعی است.

اختلاف کاری

در برخی کارگاه ها برای حالتی که راننده به کارفرمایی شخص دیگری کار می کند (نوع 1) و به جای اینکه کارفرما بیمه کارگری واریز نماید خود راننده خودش از نوع 2 بیمه واریز می نماید.

همانگونه که در متن فوق نیز گفته شد این رانندگان مشمول قانون کار بوده و واریز بیمه از جانب خود راننده رابطه کارگری کارفرمایی را از شمولیت قانون کار خارج نمی نماید. بنابراین چناچه کارگر با کارفرما در خصوص موارد قانون کا و حقوق و مزایا و بیمه اختلاف داشته باشد می تواند با طرح دعوی در مراجع خواسته ی خود را مطرح نماید.

هر چند خود راننده بیمه واریز نموده ولی می تواند درخواست واریز بیمه برای همان سابقه را از کارفرما داشته باشد و مراجع حل اختلاف اداره کار نیز با استناد به ماده 148 قانون کار کارفرما با مکلف به واریز بیمه راننده می نمایند.

چنانچه کارفرما مکلف به واریز بیمه با رای اداره کار شود جرائمی نیز از طرف تامین اجتماعی از کارفرما دریافت می شود.

شرایط بازنشستگی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری

رانندگان بین شهری می توانند با داشتن شرایط سن و سابقه بیمه به شرح زیر بازنشسته شوند.

الف) شرایط بازنشستگی برای مردان :

۱- داشتن ۵۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه.

۲-داشتن ۶۰ سال سن و ۲۰ سال سابقه.

۳-داشتن ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی.

ب) شرایط بازنشستگی برای زنان :

۱-داشتن ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه.

۲-داشتن ۵۵ سال سن و ۲۰ سال سابقه.

۳-داشتن ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی.

بیمه تامین اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری
بیمه تامین اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری

نوشته های مشابه

410 دیدگاه

  1. سلام سیدعباس سعیدی فرهستم 52 ساله و 29 سال سابقه میتونم بازنشسته بشم؟

  2. سلام وقت بخیر پدر بنده الان ۱۸ سال سابقه داره که با ۲ سال سربازی میشه ۲۰ سال سابقه و برج ۱ سال ۱۴۰۳ که ۵ ماه دیگه میشه به ۶۰ سال می رسه که طبق قانون که الان هست بازنشسته می شود. آیا این قانون جدید که سن بازنشستگی میشه ۶۲، مشمول حالش می‌شود یا خیر؟ ممنون از راهنمایی های خوبتون

    1. سلام
      جدول شرایط بازنشستگی جدید بر اساس سابقه بیمه ارائه شده است. در متن این مصوبه به نظر می رسد مردان با 60 سال سن و 20 سال سابقه بیمه که پس از اجرایی شدن قانون جدید بازنشستگی، بر اساس قانون فعلی مشمول بازنشستگی می شوند نیز مشمول افزایش سن بازنشستگی می شوند.
      باید منتظر جزئیات بیشتر پس تدوین و تصویب از دستورالعمل اجرایی ماند.

  3. سلام من راننده کامیون هستم. الان ۳ماهه بیماری سندروم انتی فسفولپید گرفتم که یه نوع بیماری روماتیسمی هست که باعث میشه خون لخته بشه. چندتا دکتر رفتم میگن باید قرص وارفارین تا آخر عمر مصرف کنی هر دو هفته یه بار باید آزمایش پی تی بدم الانم نزدیک ۲۰سال سابقه دارم. آیا بازنشست میشم؟

    1. سلام
      آرزوی سلامتی دارم
      شرط بازنشستگی مردان با 20 سال سابقه بیمه داشتن 60 سال سن است.
      در کمتر از آن اگر بیمه شده ادعای بیماری داشته باشد باید از طریق کمیسیون پزشکی درخواست از کارافتادگی کند.

  4. سلام من راننده وانت هستم و۱۲سال هست که سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم.الان دیسک کمرگرفتم ونمی توانم کارکنم آیابیمه بیکاربه من تعلق می گیرد

    1. سلام
      در صورتی که کارگر شرکتی و یا کارگاهی باشید که و از کار اخراج شوید می توانید

  5. سلام
    همسر من راننده است و با ماشین کار میکنه و بیمه روخودمون به صورت آزاد میریزیم. هرچی رفتیم واسه بیمه رانندگان گفتن سایتش بسته شده خواهش میکنم راهنمایی کنید ماب اید چیکارکنیم خیلی مبلغ بیمه برامون سنگینه توان پرداختش رونداریم ممنون

    1. سلام
      بیمه رانندگان در دو حالت اجباری و اختیاری قابل واریز است. اگر مشمول بیمه اجباری باشد و بخواهد از حمایت‌های دولتی حق بیمه برخوردار شود باید از شعبه مربوطه اقدام شود و تامین اجتماعی معمولا بسته به ظرفیت موجود به ترتیب بیمه شده ها را تحت پوشش بیمه های حمایت دولتی قرار می دهد. در حال حاضر برای این موارد محدودیت پذیرش وجود دارد.
      در صورتی که بیمه اختیاری باشد از حمایت دولتی نمی توان استفاده کرد ولی در عوض هر کس می تواند با نرخ بیمه متفاوت خود را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

  6. سلام بند ۷ سال درکارخانه کار کردام والان هم بیمه رانندگان اجباری واریز میکنم ۲۷ سال سابقه دارام سنم ۵۶ سال آیا میشه با اینک دیسک کمر دارام باز نشسته بشم

    1. سلام
      حداقل شرایط بازنشستگی مردان زیر 60 سال داشتن حداقل 30 سال سابقه بیمه است. در صورتی که ادعای بیماری و از کارافتادگی وجود داشته باشد باید از طریق شعبه مربوطه درخواست ثبت شود تا به کمیسیون پزشکی ارجاع شود.

  7. سلام.همسرم56سال شون هست.و 20سال سابقه بیمه دارند.من خانه دارم والان دخترم دانشجو است و مشکل مخارج داریم.و همسرم دیسک کمر گرفتن و نمیتونن دیگه رانندگی کنند.آیا راهی هست ما زودتر مستمری بگیر بازنشستگی شویم؟با تشکر

    1. سلام
      حداقل سن بازنشستگی مردان با سابقه بیمه کمتر از 30 سال، 60 سالگی است.
      بیماران می توانند درخواست از کارافتادگی بدهند تا در کمیسیون تامین اجتماعی بررسی شود.

    2. سلام من راننده پایه یک توی سازمان عمران شهرداری مشهد هستم. خدا شاهده الان دیسک کمر گرفتم چند ساله آخه مگه از رانندگی ماشین سنگین کار سخت تری هم داریم. ۹۰ درصد همکارام دیسک کمر گرفتند. آخه چرا سختی کار به ما تعلق نمیگیره. ما باید به کجا شکایت کنیم آخه چرا حق و حقوقمان را ضایع میکنند. ۵۵ سال سن ۳۰ سال سابقه مگه میشه بعد دیگه باید بریم بمیریم. خدا شاهده این واقعا بی عدالتیه باید سختی کاربه راننده ماشین سنگین تعلق بگیره درون شهری وبیرون شهری فرقی هم نداره توروخدا این پیامو برسونین به دست مسولین.

      1. سلام
        در صورتی که درخواست سختی کار در کمیته تایید نشده باشد می توانید در دیوان عدالت اداری طرح شکایت کنید.

  8. سلام
    اینجانب ۲۱سال بیمه دارم ۵۳ ساله هستم الان ۱۲ساله از اژانس تاکسی تلفنی بیمه هستم آیا من نمیتوانم از بیمه بیکاری استفاده کنم ودر ضمن تاکسیرانی کار سخت زیان آور هستش من باز نشسته بشوم ممنونم راهنمایی کنید

    1. سلام
      بیمه بیکاری و سخت و زیان آور اداره کار صرفا به سوابقه بیمه کارگری تعلق می گیرد.

  9. سلام من راننداتوبوس هستم۵سالم هست که بیمه روخودم واریزمیکنم بدون کمک یارانه دولت باید چیکارکنم که ازطرح کمک دولت بهرمندشوم

    1. هیچی باید صبر کنی تا طرح پالایش رانندگان از طریق انجمن صنفی ها و اداره راه انجام بشه و افراد غیر راننده که یارانه مفت رانندگان بدبخت میخورن و سالی یه بارم جاده نمیرن اصلا راننده نیستن شناسایی بشن و یارانشان قطع بشه و بجاش امثال شماها تحت پوشش دربیاین وگرنه دولت دگه نداره بده کلی به تأمین اجتماعی بدهکاره

  10. سلام ببخشید اینجانب سید رضا علوی منش که حدود ۱۲سال پیش شاطر خبازی بودم که۶سال سابقه کار داشتم وعلان ۱۲سال هم هست که بیمه تامین اجتماعی تاکسیرانی هستم و۶۱ سال دارم این دو سال آخر که تا ۲0سال دارم می توانم انتقال به شاطری خبازی بدهم

    1. سلام
      در صورتی که به عنوان شاطر مشغول به کار شوید باید قرارداد بیمه تاکسیرانی خود را با تامین اجتماعی فسخ کنید و بیمه کارگری واریز شود.

  11. سلام اینجانب سید رضا علوی منش من ۱۲سال پیش شاطر خبازی بودم و علان بیمه تامین اجتماعی تاکسیرانی هستم و۶۱ سال دارم ۱۸سال بیمه دارم و دو سال آخر که تا ۲0سال دارم می توانم انتقال به خبازی بدهم یا خیر

  12. باسلام ودعای خیر ریاست محترم بیمه اجتماعی بنده بازنشسته شرکتی پایه یکم که دارای کارت هوشمند مسافری وحقوقم برای خانواده ام کفاف نیست و مجبورم برای معیشت خانواده ام تلاش کنم و کارت هوشمند مان تمدید نکردن میگن بازنشسته هستی پس فقط برای راننده ها یا برای همه اگر برای همه چک بکنید مهندس باز نشست میشه سر کارش میمونه 60ملیون حقوق میگیره بدون سروصدا پس اگر میتونید جلوی اینها را هم بگیرید

  13. سلام
    پدر من پایه یک داره و بازنشسته شده. بیمه رانندگان خودش به صورت آزاد بیمه پرداخت کرده
    آیا میتونه دوباره فعالیت کنه؟ کارت هوشمند و گواهینامه اعتبار داره و تمدید میشه؟

  14. سلام وقت بخیر
    من ۶ ماه هست که بازنشست شدم و ۵۲ سالمه و اگر بخوام دوباره کارت هوشمند بگیرم و بازنشستگی رو باطل کنم شرایطش هست؟ و باید چیکار کرد؟

  15. با سلام راننده کامیون هستم با ۱۳ سال سابقه بیمه مدت ۱۰ سال هستش که در آموزشگاه رانندگی پایه یکم مشغول مربی گری هستم اما آموزشگاه هیچ حق بیمه ایی برام واریز نمیکند،چون کارت هوشمند دارم ،ماهانه خودم واریز میکنم و آموزشگاه هر ماه یه برگه ایی رو ازم امضا میگیره مبنی براینکه تمام حق و حقوق وپاداش و عیدی و حق اولاد و خانوار رو دریافت کرده ام. آیا میتونم از لحاظ قانونی کاری انجام بدم که به حق و حقوق واقعیم برسم. ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.
    با تشکر از زحماتتون

  16. سلام علیکم
    بنده راننده در یک شرکت نفت هستم ۵ سال سابقه دارم قبلا ۲ سال کارگر کابل کش بودم برای محاسبه بیمه سخت کاری این دو سال سخت کاری محاسبه می‌شود؟

  17. سلام
    بنده گواهینامه پایه یکم را در سال ۷۱ گرفتم و از همان موقع مشغول بکار شدم ولی بیمه نبودم تا اینکه سال ۷۶ بیمه شدم و الان ۲۷ سال بیمه دارم و۵۴ سال سن دارم آیا میتوانم بیمه سالهای ۷۱ تا ۷۶ را به اداره تامین اجتماعی پرداخت کنم که جز سوابق بیمه ام قرار بگیرد تا بازنشسته بشم قبلا من چنین سوالی نپرسیده بودم

  18. سلام بیمه اختیاری 18درصد از نظر امکانات با بیمه رانندگان فرقی نداره اونها حدود 1میلیون حق بیمه میدن ما 1و800.واقعا چرا؟؟ این زور گویی چه معنی میده. من8میلیون حقوق میگیرم 1و800 بیمه میدم دوستم 12تومن حقوق داره حدود1تومن بیمه میده تازه راننده نیست وسختی کار من رو نداره

  19. سلام
    اینجانب راننده بار بین شهری در شرکتی مشغول به کار هستم و کارفرما بیمه اجباری برای من نزد تامین اجتماعی رد کرده است… آیا سختی کار شامل بنده می‌شود؟ متشکرم

  20. باسلام
    بنده در شرکتی با عنوان شغل کنترل کیفی مشغول هستم و 1سال هست که پایه یک گرفتم.میخواهم برای گرفتن کارت هوشمند اقدام کنم در این صورت بیمه بنده از شرکت قطع خواهدشد؟
    ایا میتوانم همزمان کارت هوشمند رو گرفته ودر شرکت مشغول باشم؟
    کارت سلامت رو چطور؟

    1. سلام
      برای دریافت کارت هوشمند باید بیمه تامین اجتماعی رانندگان اجباری واریز شود. واریز همزمان دو بیمه باعث همپوشانی خواهد شد و باعث افزایش سنوات بازنشستگی نخواهد شد. از لحاظ قانونی منعی وجود ندارد ولی در مواردی که بیمه رانندگی از کمک دولتی بهره مند شود احتمال دارد تامین اجتماعی از کمک دولتی جلوگیری کند. برای اطمینان می توانید از شعبه تامین اجتماعی خود سوال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر