اصلاح عناوین شغلی گامی اساسی برای حمایت از حقوق کارگران

اصلاح عناوین شغلی و حمایت از حقوق کارگران

به گزارش کارتابان و به نقل از خبرگزاری ایمنا، معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار اراک تاکید کرد که اصلاح عناوین شغلی گامی اساسی برای حمایت از حقوق کارگران است و موضوع اصلاح عنوان شغلی یکی از مطالبات قانونی شوراهای اسلامی کارصنایع است که به طور جدی پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد که شورای اسلامی کار برای پیشبرد امور شرکت و حمایت از کارگران فعالیت می‌کند و باید همواره نظرات این شورا مد نظر قرار گیرد.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار اراک با تأکید بر لزوم حل این گونه مشکلات افزود که برای تسهیل در این مسائل، نیاز است که در سطح شهرستان تصمیم‌گیری‌های لازم انجام شود و مراجع شورای حل اختلاف شهرستان نیز همکاری‌های لازم را داشته باشند تا مشکلات کارگران به حداقل برسد.

نصیری بیان کرد که باید مواردی که قانون مجاز می‌داند، به نفع کارگران هدایت شود تا این موضوع هرچه سریع‌تر به نفع آن‌ها حل گردد. همچنین طبق پیشنهادات مطرح شده در جلسه، نامه‌ای از طرف فرمانداری به استانداری مرکزی ارسال خواهد شد تا درخواست توقف شش ماهه این بخشنامه مطرح شود و اقدامات لازم برای افرادی که در حال حاضر در صف بازنشستگی هستند، در اسرع وقت انجام گیرد.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار اراک با تأکید بر جایگاه ویژه شرکت صنایع آذر آب به عنوان یکی از شرکت‌های مادر تخصصی، گفت: این شرکت همواره منبع افتخار و تأثیرگذاری در تمامی سطوح جامعه بوده و سطح فرهیختگی و دانش در آن به طرز چشمگیری بالا است.

دستورالعمل اصلاح عناوین شغلی با دقت اجرا خواهد شد

مجید جمشیدی، رئیس شعبه دو تأمین اجتماعی شهرستان اراک، نیز بیان کرد: شرکت صنایع آذر آب یکی از پیشگامان در ارائه مدارک و مستندات کارگران به بیمه تأمین اجتماعی است.

وی در مورد بخشنامه اصلاح عناوین شغلی افزود: این بخشنامه سال گذشته اعلام شد و با دقت اجرا خواهد شد؛ اما می‌توان همانند برخی استان‌های دیگر، این موضوع را در شعب برای تسریع در روند کار مورد بررسی قرار داد.

چالش‌های کارگران در اصلاح عناوین شغلی و لیست بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور

علی زند، رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی، بیان کرد که این بخشنامه دارای اشکالات اساسی است و باید اصلاح شود، زیرا مشکلاتی برای کارگران ایجاد خواهد کرد.

او افزود: در گذشته بر خلاف تبصره ماده 10 قانون کار، احکام کارگزینی و فیش‌های حقوقی به کارگران پیمانکاری داده نمی‌شد و شرکت‌های تأمین نیرو مدارک پرسنلی کارگران را جابجا کرده‌اند. برخی از این شرکت‌ها اکنون منحل شده‌اند، و این موضوع باعث می‌شود سوابق کارگران در دسترس نباشد و آنها متضرر شوند.

زند ادامه داد که این فرایند موانع بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور را افزایش داده و به نارضایتی کارگران منجر شده است. او از مسئولین استان خواست تا این بخشنامه را موقتا متوقف کرده و بر اساس اصل سه جانبه‌گرایی اصلاح کنند.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی تأکید کرد که شوراها همواره به دنبال منافع نیروی انسانی و افزایش تولید هستند و این موضوع را به عنوان مطالبه کارگران پیگیری خواهند کرد تا روند رسیدگی به عناوین شغلی و بازنشستگی به حالت سابق بازگردد.

چالش‌های متعدد برای کارگران با بخشنامه اصلاح عناوین شغلی

حسین مرادی فرد، مدیر امور اداری شرکت صنایع آذر آب، اعلام کرد که کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور در ماه‌های اخیر با مشکلاتی ناشی از بخشنامه جدید سازمان تأمین اجتماعی مواجه شده‌اند.

او توضیح داد که عنوان این بخشنامه «اصلاح عناوین شغلی و تعیین دستمزد سوابق ناشی از کمیته‌های احتساب» است و در آن موضوع «بررسی دقیق عناوین شغلی براساس ضوابط و مقررات کمیته های احتساب سوابق» و تعیین دستمزد با استناد به مأخذ ریالی حق بیمه» شامل بررسی دقیق عناوین شغلی و تعیین دستمزد بر اساس حق بیمه می‌شود. این فرآیند زمان‌بر است و نیاز به بازنگری دارد.

مرادی فرد افزود که با توجه به بازنشستگی حدود ۱۲۰ نفر در این مجموعه تا پایان سال، طولانی بودن این پروسه می‌تواند خسارات زیادی برای کارگران به همراه داشته باشد.

نرم افزار حقوق و دستمزد، قرارداد کار و فرم تسویه حساب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *