3 اشتباه رایج در پایه سنوات کارگران قراردادی

طرز محاسبه و پرداخت سال های پرداخت پایه سنوات کارگران قراردادی

پایه سنوات کارگران قراردادی
پایه سنوات کارگران قراردادی

در مورد 3 موضوع زیر برای پایه سنوات کارگران قراردادی چه فکر می کنید؟

1-پایه سنوات به کارگران با قرارداد کمتر از یکسال تعلق نمی گیرد.

2-پایه سنوات کارگران قراردادی که شرکت های پیمانکاری و خدماتی تامین نیروی انسانی مشغول به کار هستند شمولیت ندارد.

3- کارگرانی که در پایان قرارداد کار خود سنوات و پایان کار خود را دریافت و تسویه حساب کرده اند نباید سابقه آن قرارداد کار در محاسبه پایه سنوات دخالت داده شود.

3 مورد فوق باورهای اشتباه و مغایر با قانون کار در بین اغلب کارفرمایان و مشاوران و وکلا است. در ادامه به طور مفصل به این سوالات پاسخ داده شده است.

پایه سنوات کارگران چیست؟

پایه سنوات همانطور که از عنوان آن برمی آید با سابقه و سنوات کار کارگران ارتباط دارد. یعنی کارگرانی که دارای سابقه کار هستند برابر با قانون کار مشمول دریافت پایه سنوات هستند. مبلغ پایه سنوات به صورت روزانه تعریف می شود و در کنار مزد روزانه کارگر قرار می گیرد.

قانون پایه سنوات کارگران چیست؟

در بخش اول از فصل 3 قانون کار شامل مواد 34 تا 50 قوانین حق السعی قید شده اند. پس از تعریف حق السعی و مزد و مزد ثابت اوایل این بخش از قانون کار در ماده 41 قانون کار شواری عالی کار را موظف کرده است تا سالیانه حداقل مزد کارگران را با توجه به مناطق و صنایع مختلف تعیین نماید و افزایش مزد کارگران باید متناسب با نرخ تورم و تامین زندگی یک خانوار باشد.

شواری عالی کار نیز به تبع تکلیف قانونی ماده 41 در اواخر هر سال به صورت سه جانبه و با حضورنمایندگان دولت، نمایندگان کارگران و نمایندگان کارفرمایان نسبت به تعیین حداقل مزد هر سال کارگران اقدام می نمایند.

مبلغ پایه سنوات هر سال کارگران در داخل بخشنامه مزد هر سال توسط شواری عالی کارتعیین می شود. مرجع تعیین و تصویب پایه سنوات کارگران شواری عالی کار است. پایه سنوات کارگران قراردادی نیز از مصوبه بخشنامه مزد تبعیت می کند.

سابقه لازم برای دریافت پایه سنوات کارگران چند سال است؟

حداقل سابقه لازم برای دریافت پایه سنوات کارگران یک سال است. منظور از یک سال گذشتن عید سال نیست بلکه سال کاری است. به عنوان مثال کارگری که از ابتدای فرودین سال 1397 مشغول به کار شده است در ابتدای فروردین سال 1398 مشمول دریافت پایه سنوات خواهد بود و شخصی که در ابتدای تیر ماه 1396 مشغول به کار شده در ابتدای تیرماه 1397 مشمول دریافت پایه سنوات خواهد بود.

پایه سنوات کارگران با سابقه بیش از 2 سال چگونه محاسبه می شود؟

مثالی برای درک بهتر موضوع کمک می کند. تصورکنید شخصی از اول مهر ماه 1394 در کارگاهی با قرارداد کار دائم و یا موقت استخدام شده است. مزد قانون کار روزانه و پایه سنوات قانون کار این فرد به صورت زیر خواهد بود.

1-از اول مهر 94 لغایت پایان 94 حداقل مزد کارگران 94 خواهد بود.

2-از اول 95 لغایت پایان مهر 95 حداقل مزد 95 خواهد بود.

3-از ابتدای مهر 1395 پایه سنوات سال 95 به این فرد تعلق می گیرد. بنابراین از ابتدای مهر 95 لغایت پایان سال 95 حداقل مزد 95 به علاوه پایه سنوات 95 به این فرد تعلق می گیرد.

4- از ابتدای 96 مزد روزانه این فرد و پایه سنوات به میزانی که در بخشامه مزد 96 تعیین شده است افزایش خواهد یافت.

5- از ابتدای مهر 96 که سال کاری دوم این کارگر شروع می شود به موارد مشخص شده در بند قبلی پایه سنوات 96 افزوده خواهد شد.

3 نکته مهم و ظریف در محاسبه پایه سنوات قانون کار

نکته اول

پایه سنوات به کارگران پس از تکمیل یک سال سابقه کار در کارگاه تعلق می گیرد. یعنی از شروع سال کاری دوم نه سال تقویمی.

نکته دوم

اگر بیش از یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی گذشته باشد مجددا پایه سنوات همان سال تعلق می گیرد. به عبارت ساده تر با تکمیل هر سال سابقه (ابتدای سال کاری دوم، ابتدای سال کاری سوم و …. ) پایه سنوات همان سال به کارگر پرداخت خواهد شد.

نکته سوم

پایه سنوات هر سال هنگام افزایش مزد سال بعد به میزان مشخص شده در بخشنامه مزد افزایش خواهد یافت. مثلا اگر در بخشنامه مزد قانون کار افزایش مزد 98 کارگران قانون کار 20 درصد تعیین شد علاوه بر اینکه حداقل مزد قانون کار 97 به میزان 20 درصد افزایش خواهد یافت پایه سنوات 98 که کارگر در طول سال 97 دریافت می کرده با تغییر سال به 98 به میزان 20 درصد افزایش خواهد یافت.

پایه سنوات کارگران با قرارداد دائم چگونه محاسبه می شود؟

پایه سنوات افرادی که دارای قراردادکار دائم هستند از ابتدای استخدام به نحوی که در بخش قبلی تشریح شد محاسبه و پرداخت خواهد شد.

پایه سنوات کارگران قراردادی موقت که در پایان قرارداد کار تسویه حساب کردند چگونه محاسبه می شود؟

کارگران با قرارداد موقت از لحاظ نحوه پرداخت پایه سنوات به دو دوره تقسیم می شوند:

  • دوره اشتغال سال 1392 و قبل از آن
  • دوره اشتغال سال 1393 و بعد از آن

تا قبل از سال 92 کارگران قرارداد موقت که در پایان قرارداد کار سنوات خود را تسویه حساب کرده بودند سابقه کار از لحاظ پرداخت پایه سنوات از ابتدای قرارداد جدید حساب می شد.

از تصویب بخشنامه مزد 93 که از لحاظ محاسبه سابقه کار برای پایه سنوات به 92 برمی گردد به بعد سابقه کار در کارگاه ملاک عمل قرار گرفته است. به تمام کارگران حتی کارگران قرارداد کار موقت که در کارگاه سابقه بیش از یک سال داشته باشند یا از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان یکسال گذشته باشد پایه سنوات تعلق می گیرد اعم از اینکه این کارگران در پایان قراردادهای موقت سنوات و پایان کار خود را تسویه کرده باشند یا نه.

2 نکته مهم در خصوص پایه سنوات کارگران قراردادی موقت از سال 92 به بعد

نکته اول : از 92 به بعد پایه سنوات به سابقه کار در کارگاه ارتباط دارد نه مدت قراداد کار موقت.

نکته دوم : سابقه کار در کارگاه مهم است نه کارفرما.

پایه سنوات کارگران قراردادی شرکت های پیمانکاری و خدماتی

شرکت های پیمانکاری و خدماتی تامین نیروی انسانی فعال در دستگاه های دولتی و غیر دولتی که مثلا وظیفه تعمیر نگهداری یا آشپزخانه یک بیمارستان را در مناقصه برنده شده اند و هر سال پیمانکار عوض می شود و پیمانکار جدید می آید کارگران شرکت های پیمانکاری و خدماتی این چنینی نیز مشمول دریافت پایه سنوات از ابتدای اشتغال در آن کارگاه هستند و پیمانکار هر سال مکلف است پایه سنوات سال های قبل از حضور خود در آن کارگاه را پرداخت نماید.

مطالب مرتبط و مثال محاسبه پایه سنوات کارگران قراردادی پایه سنواتی 97 را مطاله فرمایید. 

نوشته های مشابه

244 دیدگاه

  1. با عرض سلام و خسته نباشید
    یه سواااال بسیار مهم داشتم
    من خیلی جاها مطالب خوندم ک پایه سنوات فقط ب افرادی پرداخت میشه ک در شرکت‌هایی کار می‌کنند ک طرح طبقه بندی مشاغل دارن
    لطفا با ذکر نام بخشنامه جواب بدید این حرف صحیح است یا خیر؟؟
    ممنون میشم

  2. با سلام
    من سال ۱۴۰۱ حدود یکسال بصورت پیمانکار در شرکت گاز کار کردم ولی از ابتدای برج ۱۱ بصورت استخدامی رسمی ادامه بکار داده ام . ولی پیمانکار مربوطه بدلیل اینکه قراردادش با شرکت گاز تا آخر سال ۱۴۰۲ هست از واریز سنواتم استنکاف میکنه و میگه مطابق قانون من تا پایان پیمان وقت دارم برای تسویه حساب با پرسنل . هرچی بهش میگم من دیگه با شما قرار داد ندارم و نیروی شما نیستم قبول نمیکنه . ممکنه با اعلام بند حقوقی قابل استناد منو راهنمایی کنید ؟

    1. سلام
      قرارداد به هر نحوی فسخ شود کارفرما مکلف است سنوات را پرداخت کند. در صورت عدم پرداخت می توانید در اداره کار شکایت کنید.

  3. سلام برای بار سوم سوالمو مطرح میکنم ممنون میشم جواب بدید بنده در کارگاهی کار میکردم که پایه سنوات را اشتباه حساب میکرد مثلا اگه پایه سال ۱۰۰هزار تومان بود ان را ضرب در تعداد سال میکرد و اینطوری مبلغ پایه رو زیادتر میداد حالا که از کارگاه اومدم بیرون برای حق سنوات پایان کار همه ی اون هارو میخواد کم کنه ایا میتونه ؟ وسوال دیگر سختی کار را میشود مبنای مقداری از پایه حقوق قرار داد چون هر ساله ثابت سختی کار داشتیم ؟ ???

    1. سلام
      پایه سنوات از ضرب سابقه کار در مزد پایه سال آخر محاسبه نمی شود هر چند این رقم بیشتر از مبلغ پایه سنوات تجمیعی جدول تصاعدی مزد خواهد بود. برای محاسبه پایه سنوات باید از جدول تصاعدی مزد استفاده شود.
      در صورتی که اشتباه محاسباتی باشد قابل کسر است ولی با توجه به اینکه مزد پرداخت شده احتمالا در مراجع حل اختلاف مبلغ پرداختی به عنوان پایه سنوات توافقی در نظر گرفته شود.
      در قانون مزایا و فوق العاده ای با عنوان سختی کار تعریف نشده است. چنانچه پرداخت شود امری توافقی بین کارگر و کارفرما خواهد بود.

  4. سلام سعید هستم ۱۱/۱۱ پیام گذاشتم جوابمو ندادید ممنون میشم پیاممو بخونید جواب بدید

  5. باسلام بنده در جایی مشغول هستم که ۵هستش کار فرما پایه سنوات بنده نمیده آیا می تواند ندهد بعد چه جوری باید پایه سنوات این ۵سال حساب کنم

  6. سلام ممنون از راهنمایی های خوبتون بنده در کارگاهی کار میکردم که پایه سنوات را اشتباه حساب میکرد مثلا اگه پایه سال ۱۰۰هزار تومان بود ان را ضرب در تعداد سال میکرد و اینطوری مبلغ پایه رو زیادتر میداد حالا که از کارگاه اومدم بیرون برای حق سنوات پایان کار همه ی اون هارو میخواد کم کنه ایا میتونه ؟ وسوال دیگر سختی کار را میشود مبنای مقداری از پایه حقوق قرار داد چون هر ساله ثابت سختی کار داشتیم ؟ ???

  7. سلام وقت بخیر- ما یک شرکت پیمانکاری هستیم که با یک کارفرما از پارسال قرارداد داریم و به درخواست کارفرما پارسال پایه سنواتی همکاران رو افزایش دادیم. حالا امسال برای قرارداد جدید همون کارفرما میگه پایه سنواتی رو کاهش بدین. ما هر چی میگیم نمیشه و طبق قانون ما نمی تونیم پایه سنواتی رو بخاطر این که کارگاه تغییر نکرده کم کنیم تو کتشون نمیره. سوالم اینه که آیا برای این موضوع توی قوانین تامین اجتماعی ماده یا تبصره ای داریم یا خیر؟

    1. سلام
      پایه سنوات کارگران در بخشنامه مزد هر سال (بند 2) تبعیت می کند و پیمانکاران مکلف هستند پایه سنوات سوابق کارگران در همان کارگاه را در محاسبه پایه سنوات در نظر بگیرند.

    2. سلام. آیا پایه سنوات سال گذشته برای سال جدید باید به پایه حقوق اضافه شود؟؟؟ یعنی پایه حقوق سال جدید و سال پایه سنوات سال گذشته با هم میشود پایه حقوق؟؟؟ با اینکه همیشه باید جدا از پایه حقوق حساب شود؟؟؟؟

  8. با سلام لطفاً راهنمایی کنید،من در سال 92 در شهرداری به عنوان نیروی شرکتی وارد شدم تا به امسال پایه سنوات را دریافت میکردم و تبدیل وضعیت به قراداد دایمی کارگری شدم ،الان شهرداری پایه سنوات من رو حذف کرده و ملاک رو از امسال قرار داده میخواستم بدونم این کار قانونی هست واگر جایی در قانون کار وجود دارد که شهرداری باید پایه سنوات من رو ادامه به من بگین ممنون میشم

    1. سلام
      پایه سنوات از سابقه کار در کارگاه تبعیت می کند نه کارفرما. چنانچه پس از تغییر وضعیت استخدامی کماکان مشمول قانون کار باشید تغییر کارفرما نمی تواند باعث حذف پایه سنوات شود.

  9. سلام
    من چند تا نیرو دارم که تو ماه‌های مختلف استخدام شده‌اند بعضی مواقع فراموش می‌کنم که پایه سنواتشون رو تو ماه استخدامیشون اضافه کنم
    حالا سوال:
    1- در صورت فراموش کردن پایه سنوات در یک ماه خاص در ماه بعد چگونه عمل کنیم؟
    2- آیا راهکاری هست که پایه سنوات تمام پرسنل را در یک ماه اعمال کرد؟

    1. سلام
      1-ابتدا باید در قراردادها و حقوق و مزایای پرداختی از این به بعد اعمال کنید. سپس مابه التفاوت ماه های گذشته را نیز با عنوان مابه التفاوت پایه سنوات مثلا فلان ماه ها پرداخت کنید. در صورتی که مزایای به تبع مزد مانند اضافه کاری، جمعه کاری، شب کاری و عیدی و پاداش و سنوات بدون لحاظ پایه سنوات پرداخت شده باید مابه التفاوت آن ها نیز پرداخت شود.
      2-پایه سنوات جزو مزد است و طبق ماده 37 باید همراه با حقوق و مزایای ماهانه پرداخت شود. علاوه بر آن باید در محاسبه مزایای به تبع مزد مانند اضافه کاری و عیدی و پاداش و سنوات و … نیز اعمال شود. بنابراین درستش این است که به مزد اضافه شده و ماهانه پرداخت شود. در صورت معوق شدن می توانید طبق بند یک عمل کنید.

  10. سلام من نیروی شرکتی مرکز بهداشت هستم .مدت ۲ سال و سه ماه سابقه بیمه دارم ک ۸ ماه مشغول کار در دانشکده علوم پزشکی یک شهر و الباقی رو در یک شهر دیگ بودم ولی در هر دو دانشکده در همون پست بهداشت حرفه ای مشغول بودم الان میگن پایه سنوات چون شما ۸ ماه ی شهر دیگ بودین ب اندازه همین ۱ سال و خرده ای ک اینجا بودین براتون واریز میشه ایا این مسئله درسته یا باید براساس سابقه بیمه برای من واریز بشه

  11. با سلام و تشکر از اینکه مردم رو از حقشون آگاه می کنید
    معلم مدرسه غیردولتی که از مهر ۹۸ تا الان براش بیمه کامل ۳۱ روزه رد شده(همان بیمه ای که سال ۹۸ مبلغش حدود ۷۰۰ هزار تومان بود و الان حدود ۱,۸۰۰,۰۰۰ تومان هست)
    اگر تا الان در هر مدرسه کمتر از یک سال کار کرده باشد و هر سال به مدرسه جدیدی رفته باشد، پایه سنوات به او تعلق نمی گیرد؟
    می شه بفرمایید حقوق این معلم در صورتی که مجرد باشد، از ساعت ۷:۳۰ تا ۲ چه مبلغی می شود؟

    1. سلام
      معیار و ملاک برای پرداخت پایه سنوات کار در همان کارگاه است. در صورتی که سابقه کار مفید در یک کارگاه (اعم از متوالی یا متناوب) بیشتر از یک سال شود پایه سنوات تعلق می گیرد.
      کارکرد روزانه 6.5 ساعت کمتر از ساعت کار قانونی است و پاره وقت محسوب می شود. برای محاسبه ریز مبالغ می توانید از پنل کاربران درخواست ثبت نمایید.

  12. سلام . خسته نباشید ..

    من کمتر از یک سال در شرکتی مشغول بکار هستم و قبلا کارم کلا آزاد بوده بدون بیمه و …
    به من که کمتر یکسال در این شرکت مشغول بکار هستم آیا سنوات ماهانه تعلق میگیره ؟

    1. سلام
      اگر منظور پایه سنوات باشد که از ابتدای سال دوم کار پرداخت می شود.
      اگر منظور پایان کار باشد در زمان اتمام قرارداد کار بله. به نسبت سابقه کار

  13. سلام وقتتون بخیر
    من در یک شرکت در سال 95 استخدام شدم این شرکت از سال 95 تا 98 پایه سنوات که باید هر ماه پرداخت می‌کرد نداده هست الان تصمیم به پرداخت سنوات پایه سالهای قبل گرفته هست محاسبه سنوات باید چجوری باشه با پایه سنوات 1401 باید پرداخت بشه یا پایه سنوات هر سال مربوطه …..لطفاً راهنمایی کنید

  14. سلام من به مدت ۱سال درجایگاه سی ان جی مشغول کار بودم هفت روز کمتر از مرداد ۱۴۰۰تا مرداد ۱۴۰۱ایا سنوات به من تعلق میگیره

    1. سلام میخواستم بدونم اکر از سال دوم پایه سنوات ماهانه بدن آخر سال هم حق سنوات میدن

      1. سلام
        پایه سنوات (مزد پایه) که به صورت روزانه محاسبه شده و با حقوق ماهانه پرداخت می شود از سنوات (پایانکار) جداست و پرداخت هر کدام دلیلی بر عدم پرداخت دیگری نیست.

  15. سلام و تشكر از مطالب خوبتان، من در خصوص اين دو بند سوال دارم :

    ۴- از ابتدای ۹۶ مزد روزانه این فرد و پایه سنوات به میزانی که در بخشامه مزد ۹۶ تعیین شده است افزایش خواهد یافت.
    ۵- از ابتدای مهر ۹۶ که سال کاری دوم این کارگر شروع می شود به موارد مشخص شده در بند قبلی پایه سنوات ۹۶ افزوده خواهد شد.

    شركت هايي رو مي شناسم كه به خطا براي كاركنان با شرايط فوق الذكر (طبق مثال شما ) سال مثلا 96 رو از همان ابتدا با پايه سنوات 96 محاسبه مي كنند.
    ممكن است رفرنس قانوني اين شيوه و برداشت از قانون و محاسبه به روش فوق رو اعلام بفرماييد ؟
    متشكرم

    1. سلام
      بخشنامه های مزد هر سال مبنای قانونی این موضوع هستند. بند 2 تبصره مزد سالانه شورای عالی کار.

  16. سلام
    من در شرکتی حدود ۴ سال است که کار میکنم ولی هیچ پایه سنواتی نگرفته ام آیا بابت این پایه سنواتی که دریافت نکرده ام میتونم از کارفرما شکایت کنم؟ یا اینکه پرداخت پایه سنوات به میل شخص کارفرماست؟

    1. سلام
      پایه سنوات جزو مزد کارگران است و در صورت عدم پرداخت از جانب کارفرما قابل پیگیری از طریق اداره کار است.

    2. سلام وقت بخیر
      من تو شرکتی ۵ سال کار کردم و بعد ۵ سال با شرکت تصفیه کامل کردم و دوباره بعد ۲ ماه همان شرکت مشغول به کار شدم آیا پایه سنواتی شامل بنده میشود؟

      1. سلام
        اگر این اتفاق در سال های 91 و بعد از آن اتفاق افتاده باشد پایه سنوات پس از تصفیه حساب تعلق می گیرد.

  17. سلام
    من در شرکتی یازده سال مشغول بکار هستم
    امسال با توجه به افزایش حقوق، حالا که هنوز در همینجا مشغول کار هستم، متوجه شدم که با نام شرکتی دیگر برایم بیمه رد کردن و چون شکایت کردم برای حق و حقوقم،احتمالا بزودی اخراج میشم و متاسفانه بیمه بیکاری به من تعلق نمی‌گیرد چون اینها در امسال با شماره کارگاه دیگه ای بدون اطلاع من و بدون قرارداد برام بیمه رد کردن

    لطفا راهنمایی کنید چطور میشه خسارت بگیرم بابت خراب کردن فرصت بیمه بیکاری

  18. سلام
    من مدت ده سال هست در دانشگاه علوم پزشکی بصورت شرکتی پیمانکار مشغول به کار هست که هر ساله پیمانکار عوض میشود امسال خود کارفرما که علوم پزشکی هست از این واحد بیمارستانی که هستم جابجا کردن به یه واحد دیگه زیر نظر خودشون جای دیگه آيا سنوات من صفر میشود ؟بند وتبصره ای اگر هست راهنمایی بفرمایید.  ممنون

  19. سلام
    وقت بخیر
    آیا در محاسبه افزایش حقوق ۱۴۰۱، آیا میبایست اول پایه سنوات به پایه حقوق سال قبل اضافه شود و بعد افزایش حقوق مصوب دولت (۳۸٪) محاسبه گردد یا درصد افزایش تنها در پایه حقوق اعمال شود.
    ممنون

    1. سلام
      مزد به صورت جداگانه 38% به علاوه روزانه 171722 ریال و
      پایه سنوات هم جداگانه فقط 38% افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر